Trimma hybridbil...? Är det möjligt idag?

Brådhis * Voff voff *
8 december 2020 · 10 277 Inlägg

Helt galet? Kanske... Men har funderat ett tag på det nu...

Ta tex min fars bil, en Lexus RX400h -09, den har ju hybriddrift (elmotorer på bakhjulen). Hybriddriften hjälper ju till när man stampar fullt och för sin storlek går den helt klart som ett skott. Iaf upp till 180 km/h, för där slår elmotorerna ifrån (antar jag?) för sedan går det extremt trögt upp till strax över 200 km/h.

Bensinmotorn är ju en V6:a utan turbo så där är det ju inte så mycket man kan göra utan direkt mekaniska ingrepp. Men hur är det med hybriddriften? Det pratas ju alltid om att elmotorer går att överbelasta kortare stunder osv. (Tesla...)

Har försökt googla men inte direkt hittat något. Finns det någon teknisk möjlighet att tex mata på mer kräm (läs: tömma hybridbatteriet fortare) till elmotorerna och på så vis trimma bilen och plocka ut mer acceleration/kraft? Förstår att det kommer påverka förbrukningen av bensin eftersom bilen oftare kommer behöva ladda hybridbatteriet, men det är ju ingen nyhet att trim ökar förbrukningen... wink

Nu har jag inte tänkt trimma just hans bil, utan det är mer bara ett exempel på en relativt snabb hybridbil, men i framtiden kanske man själv kör hybridbil och då kan ju detta vara aktuellt.

(Torpis, jag vet vad du tycker om hybrider så just den biten kan vi hoppa över här) wink wink wink

Senast redigerat av Brådhis (8 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
twin_cam Smålänning
10 december 2020 · 7 877 Inlägg

Alltså borde ju gå att trimma både BMS och motorstyrningen, kanske bar inte varit nån efterfrågan big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Brådhis * Voff voff *
10 december 2020 · 10 277 Inlägg

twin_cam skrev:
Alltså borde ju gå att trimma både BMS och motorstyrningen, kanske bar inte varit nån efterfrågan big_smile

Ja, man tycker ju det? Nej, det är ju möjligt. Men jag kan ju inte rimligen vara först med denna tanke... tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
caromania Forummoderator
10 december 2020 · 9 296 Inlägg

Jag tror Hybrid is the man här. Jag är själv intresserad för egen del av det tekniska, men jag skulle hellre se möjligheten att t ex hänga på ett extra batteri i trunken på min hybrid. Det vore ju guld att kunna ha en extra löstagbar acc som man kan koppla ur om man behöver bagageutrymmet. Som det är nu kan jag rulla helt på el ett par kilometer på ett välladdat batteri. Sedan stöttar ju batteridriften upp ordentligt, det är ju tydligt på förbrukningen som nog kapas med 2-3dl per mil i genomsnitt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 december 2020 · 17 466 Inlägg

caromania skrev:
Jag tror Hybrid is the man här. Jag är själv intresserad för egen del av det tekniska, men jag skulle hellre se möjligheten att t ex hänga på ett extra batteri i trunken på min hybrid. Det vore ju guld att kunna ha en extra löstagbar acc som man kan koppla ur om man behöver bagageutrymmet. Som det är nu kan jag rulla helt på el ett par kilometer på ett välladdat batteri. Sedan stöttar ju batteridriften upp ordentligt, det är ju tydligt på förbrukningen som nog kapas med 2-3dl per mil i genomsnitt.

O ja. Det går att trimma sönder hybridsystemet så bilen levererar 700hk. Överklocka elmotorn lite slarvigt uttryckt. Men "sönder" är huvudproblemet. Varken bil eller batterier är byggda för saken och tar stryk. Men en Lexustekniker borde kunna lösa saken. Man kan få 425hk i en E-Niro. Men frågan är hur länge skiten håller. Pigg blev den.

Att ha en extra Acc i bagaget kan du tyvärr slå ur tankarna direkt. Kopplar du in en sådan kommer bilen få ett frispel av bibliska mått och sluta fungera. I alla fall hybridsystemet i bästa fall. Det övervakas nämligen väldigt nitiskt så alla celler mår bra. Att gifta in ytterligare elenergi är tekniskt möjligt förvisso men då krävs även en helt ny programvara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
10 december 2020 · 1 451 Inlägg

caromania skrev:
Jag tror Hybrid is the man här. Jag är själv intresserad för egen del av det tekniska, men jag skulle hellre se möjligheten att t ex hänga på ett extra batteri i trunken på min hybrid. Det vore ju guld att kunna ha en extra löstagbar acc som man kan koppla ur om man behöver bagageutrymmet. Som det är nu kan jag rulla helt på el ett par kilometer på ett välladdat batteri. Sedan stöttar ju batteridriften upp ordentligt, det är ju tydligt på förbrukningen som nog kapas med 2-3dl per mil i genomsnitt.

Hybrid_ skrev:

caromania skrev:
Jag tror Hybrid is the man här. Jag är själv intresserad för egen del av det tekniska, men jag skulle hellre se möjligheten att t ex hänga på ett extra batteri i trunken på min hybrid. Det vore ju guld att kunna ha en extra löstagbar acc som man kan koppla ur om man behöver bagageutrymmet. Som det är nu kan jag rulla helt på el ett par kilometer på ett välladdat batteri. Sedan stöttar ju batteridriften upp ordentligt, det är ju tydligt på förbrukningen som nog kapas med 2-3dl per mil i genomsnitt.

O ja. Det går att trimma sönder hybridsystemet så bilen levererar 700hk. Överklocka elmotorn lite slarvigt uttryckt. Men "sönder" är huvudproblemet. Varken bil eller batterier är byggda för saken och tar stryk. Men en Lexustekniker borde kunna lösa saken. Man kan få 425hk i en E-Niro. Men frågan är hur länge skiten håller. Pigg blev den.

Att ha en extra Acc i bagaget kan du tyvärr slå ur tankarna direkt. Kopplar du in en sådan kommer bilen få ett frispel av bibliska mått och sluta fungera. I alla fall hybridsystemet i bästa fall. Det övervakas nämligen väldigt nitiskt så alla celler mår bra. Att gifta in ytterligare elenergi är tekniskt möjligt förvisso men då krävs även en helt ny programvara.



Hade oxå väldigt gärna haft "extra batteri/laddmöjlighet" i både vår Prius + 2017 och i vår Prius Plug In 2015 men... har oxå förstått på Hybrid_s inlägg (både det här och tidigare) att det inte skulle funka.

viccoA
10 december 2020 · 3 109 Inlägg

Problemet är i regel att effektuttaget på battierpaketet i en laddhybrid inte är så högt, dvs det är OFTAST inte elmotor eller BMS som är den stora begränsningen utan i regel batteriet.
E-niro har 64kwh batteri (356v) så där bör det gå att få ut rejält med ström.

Senast redigerat av viccoA (10 december 2020)

caromania Forummoderator
10 december 2020 · 9 296 Inlägg

KenthIJ skrev:

caromania skrev:
Jag tror Hybrid is the man här. Jag är själv intresserad för egen del av det tekniska, men jag skulle hellre se möjligheten att t ex hänga på ett extra batteri i trunken på min hybrid. Det vore ju guld att kunna ha en extra löstagbar acc som man kan koppla ur om man behöver bagageutrymmet. Som det är nu kan jag rulla helt på el ett par kilometer på ett välladdat batteri. Sedan stöttar ju batteridriften upp ordentligt, det är ju tydligt på förbrukningen som nog kapas med 2-3dl per mil i genomsnitt.

Hybrid_ skrev:

caromania skrev:
Jag tror Hybrid is the man här. Jag är själv intresserad för egen del av det tekniska, men jag skulle hellre se möjligheten att t ex hänga på ett extra batteri i trunken på min hybrid. Det vore ju guld att kunna ha en extra löstagbar acc som man kan koppla ur om man behöver bagageutrymmet. Som det är nu kan jag rulla helt på el ett par kilometer på ett välladdat batteri. Sedan stöttar ju batteridriften upp ordentligt, det är ju tydligt på förbrukningen som nog kapas med 2-3dl per mil i genomsnitt.

O ja. Det går att trimma sönder hybridsystemet så bilen levererar 700hk. Överklocka elmotorn lite slarvigt uttryckt. Men "sönder" är huvudproblemet. Varken bil eller batterier är byggda för saken och tar stryk. Men en Lexustekniker borde kunna lösa saken. Man kan få 425hk i en E-Niro. Men frågan är hur länge skiten håller. Pigg blev den.

Att ha en extra Acc i bagaget kan du tyvärr slå ur tankarna direkt. Kopplar du in en sådan kommer bilen få ett frispel av bibliska mått och sluta fungera. I alla fall hybridsystemet i bästa fall. Det övervakas nämligen väldigt nitiskt så alla celler mår bra. Att gifta in ytterligare elenergi är tekniskt möjligt förvisso men då krävs även en helt ny programvara.



Hade oxå väldigt gärna haft "extra batteri/laddmöjlighet" i både vår Prius + 2017 och i vår Prius Plug In 2015 men... har oxå förstått på Hybrid_s inlägg (både det här och tidigare) att det inte skulle funka.

Hehe ja självklart visste man ju innerst inne att det var synnerligen omöjligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
10 december 2020 · 1 451 Inlägg

caromania skrev:

KenthIJ skrev:

caromania skrev:
Jag tror Hybrid is the man här. Jag är själv intresserad för egen del av det tekniska, men jag skulle hellre se möjligheten att t ex hänga på ett extra batteri i trunken på min hybrid. Det vore ju guld att kunna ha en extra löstagbar acc som man kan koppla ur om man behöver bagageutrymmet. Som det är nu kan jag rulla helt på el ett par kilometer på ett välladdat batteri. Sedan stöttar ju batteridriften upp ordentligt, det är ju tydligt på förbrukningen som nog kapas med 2-3dl per mil i genomsnitt.

Hybrid_ skrev:

O ja. Det går att trimma sönder hybridsystemet så bilen levererar 700hk. Överklocka elmotorn lite slarvigt uttryckt. Men "sönder" är huvudproblemet. Varken bil eller batterier är byggda för saken och tar stryk. Men en Lexustekniker borde kunna lösa saken. Man kan få 425hk i en E-Niro. Men frågan är hur länge skiten håller. Pigg blev den.

Att ha en extra Acc i bagaget kan du tyvärr slå ur tankarna direkt. Kopplar du in en sådan kommer bilen få ett frispel av bibliska mått och sluta fungera. I alla fall hybridsystemet i bästa fall. Det övervakas nämligen väldigt nitiskt så alla celler mår bra. Att gifta in ytterligare elenergi är tekniskt möjligt förvisso men då krävs även en helt ny programvara.



Hade oxå väldigt gärna haft "extra batteri/laddmöjlighet" i både vår Prius + 2017 och i vår Prius Plug In 2015 men... har oxå förstått på Hybrid_s inlägg (både det här och tidigare) att det inte skulle funka.

Hehe ja självklart visste man ju innerst inne att det var synnerligen omöjligt.

Men det hade varit väldigt smidigt om det hade gått :-)

Brådhis * Voff voff *
11 december 2020 · 10 277 Inlägg

Hybrid_ skrev:

caromania skrev:
Jag tror Hybrid is the man här. Jag är själv intresserad för egen del av det tekniska, men jag skulle hellre se möjligheten att t ex hänga på ett extra batteri i trunken på min hybrid. Det vore ju guld att kunna ha en extra löstagbar acc som man kan koppla ur om man behöver bagageutrymmet. Som det är nu kan jag rulla helt på el ett par kilometer på ett välladdat batteri. Sedan stöttar ju batteridriften upp ordentligt, det är ju tydligt på förbrukningen som nog kapas med 2-3dl per mil i genomsnitt.

O ja. Det går att trimma sönder hybridsystemet så bilen levererar 700hk. Överklocka elmotorn lite slarvigt uttryckt. Men "sönder" är huvudproblemet. Varken bil eller batterier är byggda för saken och tar stryk. Men en Lexustekniker borde kunna lösa saken. Man kan få 425hk i en E-Niro. Men frågan är hur länge skiten håller. Pigg blev den.

Fast att trim sliter på bilen är ju inget nytt så det får man ju leva med. smile

Tänker att man skulle kunna enkelt ha två lägen tex, ett trimläge och ett vanligt så att säga. För några fullgasrepor ska den väl tåla? wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
11 december 2020 · 10 572 Inlägg

caromania skrev:
Det vore ju guld att kunna ha en extra löstagbar acc som man kan koppla ur om man behöver bagageutrymmet. Som det är nu kan jag rulla helt på el ett par kilometer på ett välladdat batteri. Sedan stöttar ju batteridriften upp ordentligt, det är ju tydligt på förbrukningen som nog kapas med 2-3dl per mil i genomsnitt.

Finns många som har gjort så med äldre Prius. Byggt om dom till plug in. Även de som lastar mer batterier i bagaget på Nissan Leaf. Men det blir som med alla hemmabyggen en hobby och inget man liksom kan förlita sig på som om den vore fabriksbyggd. Givetvis kan man få driftsäkerhet i trimmade bilar, men bara en sådan sak att det inte är lagligt (SBP) är ju ett orosmoment.

https://www.enginer.us/products/conversion_kit.php

http://1.bp.blogspot.com/_fSvarQSvbd0/Sn43y_CVuJI/AAAAAAAAAZs/siCNmKohprQ/s1600/gal-kit5-big.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
11 december 2020 · 1 451 Inlägg

torpis skrev:

caromania skrev:
Det vore ju guld att kunna ha en extra löstagbar acc som man kan koppla ur om man behöver bagageutrymmet. Som det är nu kan jag rulla helt på el ett par kilometer på ett välladdat batteri. Sedan stöttar ju batteridriften upp ordentligt, det är ju tydligt på förbrukningen som nog kapas med 2-3dl per mil i genomsnitt.

Finns många som har gjort så med äldre Prius. Byggt om dom till plug in. Även de som lastar mer batterier i bagaget på Nissan Leaf. Men det blir som med alla hemmabyggen en hobby och inget man liksom kan förlita sig på som om den vore fabriksbyggd. Givetvis kan man få driftsäkerhet i trimmade bilar, men bara en sådan sak att det inte är lagligt (SBP) är ju ett orosmoment.

https://www.enginer.us/products/conversion_kit.php

http://1.bp.blogspot.com/_fSvarQSvbd0/S … t5-big.jpg

Ber om ursäkt om det här blir lite väl OT (kanske skulle ligga i "konvertera till el" tråden i stället)

Eftersom jag ,som sagt, väldigt gärna hade kunnat öka laddmöjligheten på våra Priusar så har Jag kollat med några svenska företag och även varit i kontakt :-) med https://www.enginer.us/products/conversion_kit.php

men det verkar väldigt svårt och dyrt att få till en vettig lösning på det där med "extra batteri". Dessutom lär det påverka försäkring och garantier.

Lite mer om det i nedanstående tråd/länk

https://www.garaget.org/forum//viewtopic.php?id=328503

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 december 2020 · 17 466 Inlägg

När man kopplar upp en el/hybridbil med korrekt utrustning så går det att läsa ut varje enskilds cells status och spänning. Att lägga till programvara för ett extra batteripack kommer synas direkt. Adjö Garantier.

Dessutom kan man överbelasta PRA-reläerna som ska slå av högvolten så de bränner fast. Inte bra det heller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
11 december 2020 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:
När man kopplar upp en el/hybridbil med korrekt utrustning så går det att läsa ut varje enskilds cells status och spänning. Att lägga till programvara för ett extra batteripack kommer synas direkt. Adjö Garantier.

Dessutom kan man överbelasta PRA-reläerna som ska slå av högvolten så de bränner fast. Inte bra det heller.

Trams och undanflykter. När kommer du upp och trimmar min Lexus? Den är lite slö! 🔧😁

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torpis Forummoderator
11 december 2020 · 10 572 Inlägg

caromania skrev:

Hybrid_ skrev:
När man kopplar upp en el/hybridbil med korrekt utrustning så går det att läsa ut varje enskilds cells status och spänning. Att lägga till programvara för ett extra batteripack kommer synas direkt. Adjö Garantier.

Dessutom kan man överbelasta PRA-reläerna som ska slå av högvolten så de bränner fast. Inte bra det heller.

Trams och undanflykter. När kommer du upp och trimmar min Lexus? Den är lite slö! 🔧😁

Alla har rätt här. Samma som när man laddar på effekten i en bensinbil. Man tar risker och förhoppningsvis så förstår man dessa.

Jag skickade en komplett drivlina till Kanada. Han körde den utan att mappa bilen och tog konsekvenserna. Medan andra beställt märkliga saker och sedan är arga som getingar när det inte fungerar.

Trimma eldrivlinor kommer absolut komma.

Nån hade ju satt konans motor i Ioniq tex....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
husseman
11 december 2020 · 1 588 Inlägg

Hehe, trimma hybrider låter galet i min värld. Det lilla batteri som finns i dom..låt de vara i fred.
Hybrider(lätt) finns bara för riktiga elbilar eller vätgasbilar med bränsleceller inte kommit ned i pris än. Att trimma riktiga elbilar kommer säkert bli populärt.. men att ge sig på mupphybrider är ju som att sätta in en KCR box på en Diesel. Visst du lurar pumpen att ge mer, genom att lura en givare (Tryckgivaren) ... att visa för lågt tryck. Är detta seriös trimning???

mvh/husse

torpis Forummoderator
11 december 2020 · 10 572 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, trimma hybrider låter galet i min värld. Det lilla batteri som finns i dom..låt de vara i fred.
Hybrider(lätt) finns bara för riktiga elbilar eller vätgasbilar med bränsleceller inte kommit ned i pris än. Att trimma riktiga elbilar kommer säkert bli populärt.. men att ge sig på mupphybrider är ju som att sätta in en KCR box på en Diesel. Visst du lurar pumpen att ge mer, genom att lura en givare (Tryckgivaren) ... att visa för lågt tryck. Är detta seriös trimning???

mvh/husse

Du står för muppshowen här husse. Garaget är ett forum för alla bilar och alla modifieringar. Alla bilar har sina förutsättningar men man skall passa sig för att kalla något för namn.


https://cdn1.mestmotor.se/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE2NTE4NDc7czoxOiJ3IjtpOjEwMjA7czoxOiJoIjtpOjQyOTtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImZiMjg3YjM0NTQ1NDBjYzkwYzBjMjM0ODlkYzE5ZTU5ZDMyMTQ1ZWMiO30=

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
12 december 2020 · 10 277 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, trimma hybrider låter galet i min värld. Det lilla batteri som finns i dom..låt de vara i fred.
Hybrider(lätt) finns bara för riktiga elbilar eller vätgasbilar med bränsleceller inte kommit ned i pris än. Att trimma riktiga elbilar kommer säkert bli populärt.. men att ge sig på mupphybrider är ju som att sätta in en KCR box på en Diesel. Visst du lurar pumpen att ge mer, genom att lura en givare (Tryckgivaren) ... att visa för lågt tryck. Är detta seriös trimning???

mvh/husse

Det får låta hur galet det vill i din värld, jag ställde frågan i min värld...

Senast redigerat av Brådhis (12 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 december 2020 · 13 736 Inlägg

annars kan man ju göra det enda rätta och ta tag i det riktiga problemet med en hybrid bil

https://www.youtube.com/watch?v=WDjxUWt … athanGwinn

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torpis Forummoderator
12 december 2020 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:
annars kan man ju göra det enda rätta och ta tag i det riktiga problemet med en hybrid bil

https://www.youtube.com/watch?v=WDjxUWt … athanGwinn

Tror nog man kan få bra snurr på bitarna ändå. Se mitt exempel ovan. Den hade antagligen inte blivit snabbare av ett motorbyte trots att den bara har 3 cylindrar.

Motorbyte eller byte av hela drivlinan är ju ett inspirerande projekt, men just här tror jag befintlig bensinmotor inte är flaskhalsen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang