Trimma hybridbil...? Är det möjligt idag?

caromania Forummoderator
12 december 2020 · 9 296 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, trimma hybrider låter galet i min värld. Det lilla batteri som finns i dom..låt de vara i fred.
Hybrider(lätt) finns bara för riktiga elbilar eller vätgasbilar med bränsleceller inte kommit ned i pris än. Att trimma riktiga elbilar kommer säkert bli populärt.. men att ge sig på mupphybrider är ju som att sätta in en KCR box på en Diesel. Visst du lurar pumpen att ge mer, genom att lura en givare (Tryckgivaren) ... att visa för lågt tryck. Är detta seriös trimning???

mvh/husse

Nu blir det lite off topic men...

Nja, argumentet att trimma något som ursprungligen inte är avsett för en marknad där klientelet naturligen vill trimma sin bil faller ju platt om vi jämför med t ex Volvo 740. Sossecontainer kallade vi dem på 80talet för att de framfördes av gråa gubbar med trenchcoat och portfölj. Precis som Priusgubbarna idag.

Vafan, vi kan ta min Brooklandsräser som exempel. 13hk i original, toppfart 90km/h. Nu med lite tweaks så kanske den har 20hk, går kalasfint runt 50-70 och har en teoretisk toppfart på 110. Är den snabb? Så in i helvete kan jag berätta.

Nä, så länge det har hjul så kommer folk vilja förbättra. Personligen skulle jag faktiskt helt seriöst kunna tänka mig att "trimma" min hybrid så den kunde stötta upp mer med el, dvs göra den ännu mer billig i drift än vad den är idag. Ursprunget är det emellertid inget fel på, 350hk, 0-100 på 5-6s, begränsad toppfart på 250km/h och detta till en förbrukning av 0.75l/mil. Men tänk om man kunde boosta batterierna och få ner den till 0.6l/mil. Helt klart intressant med en extra batteriacc i bakluckan som man kan plugga in.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang