Hur vet jag batteriets kondition?

Wille03
19 december 2020 · 67 Inlägg

Hej, tror jag har halvtaskigt batteri men vet inte riktigt. Vilospänningen är 12,7 volt vilket ska vara bra. Laddspänningen är 14,4 volt som också ska vara bra och den drar ingen tjuvström. Men när bilen har stogit över natten så är det nätt och jämt att startmotorn orkar dra igång den, blinkar liksom i alla lampor när startmotorn går runt som att det skulle vara jätte dåligt med ström. Men när motorn är varm så startar den hur enkelt som hälst och startmotorn är pigg. Några tips innan jag byter batteri?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 december 2020 · 14 007 Inlägg

Wille03 skrev:
Hej, tror jag har halvtaskigt batteri men vet inte riktigt. Vilospänningen är 12,7 volt vilket ska vara bra. Laddspänningen är 14,4 volt som också ska vara bra och den drar ingen tjuvström. Men när bilen har stogit över natten så är det nätt och jämt att startmotorn orkar dra igång den, blinkar liksom i alla lampor när startmotorn går runt som att det skulle vara jätte dåligt med ström. Men när motorn är varm så startar den hur enkelt som hälst och startmotorn är pigg. Några tips innan jag byter batteri?

Det låter som att batteriet är sopslut. Har du en ctek-laddare eller liknande så kör en recond på batteriet, det kan hjälpa ett tag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torsen
19 december 2020 · 7 198 Inlägg

Ett sätt att testa om en eller flera celler i batteriet är felaktiga eller har dålig kontakt med de andra cellerna är följande:

Tänd belysningen.
Försök att köra startmotorn.
Om det då endast klickar i startmotorn och belysningen "går ner" och bara "glöder".
Stäng av belysningen.
Tänd belysningen igen - och det lyser normalt.
Då är en eller flera celler eller cellförbindningar defekta.

Detta trots att det går att ladda upp batteriet till full vilospänning = 12,6 á 12,7 volt.
Skulle du lyckas starta motorn med hjälp av annat batteri kan bilen kanske fungera normalt.
Men så fort du försöker använda en "storförbrukare" som startmotorn så "skiter det sig".

Jag levde en kortare tid på så sätt att jag hade ett startbatteri + startkablar med i bilen.
Men det blev jobbigt i längden, så jag investerade i ett nytt batteri.

Främsta orsaken till att jag inte direkt köpte ett nytt batteri var att batteriet till min bil inte var lagervara(pyttelitet och ovanligt format + små poler + polerna "felplacerade").
Autoexperten fick fram ett passande batteri.

Liiiite besviken på det befintliga batteriet som endast var 4 år gammalt = nytt enligt kvitto från säljaren då jag köpte bilen för 4 år sedan.

Min gissning angående ditt batteri.

Brådhis * Voff voff *
19 december 2020 · 10 244 Inlägg

Köp tex denna:
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000035744

(Eller åk förbi din lokala verkstad så gör dom säkert testet gratis i hopp om att få sälja ett nytt batteri åt dig)

Senast redigerat av Brådhis (19 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Wille03
20 december 2020 · 67 Inlägg

Detta uppstog ju plötsligt för 3 dagar sen så jag gick ut imårse igen och mätte volten samtidigt som starten gick och den gick ner till 10,2 volt. Det konstiga var att den inte alls var slö nu. Så kan det fortfarande vara batteriet eller kan det kanske vara dålig kontakt någonstans till startmotorn. Blir nog att köpa en batteritestare iallafall. Batteriet är bara 1 år gammalt men har varit urladdat några gånger och det kanske inte är så bra.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 december 2020 · 17 379 Inlägg

Wille03 skrev:
Detta uppstog ju plötsligt för 3 dagar sen så jag gick ut imårse igen och mätte volten samtidigt som starten gick och den gick ner till 10,2 volt. Det konstiga var att den inte alls var slö nu. Så kan det fortfarande vara batteriet eller kan det kanske vara dålig kontakt någonstans till startmotorn. Blir nog att köpa en batteritestare iallafall. Batteriet är bara 1 år gammalt men har varit urladdat några gånger och det kanske inte är så bra.

Nej. inte bra. Men kanske går att rädda med en smartladdare i recond-läge. Har 2 stycken 110Ah-batterier hemma som var nere på 4-5 volt. De fungerar numera fint.

En verkstad kan hjälpa dig med att batteritesta. De har en riktiga sådana där batteriet i fråga ställs in i en meny beroende på effekten det lämnar och sedan testas under belastning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Wille03
21 december 2020 · 67 Inlägg

Har mätt batteriet nu med en batteritestare och det står att det levererar 300 av 720 cca och det är ju inte så bra så det blir att köpa ett nytt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 december 2020 · 17 379 Inlägg

Wille03 skrev:
Har mätt batteriet nu med en batteritestare och det står att det levererar 300 av 720 cca och det är ju inte så bra så det blir att köpa ett nytt.

Oj då! Kass.

Tack för svar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr94092
21 december 2020 · 4 378 Inlägg

Garanti??

Wille03
22 december 2020 · 67 Inlägg

Japp har garanti kvar eftersom den är på 4 år. Men var inne och köpte biltemas egen batteritestare och den visade på mitt batteri att det bara levererade 300 av 720 cca, och det stod replace. Men när jag kom till biltema och gubben testade där så sa han att det inte verkade något fel alls men dom skulle ändå pröva en gång till imårgon och sen höra av sig. Skulle dom säga att det inte är något fel så är inte deras batteritestare något att ha iallafall.

torsen
22 december 2020 · 7 198 Inlägg

Wille03 skrev:
Japp har garanti kvar eftersom den är på 4 år. Men var inne och köpte biltemas egen batteritestare och den visade på mitt batteri att det bara levererade 300 av 720 cca, och det stod replace. Men när jag kom till biltema och gubben testade där så sa han att det inte verkade något fel alls men dom skulle ändå pröva en gång till imårgon och sen höra av sig. Skulle dom säga att det inte är något fel så är inte deras batteritestare något att ha iallafall.

Jag har suttit i din sits med Biltemabatteri som inte vill ta full laddning.
Stå på dig och förklara att annan mätare visar att batteriet är kasst.

Har köpt flera batterier hos Biltema.
Bara ett har jag behövt utnyttja garantin på.
Då var dom tillmötesgående och jag fick tillbaka pengarna - och köpte ett nytt likadant.

En ohemul undran - hur dom på Biltema vet att dom inte lämnar ut ett reklamerat batteri?

Mekonomen är betydligt besvärligare att reklamera batterier hos!

Brådhis * Voff voff *
22 december 2020 · 10 244 Inlägg

Wille03 skrev:
Japp har garanti kvar eftersom den är på 4 år. Men var inne och köpte biltemas egen batteritestare och den visade på mitt batteri att det bara levererade 300 av 720 cca, och det stod replace. Men när jag kom till biltema och gubben testade där så sa han att det inte verkade något fel alls men dom skulle ändå pröva en gång till imårgon och sen höra av sig. Skulle dom säga att det inte är något fel så är inte deras batteritestare något att ha iallafall.

300 av 720 talar ju sitt tydliga språk. Vad fick Biltemas medarbetare för värde när han testade?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Wille03
23 december 2020 · 67 Inlägg

Biltema ringde precis och sa att det inte var något fel på batteriet, han sa inga värden och jag fick heller inte se när han mätte första gången. Detta känns ju väldigt skumt, då måste ju deras mätare vara trasig?

Brådhis * Voff voff *
23 december 2020 · 10 244 Inlägg

Wille03 skrev:
Biltema ringde precis och sa att det inte var något fel på batteriet, han sa inga värden och jag fick heller inte se när han mätte första gången. Detta känns ju väldigt skumt, då måste ju deras mätare vara trasig?

Du bör testa batteriet igen med din testare på plats och visa dom. Se´n får du ju antingen reklamera testaren eller batteriet...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang