Growe skrev:
Bassiehof skrev:
Brådhis skrev:
Visst, det är ingen personbil, men eftersom det ofta tas upp att det inte går att köra tunga fordon på el osv så kanske tråden platsar här ändå? Om inte annat så att folk kan länka hit för att visa att det visst går.
https://www.bussmagasinet.se/2021/01/fo … NLNnrgmgds50 mils räckvidd och fem timmars laddningstid är dessutom riktigt användbara siffror för väldigt många av dom bussar som idag rullar som turistbussar.
VanHool gör ju erkänt bra (men dyra) bussar så denna är nog inget undantag. Frågan är ju dock prislappen?
Jag har aldrig sagt att det inte går. Problemet är fjärrtransporter. 50 mil är ingenting på 9 timmar. 70-80 mil är inte omöjligt.
säg en utlandsresa till italien så rullar alltså bussen nonstopp från italien till örebro förutom en 45min rast och båtfärden från danmark till sverige . jag själv vägrar ju köra dom reserona men hänt några gånger att jag byter av när dom kommer från italien
sen är ju bussarna full smetade med saker... då menar jag full smetade och med batterier på den enda sidan man kan lasta något på så sitter batterierna.. så man kan inte ens använda den till Flixbuss då bagageutrymmet är för litet och bussarna rullar tex Göteborg-Stockholm-Göteborg-Stockholm på en dag och det är ju lite svår löst på många sätt..
men jag skulle utan tvekan kunna köra för det mesta med en elbuss förutsatt att jag har utrymme för bagage.. för utan bagaget kan jag inte ens köra tågersättning med bussen. vi kör bara boggie bussar pga lastvikten blir för låg på en enkelaxlad buss..
Är det inte kör o vilotidsragler på bussar med? Eller det kanske är två chaufförer som delar på körningne iofs

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!