Bmw går ojämt när man frikopplar

ForsbergEF
26 december 2020 · 19 Inlägg

Tjenare!
Jag har en bmw e39 525I den har alltid gått bra i motron tills igår... de började med att jag skulle frirulla när jag märker att varvmätaren hoppar fram och tillbaka, så jag släpper genast upp kopplingen och börjar att gasa igen. Då går den bra. Sedan kommer jag hem och stänger av bilen och ska iväg nu ikväll med då har batteriet laddat ur. Sedan när jag har startat bilen och börjar köra så är de värre än gårdagen. Nu direkt när jag trycker ned kopplingen för att växla så börjar varvmätarem att svaja, den svajar runt 300-1100 varv ge och ta. Så min fråga är om de möjligtvis kan vara någon motorkunnig i detta forum som kan svara vad felet ärsmile tack på förhand

Utmarks-Loke
27 december 2020 · 5 836 Inlägg

Låg och svajande tomgång kan bero på att motorn drar tjuvluft, sedan händer det j ibland på de motorerna att tändspolar går sönder. Men börja med att ladda batteriet ordentligt, när det är låg spänning kan vad som helst hända med en motor som har elektronisk insprutning.

Marcus_89 Biltokig elektriker
27 december 2020 · 3 352 Inlägg

Gör som Utmarks-Loke säger och ladda batteriet. Kolla även insugsbälgen, jättevanligt att de spricker och då går bilen ojämnt och ryckigt. Tomgången blir också dålig då.

https://cdn.autodoc.de/thumb?id=7283591&m=1&n=0&lng=se&ccf=94077798

Så ser den ut

ForsbergEF
27 december 2020 · 19 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Låg och svajande tomgång kan bero på att motorn drar tjuvluft, sedan händer det j ibland på de motorerna att tändspolar går sönder. Men börja med att ladda batteriet ordentligt, när det är låg spänning kan vad som helst hända med en motor som har elektronisk insprutning.

Tack för svaret! Jag har testat att ladda batteriet fullt och nu går motorn bra igen😃

Utmarks-Loke
28 december 2020 · 5 836 Inlägg

Visst är det fantastiskt med moderna bilar? big_smile Men trevligt med enkla fel som är gratis att laga i alla fall

ForsbergEF
2 januari 2021 · 19 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Låg och svajande tomgång kan bero på att motorn drar tjuvluft, sedan händer det j ibland på de motorerna att tändspolar går sönder. Men börja med att ladda batteriet ordentligt, när det är låg spänning kan vad som helst hända med en motor som har elektronisk insprutning.

Hej igen!
Jag har laddat batteriet nu som jag sa förr. Men nu börjar det ha gått en vecka och samma problem uppstår igen. Jag har laddat batteriet igen för att de var helt slut igen! Generator och batteri är bytt på bilen. Har du någon ide om varför batteriet inte laddas som de ska?

Utmarks-Loke
2 januari 2021 · 5 836 Inlägg

Har du mätt laddningsspänning med multimeter? Det skall vara över 14 volt när motorn går och batteriet är hyfsat fullt. Nästa steg är att kolla om något drar tjuvström och tömmer batteriet över natten, det kan du också göra med en multimeter.

ForsbergEF
3 januari 2021 · 19 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Har du mätt laddningsspänning med multimeter? Det skall vara över 14 volt när motorn går och batteriet är hyfsat fullt. Nästa steg är att kolla om något drar tjuvström och tömmer batteriet över natten, det kan du också göra med en multimeter.

Har inte mätt laddninsspänningen. Det tjuvdrar inte ström någonstans. Men en polare till mig hade samma bekymmer att batteriet inte laddar som de ska. Så han bytte givaren från generatorn till batteriet. Tror du att de kan vara nått att byta?

Utmarks-Loke
3 januari 2021 · 5 836 Inlägg

ForsbergEF skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Har du mätt laddningsspänning med multimeter? Det skall vara över 14 volt när motorn går och batteriet är hyfsat fullt. Nästa steg är att kolla om något drar tjuvström och tömmer batteriet över natten, det kan du också göra med en multimeter.

Har inte mätt laddninsspänningen. Det tjuvdrar inte ström någonstans. Men en polare till mig hade samma bekymmer att batteriet inte laddar som de ska. Så han bytte givaren från generatorn till batteriet. Tror du att de kan vara nått att byta?

Vilken givare är det? Kanske är något speciellt i laddningssystemet på de bilarna i såna fall, men de flesta bilar har inte någon givare till laddningen

xXSammy
3 januari 2021 · 6 569 Inlägg

ForsbergEF skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Har du mätt laddningsspänning med multimeter? Det skall vara över 14 volt när motorn går och batteriet är hyfsat fullt. Nästa steg är att kolla om något drar tjuvström och tömmer batteriet över natten, det kan du också göra med en multimeter.

Har inte mätt laddninsspänningen. Det tjuvdrar inte ström någonstans. Men en polare till mig hade samma bekymmer att batteriet inte laddar som de ska. Så han bytte givaren från generatorn till batteriet. Tror du att de kan vara nått att byta?

Att byta saker på känn är bara onödigt dyrt

Lägg pengarna på en multimeter ifall ni inte har någon och mät spänningen på batteriet med motorn igång samt mät viloströmmen mellan minuskabeln och batteripolen

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang