Passat 2.0 TDI 2015 (gamla) och Elektrisk Parkeringsbroms

-m
8 december 2020 · 172 Inlägg

Hej,
Nu har det hänt 2 ggr att jag fått upp varning för fel på parkeringsbromsen när jag ska köra ur garaget. Jag har då lagt i P-bromsen och sedan lagt ur och felet har försvunnit.

En gång är ingen gång, två gånger är en gonggong som de brukar säga.

Det är uppenbart att något kärvar, men vad kan man göra och vad är risken att inte göra något. Jag bor faktiskt bara någon km från en auktoriserad VAG-verkstad.

Bilen har gått 13000 mil, drygt 2500 mil/år fram till i mars i år, då den bara använts för att köra korta sträckor, eftersom jag numera jobbar hemifrån. Nu borde bilen rulla runt 10 mil i månaden, jämfört med 180 innan Corona. Så på något sätt verkar den kärva ihop i garaget.

Brådhis * Voff voff *
8 december 2020 · 10 279 Inlägg

Steg ett är nog att ge dig ut och köra en ordentlig sväng och "motionera" bromsarna lite. Har du tur så räcker det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
simlar
9 december 2020 · 5 525 Inlägg

Eftersom du skriver (gamla) så antar jag det är en sista årsmodell B7 Passat.

Vanligaste felet är att ställmotorerna till parkeringsbromsen börjar kräva när bilarna börja bli till åren.
Aluminumoket ärgar och spräcker då parkeringsbromsmotorns plasthus, sedan kommer det in fukt och smuts och till slut börjar elmotorn kärva vilket då tänder varning.

Men läs ut felkoder, kan ju vara nåt annat problem.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
-m
9 december 2020 · 172 Inlägg

simlar skrev:
Eftersom du skriver (gamla) så antar jag det är en sista årsmodell B7 Passat.

Vanligaste felet är att ställmotorerna till parkeringsbromsen börjar kräva när bilarna börja bli till åren.
Aluminumoket ärgar och spräcker då parkeringsbromsmotorns plasthus, sedan kommer det in fukt och smuts och till slut börjar elmotorn kärva vilket då tänder varning.

Men läs ut felkoder, kan ju vara nåt annat problem.

Låter rimligt, det är bara att köra ett tag tills det blir fel lite oftare. Sedan åker man säkert på att köpa nya ok.

Någon som vet om det går att byta servomotor enkelt. Man måste ju göra rent oket innan man monterar det nya servot.

simlar
9 december 2020 · 5 525 Inlägg

-m skrev:

simlar skrev:
Eftersom du skriver (gamla) så antar jag det är en sista årsmodell B7 Passat.

Vanligaste felet är att ställmotorerna till parkeringsbromsen börjar kräva när bilarna börja bli till åren.
Aluminumoket ärgar och spräcker då parkeringsbromsmotorns plasthus, sedan kommer det in fukt och smuts och till slut börjar elmotorn kärva vilket då tänder varning.

Men läs ut felkoder, kan ju vara nåt annat problem.

Låter rimligt, det är bara att köra ett tag tills det blir fel lite oftare. Sedan åker man säkert på att köpa nya ok.

Någon som vet om det går att byta servomotor enkelt. Man måste ju göra rent oket innan man monterar det nya servot.

Inga bekymmer att byta bara man rengör oket, speciellt skåran som o-ringen sitter i.
Sen smörjer man o-ringen ordentligt med silikonfett och trycker på ställmotorn tills den är helt på innan man drar dit skruvarna.
Tvingar man på ställmotorn spräcker man huset.
Till sist grundinställning med diagnosutrustning t.ex VCDS.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Cuefa Ain't no place like home...
9 december 2020 · 4 628 Inlägg

simlar skrev:

-m skrev:

simlar skrev:
Eftersom du skriver (gamla) så antar jag det är en sista årsmodell B7 Passat.

Vanligaste felet är att ställmotorerna till parkeringsbromsen börjar kräva när bilarna börja bli till åren.
Aluminumoket ärgar och spräcker då parkeringsbromsmotorns plasthus, sedan kommer det in fukt och smuts och till slut börjar elmotorn kärva vilket då tänder varning.

Men läs ut felkoder, kan ju vara nåt annat problem.

Låter rimligt, det är bara att köra ett tag tills det blir fel lite oftare. Sedan åker man säkert på att köpa nya ok.

Någon som vet om det går att byta servomotor enkelt. Man måste ju göra rent oket innan man monterar det nya servot.

Inga bekymmer att byta bara man rengör oket, speciellt skåran som o-ringen sitter i.
Sen smörjer man o-ringen ordentligt med silikonfett och trycker på ställmotorn tills den är helt på innan man drar dit skruvarna.
Tvingar man på ställmotorn spräcker man huset.
Till sist grundinställning med diagnosutrustning t.ex VCDS.

Det misstaget har man gjort... 😑

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
-m
9 december 2020 · 172 Inlägg

Cuefa skrev:

simlar skrev:
Inga bekymmer att byta bara man rengör oket, speciellt skåran som o-ringen sitter i.
Sen smörjer man o-ringen ordentligt med silikonfett och trycker på ställmotorn tills den är helt på innan man drar dit skruvarna.
Tvingar man på ställmotorn spräcker man huset.
Till sist grundinställning med diagnosutrustning t.ex VCDS.

Det misstaget har man gjort... 😑

Tack för de fina tipsen, troligtvis har jag inte tid att ta hand om det själv så märkesverkstaden få ta hand om det, de som jobbar där har oftast gjort misstag tidigare på någon annans bil.

Lärde mig på en tidigare bil att det ofta går mer tid och blir dyrare i slutändan att gå till en billig verkstad. Betalar hellre lite för mycket en gång än att jag måste krångla och reklamera.

jaka54
9 december 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Men gör man det själv så lär man sig till nästa gång...stärker självförtroendet och spar pengar! wink

Jason_Johansson
9 december 2020 · 83 Inlägg

Dem ställmotorerna är ingen vidare, lärde mej att laga mina själv.

Behöver inget verktyg för att ställa in dem då dem är själv kalibrerade, behöver ett 12 v batteri för att att grovjustera(är 2 kablar till motorn som fasvänds)

Ut med motorn, kolla på undersidan(har garanterat spruckit) ös in med wd40 i sprickan (alt borra ett litet hål) och kör kolven ut& in med batteriet, när det går fritt så sprutar du in mer smörj alt fett, ta batteriet igen och kör in kolven,ta eltejp eller liknande och vira runt (rejält) montera tbx, kör ut kolven så den nyper mot skivan, släpp efter lite så skivan går fritt. Klart, funkade i 7000mil för mej med dagligt användande innan den såldes 🙂

Plånboken sätter inte begränsningarna, motivationen gör.
BMW E46 330 turbo "Testo smurfen" (2004)
-m
9 december 2020 · 172 Inlägg

Ni som vet och gjort saker innan.

Måste man lossa oket innan man får loss servomotorn?

Det verkar gå att köpa nya servomotorer för 250 kr på nätet.

Tack för uppmuntran om självförtroendet.

Jag är inte så orolig för själva mekandet, snarare är jag bekymrad över tiden som det kan ta. Vis av tidigare erfarenhet, så brukar jag alltid behöva montera isär och ihop sakerna 3ggr innan jag får ihop det, när man gör ett arbete första gången.

simlar
9 december 2020 · 5 525 Inlägg

Ställmotorn går att få loss med oket på plats.
Svårt att komma åt att rengöra dock så rekommenderar att ta loss oket från okhållaren så man kan vrida oket för bättre åtkomst.
Behöver inte lossa bromsslangen alltså.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
-m
10 december 2020 · 172 Inlägg

Tack,

Men då får man skaffa en felkodsläsare, för att köra ut klossarna så oket lossnar. Sedan är det väl bara att skruva, och så ska man ha en 7mm insex till hylsnyckelsatsen.

Fungerar det med Biltemas enklaste felkodsläsare att dra ut klossarna med?

Jason_Johansson
10 december 2020 · 83 Inlägg

-m skrev:
Tack,

Men då får man skaffa en felkodsläsare, för att köra ut klossarna så oket lossnar. Sedan är det väl bara att skruva, och så ska man ha en 7mm insex till hylsnyckelsatsen.

Fungerar det med Biltemas enklaste felkodsläsare att dra ut klossarna med?

Du behöver ingen läsare, ett vanligt 12v batteri räcker.

Plånboken sätter inte begränsningarna, motivationen gör.
BMW E46 330 turbo "Testo smurfen" (2004)
simlar
10 december 2020 · 5 525 Inlägg

7mm insex vet jag inte var du tänkt använda.
Oket sitter fast med 2st m8or i glidpinnarna.
Ställmotorn sitter med 2st Torx, T30 om jag inte minns fel.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang