Vad kostar en nytt bilbatteri samt installation?

TaxiBenz
1 januari 2021 · 130 Inlägg

Jag behöver byta bilbatteri då den sjunger på sista versen. Blev stående och fick hjälp av en vägassistans som väckte batteriet till liv. Han sa att batteriet var dåligt.

Så vad kostar ett nytt bilbatteri och vad kostar det om Mercedes märkesverkstad gör jobbet? Jag har inget serviceavtal så då måste jag betala hela jobbet själv. Men då får jag väl originalbatteri antar jag och om jag lämnar in bilen på turkverkstan så blir det mycket billigare men bli det originalbatteri då?

Bilen: E220, W212, Kombi.

Pininfarina406
1 januari 2021 · 535 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Jag behöver byta bilbatteri då den sjunger på sista versen. Blev stående och fick hjälp av en vägassistans som väckte batteriet till liv. Han sa att batteriet var dåligt.

Så vad kostar ett nytt bilbatteri och vad kostar det om Mercedes märkesverkstad gör jobbet? Jag har inget serviceavtal så då måste jag betala hela jobbet själv. Men då får jag väl originalbatteri antar jag och om jag lämnar in bilen på turkverkstan så blir det mycket billigare men bli det originalbatteri då?

Bilen: E220, W212, Kombi.

Hej, Mercedes tillverkar inga batterier så vad menar du med originalbatteri?
Mvh, T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
TaxiBenz
1 januari 2021 · 130 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

TaxiBenz skrev:
Jag behöver byta bilbatteri då den sjunger på sista versen. Blev stående och fick hjälp av en vägassistans som väckte batteriet till liv. Han sa att batteriet var dåligt.

Så vad kostar ett nytt bilbatteri och vad kostar det om Mercedes märkesverkstad gör jobbet? Jag har inget serviceavtal så då måste jag betala hela jobbet själv. Men då får jag väl originalbatteri antar jag och om jag lämnar in bilen på turkverkstan så blir det mycket billigare men bli det originalbatteri då?

Bilen: E220, W212, Kombi.

Hej, Mercedes tillverkar inga batterier så vad menar du med originalbatteri?
Mvh, T.

Mercedes tillverkar inte kupéfilter heller, ändå så hänvisar dom till original kupéfilter vid byte.

SportPilot Ubåtsingenjör
1 januari 2021 · 7 217 Inlägg

Du kan åka till vilken verkstad som helst och byta batteri. Gissar på att där sitter ett hyffsat stort batteri i din bil så det kostar kanske 2-2,5k sen får du säkert betala 500kr för att verkstaden ska bemöda sig att byta det

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 januari 2021 · 13 670 Inlägg

hade ju inte lämnat in den på merceders för byte.. men dagens skitbilar så behöver du antagligen programera in batteri bytet men det ska vilken vättig verkstad klara av..

priset kommer avgöras med hur stort batteri du har nu.   skiljer ganska mycket i pris mellan ett 65Ah batteri och ett 100Ah

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
TaxiBenz
1 januari 2021 · 130 Inlägg

SportPilot skrev:
Du kan åka till vilken verkstad som helst och byta batteri. Gissar på att där sitter ett hyffsat stort batteri i din bil så det kostar kanske 2-2,5k sen får du säkert betala 500kr för att verkstaden ska bemöda sig att byta det

Vad kostar det om Mercedes märkesverkstad byter batteriet?

TaxiBenz
1 januari 2021 · 130 Inlägg

Growe skrev:
hade ju inte lämnat in den på merceders för byte.. men dagens skitbilar så behöver du antagligen programera in batteri bytet men det ska vilken vättig verkstad klara av..

priset kommer avgöras med hur stort batteri du har nu.   skiljer ganska mycket i pris mellan ett 65Ah batteri och ett 100Ah

Assistansen som kom hade med sig en portabel batteriladdare som såg ut som en 5 cm tjock smörgåsbricka. Det stod 8 på den när bilen startade och sen ökade siffran snabbt när motorn var igång. Har det med 8Ah att göra?

panda666
2 januari 2021 · 4 228 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Jag behöver byta bilbatteri då den sjunger på sista versen. Blev stående och fick hjälp av en vägassistans som väckte batteriet till liv. Han sa att batteriet var dåligt.

Så vad kostar ett nytt bilbatteri och vad kostar det om Mercedes märkesverkstad gör jobbet? Jag har inget serviceavtal så då måste jag betala hela jobbet själv. Men då får jag väl originalbatteri antar jag och om jag lämnar in bilen på turkverkstan så blir det mycket billigare men bli det originalbatteri då?

Bilen: E220, W212, Kombi.

verkar som att du ska ha en 95ah batteri till din bil och billigaste verkar det som att biltema har för 2100 medans mekonomen har för 3300 så jag skulle nog byta den själv. Åk o köp den från biltema för 2100 och byt den sj alt om du har absolut ingen meckvana jag ser att du bor i stockholm kan ja rekommenera dig att åka till veddesta som ligger vid barkarby ungefär där finns en verkstad som jag känner som heter spånga bilverkstad med trevliga killar som har jobbat me bilar i över 30 år och dom tar humana priser. Antingen köper du sj från biltema och ber dom byta den, det kommer ta för dom max 5 min och dom kommer vilja ha bara bullar o kaffe för besväret eller så åker du bara ditt och ber dom stoppa in deras egna batterier som dom köper in original från bds reservdelar alltså nästan original delar. Allting gott. Biltema batteri har aldrig svikit mig iaf. Mitt batteri dog precis innan jul ledigheten också och var tvungen att springa till mekonomen eftersom vi har rabbat via jobbet och bytte skiten själv. Lycka till!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 januari 2021 · 13 670 Inlägg

panda666 skrev:

TaxiBenz skrev:
Jag behöver byta bilbatteri då den sjunger på sista versen. Blev stående och fick hjälp av en vägassistans som väckte batteriet till liv. Han sa att batteriet var dåligt.

Så vad kostar ett nytt bilbatteri och vad kostar det om Mercedes märkesverkstad gör jobbet? Jag har inget serviceavtal så då måste jag betala hela jobbet själv. Men då får jag väl originalbatteri antar jag och om jag lämnar in bilen på turkverkstan så blir det mycket billigare men bli det originalbatteri då?

Bilen: E220, W212, Kombi.

verkar som att du ska ha en 95ah batteri till din bil och billigaste verkar det som att biltema har för 2100 medans mekonomen har för 3300 så jag skulle nog byta den själv. Åk o köp den från biltema för 2100 och byt den sj alt om du har absolut ingen meckvana jag ser att du bor i stockholm kan ja rekommenera dig att åka till veddesta som ligger vid barkarby ungefär där finns en verkstad som jag känner som heter spånga bilverkstad med trevliga killar som har jobbat me bilar i över 30 år och dom tar humana priser. Antingen köper du sj från biltema och ber dom byta den, det kommer ta för dom max 5 min och dom kommer vilja ha bara bullar o kaffe för besväret eller så åker du bara ditt och ber dom stoppa in deras egna batterier som dom köper in original från bds reservdelar alltså nästan original delar. Allting gott. Biltema batteri har aldrig svikit mig iaf. Mitt batteri dog precis innan jul ledigheten också och var tvungen att springa till mekonomen eftersom vi har rabbat via jobbet och bytte skiten själv. Lycka till!

biltemas batterier verkar helt okej iaf dom jag haft..  det man måste tänka på med moderna bilar är att man i regel måste gå in och säga till bilen att man har ett nytt batteri och ange batteri typen man monterat  brukar inte fungera att bara byta speciellt bra.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
panda666
2 januari 2021 · 4 228 Inlägg

Growe skrev:

panda666 skrev:

TaxiBenz skrev:
Jag behöver byta bilbatteri då den sjunger på sista versen. Blev stående och fick hjälp av en vägassistans som väckte batteriet till liv. Han sa att batteriet var dåligt.

Så vad kostar ett nytt bilbatteri och vad kostar det om Mercedes märkesverkstad gör jobbet? Jag har inget serviceavtal så då måste jag betala hela jobbet själv. Men då får jag väl originalbatteri antar jag och om jag lämnar in bilen på turkverkstan så blir det mycket billigare men bli det originalbatteri då?

Bilen: E220, W212, Kombi.

verkar som att du ska ha en 95ah batteri till din bil och billigaste verkar det som att biltema har för 2100 medans mekonomen har för 3300 så jag skulle nog byta den själv. Åk o köp den från biltema för 2100 och byt den sj alt om du har absolut ingen meckvana jag ser att du bor i stockholm kan ja rekommenera dig att åka till veddesta som ligger vid barkarby ungefär där finns en verkstad som jag känner som heter spånga bilverkstad med trevliga killar som har jobbat me bilar i över 30 år och dom tar humana priser. Antingen köper du sj från biltema och ber dom byta den, det kommer ta för dom max 5 min och dom kommer vilja ha bara bullar o kaffe för besväret eller så åker du bara ditt och ber dom stoppa in deras egna batterier som dom köper in original från bds reservdelar alltså nästan original delar. Allting gott. Biltema batteri har aldrig svikit mig iaf. Mitt batteri dog precis innan jul ledigheten också och var tvungen att springa till mekonomen eftersom vi har rabbat via jobbet och bytte skiten själv. Lycka till!

biltemas batterier verkar helt okej iaf dom jag haft..  det man måste tänka på med moderna bilar är att man i regel måste gå in och säga till bilen att man har ett nytt batteri och ange batteri typen man monterat  brukar inte fungera att bara byta speciellt bra.

försökte läsa runt lite om det och verkar inte hitta nån info om att man måste göra nått när man byter batteri. Tror faktiskt att det räcker att smacka på en ny batteri bara. alt som ja nämnde åka till verkstad nämnd och be om hjälp. behöver inte åka till mercedes för att byta då dom tar säkert 1000kr för jobbet medans dom andra tar kanske max 100kr.

husseman
2 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, köp inte Feltema- köp ett bra batteri typ yuasa eller liknande. Ingen koll på din årsmodell, men ingen seriös firma lär koda in ett biltemabatteri. O ingen lär byta det för 100:- . den bilfirman kör isåfall helsvart o lär byta namn o ägare oftare än det kommer ut totalt kassa Beckfilmer numer...såg sista nyss- snälla ta tbx, Gunvald/M.Persbrant...huuu

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (2 januari 2021)

panda666
2 januari 2021 · 4 228 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, köp inte Feltema- köp ett bra batteri typ yuasa eller liknande. Ingen koll på din årsmodell, men ingen seriös firma lär koda in ett biltemabatteri. O ingen lär byta det för 100:- . den bilfirman kör isåfall helsvart o lär byta namn o ägare oftare än det kommer ut totalt kassa Beckfilmer numer...såg sista nyss- snälla ta tbx, Gunvald/M.Persbrant...huuu

mvh/husse

jahopp, då är det bara o åka till mekonomen o pröjsa 3300kr eller varför inte bättre åka till mercedes o pröjsa 5000kr++ o dricka lite bitter kaffe med moms, ska ru ha en stänkare va?

husseman
2 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Haha, en stänkare funkar alltid. O vem har pratat om mekonomen?  En vettig verkstad lär byta batteri för 400:- OM de får sälja batteriet.. kommer du med ett eget batteri så lär du få betala mer.Om de ens byter det åt dig. Det kan vara "fullbokat", då dessa jobb e´mest terapi.
Testa att ta med en räkmacka på nån krog o bara beställa isvatten... nåt säger mig att du får byta krog. Med all rätt.

mvh/husse

Lucif3r
2 januari 2021 · 2 183 Inlägg

Biltemas silver-batterier är det iaf inga som helst fel på.

Senast redigerat av Lucif3r (2 januari 2021)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 januari 2021 · 14 007 Inlägg

Varför inte ringa och fråga vad det kostar. Här i tråden blir det förmodligen mest gissningar.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (2 januari 2021)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torsen
2 januari 2021 · 7 198 Inlägg

Jag blev tvungen att byta batteri för några månader sedan.
Bor långt från närmaste Biltema-butik.
Dessutom hade inte Biltema passande batteri(små "polvända" poler).
Kollade med Mekonomen och Autodelar samt märkesverkstaden.
Mekonomen var 41% dyrare än Autodelar, som dessutom kunde leverera senare samma dag.
Batterifabrikat BOSCH hos båda.
Märkesverkstaden förde inte batterier utan hänvisade till Autodelar.

Vet inte, men tror att Autodelar hjälper dig med monteringen, och tar hand om det gamla batteriet.
Har du radiokoden noterad?
Behöver din bil "nollas" vid batteribyte?
Min behövde inte det.

TaxiBenz
6 januari 2021 · 130 Inlägg

Hur länge kan man köra på ett bilbatteri som börjar bli dåligt som i mitt fall?

Bilen har startat varje dag och jag har kört i flera timmar utan att ha stängt av motorn. Verkar funka.

uhlin
6 januari 2021 · 2 831 Inlägg

Lucif3r skrev:
Biltemas silver-batterier är det iaf inga som helst fel på.

Håller med... Jag är inget fan av biltema men deras batterier är det inget som helst fel på.

Brådhis * Voff voff *
6 januari 2021 · 10 244 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Hur länge kan man köra på ett bilbatteri som börjar bli dåligt som i mitt fall?

Bilen har startat varje dag och jag har kört i flera timmar utan att ha stängt av motorn. Verkar funka.

Helt omöjligt att svara på. Startar bilen så gör den och den dag den inte startar så är det så. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
6 januari 2021 · 4 228 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Hur länge kan man köra på ett bilbatteri som börjar bli dåligt som i mitt fall?

Bilen har startat varje dag och jag har kört i flera timmar utan att ha stängt av motorn. Verkar funka.

skulle inte orka chansa nu speciellt när det börjar bli kallare, lämnar du bilen stående en dag eller 2 kommer den inte starta mer sen. Lika bra köp nytt nu än att vänta ståendes sen när bilfan inte startar^^ för bättre kommer inte din batteri bli

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang