Volvo v70 2.0 flexi - 08 kallstarts problem går orent

Ellisofia
11 december 2020 · 10 Inlägg

Okej, innan vi börjar. Jag kan nästintill ingenting om bilar. Så jag behöver all hjälp jag kan få.

Min v70 jävlas vid kallstart.
Startar med nöd och näppe efter många försök med blyfot på gasen.
När den väl startat får jag stå och varva upp den ett tag innan jag åker iväg. Annars hackar den iväg tills den dör eller dör direkt.
Kommer jag iväg och gasar upp från 2an till 3an är det som att bilen hålls tillbaka för att sedan sticka iväg (i den mån en 2.0a kan göra). Går sen lite orent. När den sen är varm går den fint förutom att den kan hacka till lite någon enstaka gång under färd.

Tändstift, egr ventil, oljefilter och Lambdasond är bytta.
Visar inga felkoder.

Kör jag med motorvärmaren har det hittills inte varit problem att starta den alltså.
Har dock inte tillgång till stolpe förutom på jobbet.

Vad kan de va som gör att jag sliter mitt hår och får bilen att kallas för alla fula ord som finns?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 december 2020 · 17 383 Inlägg

Det sitter en kallstartsgivare någonstans. Känns ju som en kandidat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
11 december 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, inga felkoder låter konstigt.  Hade det varit nåt på tändnings-sidan borde det finnas felkoder.
Fast en -08,a borde sätta nåt även på bränsle. Hmm- tempgivare borde sätta en kod, men låter ju som ett möjligt fel. Har du kopplat upp med en riktig felkodsläsare?  Eller med nåt skit- typ ELM osv..? 

mvh/husse

Ellisofia
12 december 2020 · 10 Inlägg

Han som hjälpte mig kopplade upp den mot två olika program flera gånger i 1 timme. Han har inga skit grejer och han kliade sig i huvudet lika länge efteråt 😅
Allt den visade felkod på var centrallåset.

Kan de ha nått att göra med gasspjället? De va en gissning jag fick nyss från en bekant.

Ellisofia
12 december 2020 · 10 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det sitter en kallstartsgivare någonstans. Känns ju som en kandidat.

Tack, får kika upp den.

husseman
12 december 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, spjällhus är ju en evig sjuka på Volvo...men borde sätta felkod. Fast ganska enkelt att rengöra på dessa om jag inte minns fel. Och dessa är inte goa i pärat på elektronikdelen om jag fortfarande minns rätt. De kärvar o bygger upp sotlager, men går att öppna upp o rengöra och även smörja upp. Kan vara nåt att kika på, lär behövas oavsett, även om det inte är huvudproblemet Lycka till

mvh/husse

zzr94092
12 december 2020 · 4 378 Inlägg

Problemen med gasspjällen försvann redan typ 03/04,då blev det dom bättre Boschspjällen.

Ellisofia
14 december 2020 · 10 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, spjällhus är ju en evig sjuka på Volvo...men borde sätta felkod. Fast ganska enkelt att rengöra på dessa om jag inte minns fel. Och dessa är inte goa i pärat på elektronikdelen om jag fortfarande minns rätt. De kärvar o bygger upp sotlager, men går att öppna upp o rengöra och även smörja upp. Kan vara nåt att kika på, lär behövas oavsett, även om det inte är huvudproblemet Lycka till

mvh/husse

Okej då får jag kanske göra de ändå. Tack så mycket!

Ellisofia
14 december 2020 · 10 Inlägg

Idag hörden även ett kort tjut när jag åkte.
Som jag skrev så kan den "hacka till" / hoppa till under färd. Inte nå jättestort men de känns. Och samtidigt som den gjorde de hördes ett litet tjut. Bara när den gör så inte annars.

Sliter mitt hår.

Brådhis * Voff voff *
14 december 2020 · 10 245 Inlägg

Igensatt bränslefilter...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Ellisofia
14 december 2020 · 10 Inlägg

Brådhis skrev:
Igensatt bränslefilter...?

Jag trodde att de va bytt men när jag kollade med han som pula med bilen visade sig att de va oljefiltret han bytte.
Ska absolut kika på de, tack!

gemini78 Jägermeister
14 december 2020 · 909 Inlägg

Ett vanligt fel på dessa är jordningsfel, kommer bara inte ihåg vart.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Brådhis * Voff voff *
14 december 2020 · 10 245 Inlägg

gemini78 skrev:
Ett vanligt fel på dessa är jordningsfel, kommer bara inte ihåg vart.

Som gör att bilen går orent vid kallstart...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 december 2020 · 17 383 Inlägg

Brådhis skrev:

gemini78 skrev:
Ett vanligt fel på dessa är jordningsfel, kommer bara inte ihåg vart.

Som gör att bilen går orent vid kallstart...?

big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
gemini78 Jägermeister
14 december 2020 · 909 Inlägg

Ja, konstigt nog, hade en bekant med en volvo s40 flexifuel som dom letade fel på hur länge som helst, gick igång dåligt när den var kall, dom och hade ingen tomgång efter start, kunde svaija på tomgång mm, säger ju inte att det är just detta felet men tipsade bara..
Sen förde dom den till nån snubbe som fixade det och sa att det var ett vanligt fel på dom, vet inte om jordkontakten sitter dåligt till när det gäller korrosion eller nått, som sagt kommer inte ihåg ens vart det var det var jordfel.

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

gemini78 skrev:
Ett vanligt fel på dessa är jordningsfel, kommer bara inte ihåg vart.

Som gör att bilen går orent vid kallstart...?

big_smile

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Brådhis * Voff voff *
14 december 2020 · 10 245 Inlägg

gemini78 skrev:
Ja, konstigt nog, hade en bekant med en volvo s40 flexifuel som dom letade fel på hur länge som helst, gick igång dåligt när den var kall, dom och hade ingen tomgång efter start, kunde svaija på tomgång mm, säger ju inte att det är just detta felet men tipsade bara..
Sen förde dom den till nån snubbe som fixade det och sa att det var ett vanligt fel på dom, vet inte om jordkontakten sitter dåligt till när det gäller korrosion eller nått, som sagt kommer inte ihåg ens vart det var det var jordfel.

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

Som gör att bilen går orent vid kallstart...?

big_smile

Nu handlar det ju om en V70 och inte en S40, har dock inte hört att det skulle vara vanligt på dom heller dock med jordfel?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
gemini78 Jägermeister
14 december 2020 · 909 Inlägg

Nå men det var en s40 årsmodell 2008, vet inte om dom har samma motorer, tror det var en 1.8 eller 2.0 motor i den, sen så tror jag han menade att det var ett vanligt fel på flexifuel modellerna, int vet jag aldrig ägt en sån själv.
Precis samma symptom som ts beskriver, startar dåligt, startade man den så ibland så gick den igång för att helt bara dö, hackade vid gaspådrag, dålig tomgång mm.
En sak jag kommer ihåg var nå snack om något som satt under baksätet på bilen som kunde ha med det att göra.

Brådhis skrev:

gemini78 skrev:
Ja, konstigt nog, hade en bekant med en volvo s40 flexifuel som dom letade fel på hur länge som helst, gick igång dåligt när den var kall, dom och hade ingen tomgång efter start, kunde svaija på tomgång mm, säger ju inte att det är just detta felet men tipsade bara..
Sen förde dom den till nån snubbe som fixade det och sa att det var ett vanligt fel på dom, vet inte om jordkontakten sitter dåligt till när det gäller korrosion eller nått, som sagt kommer inte ihåg ens vart det var det var jordfel.

Hybrid_ skrev:

big_smile

Nu handlar det ju om en V70 och inte en S40, har dock inte hört att det skulle vara vanligt på dom heller dock med jordfel?

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Ellisofia
14 december 2020 · 10 Inlägg

gemini78 skrev:
Ett vanligt fel på dessa är jordningsfel, kommer bara inte ihåg vart.

De lät mindre roligt 🙈 hur sjutton ska jag hitta någon vettig för att kolla upp de 😅

Ellisofia
14 december 2020 · 10 Inlägg

Uppskattar verkligen alla era svar! 🙏 Undrar bara hur jag ska få bukt med de här innan jag lagt ut 10x vad bilen ens är värd 😅

Ellisofia
15 december 2020 · 10 Inlägg

Så imorse ville den knappt starta trotts motorvärmare och höll sen på att dö i korsningen. Eldar snart upp skiten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang