-99 Volvo v70 2.5t dålig kompression på cylinder 3

Eliotlid
20 december 2020 · 40 Inlägg

Tjena, jag har tidigare gjort inlägg gällande samma bil men tänkte att den förtjänar en ny tråd då jag kommit fram till mer specifikt vad problemet beror på och uteslutit gnista, bränsle samt fått en till cylinder att gå.

Jag har nu gjort ett kompressionstest och kommit fram till att cylinder 3 bara ger 25psi och övriga 125psi. Det här känns riktigt segt och jag är osäker på vad jag ska göra och om det ens är värt att laga på en sån här bil. Jag har hört att brända ventiler är vanligt på en sån här bil, kan man lösa det hemma utan att vara någon mekaniker? Att byta kolvringar känns over My head men hur kan jag förhoppningsvis utesluta det eller komma fram till vad det beror på? Har någon haft samma problem och löst det?

Tack på förhand!

Jesper328
21 december 2020 · 2 333 Inlägg

Oavsett vad som orsakar dålig komp så blir det en större operation att ordna till det, även fast vitblockarna är relativt enkla att skruva med.

Prova att hälla ner en liten skvätt olja i cyl 3, och gör ett nytt kompprov.
Får du högre komp så är det ringarna, blir det ingen skillnad så är det ventiler eller toppackning.

Up the RA
Eliotlid
21 december 2020 · 40 Inlägg

Jesper328 skrev:
Oavsett vad som orsakar dålig komp så blir det en större operation att ordna till det, även fast vitblockarna är relativt enkla att skruva med.

Prova att hälla ner en liten skvätt olja i cyl 3, och gör ett nytt kompprov.
Får du högre komp så är det ringarna, blir det ingen skillnad så är det ventiler eller toppackning.

Ah har räknat med stort jobb men ringar känns desto svårare, ska prova det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang