3504
Sök

Tändspole eller tändspole direkttändning

3 Inlägg
7 december 2020
Trådstartare
Hallå på er smile

Har en honda civic från 2006 som går på 3 cylindrar  eller bara tänder kass, vet inte mer än så.
Jag har gått in på reservdelar24 och tittat på stift och tändspolar.
Men när jag klickar på tändspole så kommer det upp 2 underkategorier.
De är "Tändspole"  och "Tänspole direkttändning" ! Givetvis är det också en rejäl prisskillnad.
Vilken ska man ha ?

Mvh från en ägare till en bil som borde säljas 🤣

6 487 Inlägg
7 december 2020
Hej!
Enklast är att ta kontakt med Hondas Generalagnet i sverige.

6 230 Inlägg
7 december 2020
Direkttändning innebär att varje cylinder har en egen tändspole, och inte som förr att det är en gemensam tändspole och sedan en fördelare som skickar gnistan till de olika cylindrarna. 2006 på Honda kan jag inte tänka mig att man fortfarande hade fördelare, det måste vara någon form av direkttändning. Men när jag är inne på reservdelar24 och kollar, utan att veta vilken motor det handlar om, så kostar tändspolar för direkttändning 300-500kr beroende på tillverkare, så det verkar inte vara några större pengar ändå.

* Voff voff *
10 987 Inlägg
7 december 2020
Stektlok skrev:
Hallå på er smile

Har en honda civic från 2006 som går på 3 cylindrar  eller bara tänder kass, vet inte mer än så.
Jag har gått in på reservdelar24 och tittat på stift och tändspolar.
Men när jag klickar på tändspole så kommer det upp 2 underkategorier.
De är "Tändspole"  och "Tänspole direkttändning" ! Givetvis är det också en rejäl prisskillnad.
Vilken ska man ha ?

Mvh från en ägare till en bil som borde säljas 🤣

Läs ut felkoder och se vilken cylinder som den inte tänder på. Flytta sedan stift och/eller tändspole och se om felet flyttar sig. Om ja, så vet du om det räcker med ett stift eller en ny tändspole.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 348 Inlägg
7 december 2020
Om jag inte missminner mig helt så var året 2000 sista året med fördelare på hela Hondas modellprogram.

3 Inlägg
7 december 2020
Trådstartare
Tack för era svar.
Tändspole, fanns på reservd24.
Tändspole direkttändning, var slut i lager givetvis.
Bilen heter såhär:
HONDA CIVIC VIII HATCHBACK (FN, FK) 1.8 (FN1, FK2) (FRÅN ÅR 09.2005, 140 HK)

6 230 Inlägg
7 december 2020
Alla tändspolarna är för direkttändning, även om det inte står så. Du kan ta vilken som helst. Jag hade nog valt Hella för 310kr eftersom det är ett känt märke och det är såpass lite skillnad i pris mot "Stark" för 275.

3 Inlägg
7 december 2020
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Alla tändspolarna är för direkttändning, även om det inte står så. Du kan ta vilken som helst. Jag hade nog valt Hella för 310kr eftersom det är ett känt märke och det är såpass lite skillnad i pris mot "Stark" för 275.

Hej Loke !
Ok det var bra å höra.
Då kan man komma billit undan för hondahandlarn jag talade med skulle ha typ 1400 per st 🙄
Svettigt tyckte jag...

6 230 Inlägg
8 december 2020
1400kr för en originalspole är ändå ganska överkomligt, de är dyrare till en del andra bilar big_smile

Sök