Byta startbatteri, snabb enkel fråga?

fkej
13 december 2020 · 11 Inlägg

Hej! big_smile

Jag vill byta batteriet inför vintern då bilen (Ford Mondeo mk3 2004) får det märkbart svårare att starta när den stått ute över en kylig natt.

Jag har ett slutsteg i bakluckan som är draget till batteriets pluspol med säkring. Slutsteget har även en jordkabel ned till jordpunkt vid bälteshållaren i baksätet. Det är inte jag som kopplat in detta så därav den "enkla"(?) frågan som nu kommer...

När jag kopplat ut bilbatteri tidigare så har jag tagit ut minuspolen på batteriet först, därefter tagit av pluspolen, monterat ett nytt batteri, satt tillbaka pluspolen först och därefter minuspolen igen.

Men hur gör jag nu när jag har slutsteget kopplat till pluspolen och jordpunkt i baksätet också? Behöver jag koppla ut det först och i så fall i vilken ordning? Eller kan man bara köra på som jag alltid gjort? Hjälp! big_smile

Tacksam för svar

Senast redigerat av fkej (13 december 2020)

MammDiin
13 december 2020 · 2 019 Inlägg

fkej skrev:
Hej! big_smile

Jag vill byta batteriet inför vintern då bilen (Ford Mondeo mk3 2004) får det märkbart svårare att starta när den stått ute över en kylig natt.

Jag har ett slutsteg i bakluckan som är draget till batteriets pluspol med säkring. Slutsteget har även en jordkabel ned till jordpunkt vid bälteshållaren i baksätet. Det är inte jag som kopplat in detta så därav den "enkla"(?) frågan som nu kommer...

När jag kopplat ut bilbatteri tidigare så har jag tagit ut minuspolen på batteriet först, därefter tagit av pluspolen, monterat ett nytt batteri, satt tillbaka pluspolen först och därefter minuspolen igen.

Men hur gör jag nu när jag har slutsteget kopplat till pluspolen och jordpunkt i baksätet också? Behöver jag koppla ut det först och i så fall i vilken ordning? Eller kan man bara köra på som jag alltid gjort? Hjälp! big_smile

Tacksam för svar

Bara att göra som du alltid gjort.

Lucif3r
13 december 2020 · 2 218 Inlägg

Man börjar alltid med att lossa jordkabeln, och monterar alltid jordkabeln sist.

fkej
13 december 2020 · 11 Inlägg

MammDiin skrev:

fkej skrev:
Hej! big_smile
...........
Eller kan man bara köra på som jag alltid gjort? Hjälp! big_smile

Tacksam för svar

Bara att göra som du alltid gjort.

Okej, tack för hjälpen! Ska ut och koppla om imorgon...

fkej
13 december 2020 · 11 Inlägg

Lucif3r skrev:
Man börjar alltid med att lossa jordkabeln, och monterar alltid jordkabeln sist.

Ja precis, den biten är jag med på. Men det jag var osäker på är om jag måste koppla ur slutsteget i någon viss ordning nu när även den sitter kopplad på batteriets pluspol och slutstegets jordkabel... Om jag förstod MammDiin rätt så behöver jag inte koppla ut det utan kan bara byta batteriet och låta det sitta kvar som det är i bilen?

Lucif3r
13 december 2020 · 2 218 Inlägg

Precis, det är ingen skillnad om den än så sitter 20 slutsteg i bilen. Strömmen kommer från batteriet, och det är batteriet du kopplar ur smile

fkej
13 december 2020 · 11 Inlägg

Lucif3r skrev:
Precis, det är ingen skillnad om den än så sitter 20 slutsteg i bilen. Strömmen kommer från batteriet, och det är batteriet du kopplar ur smile

Tack och bock! smile Trevlig kväll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang