Byta ECU på bmw

ForsbergEF
8 december 2020 · 19 Inlägg

Tjenare!
Jag har lite frågor för er kunniga på detta forum.. det är nämligen så att jag skulle vilja byta ut ECUN som sitter i nu, (BMW) jag tänker att jag köper en direkt från skroten. Men ECU är väll som ”hjärnan” i bilen så om man byter ut den vad händer med tex mätarställningen mm.. och far saker illa tex bränslepump om man byter ecu för jag tänker att den styr väll allt sånt?

Utmarks-Loke
8 december 2020 · 5 836 Inlägg

Den nya ECU:n måste programmeras in, oavsett om det är en E36 eller något som rullar ut ur fabriken idag. Det är nog inget du kan göra själv, det får en bilelektronikfirma göra åt dig, eller BMW:s egen verkstad.

Marcus_89 Biltokig elektriker
8 december 2020 · 3 352 Inlägg

ForsbergEF skrev:
Tjenare!
Jag har lite frågor för er kunniga på detta forum.. det är nämligen så att jag skulle vilja byta ut ECUN som sitter i nu, (BMW) jag tänker att jag köper en direkt från skroten. Men ECU är väll som ”hjärnan” i bilen så om man byter ut den vad händer med tex mätarställningen mm.. och far saker illa tex bränslepump om man byter ecu för jag tänker att den styr väll allt sånt?

Vad är det för bmw? Motor och årsmodell? smile -93 kom det startspärr på de flesta bmw. Innan dess är det lugnt att byta sålänge det är samma nummer på boxen. Boxar med startspärr går att ta bort med ett chip. Fekzen gör t ex dem.

Nyare bmw äe det nog svårare att skifta, mycket mer som styrs och är kodat mot boxen.
Mätarställningen påverkas inte på de äldre bilarna iaf.

ForsbergEF
8 december 2020 · 19 Inlägg

Marcus_89 skrev:

ForsbergEF skrev:
Tjenare!
Jag har lite frågor för er kunniga på detta forum.. det är nämligen så att jag skulle vilja byta ut ECUN som sitter i nu, (BMW) jag tänker att jag köper en direkt från skroten. Men ECU är väll som ”hjärnan” i bilen så om man byter ut den vad händer med tex mätarställningen mm.. och far saker illa tex bränslepump om man byter ecu för jag tänker att den styr väll allt sånt?

Vad är det för bmw? Motor och årsmodell? smile -93 kom det startspärr på de flesta bmw. Innan dess är det lugnt att byta sålänge det är samma nummer på boxen. Boxar med startspärr går att ta bort med ett chip. Fekzen gör t ex dem.

Nyare bmw äe det nog svårare att skifta, mycket mer som styrs och är kodat mot boxen.
Mätarställningen påverkas inte på de äldre bilarna iaf.

Bmw e39 525l årsmodell -01

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 december 2020 · 13 742 Inlägg

beror lite på varför du ska byta box.. oftast går den att klona även om den är "trasig"

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Marcus_89 Biltokig elektriker
9 december 2020 · 3 352 Inlägg

ForsbergEF skrev:

Marcus_89 skrev:

ForsbergEF skrev:
Tjenare!
Jag har lite frågor för er kunniga på detta forum.. det är nämligen så att jag skulle vilja byta ut ECUN som sitter i nu, (BMW) jag tänker att jag köper en direkt från skroten. Men ECU är väll som ”hjärnan” i bilen så om man byter ut den vad händer med tex mätarställningen mm.. och far saker illa tex bränslepump om man byter ecu för jag tänker att den styr väll allt sånt?

Vad är det för bmw? Motor och årsmodell? smile -93 kom det startspärr på de flesta bmw. Innan dess är det lugnt att byta sålänge det är samma nummer på boxen. Boxar med startspärr går att ta bort med ett chip. Fekzen gör t ex dem.

Nyare bmw äe det nog svårare att skifta, mycket mer som styrs och är kodat mot boxen.
Mätarställningen påverkas inte på de äldre bilarna iaf.

Bmw e39 525l årsmodell -01

Den är det startspärr på. Går tyvärr inte att byta rakt av då den är kodad mot den bilens nycklar boxen kommer ifrån. Men går nog att skicka in till fekzen så att han programmerar bort den om man vill.

Som Growe säger, varför ska du byta box? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang