Mazda 6 -03 - Höger broms fram ligger mot ibland

IzaacB
31 december 2020 · 15 Inlägg

Hej

Ny på det här med bilar, och skulle vilja lära mig mer, och vad passar bättre än lite tips o guidning på hur jag kan felsöka ett aktuellt problem wink

Det är så att höger broms fram ligger emot, ibland, och verkar bara vara på en liten del av bromsskivan (?). Har inte märkt av någon regelbundenhet, utan ibland ligger den emot redan när jag lämnar parkeringen, och ibland ligger den inte emot alls.
När den ligger emot är det knappt märkbart i början, om man inte krypkör, men successivt blir det värre. Går att avhjälpa genom att sakta ner och/eller knacka lite på bromsoket (tror jag det heter, den synliga delen iaf).

Min svärfar, som vi ”hyr” bilen av, har kollat lite men hittar inget uppenbart, och det är svårt att motivera honom till en grundligare koll då han är allmänt trött på just denna bilen xD Han är förövrigt elektriker (på Volvo) och är släktens goto mekaniker i 99 fall av 100 xD

Anyhow, hur kan man systematiskt felsöka något sånt här, eller är det ett problem någon känner igen?

zzr94092
31 december 2020 · 4 391 Inlägg

Kan vara många anledningar till att ett ok "kärvar" ,klossarna sitter fast i okhållaren,glidbultarna kärvar,kolven kan sitta
fast,bromsslangen kan fått en skada ,kan bli som om det vore en "backventil" inne i slangen...

Brådhis * Voff voff *
31 december 2020 · 10 280 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kan vara många anledningar till att ett ok "kärvar" ,klossarna sitter fast i okhållaren,glidbultarna kärvar,kolven kan sitta
fast,bromsslangen kan fått en skada ,kan bli som om det vore en "backventil" inne i slangen...

Om det bara är på en liten del av skivan (hur har man kommit fram till detta?) skulle jag gissa på att en glidpinne kärvar så att oket "kantrar" lite.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 december 2020 · 13 743 Inlägg

Brådhis skrev:

zzr94092 skrev:
Kan vara många anledningar till att ett ok "kärvar" ,klossarna sitter fast i okhållaren,glidbultarna kärvar,kolven kan sitta
fast,bromsslangen kan fått en skada ,kan bli som om det vore en "backventil" inne i slangen...

Om det bara är på en liten del av skivan (hur har man kommit fram till detta?) skulle jag gissa på att en glidpinne kärvar så att oket "kantrar" lite.

mm sen när värmen kommer så  kan det bli värre sen när den svalnar så kan det släppa helt en tid innan det fastnar igen..     rätt vanligt när man får konstig anläggninsyta på bromskivor smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
31 december 2020 · 5 733 Inlägg

Hej!
Det äre enkelt! Du tar bort bromsoket och köpet ett nytt! Byt samtidigt bromsklossar. -Detta är ett enkelt jobb som alla klarar. Men den här årstiden bör man vara innomhus för att fixa detta...
Om du gör detta så kolla också bromskivornas tjocklek. Det finns vissa minimimått ingraverat på insidan. Kolla samtidigt bromsslangarna!Set du bulor på den byt! -Också ett enkelt jobb! Se till att ha rostlösare hemma och eventuellt gasolbrännare (kan vara svårt att lossa bromsslangarnas fästen till bromsrören utan lite värme) samt speciella öppna ringnycklar för detta jobb...
Men..det är möjligt att det bara är glidpinnarna som är orsaken. Gör rent dem och olja/fetta in och sätt tillbaka . Men du måste i varje fall ta bort bromsoket först.

Brådhis * Voff voff *
31 december 2020 · 10 280 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det äre enkelt! Du tar bort bromsoket och köpet ett nytt! Byt samtidigt bromsklossar. -Detta är ett enkelt jobb som alla klarar. Men den här årstiden bör man vara innomhus för att fixa detta...
Om du gör detta så kolla också bromskivornas tjocklek. Det finns vissa minimimått ingraverat på insidan. Kolla samtidigt bromsslangarna!Set du bulor på den byt! -Också ett enkelt jobb! Se till att ha rostlösare hemma och eventuellt gasolbrännare (kan vara svårt att lossa bromsslangarnas fästen till bromsrören utan lite värme) samt speciella öppna ringnycklar för detta jobb...
Men..det är möjligt att det bara är glidpinnarna som är orsaken. Gör rent dem och olja/fetta in och sätt tillbaka . Men du måste i varje fall ta bort bromsoket först.

Du glömde nämna att man måste lufta systemet efter att man tex bytt bromsok eller bromsslang.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang