2556
Sök

Köpa husbil, men är detta farligt mycket rost?

27 Inlägg
31 december 2020
Trådstartare
Hej,

Jag var precis och kollade på denna husbil https://m.mobile.bg/details/91570900912371523

Allt var i stort sett bra med den. Motorn var pigg vilket varit svårt att hitta i samma prisklass, 116hk, den var väl underhållen och så vidare (förutom rost på ett ställe i ramen, vilket är det jag undrar över).

Så ni kan se på denna video, (tyvär så blev det inte bättre videokvalité än så, hoppas tillräckligt syns ialafall), så är det rost på ett ställe i ramen. Jag hade en bekant med mig som har lite erfarenhet som trodde att det går att åtgärda genom att svetsa och att problemet inte var för djupt. I övrigt så fanns det inte mycket rost på fordonet.

Vad tror ni, är detta någonting allvarligt eller något som kan åtgärdas? (Det är den första sekunden på videon som man ser hur det ser ut). Om det varit första husbilen jag kollat på så hade jag nog dragit mig för det, men, efter att ha kollat på 2 andra så verkar det inte vara ovanligt alls med sådan rost när fordonet är 20 år gammalt.

Video länkas nedan.

https://drive.google.com/file/d/1Z6T3Kg … jpuVj/view

Med Vänliga Hälsningar

Jonathan
Senast redigerat av Jonathanhusbil (31 december 2020)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
31 december 2020
Jonathanhusbil skrev:
Hej,

Jag var precis och kollade på denna husbil https://m.mobile.bg/details/91570900912371523

Allt var i stort sett bra med den. Motorn var pigg vilket varit svårt att hitta i samma prisklass, 116hk, den var väl underhållen och så vidare (förutom rost på ett ställe i ramen, vilket är det jag undrar över).

Så ni kan se på denna video, (tyvär så blev det inte bättre videokvalité än så, hoppas tillräckligt syns ialafall), så är det rost på ett ställe i ramen. Jag hade en bekant med mig som har lite erfarenhet som trodde att det går att åtgärda genom att svetsa och att problemet inte var för djupt. I övrigt så fanns det inte mycket rost på fordonet.

Vad tror ni, är detta någonting allvarligt eller något som kan åtgärdas? (Det är den första sekunden på videon som man ser hur det ser ut). Om det varit första husbilen jag kollat på så hade jag nog dragit mig för det, men, efter att ha kollat på 2 andra så verkar det inte vara ovanligt alls med sådan rost när fordonet är 20 år gammalt.

Video länkas nedan.

https://drive.google.com/file/d/1Z6T3Kg … jpuVj/view

Med Vänliga Hälsningar

Jonathan

Är det rost på ramen eller bärande del är det bara att laga innan du ska besikta bilen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

27 Inlägg
31 december 2020
Trådstartare
Jasså.

Tros det att det är möjligt att fixa det på videon alltså?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
31 december 2020
Jonathanhusbil skrev:
Jasså.

Tros det att det är möjligt att fixa det på videon alltså?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

Allt är nog möjligt att fixa, bara kostnadsfråga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

8 890 Inlägg
31 december 2020
Jag skulle nog oroa mig mer för fukt, fukttesta innan du köper. Fuktskador kan bli dyrare än rostskador.

Fotograf på tierpidag.se

6 217 Inlägg
31 december 2020
Ramar är enkla att svetsa eftersom de har grövre material än plåten i självbärande karosser, bara man kommer åt ordentligt. Men att köpa husbil från Bulgarien är lite ovanligt.

27 Inlägg
1 januari 2021
Trådstartare
Hej,

Tack för svaren.

Ja då verkar det möjligt alltså. Skulle kunnat lämna in den i Bulgarien för att svetsas billigt från någon som arbetar med det innan den körs till Sverige.

Jag vill vara extra vaksam på rost, ett tidigare fordon hade säljarna dolt att ramen var full av rost. Täckt för alltså, en bilfirma. Något år senare så upptäcktes ju detta på bilinspektionen och tydligen hade det gått så pass långt att det inte gick att fixa ordentligt. Så det var det jag undrar egentligen, ifall det på bilden räknas som fixbart eller inte men det tycks ju vara det då. Får överväga ifall en professionell får kolla på det innan köp också.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
Senast redigerat av Jonathanhusbil (1 januari 2021)

1 781 Inlägg
1 januari 2021
Bulgarien saknar obligatorisk fordonsbesiktning, så bara av den anledningen skulle jag aldrig köpa eller laga en begagnad bil där. De lagar inte efter SBPs regler kan man anta, men den ska klara besiktning i Sverige för att framföras här.
Senast redigerat av Bassiehof (1 januari 2021)

152 Inlägg
1 januari 2021
Det manipuleras även chassienummer i de länderna. Finns husbilsägare som blivit av med sin husbil eftersom chassienummer varit ändrat och när det dolda chassienummert kontrollerats så var det tack och hej då till husbilen och sen fick personen försöka driva ärendet att få tillbaka pengarna själv.

27 Inlägg
1 januari 2021
Trådstartare
Bassiehof skrev:
Bulgarien saknar obligatorisk fordonsbesiktning, så bara av den anledningen skulle jag aldrig köpa eller laga en begagnad bil där. De lagar inte efter SBPs regler kan man anta, men den ska klara besiktning i Sverige för att framföras här.

Tack för svar.

Nja, man måste besiktiga fordonet. Men det är lättare att gå igenom besiktning i Bulgarien, samt så är det av flertalet anledningar ingen höjdare att köpa fordon i Bulgarien om man inte har en särskild anledning till att göra det.

Senast igår kollade jag upp en husbil som varit importerad från Finland, de skrev 13.000 mil men den hade gått 26.000 mil i finland i slutet av 2019 enligt internetsökning.
Senast redigerat av Jonathanhusbil (1 januari 2021)

27 Inlägg
1 januari 2021
Trådstartare
Niklas_J skrev:
Det manipuleras även chassienummer i de länderna. Finns husbilsägare som blivit av med sin husbil eftersom chassienummer varit ändrat och när det dolda chassienummert kontrollerats så var det tack och hej då till husbilen och sen fick personen försöka driva ärendet att få tillbaka pengarna själv.

Tack för svar.

Sök