Toyota prius katalysator

Bullet99
21 december 2020 · 1 Inlägg

Tjena allihopa behöver lite råd
Några muppar har stulit min katalysator på min Toyota prius 2000. Har lyckats hitta en original katt för 8000kr men känns väldigt saftigt för en sån gammal bil att lägga ut, så kollade runt och hitta en universal direkt anpassad katalysator för 1200kr så frågan är klarar den besiktning och hur länge en sådan håller jämfört med original katten?

simlar
21 december 2020 · 5 525 Inlägg

Har du åtminstone halvförsäkring så täcker det stöld vilken då en stulen katalysator hamnar under.
Kostar då självrisken så får du en ny/beg original-katalysator monterad på verkstad godkänd av försäkringsbolaget.
Eventuellt löser dom in bilen ifall reparationen överstigen mer än ca halva bilens värde.

Universal klarar besiktning och håller åtminstone till nästa gång den blir stulen...

Helt sjukt att folk snor katalysatorer nu för tiden.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 december 2020 · 14 056 Inlägg

simlar skrev:
Har du åtminstone halvförsäkring så täcker det stöld vilken då en stulen katalysator hamnar under.
Kostar då självrisken så får du en ny/beg original-katalysator monterad på verkstad godkänd av försäkringsbolaget.
Eventuellt löser dom in bilen ifall reparationen överstigen mer än ca halva bilens värde.

Universal klarar besiktning och håller åtminstone till nästa gång den blir stulen...

Helt sjukt att folk snor katalysatorer nu för tiden.

Tjuvarna får väl en slant för de dyrbara metallerna som finns i kattarna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
21 december 2020 · 9 296 Inlägg

Just Priusägare är tydligen drabbad av detta. Hyfsat trist, men på 70-80talet snodde drägget bilstereon, på 90talet var det fälgar. Nu är det airbags, databoxar och katalysatorer. Trist men inget nytt.

Såg någon som byggt en klack under bilen som han parkerade över så katten hamnade otillgängligt. Kan ju var värt ett test.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 december 2020 · 17 478 Inlägg

Var på nyheterna för någon månad sedan om en annan stackare som råkat ut för samma sak. F-bolaget monterade en ny och sen när han fick hem bilen så stals den omedelbart igen...

EDIT: En Prius.

Senast redigerat av Hybrid_ (21 december 2020)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nybergrobin
21 december 2020 · 2 381 Inlägg

caromania skrev:
Just Priusägare är tydligen drabbad av detta. Hyfsat trist, men på 70-80talet snodde drägget bilstereon, på 90talet var det fälgar. Nu är det airbags, databoxar och katalysatorer. Trist men inget nytt.

Såg någon som byggt en klack under bilen som han parkerade över så katten hamnade otillgängligt. Kan ju var värt ett test.

Glöm inte partikelfilter smile  Tydligen rätt så vanligt bland renault

KenthIJ
21 december 2020 · 1 465 Inlägg

Är tydligen etablerade internationella ligor som åker på katt stölds turneer. Verkar vara väldigt vanligt i europa och spec. i UK.

https://catloc.co.uk/security-marking/

https://www.retainagroup.com/isr/

http://www.catsafe.org.uk/?utm_source=T … ForumLinks

Har hört att det skall finna speciella " katt skydd" som man kan montera på

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 december 2020 · 14 056 Inlägg

caromania skrev:
Just Priusägare är tydligen drabbad av detta. Hyfsat trist, men på 70-80talet snodde drägget bilstereon, på 90talet var det fälgar. Nu är det airbags, databoxar och katalysatorer. Trist men inget nytt.

Såg någon som byggt en klack under bilen som han parkerade över så katten hamnade otillgängligt. Kan ju var värt ett test.

Det som skedde från 70-talet fram till 90-talet var nog spontant bara för att kunna kränga för att få pengar till en sil. Det som sker nu tror jag är mer organiserat. Har även hört att det har stulits hela fronter, ibland bara strålkastarinsatser.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 december 2020 · 13 742 Inlägg

KenthIJ skrev:
Är tydligen etablerade internationella ligor som åker på katt stölds turneer. Verkar vara väldigt vanligt i europa och spec. i UK.

https://catloc.co.uk/security-marking/

https://www.retainagroup.com/isr/

http://www.catsafe.org.uk/?utm_source=T … ForumLinks

Har hört att det skall finna speciella " katt skydd" som man kan montera på

ser likadant ut i usa.. just prius bilar är hårt drabbade men även äldre bilar rent allmänt

min systers mamma fick sin katalysator stulen från en äklig Renault Megane
en sån där bil som ingen snor om den ens står och går på tongång helt själv i värsta området för det är så äkliga bilar men mitt på dagen snodde dom katalysatorn..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
stoltosmart
21 december 2020 · 884 Inlägg

Har lika svårt att fatta detta som att dom kommer in i olika bilar för att stjäla airbags o dylikt utan att larmet går och väcker hela grannskapet.


Men alltså vaknar man inte om nån sätter vinkelslipen i ett avgassystem mitt i natten.
Jag hade gjort det i alla fall

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Janneutanb
22 december 2020 · 7 271 Inlägg

stoltosmart skrev:
Har lika svårt att fatta detta som att dom kommer in i olika bilar för att stjäla airbags o dylikt utan att larmet går och väcker hela grannskapet.


Men alltså vaknar man inte om nån sätter vinkelslipen i ett avgassystem mitt i natten.
Jag hade gjort det i alla fall

Går nog både snabbare och tystare med tigersåg...
Tror det tar dom drygt 30 sekunder att såga loss den.
Så även om du hade vaknat så när du väl klivit upp är dom halvvägs...

caromania Forummoderator
22 december 2020 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

caromania skrev:
Just Priusägare är tydligen drabbad av detta. Hyfsat trist, men på 70-80talet snodde drägget bilstereon, på 90talet var det fälgar. Nu är det airbags, databoxar och katalysatorer. Trist men inget nytt.

Såg någon som byggt en klack under bilen som han parkerade över så katten hamnade otillgängligt. Kan ju var värt ett test.

Det som skedde från 70-talet fram till 90-talet var nog spontant bara för att kunna kränga för att få pengar till en sil. Det som sker nu tror jag är mer organiserat. Har även hört att det har stulits hela fronter, ibland bara strålkastarinsatser.

/Benny

Helt sant, visst är det så. I mitt område stals två nya V90 T8 och en XC90 T8 samma natt. Hyfsat organiserat...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
uhlin
22 december 2020 · 2 834 Inlägg

Janneutanb skrev:

stoltosmart skrev:
Har lika svårt att fatta detta som att dom kommer in i olika bilar för att stjäla airbags o dylikt utan att larmet går och väcker hela grannskapet.


Men alltså vaknar man inte om nån sätter vinkelslipen i ett avgassystem mitt i natten.
Jag hade gjort det i alla fall

Går nog både snabbare och tystare med tigersåg...
Tror det tar dom drygt 30 sekunder att såga loss den.
Så även om du hade vaknat så när du väl klivit upp är dom halvvägs...

Tror varken dom har vinkelslip eller tigersåg. Finns ju rörskärare av olika modeller. Hörs inget alls. Problemet är väl kanske att komma åt med en sån, men de har säkert grejer som går att använda så det ska gå helt tyst tillväga.

Tror knappast de vill att nån ska höra de håller på med sånt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2020 · 13 742 Inlägg

uhlin skrev:

Janneutanb skrev:

stoltosmart skrev:
Har lika svårt att fatta detta som att dom kommer in i olika bilar för att stjäla airbags o dylikt utan att larmet går och väcker hela grannskapet.


Men alltså vaknar man inte om nån sätter vinkelslipen i ett avgassystem mitt i natten.
Jag hade gjort det i alla fall

Går nog både snabbare och tystare med tigersåg...
Tror det tar dom drygt 30 sekunder att såga loss den.
Så även om du hade vaknat så när du väl klivit upp är dom halvvägs...

Tror varken dom har vinkelslip eller tigersåg. Finns ju rörskärare av olika modeller. Hörs inget alls. Problemet är väl kanske att komma åt med en sån, men de har säkert grejer som går att använda så det ska gå helt tyst tillväga.

Tror knappast de vill att nån ska höra de håller på med sånt.

har sätt klipp på youtube från England där snor en kat mitt på dagen det går sjukt fort.

https://www.youtube.com/watch?v=aUlikgz … nnel=cib24

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
uhlin
22 december 2020 · 2 834 Inlägg

Det var som........ Detta hördes ju iallafall. Chansen att bli upptäckt är ju ganska stor, fast det gick snabbt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2020 · 13 742 Inlägg

uhlin skrev:
Det var som........ Detta hördes ju iallafall. Chansen att bli upptäckt är ju ganska stor, fast det gick snabbt.

Dom skiter i det..  Här i Sverige går man ju fri så länge man inte ser exakt vilka som gör brottet.  Inte ens en film med bilens regg kommer bevisa vem som gjort det.    Så risken är liten konstigt nog

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
stoltosmart
22 december 2020 · 884 Inlägg

Domkraften som håller bilen uppe kan jo råka gå sönder för dom om man, ser vad är på väg att göra.
Då gör dom inte om det på ett tag

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Brådhis * Voff voff *
22 december 2020 · 10 280 Inlägg

En tråd med Prius-anekdoter...?

För att då svara på det trådskaparen faktiskt frågar: Universal borde iaf i teorin funka, förutsatt att nu inte prius har nå´t special med sina eftersom den kanske har svårare att få upp tempen i katalysatorn pga bensinmotorn inte går hela tiden?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 december 2020 · 17 478 Inlägg

Back to OT:

Var inte Jaka rejält sugen på att köpa en Plasmaskärare i våras? Hm.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
22 december 2020 · 7 289 Inlägg

har Prius mer metaller i sina? eftersom dem är mest åtråvärda??

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang