Hej! Tänkte montera extra belysning på en släpvagn och hör mig för om det finns några tips, fallgropar etc. Tycker själv att jag har en finurlig tanke i skiss nedan men kom gärna med feedback
1. Belysning i kåpa, styrd via strömbrytare på släpLäge 1: På
Läge 2: Av
2. Belysning bakom hjulhusen, styrd av 3läges strömbrytare.Läge 1: På om bilens tändning är på
Läge 2: Avstängd (Vid behov av riktiga dimljus etc)
Läge 3: På vid tändning av dimljusen bak (tändning av förstärkt backljus från förarsätet vid behov)
tankar och funderingar, kom gärna med invädningar!:-) A. Vågar inte använda pin 9 (ständig +12v) med risk för att dra ur bilens batteri, Pin 10 borde vara säkrare
B. Istället för Pin 10 funderar jag på om pin 5 kan funka utan att överbelasta/störa bilens elektronik?
Orsak: Då bilens positionsljus tänds ett tag vid upplåsning behöver man då inte in i bilen och slå på tändningen för att kunna tända på släpet.
Pin 5 borde vara avsäkrad 10A? Dvs utrymme för ca 75W borde finnas? Alternativt ett Relä via pin 9 (ständig +12v)
C. Borde det till några skydd för backström etc? Eller andra fallgropar m.h.t moderna bilars komplexitet?
D. Rätt tänkt att backljus placerade precis bakom släpets hjulhus ger bättre uppsikt än placerade bak tillsammans med övrig släpbelysning?
tack för synpunkter och God Jul!