Starthjälp via cigarett-uttag?

MikeStone
18 december 2020 · 10 Inlägg

Hej,
Jag har en mopedbil som behöver starthjälp ibland.
Förmodligen måste jag byta ut batteriet, men tills dess:
är det möjligt att sätta starthjälpen/boostern på cigg-uttaget, så att man slipper öppna huven och mickla ner klämmorna med det alltför korta sladdarna?
Kommer jag bränna någon säkring eller i värsta fall någon kabel om jag gör så?

Om detta fungerar, tänkte jag installera ett cigg-uttag på dotterns moped, i samma syfte. Då kan hon jumpstarta moppen med en kraftig powerbank.

Kommer detta att fungera?

Mvh
Mikael

mb_pucken
18 december 2020 · 5 087 Inlägg

Väldigt skeptisk till att detta funkar. Uttagen brukar vara avsäkrade till 10-15A och många gånger styrs dessa via tändningen.
Så jag tror att säkringen smäller eller kablarna brinner upp.
Ladda skulle dock kunna fungera om laddaren ger mindre än vad säkringen klarar och att uttaget är konstant kopplat mot batteriet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Cuefa Ain't no place like home...
18 december 2020 · 4 628 Inlägg

Finns ju redan flertalet "powerbanks" på marknaden som utlovar just att kunna starta bilen via 12v-uttag så det går nog utmärkt, speciellt på en mopedbil som troligen har ett rätt litet batteri.

T.ex Jula hade den här modellen förut, som påstods fungera utmärkt för just detta ändamål:
LÄNK

Senast redigerat av Cuefa (18 december 2020)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2020 · 17 483 Inlägg

Cuefa skrev:
Finns ju redan flertalet "powerbanks" på marknaden som utlovar just att kunna starta bilen via 12v-uttag så det går nog utmärkt, speciellt på en mopedbil som troligen har ett rätt litet batteri.

T.ex Jula hade den här modellen förut, som påstods fungera utmärkt för just detta ändamål:
LÄNK

Problemet är att den laddar upp det vanliga batteriet och bilen kan startas efter 10-15 minuter. Bättre och lägga pengarna på ett nytt batteri och kanske se över mopedbilens laddning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
18 december 2020 · 4 628 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Cuefa skrev:
Finns ju redan flertalet "powerbanks" på marknaden som utlovar just att kunna starta bilen via 12v-uttag så det går nog utmärkt, speciellt på en mopedbil som troligen har ett rätt litet batteri.

T.ex Jula hade den här modellen förut, som påstods fungera utmärkt för just detta ändamål:
LÄNK

Problemet är att den laddar upp det vanliga batteriet och bilen kan startas efter 10-15 minuter. Bättre och lägga pengarna på ett nytt batteri och kanske se över mopedbilens laddning.

Det är långt ifrån optimalt, det håller jag med om.
Men det är exakt vad TS efterfrågade... wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torsen
18 december 2020 · 7 238 Inlägg

MikeStone skrev:
Hej,
Jag har en mopedbil som behöver starthjälp ibland.
Förmodligen måste jag byta ut batteriet, men tills dess:
är det möjligt att sätta starthjälpen/boostern på cigg-uttaget, så att man slipper öppna huven och mickla ner klämmorna med det alltför korta sladdarna?
Kommer jag bränna någon säkring eller i värsta fall någon kabel om jag gör så?

Om detta fungerar, tänkte jag installera ett cigg-uttag på dotterns moped, i samma syfte. Då kan hon jumpstarta moppen med en kraftig powerbank.

Kommer detta att fungera?

Mvh
Mikael

Ett annat alternativ är att köpa en CTEK av den lite dyrare modellen, till vilken det följer 2 alternativ till batterianslutning.
Dels den med "krokodilklämmor".
Dels den som man ansluter permanent på batteriet.
Båda har kontakt-/kopplingsstycke till kabeln från CTEK:en.

Har själv permanent anslutna CTEK kontakt-/kopplingsstycken på 2 hobbybilar och 1 MC.
Mycket enkelt att flytta CTEK:ens kontakt-/kopplingsstycke mellan fordonen.
När CTEK:en inte är ansluten till något av fordonen är det "krokodilerna" som laddar ett par lösa batterier på garagegolvet.

CTEK:en kan vara ansluten hur länge som helst.
Den reglerar själv laddningen automatiskt.

MikeStone
18 december 2020 · 10 Inlägg

Tack för snabba svar!
Jag har sett olika batteriladdare, vilka pluggas till 12-voltsuttaget.
Det underlättar ju en aning, men det jag är ute efter är en snabblösning, när man står med dött batteri på en mörk parkering.
Det vore smutt att bara ta upp sin starka powerbank ur ryggsäcken, plugga in den i 12-voltsuttaget och vrida om nyckeln.
Men batterierna börjar nog bli gamla, både på moppen och bilen. Så det får bli byte av dessa.

Brådhis * Voff voff *
18 december 2020 · 10 280 Inlägg

MikeStone skrev:
Tack för snabba svar!
Jag har sett olika batteriladdare, vilka pluggas till 12-voltsuttaget.
Det underlättar ju en aning, men det jag är ute efter är en snabblösning, när man står med dött batteri på en mörk parkering.
Det vore smutt att bara ta upp sin starka powerbank ur ryggsäcken, plugga in den i 12-voltsuttaget och vrida om nyckeln.
Men batterierna börjar nog bli gamla, både på moppen och bilen. Så det får bli byte av dessa.

Så kommer det aldrig fungera. Som nämnts tidigare är cigguttaget avsäkrat och du kan aldrig plocka in ström nog för att köra startmotorn den vägen. Däremot kan du i vissa fall ladda batteriet den vägen, med för ändamålet avsedda saker, kort sagt det tar tid och är en krånglig väg att gå (för strömmen också). Det är verkligen att gå över ån efter vatten... Dyra saker som gör ett dåligt jobb.

Istället för att köpa powerbanks och montera extra cigguttag så bör du lägga både pengarna och tiden på att åtgärda felen som gör att du behöver starthjälpen från början. Ett normalt fungerande fordon behöver inte starthjälp helt enkelt. Det är också därför dom saker du beskriver inte är standardutrustning på dom... wink

Senast redigerat av Brådhis (18 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
18 december 2020 · 2 215 Inlägg

Om du prompt vill kunna boosta innifrån bilen, så dra in nya grova kablar från batteriet till ett nytt lämpligt uttag istället. Som redan påpekats så kommer säkringen till cigguttaget smälla innan startmotorn ens gått ett varv. En startmotor kan dra upp emot 600A(dock *brukar* dom dra betydligt mindre, men man lär ändå ha med det i beräkningen, och dom kommer alltid dra mer än vad ett cigguttag klarar av).

Alternativt får du helt enkelt nöja dig med att enbart ladda batteriet via cigguttaget(dock är jag personligen rätt emot det, men det är jag det...). Med en vettig laddare tar det inte mer än 10min innan batteriet har tillräckligt med ström för att starta bilen.

zleepy Trucker
18 december 2020 · 1 392 Inlägg

Som ovanstående skrev, dra en "grov" pluskabel från befintlig plus till någon ny mer lämplig plats under huven där du kan ha en monterad pluspol, som du enkelt kan ansluta till, jord finner du i karossen, så blir det smidigare...

Som på V70n, smidigt att ha pluspol framtill under huven enkelt att nå, när batteriet sitter under golvet i bagaget... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
husseman
18 december 2020 · 1 591 Inlägg

Hmm, detta finns bara en lösning på, byt batteri (gärna till ett bättre o större ) o kolla laddningen. Att köra med starthjälp via ett cigg uttag e´dödfött, då varken kablar eller säkringarna kommer hålla. Att hålla på att ladda konstant på ett kört batteri är oxå galet. Batterier är nåt man måste byta ibland, även om vissa vidhåller nåt annat.
mvh/husse

torsen
19 december 2020 · 7 238 Inlägg

Ägde för många år sedan en BMW 700 Coupé.
Svårstartad vintertid p g a underdimensionerat batteri och startmotor(Dynastart!!!!).
Parkerade därför alltid i nedförsbacke så jag kunde rulla igång.

För övrigt inte bara batteri och startmotor som var underdimensionerade - värmen värst - eller rättare sagt frånvaron av värme.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang