Seat Ibitza gti

slmrjoha
1 december 2020 · 16 Inlägg

Hade tidigare en SEAT som jag tänkte bygga som folkrace bil,men när jag tog bort airbag modulen på " kardantunneln" framför växelspaken så löste tydligen startspärren ut.
Ingen gnista till tändstiften,fråga runt även till SEAT verkstäder ingen visste hur man åtgärdade problemet,bilen gick till skrot.Nu tänkte jag skaffa en ny men är rädd att det blir samma problem,någon som vet hur man undviker detta problem?
Tips någon?

simlar
1 december 2020 · 5 508 Inlägg

Årsmodell?

Elsystemen är för det mesta som en VW av motsvarande årsmodell så kan vara enklare att hitta information ifall du söker på VW Polo av samma årsmodell som din Ibiza.

Den gissning som jag tror mest på är att startspärren kräver signal från Airbag-styrdonet för att skicka gnista till motorn.
Detta för att döda motorn vid en krock.
Det du då måste lyckas lösa är hur du ska emulera denna signalen efter borttaget airbag-styrdon.
Kan ju vara så enkelt att man bara behöver koppla ihop två av kablarna i kontaktstycket till Airbag-styrdonet, men man vill ju inte koppla hejvilt och bränna andra styrdon.

Annars om enda kravet är att motorn ska fungera så är det ju relativt enkelt att kasta ut hela motorstyrningen och montera ett eftermarknadssystem.
Vill man hålla budgeten nere men lära sig mycket och göra så gott som allt själv finns Speeduino och Megasquirt.
Vill man lägga mer pengar men göra det lätt för sig så köper man ett Maxxecu och lämnar bort till firma för montering och mappning.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
slmrjoha
3 december 2020 · 16 Inlägg

Har varit inne på något liknande men svårt att veta vilka trådar man skall bygla i kontakt stycket.Tänkte ev. låta modulen sitta kvar men då dör väl motorn vid första bästa " krock" på banan ist och det är ju inte bra.
Dåligt att inte Seat själva vet hur man gör,inte ens intresserade när man frågar.Men kollar upp det du sade.
Tackar.

slmrjoha
23 december 2020 · 16 Inlägg

Var får man tag i eftermarknads prylen då?

simlar
23 december 2020 · 5 508 Inlägg

Beror på hur avancerat styrsystem du vill ha, hur mycket det får kosta samt hur mycket du vill göra själv.

Vill du inte göra nåt själv kontaktar du närmsta maxxecu återförsäljare och drar fram den tjocka plånboken så får du motorstyrningen både inkopplad, monterad och mappad.
https://www.maxxecu.se/dealers/

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang