Hur får man tag i en lös dragkrok? (Audi A4 2014)

isozz
7 december 2020 · 16 Inlägg

I och med att min bil snart ska besöka besiktningshallen nästa år så behöver jag lite hjälp med att hitta en "lös" avtagbar dragkrok.

Min saknar nämligen stöldlåset som är urborrat av förra ägaren, men draget funkar felfritt förövrigt de få gånger jag använt det (själva låsningen för att få loss och på draget fungerar). Detta var någonting besiktningen inte tyckte om förra året, och det var det enda jag fick nedslag på. Så jag fick låna en exakt likadan dragkrok av en kompis. Problemet är att han har nu sålt sin bil så det går inte längre att låna.

Det rör sig om en krok som heter Westfalia A40V som sitter fabriksmonterad på Audi. Jag har försökt på diverse skrotar och sidor men allihop säljer enbart kompletta satser, vilket är förståeligt för vem fan köper bara draget till sin bil? Men det känns som ett enormt slöseri på pengar då jag enbart behöver dragkroken. Finns det nånstans man kan få tag på enbart kroken?

Jag har även funderat på att regga om bilen så att den inte längre har dragkrok då jag sällan använder den och har inga planer att sälja bilen på flera år. Men då kommer problem nr 2. Jag behöver då få tag i en ny krockbalk till bakänden då dragkrokens balk ersätter denna, samt koda om bilen för den blir dum i huvudet om jag bara rycker ut elsatsen till draget och spottar ut en massa felmeddelanden.

Alternativ 3 är att bygga nån egen öppningsbar bygel som gör det omöjligt att få loss draget och sedan sätta ett hänglås på änden, men har svårt att tro att besiktnings gubben kommer tycka om detta "hemmapul".

Brådhis * Voff voff *
7 december 2020 · 10 244 Inlägg

Kan du inte bara skaffa ett nytt lås? Det gjorde jag till min Octavia för nå´t år sedan.

För övrigt lär det väl inte vara några problem att köpa en ny krok direkt från Westfalia och/eller från Audi...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 december 2020 · 14 007 Inlägg

isozz skrev:
I och med att min bil snart ska besöka besiktningshallen nästa år så behöver jag lite hjälp med att hitta en "lös" avtagbar dragkrok.

Min saknar nämligen stöldlåset som är urborrat av förra ägaren, men draget funkar felfritt förövrigt de få gånger jag använt det (själva låsningen för att få loss och på draget fungerar). Detta var någonting besiktningen inte tyckte om förra året, och det var det enda jag fick nedslag på. Så jag fick låna en exakt likadan dragkrok av en kompis. Problemet är att han har nu sålt sin bil så det går inte längre att låna.

Det rör sig om en krok som heter Westfalia A40V som sitter fabriksmonterad på Audi. Jag har försökt på diverse skrotar och sidor men allihop säljer enbart kompletta satser, vilket är förståeligt för vem fan köper bara draget till sin bil? Men det känns som ett enormt slöseri på pengar då jag enbart behöver dragkroken. Finns det nånstans man kan få tag på enbart kroken?

Jag har även funderat på att regga om bilen så att den inte längre har dragkrok då jag sällan använder den och har inga planer att sälja bilen på flera år. Men då kommer problem nr 2. Jag behöver då få tag i en ny krockbalk till bakänden då dragkrokens balk ersätter denna, samt koda om bilen för den blir dum i huvudet om jag bara rycker ut elsatsen till draget och spottar ut en massa felmeddelanden.

Alternativ 3 är att bygga nån egen öppningsbar bygel som gör det omöjligt att få loss draget och sedan sätta ett hänglås på änden, men har svårt att tro att besiktnings gubben kommer tycka om detta "hemmapul".

Går det inte att montera nytt lås? Vi tappade nyckeln till vårat drag men Volvo hjälpte oss att borra ur det gamla och montera nytt lås.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
isozz
7 december 2020 · 16 Inlägg

Brådhis skrev:
Kan du inte bara skaffa ett nytt lås? Det gjorde jag till min Octavia för nå´t år sedan.

För övrigt lär det väl inte vara några problem att köpa en ny krok direkt från Westfalia och/eller från Audi...?

Vart får man tag på låskistor till sånt då?

Låset måste förhindra en ratt från att dras ut och vridas. Vet inte hur det ser ut från början då det har varit urborrat i flera år.

Jo, har bränt iväg ett mail till Westfalia och väntar på svar. Kan kolla på Audi också tongue

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 december 2020 · 14 007 Inlägg

isozz skrev:

Brådhis skrev:
Kan du inte bara skaffa ett nytt lås? Det gjorde jag till min Octavia för nå´t år sedan.

För övrigt lär det väl inte vara några problem att köpa en ny krok direkt från Westfalia och/eller från Audi...?

Vart får man tag på låskistor till sånt då?

Låset måste förhindra en ratt från att dras ut och vridas. Vet inte hur det ser ut från början då det har varit urborrat i flera år.

Jo, har bränt iväg ett mail till Westfalia och väntar på svar. Kan kolla på Audi också tongue

Det borde gå att åtgärda på en AUDI-verkstad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
7 december 2020 · 10 244 Inlägg

isozz skrev:

Brådhis skrev:
Kan du inte bara skaffa ett nytt lås? Det gjorde jag till min Octavia för nå´t år sedan.

För övrigt lär det väl inte vara några problem att köpa en ny krok direkt från Westfalia och/eller från Audi...?

Vart får man tag på låskistor till sånt då?

Låset måste förhindra en ratt från att dras ut och vridas. Vet inte hur det ser ut från början då det har varit urborrat i flera år.

Jo, har bränt iväg ett mail till Westfalia och väntar på svar. Kan kolla på Audi också tongue

Jag köpte låset hos lokala Skoda-handlaren. Så förslagsvis lokala Audi-handlaren då. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
7 december 2020 · 4 628 Inlägg

isozz skrev:

Brådhis skrev:
Kan du inte bara skaffa ett nytt lås? Det gjorde jag till min Octavia för nå´t år sedan.

För övrigt lär det väl inte vara några problem att köpa en ny krok direkt från Westfalia och/eller från Audi...?

Vart får man tag på låskistor till sånt då?

Låset måste förhindra en ratt från att dras ut och vridas. Vet inte hur det ser ut från början då det har varit urborrat i flera år.

Jo, har bränt iväg ett mail till Westfalia och väntar på svar. Kan kolla på Audi också tongue

Westfalia har genom VAG valt att inte ha lösa delar. Den minsta delen vi kan beställa är en nyckel, allt över det är hela kul-delen....

Lättast är att köpa ett billigt fast drag och regga om bilen med det. Annars är det leta på skrotar eller köpa nytt som gäller.

SBP och dess motsvarigheter har spårat ur totalt gällande detta nu, högst oklart varför...
Såhär nånting borde det sett ut från fabrik:
https://stormcdn1032.azureedge.net/33253b89-c50d-4392-ae7a-8893f57527d3

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
DaCaveman
13 april 2021 · 1 Inlägg

Vad hände med det här? Har råkat ut för exakt samma problem nämligen...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang