"Användbar kapacitet" i 40 kWh batteri ?

KenthIJ
7 december 2020 · 1 451 Inlägg

Hur många kWh kan man tänka sig att man kan ladda i tex Leaf 40 kWh batteri på en fulladdning, från tomt till fullt?

Kallas det "användbar kapacitet" ?

Alltså, om jag tänker mig att ladda från tomt till fullt batteri på en Leaf 40 kWh från ett uttag som kostar 2.50 sek / kWh , hur många kWh kan det tänkas gå åt då?

Hur mycket (ca) skulle det kosta att ladda samma Leaf 40 kWh från ett vanligt hushålls /schuko uttag ?

Vår Prius 2015 plug in har ju ett batteri på 4.4 kWh men vad jag förstår så klarar det bara att ladda in ca 3 kWh på en fullladdning.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 december 2020 · 13 736 Inlägg

man använder ju inte 100% av ett batteri då det tar skada av att laddas ur till 0volt.

men även om du får i 3kw så är det inte 100% effektiv laddning utan man har ett visst svin på vägen mellan elmätaren till dess att du fått i strömen i batteriet..   det borde dock anges någonstans hoppas jag smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
KenthIJ
8 december 2020 · 1 451 Inlägg

Growe skrev:
man använder ju inte 100% av ett batteri då det tar skada av att laddas ur till 0volt.

men även om du får i 3kw så är det inte 100% effektiv laddning utan man har ett visst svin på vägen mellan elmätaren till dess att du fått i strömen i batteriet..   det borde dock anges någonstans hoppas jag smile

Tackar.

Kan tänka mig att en Leaf 40 kWh laddar max 33-36 kWh från tomt till fullt

viccoA
8 december 2020 · 3 109 Inlägg

36kwh användbar kapacitet på leaf 40 ligger nog ganska nära sanningen. Leaf 40 kan man ladda till 100% då den har en ganska stor buffert uppåt, men det är inte bra att lämna den på 100% under längre tid. Värmeförluster vid laddning är nog kring 5% eller strax däröver.

Beroende på hur mycket motorväg du kör kan du räkna en förbrukning på leaf kring 1.65kwh per mil. Laddar du på en stolpe som kostar 2.50kr per kwh blir det alltså milkostnad för energin kring 4.25kr/mil.
Laddar du hemma, lite beroende på vilka fasta avgifter du har i överföringsavgift osv, men kring 1 krona per kwh är nog ganska rimligt, många som kör tibber ligger betydligt lägre, milkostnad för el vid hemmaladdning ca 1.75kr/mil.

Se gärna länken för mer info.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com … f40kWh.pdf

Senast redigerat av viccoA (8 december 2020)

KenthIJ
8 december 2020 · 1 451 Inlägg

viccoA skrev:
36kwh användbar kapacitet på leaf 40 ligger nog ganska nära sanningen. Leaf 40 kan man ladda till 100% då den har en ganska stor buffert uppåt, men det är inte bra att lämna den på 100% under längre tid. Värmeförluster vid laddning är nog kring 5% eller strax däröver.

Beroende på hur mycket motorväg du kör kan du räkna en förbrukning på leaf kring 1.65kwh per mil. Laddar du på en stolpe som kostar 2.50kr per kwh blir det alltså milkostnad för energin kring 4.25kr/mil.
Laddar du hemma, lite beroende på vilka fasta avgifter du har i överföringsavgift osv, men kring 1 krona per kwh är nog ganska rimligt, många som kör tibber ligger betydligt lägre, milkostnad för el vid hemmaladdning ca 1.75kr/mil.

Se gärna länken för mer info.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com … f40kWh.pdf

Tackar för värdefull info.

Håller i nuläget på att kolla upp

Nissan Leaf både 40 och 62 kWh

Hyundai både 20 och 38 kWh

och (eftersom jag fått erbjudande om en ganska bra deal )

Toyota Prius 2018 Plug In

Ps/ vad är " tibber" /Ds

viccoA
8 december 2020 · 3 109 Inlägg

KenthIJ skrev:
Ps/ vad är " tibber" /Ds

Elbilsladdare med tibber laddar bara när sportpriset på el per timme är extra lågt, vissa timmar på dygnet kan man till och med få betalt för att ladda.

KenthIJ
8 december 2020 · 1 451 Inlägg

viccoA skrev:

KenthIJ skrev:
Ps/ vad är " tibber" /Ds

Elbilsladdare med tibber laddar bara när sportpriset på el per timme är extra lågt, vissa timmar på dygnet kan man till och med få betalt för att ladda.

Tackar åter igen.

Det är väl som regel lägst pris på natten?

KenthIJ
8 december 2020 · 1 451 Inlägg

Googlade upp det här

https://tibber.com/se/

men jag som bor i (och snart kommer att ha ytterligare en) hyrd lägenhet verkar inte kunna använda det.
Däremot kommer jag att hyra p plats med laddstolpe (som dras på hushållselen) .
Vet dock bara att det är en GARO Twinbox GTB vet inte om det är en 1 eller 3 fas med 7.4 eller 22 kWh ännu. Får reda på det nästa vecka

torpis Forummoderator
9 december 2020 · 10 572 Inlägg

Tänk på att du betalar för det du tar ur stolpen inte vad som går i bilen. Leaf kanske tar 3.6kW men bara 3når batteriet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
9 december 2020 · 10 572 Inlägg

Eon tar 2kr på sina ac stolpar. Hemma betalar jag mellan 1.30-1.90kr beroende på om jag delar "fasta" kostnader lika eller ej. Detta med bundet pris så jag kan ladda med samma pris när jag vill.

Ioniq är effektiv både in och ut. 100Wh/km och kanske 90% verkningsgrad på laddaren. Zoe 165Wh/km och verkningsgrad på 75% kanske.  Dvs nästan dubbelt så dyrt om man väljer att köra Zoe. Sen kan man alltid dividera om vilken bil som är mest bil osv men volymetriskt är det nog liknande antal liter man släpar runt på. Inte som att jämföra eup och etron 55....

Så från att hoppa från diesel till el så kapar man från 36000kr per år till 9000kr för Zoe och till 5000kr för Ioniq i drivmedel. 36 till 9 eller 5 kan ju kvitta men man byter ju inte gärna från Ioniq till Zoe bästa gång och dubblar sin kostnad(!)

(Räkna alltid på just dina siffror. Jag jämför faktiska mätningar jag gjort som i detta fallet råkar vara en sommardag)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
9 december 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Håller i nuläget på att kolla upp

Nissan Leaf både 40 och 62 kWh

Vet att vi bubblat om detta som tusan men Leaf40 och i synnerhet 62 är riktigt dyra för vad du får. I min mening är e-Niro, e-Soul eller Kona så mycket bättre bil för samma eller mindre pengar. Jag förstår att en Model 3 inte är av intresse pga formfaktorn men det är ju samma pengar för en Model 3 som en Leaf62 i princip.

En begagnad Leaf 40 med få mil som nosar neråt 200k kan jag tycka är rimligt men en 62:a är helt poänglös. Tung, törstig, laddar sakta osv. Skrammelraketen Ioniq 28 krossar ju Leaf62 på långresa, det är ju en klocka som plingar och undrar vad Nissan håller på med som lyckas trolla bort fördelen med 2ggr så stort batteri

Nu ska jag ta en kaffe och lugna ner mig smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
viccoA
9 december 2020 · 3 109 Inlägg

Precis är Leaf 62 aktuell så åk och provkör model 3. Beställ sedan en model Y wink

KenthIJ
10 december 2020 · 1 451 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Håller i nuläget på att kolla upp

Nissan Leaf både 40 och 62 kWh

Vet att vi bubblat om detta som tusan men Leaf40 och i synnerhet 62 är riktigt dyra för vad du får. I min mening är e-Niro, e-Soul eller Kona så mycket bättre bil för samma eller mindre pengar. Jag förstår att en Model 3 inte är av intresse pga formfaktorn men det är ju samma pengar för en Model 3 som en Leaf62 i princip.

En begagnad Leaf 40 med få mil som nosar neråt 200k kan jag tycka är rimligt men en 62:a är helt poänglös. Tung, törstig, laddar sakta osv. Skrammelraketen Ioniq 28 krossar ju Leaf62 på långresa, det är ju en klocka som plingar och undrar vad Nissan håller på med som lyckas trolla bort fördelen med 2ggr så stort batteri

Nu ska jag ta en kaffe och lugna ner mig smile

viccoA skrev:
Precis är Leaf 62 aktuell så åk och provkör model 3. Beställ sedan en model Y wink

Jo som det ser ut nu så är det nog en IONIQ 28 kWh Premium Plus eller möjligen en Prius 2018 Plug In (pga bra inbytesdeal) som gäller.

men... vi skulle egentligen behöva en elbil som går 20 mil på en laddning, även vintertid, så eventuellt väntar vi tills Kia e-Niro och e-Soul kommer ner i begagnatpriser och behåller vår Prius + 2017 och vår Prius Plug In 2015, vilket förmodligen är det vettigaste rent ekonomisk.

Grundfrågeställningen till denna tråd gällde egentligen vår äldsta dotters nyleasade Leaf N connecta 40 kWh

torpis Forummoderator
10 december 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Kia e-Niro och e-Soul kommer ner i begagnatpriser och behåller vår Prius + 2017 och vår Prius Plug In 2015, vilket förmodligen är det vettigaste rent ekonomisk.

Grundfrågeställningen till denna tråd gällde egentligen vår äldsta dotters nyleasade Leaf N connecta 40 kWh

Låter klokt!

Då har du ju en Leaf40 att leka med under tiden, den motsvarar i princip en Ioniq 28 i räckvidd, men Ioniq28 snabbladdar dubbelt så fort.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
10 december 2020 · 1 451 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Kia e-Niro och e-Soul kommer ner i begagnatpriser och behåller vår Prius + 2017 och vår Prius Plug In 2015, vilket förmodligen är det vettigaste rent ekonomisk.

Grundfrågeställningen till denna tråd gällde egentligen vår äldsta dotters nyleasade Leaf N connecta 40 kWh

Låter klokt!

Då har du ju en Leaf40 att leka med under tiden, den motsvarar i princip en Ioniq 28 i räckvidd, men Ioniq28 snabbladdar dubbelt så fort.

Jo förmodligen klokt som sagt.
Även om det suger lite i laddartarmen nu när vi får tillgång till egen laddstolpe. Vår Prius plug In 2015 laddar ju inte så mycket (räcker till mellan 17-22 km varför vi funderat på att byta den mot en Prius Plug In 2018 som går mellan 48-52 km vilket skulle räcka till våra vanligaste resor och dessutom till ett ganska bra inbytespris). Tidigare har vi haft 500m till närmsta laddstolpe, vilken iofs är "gratis" än så länge.

Äldsta dottern (med Leaf 40 kWh) bor iofs en bit ifrån oss, spec. när vi är på vårt "deltidsboende" så deras bil blir ju inte att man kör så ofta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang