3523
Sök

Helljus höger

3 Inlägg
6 december 2020
Trådstartare
hej jag kopplade en helljus ramp på min Ford transit custum 2,2 2016
och det funka i ett par minuter sen slocknade både höger helljus och rampen-
jag kopplade rampen direkt till en kabel på helljuset och vet nu att inte det va så bra, jag har kollat säkringar och när jag mäter så så går det ström fram men vill inte tändas. någon som har tipps på vad jag lagat sönder!!! mvh anders

5 149 Inlägg
6 december 2020
Att koppla rampen direkt på kablarna var nog inte så bra nej.
Förhoppningsvis så borde en säkring ha gått sönder och skyddat eventuell elektronik och kablar.
Har du spänning till lampan så borde den lysa.
Kan vara så enkelt att du har någon form av elektronik som skyddar kretsen när den känner att något är fel om nu säkring är hel. Kan vara en bra idé att läs av felkoder.
Har du otur så eldade du upp någon svindyr styrenhet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

3 Inlägg
6 december 2020
Trådstartare
tack för svar och ja det förstår jag med att något kan ha hänt men inget är svindyrt för mej

2 348 Inlägg
6 december 2020
Testa lyfta på minuspolen, kan räcka för att få liv i grejerna, om nu inget har gått sönder.

Fri fart för ett fritt folk!
14 707 Inlägg
6 december 2020
alltså inte ens med ett relä utan verkligen direkt matning till framljuset för att få + matning?

kan säga att du har gjort ett väldigt väldigt dumnt val att ta genvägar..om det är så.

för du bränner hela donet som sköter både belysning och allt annat i bilen.   sitter reläer och andra saker i den boxen som väldigt lätt går sönder och gör att man får byta hela centraldatorn i bilen.    bästa är att åka till någon och göra en felsökning.    mest troligen är det bara att beställa en ny sån och programera in den..  nog inget billigt jobb 20k+ säkert

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 303 Inlägg
6 december 2020
Fick en felaktig inkopplingsmanual för några år sedan på ett provmontage där det stod att rampen skulle kopplas in på helljuset fast via ett relä. Det var canbus jag kopplade in mig på... Rampen tändes förvisso först men sen hände konstiga saker som att bilens blinkers/helljus slutade fungera (Detta skiljer sig åt på olika bilar). Fick skicka iväg bilen till en auktoriserad verkstad för felsökning då detta inte var mitt jobb.

Hade friterat en BCM. Det kostade runt 12000:- att tända ljuset på bilen igen. Så en felsökning med en Forddator är att rekommendera.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
6 december 2020
Trådstartare
Jag tackar för alla svar på vad som kan ha hänt och vad det kan kosta ni är underbara som hjälpt mej med det som kan ha hänt jag lämnar in den och vad det kostar är inga problem för mej tack tack 😁

Sök