App för att se fungerande laddstationer i realtid ?

KenthIJ
17 december 2020 · 1 445 Inlägg

Finns det någon, ständigt uppdaterad, app för att se fungerande och helst lediga, laddstationer i realtid ? Gissar att det krävs någon slags signal / ”online”uppladdning från laddstationen om det skall funka.

torpis Forummoderator
18 december 2020 · 10 572 Inlägg

Ingen heltäckande nej. Vissa operatörer erbjuder detta i sina egna appar. Dock är det lite hattigt då man sällan kan studsa enbart på tex e-on utan man får växla lite.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
19 december 2020 · 1 445 Inlägg

torpis skrev:
Ingen heltäckande nej. Vissa operatörer erbjuder detta i sina egna appar. Dock är det lite hattigt då man sällan kan studsa enbart på tex e-on utan man får växla lite.

OK. tror mig förstå att det är en hel del teknikaliteter för att få det att funka heltäckande och i realtid men ... det kanske kommer

torpis Forummoderator
20 december 2020 · 10 572 Inlägg

Tesla har ju en variant som fungerar okej. Dom finns fortfarande bara längs större rutter och har vita fläckar. Annars hade ju inte Teslorna stått och laddat på LIDL eller hur wink

Automatisk handskakning med bilen så man slipper laddkort/taggar/appar vore fint. Eller att man kunde binda ett kort/tagg till alla laddstationer utan att det ska kosta skjortan.

Sen vilka som är upptagna kan ju typ kvitta så länge man kan ladda. Skulle det vara det lite dyrare alternativet så är det i mina ögon okej eftersom man inte behöver den servicen speciellt ofta på resa. Tillgänglighet trumfar pris.  Är man resande säljare eller på annat sätt är beroende av lågt pris så får man anstränga sig lite mera, men då ingår det ju liksom i det receptet. För varje dag som går så blir det ju bättre infrastruktur för elbilarna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang