Bmw e39 523i 1999 kylproblem/ komptest

Arvidisaksson7
1 januari · 5 Inlägg
#1

Hej
Sprängde ett kopplingsrör till kylarvatten vid termostaten på e39 523i. Bytte sedan det och Har försökt luftat med det kommer hur mycket luft som helst så jag misstänker att den läcker komprition och att luften kommer därifrån

För den blir varm när man kör med den så det är problem med kylaren
Har gjort comptest och den visade ungefär 180 psi på tre cylindrar dom andra två var det 150 psi o På o den sista cirka 130 psi
Så den verkar läcka komprition men kan det vara så att luften läcker ut i kylarvattnet och att det är därför den inte kyler som den ska eller vad kan det annars bero på?

Tänkte ta bort o komma om toppen är sprucken eller om det är nått med topplockspackningen men oxå läst att det ska vara ganska svårt o byta topplockspackning?

Är tacksam för alla tips jag kan få!

Mvh Arvid

Jesper328
3 januari · 683 Inlägg
#2

Bubblar det i expansionskärlet hela tiden när motorn är igång?
Luktar det avgaser i expansionskärlet?
Glykol i oljan?

Om inte - ställ dig i en backe, eller hissa upp fronten och håll lite varv på motorn medans du har lite koll på glykolnivån.

Lyfta toppen är ingenting man gör för att titta lite då det är en del jobb, samt att du kommer att behöva byta ut diverse grejer.

Senast redigerat av Jesper328 (3 januari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt