Extraljus Släpvagn

MartinF
25 december 2020 · 372 Inlägg

Hej! Tänkte montera extra belysning på en släpvagn och hör mig för om det finns några tips, fallgropar etc. Tycker själv att jag har en finurlig tanke i skiss nedan men kom gärna med feedback

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98138/98138-2be4ea9b779a6522f13c18bd3d0971a4.jpg


1. Belysning i kåpa, styrd via strömbrytare på släp
Läge 1: På
Läge 2: Av

2. Belysning bakom hjulhusen, styrd av 3läges strömbrytare.
Läge 1: På om bilens tändning är på
Läge 2: Avstängd (Vid behov av riktiga dimljus etc)
Läge 3: På vid tändning av dimljusen bak (tändning av förstärkt backljus från förarsätet vid behov)


tankar och funderingar, kom gärna med invädningar!:-)
A. Vågar inte använda pin 9 (ständig +12v) med risk för att dra ur bilens batteri, Pin 10 borde vara säkrare
B. Istället för Pin 10 funderar jag på om pin 5  kan funka utan att överbelasta/störa bilens elektronik?
Orsak: Då bilens positionsljus tänds ett tag vid upplåsning behöver man då inte in i bilen och slå på tändningen för att kunna tända på släpet.
Pin 5 borde vara avsäkrad 10A? Dvs utrymme för ca 75W borde finnas? Alternativt ett Relä via pin 9 (ständig +12v)

C. Borde det till några skydd för backström etc? Eller andra fallgropar m.h.t moderna bilars komplexitet?

D. Rätt tänkt att backljus placerade precis bakom släpets hjulhus ger bättre uppsikt än placerade bak tillsammans med övrig släpbelysning?

tack för synpunkter och God Jul!

Utmarks-Loke
25 december 2020 · 5 833 Inlägg

Tycker du verkar vara på rätt spår. Tänk bara på att släpvagnskontakten inte alltid är fullkopplad på alla bilar. Ibland finns bara det nödvändiga, alltså ljuset på släpkärran. Ström på 2, 9 och 10 kan mycket väl saknas. Men det går förstås att fixa själv i såna fall.

zzr94092
25 december 2020 · 4 385 Inlägg

Tror nog att bilens kontakt är fullkopplad, åtminstone på Volvo,finns inga lösa kablar från kontakten..

Brådhis * Voff voff *
25 december 2020 · 10 277 Inlägg

MartinF skrev:
D. Rätt tänkt att backljus placerade precis bakom släpets hjulhus ger bättre uppsikt än placerade bak tillsammans med övrig släpbelysning?

Jag hade nog satt dom i princip allra längst fram på sidorna. Det är ju vid sidan och snett bakåt du vill se. Rakt bakom släpet ser du ju ändå ingenting pga släpet i sig skymmer.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MartinF
10 januari 2021 · 372 Inlägg

Hej igen och tack för goda råd. lägesrapport och behov av råd på utv belysning enl nedan.

Har monterat alltsammans nu, med viss variation , utan strömbrytare på utv-belysning samt att jord stift 11 ej fungerade ihop med stift 1-8


Således:
1 kåpbelysning: 1st 12W Led-strålkastare.
Plus -> Stift 7   Minus -> Stift 3
Funktion: Perfekt

2: Utv Belysning: 2st 12W Led-strålkastare + orginaldimljus (15w?)
Plus -> Stift 2   Minus -> Stift 3
Funktion: OK i 2minuter, sedan felmeddelande *dimljus bak* i bilen och lyser ej..
Sedan fortsätter bilen att plinga upp felmeddelandet ca var 30e sekund.
Har kopplat ett batteri på stift 2 & 3 och då fungerar utv belysning utmärkt. 

Min Teori är Canbus lampkontroll ger felmeddelande för att led-strålkastarn som är paralellkopplade med ursprungligt dimljus ger fel motstånd?
Lösningen: Något slags motstånd?



Ett annat alternativ kan vara  överbelastning 12W LED + 12W Led + Ordinarie glödlampa 15W(?), men är väl mindre troligt? då är väl lösningen ett relä,,

Vad tror ni experter?

Myhran
10 januari 2021 · 452 Inlägg

Koppla stift 2 på stift 8 borde väl vara en bättre lösning, skulle säga att det är för mycket strömuttag så den varnar pga detta på stift 2.
Dimbakljus torde bara vara 21w

MartinF
10 januari 2021 · 372 Inlägg

Myhran skrev:
Koppla stift 2 på stift 8 borde väl vara en bättre lösning, skulle säga att det är för mycket strömuttag så den varnar pga detta på stift 2.
Dimbakljus torde bara vara 21w

DU är inne på överbelastningsspåret alltså;;

Fördelen med lamporna på dimbakljuset är att det går ha tänt vid lastning, (annars måste någon sitta kvar i bilen med backen i för att det ska lysa.

Har fortsatt felsökning:
Tagit ur 21W glödlampan till orginaldimljuset: Resultat: Bilens egna dimljus tänder istället trots inkopplat släp, släpvagnens dimljus/strålkastare lyser inte. inga felmeddelanden.

utan orginaldimljuslampa mäter jag resistans 3,3kohm (enhet?)
Med lampan i mäter jag 0 ohm.

Myhran
10 januari 2021 · 452 Inlägg

MartinF skrev:

Myhran skrev:
Koppla stift 2 på stift 8 borde väl vara en bättre lösning, skulle säga att det är för mycket strömuttag så den varnar pga detta på stift 2.
Dimbakljus torde bara vara 21w

DU är inne på överbelastningsspåret alltså;;

Fördelen med lamporna på dimbakljuset är att det går ha tänt vid lastning, (annars måste någon sitta kvar i bilen med backen i för att det ska lysa.

Har fortsatt felsökning:
Tagit ur 21W glödlampan till orginaldimljuset: Resultat: Bilens egna dimljus tänder istället trots inkopplat släp, släpvagnens dimljus/strålkastare lyser inte. inga felmeddelanden.

utan orginaldimljuslampa mäter jag resistans 3,3kohm (enhet?)
Med lampan i mäter jag 0 ohm.

Men du har ju kopplat en knapp så du skall kunna ha den tända vid lastning i släpet så förstod inte riktigt de där eller missar jag vad du då skall ha för funktion med 3vägs brytaren,

Sen borde det räcka att du har tändningen på och backen i om du kan klara dig med bilen avstängd,


Ja känner bilen inte av att det finns en belastning så kommer den tända bilens dimljus istället,

Sen nästa aspekt vad säger bilprovningen om backljusen tänds med dimljusen?
Visst inte en lagstadgad belysningen men man kanske skall ha det med i åtanke,

Med vänlig hälsning,

Senast redigerat av Myhran (10 januari 2021)

MartinF
10 januari 2021 · 372 Inlägg

Myhran skrev:

MartinF skrev:

Myhran skrev:
Koppla stift 2 på stift 8 borde väl vara en bättre lösning, skulle säga att det är för mycket strömuttag så den varnar pga detta på stift 2.
Dimbakljus torde bara vara 21w

DU är inne på överbelastningsspåret alltså;;

Fördelen med lamporna på dimbakljuset är att det går ha tänt vid lastning, (annars måste någon sitta kvar i bilen med backen i för att det ska lysa.

Har fortsatt felsökning:
Tagit ur 21W glödlampan till orginaldimljuset: Resultat: Bilens egna dimljus tänder istället trots inkopplat släp, släpvagnens dimljus/strålkastare lyser inte. inga felmeddelanden.

utan orginaldimljuslampa mäter jag resistans 3,3kohm (enhet?)
Med lampan i mäter jag 0 ohm.

Men du har ju kopplat en knapp så du skall kunna ha den tända vid lastning i släpet så förstod inte riktigt de där eller missar jag vad du då skall ha för funktion med 3vägs brytaren,

Sen borde det räcka att du har tändningen på och backen i om du kan klara dig med bilen avstängd,


Ja känner bilen inte av att det finns en belastning så kommer den tända bilens dimljus istället,

Med vänlig hälsning,

tacksam för dina snabba och hjälpsamma återkopplingar.

knapp var tanken från början,  valde dock bort den med tanken att det skulle räcka med dimljusknappen i bilen för att tända/släcka (bilen är för modern för att ha backljus tänt utan att man sitter i)

Då är frågan om det går att:
Ta bort orginallampan, 21W. och använda de två 12W ledstrålkastare = 24W,(borde vara tillräckligt nära i förbrukning.  samt lura bilens canbus med ett motstånd.
Är det helt fel tänkt med ett parallellkopplat motstånd i lamphuset istället för 21W glödlampan?

Senast redigerat av MartinF (10 januari 2021)

Myhran
10 januari 2021 · 452 Inlägg

Ja det borde väl gå att parallellkoppla ett motstånd men då du troligen ev behöver ett effektmotstånd på 21w så fungerar väl lampan lika bra,

Hade redigerat mitt inlägg en gång till men det kanske du har hunnit läsa, ang bilprovningen så du har den aspekten med, samt att med tändning på och back i får du samma effekt som dimljusknappen om du inte vill tomgångsköra så batteriet i bilen inte tar slut,

https://www.diodhuset.se/effektmotstand-12v-21-watt

MartinF
10 januari 2021 · 372 Inlägg

Lite positivt också, före o efterbild med hur trevligt det blev i kåpan med ny lampa. Riktat ljus mot taket resulterade i jämt fördelat utan skuggor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98138/98138-cc1c745fac0aaacae5aefa323703324a.jpg

MartinF
10 januari 2021 · 372 Inlägg

Myhran skrev:
Ja det borde väl gå att parallellkoppla ett motstånd men då du troligen ev behöver ett effektmotstånd på 21w så fungerar väl lampan lika bra,

Hade redigerat mitt inlägg en gång till men det kanske du har hunnit läsa, ang bilprovningen så du har den aspekten med, samt att med tändning på och back i får du samma effekt som dimljusknappen om du inte vill tomgångsköra så batteriet i bilen inte tar slut,

https://www.diodhuset.se/effektmotstand-12v-21-watt

Ajdå, då blir det överbelastat hur jag än gör utan relä om det behövs ett motstånd som motsvarar glödlampan. Alternativt koppla på backljuset.
Det går inte att få i backen och således tända backljuset på min automatlåda utan att bilen är påslagen.

Har tänkt på besiktningsaspekten och hörde mig faktiskt för på bilprovningen förra veckan.
De brukar väl knappt ägna en tanke åt dimbakljuset på släpvagnar, och lät inte som ett stort problem då det är inte krav att ha det på släpvagn,  Går ju även att ta bort motståndet eller vad det nu blir så lyser det inte. (alternativt något så dumt som att vid behov ha röda kåpor på ledstrålkastarna, men det blir nog lite lattjo

Myhran
10 januari 2021 · 452 Inlägg

MartinF skrev:

Myhran skrev:
Ja det borde väl gå att parallellkoppla ett motstånd men då du troligen ev behöver ett effektmotstånd på 21w så fungerar väl lampan lika bra,

Hade redigerat mitt inlägg en gång till men det kanske du har hunnit läsa, ang bilprovningen så du har den aspekten med, samt att med tändning på och back i får du samma effekt som dimljusknappen om du inte vill tomgångsköra så batteriet i bilen inte tar slut,

https://www.diodhuset.se/effektmotstand-12v-21-watt

Ajdå, då blir det överbelastat hur jag än gör utan relä om det behövs ett motstånd som motsvarar glödlampan. Alternativt koppla på backljuset.
Det går inte att få i backen och således tända backljuset på min automatlåda utan att bilen är påslagen.

Har tänkt på besiktningsaspekten och hörde mig faktiskt för på bilprovningen förra veckan.
De brukar väl knappt ägna en tanke åt dimbakljuset på släpvagnar, och lät inte som ett stort problem då det är inte krav att ha det på släpvagn,  Går ju även att ta bort motståndet eller vad det nu blir så lyser det inte. (alternativt något så dumt som att vid behov ha röda kåpor på ledstrålkastarna, men det blir nog lite lattjo

Varför kan du inte få i backen med bilen avstängd? Brukar bara vara att få på tändningen, sen trycka ner bromsen och lägga i backen, alt stänga av bilen med backen i och sen slå på tändningen? Tycker jag gjort så på Volvo ner jag skruvat med sånna, vag gruppen går detta utmärkt på iaf,

Med vänlig hälsning,

MartinF
10 januari 2021 · 372 Inlägg

Myhran skrev:

MartinF skrev:

Myhran skrev:
Ja det borde väl gå att parallellkoppla ett motstånd men då du troligen ev behöver ett effektmotstånd på 21w så fungerar väl lampan lika bra,

Hade redigerat mitt inlägg en gång till men det kanske du har hunnit läsa, ang bilprovningen så du har den aspekten med, samt att med tändning på och back i får du samma effekt som dimljusknappen om du inte vill tomgångsköra så batteriet i bilen inte tar slut,

https://www.diodhuset.se/effektmotstand-12v-21-watt

Ajdå, då blir det överbelastat hur jag än gör utan relä om det behövs ett motstånd som motsvarar glödlampan. Alternativt koppla på backljuset.
Det går inte att få i backen och således tända backljuset på min automatlåda utan att bilen är påslagen.

Har tänkt på besiktningsaspekten och hörde mig faktiskt för på bilprovningen förra veckan.
De brukar väl knappt ägna en tanke åt dimbakljuset på släpvagnar, och lät inte som ett stort problem då det är inte krav att ha det på släpvagn,  Går ju även att ta bort motståndet eller vad det nu blir så lyser det inte. (alternativt något så dumt som att vid behov ha röda kåpor på ledstrålkastarna, men det blir nog lite lattjo

Varför kan du inte få i backen med bilen avstängd? Brukar bara vara att få på tändningen, sen trycka ner bromsen och lägga i backen, alt stänga av bilen med backen i och sen slå på tändningen? Tycker jag gjort så på Volvo ner jag skruvat med sånna, vag gruppen går detta utmärkt på iaf,

Med vänlig hälsning,

Bmw, Räcker att man öppnar förardörren så lägger bilen automatiskt i "Parkering"

Myhran
10 januari 2021 · 452 Inlägg

MartinF skrev:

Myhran skrev:

MartinF skrev:

Ajdå, då blir det överbelastat hur jag än gör utan relä om det behövs ett motstånd som motsvarar glödlampan. Alternativt koppla på backljuset.
Det går inte att få i backen och således tända backljuset på min automatlåda utan att bilen är påslagen.

Har tänkt på besiktningsaspekten och hörde mig faktiskt för på bilprovningen förra veckan.
De brukar väl knappt ägna en tanke åt dimbakljuset på släpvagnar, och lät inte som ett stort problem då det är inte krav att ha det på släpvagn,  Går ju även att ta bort motståndet eller vad det nu blir så lyser det inte. (alternativt något så dumt som att vid behov ha röda kåpor på ledstrålkastarna, men det blir nog lite lattjo

Varför kan du inte få i backen med bilen avstängd? Brukar bara vara att få på tändningen, sen trycka ner bromsen och lägga i backen, alt stänga av bilen med backen i och sen slå på tändningen? Tycker jag gjort så på Volvo ner jag skruvat med sånna, vag gruppen går detta utmärkt på iaf,

Med vänlig hälsning,

Bmw, Räcker att man öppnar förardörren så lägger bilen automatiskt i "Parkering"

När du väl fått upp förardörren borde du väl kunna lägga bilen i neutral så du kan rulla den exempelvis så då borde du ju kunna få i backen kan man tycka eller kan man inte få i neutral heller?

MartinF
10 januari 2021 · 372 Inlägg

Myhran skrev:

MartinF skrev:

Myhran skrev:
Varför kan du inte få i backen med bilen avstängd? Brukar bara vara att få på tändningen, sen trycka ner bromsen och lägga i backen, alt stänga av bilen med backen i och sen slå på tändningen? Tycker jag gjort så på Volvo ner jag skruvat med sånna, vag gruppen går detta utmärkt på iaf,

Med vänlig hälsning,

Bmw, Räcker att man öppnar förardörren så lägger bilen automatiskt i "Parkering"

När du väl fått upp förardörren borde du väl kunna lägga bilen i neutral så du kan rulla den exempelvis så då borde du ju kunna få i backen kan man tycka eller kan man inte få i neutral heller?

Neutralen har jag för mig går att få i, men rutinen är att för att få i Fram eller Back behöver man trampa på bromsen, och släpps bromsen när förardörren är öppen så lägger bilen automatiskt i Parkering.

Oavsett, Även Backbelysningen borde väl dessvärre överbelastas på samma vis som dimljuset om jag flyttar stiftet?
Funderar på att chansa med ett 5w motstånd istället för orginaldimljuset och hoppas att det lurar canbussen, utan att överbelastar dimljuset. Då slipper jag göra om all fin dold kanalisation. Alternativet är väl att riva isär alltihop och montera ett relä via ACC stift 10 , men det är lite trist, samt att det då inte skulle fungera på en 7polig bil

MammDiin
10 januari 2021 · 2 019 Inlägg

MartinF skrev:

Myhran skrev:
Ja det borde väl gå att parallellkoppla ett motstånd men då du troligen ev behöver ett effektmotstånd på 21w så fungerar väl lampan lika bra,

Hade redigerat mitt inlägg en gång till men det kanske du har hunnit läsa, ang bilprovningen så du har den aspekten med, samt att med tändning på och back i får du samma effekt som dimljusknappen om du inte vill tomgångsköra så batteriet i bilen inte tar slut,

https://www.diodhuset.se/effektmotstand-12v-21-watt

Ajdå, då blir det överbelastat hur jag än gör utan relä om det behövs ett motstånd som motsvarar glödlampan. Alternativt koppla på backljuset.
Det går inte att få i backen och således tända backljuset på min automatlåda utan att bilen är påslagen.

Har tänkt på besiktningsaspekten och hörde mig faktiskt för på bilprovningen förra veckan.
De brukar väl knappt ägna en tanke åt dimbakljuset på släpvagnar, och lät inte som ett stort problem då det är inte krav att ha det på släpvagn,  Går ju även att ta bort motståndet eller vad det nu blir så lyser det inte. (alternativt något så dumt som att vid behov ha röda kåpor på ledstrålkastarna, men det blir nog lite lattjo

Så Ledljusen fungerar inte om du tar bort dimljuslampan?

Finns väl ''error canceller'' som har kondensator inbyggd som inte direkt drar någon extra effekt (1-2 watt) men som kan hjälpa med att bilen tror att det är en lampa där. Och när du har en förbrukning med ledlamporna som är rätt så nära glödlampan så kan det funka.

MartinF
10 januari 2021 · 372 Inlägg

MammDiin skrev:

MartinF skrev:

Myhran skrev:
Ja det borde väl gå att parallellkoppla ett motstånd men då du troligen ev behöver ett effektmotstånd på 21w så fungerar väl lampan lika bra,

Hade redigerat mitt inlägg en gång till men det kanske du har hunnit läsa, ang bilprovningen så du har den aspekten med, samt att med tändning på och back i får du samma effekt som dimljusknappen om du inte vill tomgångsköra så batteriet i bilen inte tar slut,

https://www.diodhuset.se/effektmotstand-12v-21-watt

Ajdå, då blir det överbelastat hur jag än gör utan relä om det behövs ett motstånd som motsvarar glödlampan. Alternativt koppla på backljuset.
Det går inte att få i backen och således tända backljuset på min automatlåda utan att bilen är påslagen.

Har tänkt på besiktningsaspekten och hörde mig faktiskt för på bilprovningen förra veckan.
De brukar väl knappt ägna en tanke åt dimbakljuset på släpvagnar, och lät inte som ett stort problem då det är inte krav att ha det på släpvagn,  Går ju även att ta bort motståndet eller vad det nu blir så lyser det inte. (alternativt något så dumt som att vid behov ha röda kåpor på ledstrålkastarna, men det blir nog lite lattjo

Så Ledljusen fungerar inte om du tar bort dimljuslampan?

Finns väl ''error canceller'' som har kondensator inbyggd som inte direkt drar någon extra effekt (1-2 watt) men som kan hjälpa med att bilen tror att det är en lampa där. Och när du har en förbrukning med ledlamporna som är rätt så nära glödlampan så kan det funka.

Dessvärre inte, jag gissar att bilen är så pass smart att när den inte får det motståndet den vill ha i kontakten, så bestämmer den att dimljus på släpet inte finns, och således inte ger ström till släpets dimljus.

error canceller låter intressant, dessa brukar väl vara för xenonlampor? Eller finns det andra till detta?  Jag har nog några gamla "xenon error canceller" liggandestill och med.

Myhran
10 januari 2021 · 452 Inlägg

MartinF skrev:

Myhran skrev:

MartinF skrev:

Bmw, Räcker att man öppnar förardörren så lägger bilen automatiskt i "Parkering"

När du väl fått upp förardörren borde du väl kunna lägga bilen i neutral så du kan rulla den exempelvis så då borde du ju kunna få i backen kan man tycka eller kan man inte få i neutral heller?

Neutralen har jag för mig går att få i, men rutinen är att för att få i Fram eller Back behöver man trampa på bromsen, och släpps bromsen när förardörren är öppen så lägger bilen automatiskt i Parkering.

Oavsett, Även Backbelysningen borde väl dessvärre överbelastas på samma vis som dimljuset om jag flyttar stiftet?
Funderar på att chansa med ett 5w motstånd istället för orginaldimljuset och hoppas att det lurar canbussen, utan att överbelastar dimljuset. Då slipper jag göra om all fin dold kanalisation. Alternativet är väl att riva isär alltihop och montera ett relä via ACC stift 10 , men det är lite trist, samt att det då inte skulle fungera på en 7polig bil

Inte säkert man kör samma automatik på backljuset, har själv 6st 10w sitter på biltrailern och där säger inte backljusutgången ifrån på någon bil jag haft före, men eftersom dimljuset är lite speciellt uppbyggt att den skiftar funktion mellan bil och släp så tror jag att det är skillnad där,

Med vänlig hälsning,

MartinF
10 januari 2021 · 372 Inlägg

Ny idé, får göra om lite, men det borde fungera som avsett:
Ett dubbelrelä, en 12w ledlampa på vardera, matat via höger respektive vänster positionsljus. aktiverat av dimljuset.
Ingen snedbelastning, ingen överbelastning då positionslyktorna borde vara anpassade för 12w extra förbrukning då vissa släp ju har fler positionslyktor än vad mitt har.
Då finns även funktionen med 7polig släpvagnskontakt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang