Turistbuss på el från VanHool...

Brådhis * Voff voff *
3 januari 2021 · 10 279 Inlägg

Visst, det är ingen personbil, men eftersom det ofta tas upp att det inte går att köra tunga fordon på el osv så kanske tråden platsar här ändå? Om inte annat så att folk kan länka hit för att visa att det visst går. smile

https://www.bussmagasinet.se/2021/01/fo … NLNnrgmgds

50 mils räckvidd och fem timmars laddningstid är dessutom riktigt användbara siffror för väldigt många av dom bussar som idag rullar som turistbussar.

VanHool gör ju erkänt bra (men dyra) bussar så denna är nog inget undantag. Frågan är ju dock prislappen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Errorist
3 januari 2021 · 157 Inlägg

Här i Norrtälje har SL kört med 5st el drivna bussar sen 2018

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 januari 2021 · 13 742 Inlägg

Brådhis skrev:
Visst, det är ingen personbil, men eftersom det ofta tas upp att det inte går att köra tunga fordon på el osv så kanske tråden platsar här ändå? Om inte annat så att folk kan länka hit för att visa att det visst går. smile

https://www.bussmagasinet.se/2021/01/fo … NLNnrgmgds

50 mils räckvidd och fem timmars laddningstid är dessutom riktigt användbara siffror för väldigt många av dom bussar som idag rullar som turistbussar.

VanHool gör ju erkänt bra (men dyra) bussar så denna är nog inget undantag. Frågan är ju dock prislappen?

perfekt.. den bussen med uteslutande mest elproblem blir en elbuss haha..

men visst bättre än Man utan tvekan för det är skräp..      inte ovanligt att vi rullar 100mil på en dag

skoj oxå att hålla en dåligt isolerad buss varm i sverige..  jag har en 30kw värmare som knappt klara av det när det är som kallast....

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bassiehof
3 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Brådhis skrev:
Visst, det är ingen personbil, men eftersom det ofta tas upp att det inte går att köra tunga fordon på el osv så kanske tråden platsar här ändå? Om inte annat så att folk kan länka hit för att visa att det visst går. smile

https://www.bussmagasinet.se/2021/01/fo … NLNnrgmgds

50 mils räckvidd och fem timmars laddningstid är dessutom riktigt användbara siffror för väldigt många av dom bussar som idag rullar som turistbussar.

VanHool gör ju erkänt bra (men dyra) bussar så denna är nog inget undantag. Frågan är ju dock prislappen?

Jag har aldrig sagt att det inte går. Problemet är fjärrtransporter. 50 mil är ingenting på 9 timmar. 70-80 mil är inte omöjligt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 januari 2021 · 13 742 Inlägg

läser lite om den och hela förarsidan är full med batteriet och det betyder mer eller mindre att man bara kan lasta i en lucka på hela bussen. skulle jag gissa på att den har ett utrymme stort som skåpet på en caddy2:A    ibästa fall.   alltså max 10resveskor sen är det fullt.. alltså ingen turistbuss..  våra bussar lastas på alla sidor totalt proppfulla ganska ofta..  https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-9aaf5dca67cc9994824a39fb9b18c7c6.jpg

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 januari 2021 · 13 742 Inlägg

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:
Visst, det är ingen personbil, men eftersom det ofta tas upp att det inte går att köra tunga fordon på el osv så kanske tråden platsar här ändå? Om inte annat så att folk kan länka hit för att visa att det visst går. smile

https://www.bussmagasinet.se/2021/01/fo … NLNnrgmgds

50 mils räckvidd och fem timmars laddningstid är dessutom riktigt användbara siffror för väldigt många av dom bussar som idag rullar som turistbussar.

VanHool gör ju erkänt bra (men dyra) bussar så denna är nog inget undantag. Frågan är ju dock prislappen?

Jag har aldrig sagt att det inte går. Problemet är fjärrtransporter. 50 mil är ingenting på 9 timmar. 70-80 mil är inte omöjligt.

säg en utlandsresa  till italien så rullar alltså bussen nonstopp från italien till örebro förutom en 45min rast och båtfärden från danmark till sverige .  jag själv vägrar ju köra dom reserona men hänt några gånger att jag byter av när dom kommer från italien

sen är ju bussarna full smetade med saker... då menar jag full smetade och med batterier på den enda sidan man kan lasta något på så sitter batterierna..  så man kan inte ens använda den till Flixbuss då bagageutrymmet är för litet och bussarna rullar tex Göteborg-Stockholm-Göteborg-Stockholm på en dag och det är ju lite svår löst på många sätt..   

men jag skulle utan tvekan kunna köra för det mesta med en elbuss förutsatt att jag har utrymme för bagage.. för utan bagaget kan jag inte ens köra tågersättning med bussen.    vi kör bara boggie bussar pga lastvikten blir för låg på en enkelaxlad buss..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bassiehof
3 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Growe skrev:

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:
Visst, det är ingen personbil, men eftersom det ofta tas upp att det inte går att köra tunga fordon på el osv så kanske tråden platsar här ändå? Om inte annat så att folk kan länka hit för att visa att det visst går. smile

https://www.bussmagasinet.se/2021/01/fo … NLNnrgmgds

50 mils räckvidd och fem timmars laddningstid är dessutom riktigt användbara siffror för väldigt många av dom bussar som idag rullar som turistbussar.

VanHool gör ju erkänt bra (men dyra) bussar så denna är nog inget undantag. Frågan är ju dock prislappen?

Jag har aldrig sagt att det inte går. Problemet är fjärrtransporter. 50 mil är ingenting på 9 timmar. 70-80 mil är inte omöjligt.

säg en utlandsresa  till italien så rullar alltså bussen nonstopp från italien till örebro förutom en 45min rast och båtfärden från danmark till sverige .  jag själv vägrar ju köra dom reserona men hänt några gånger att jag byter av när dom kommer från italien

sen är ju bussarna full smetade med saker... då menar jag full smetade och med batterier på den enda sidan man kan lasta något på så sitter batterierna..  så man kan inte ens använda den till Flixbuss då bagageutrymmet är för litet och bussarna rullar tex Göteborg-Stockholm-Göteborg-Stockholm på en dag och det är ju lite svår löst på många sätt..   

men jag skulle utan tvekan kunna köra för det mesta med en elbuss förutsatt att jag har utrymme för bagage.. för utan bagaget kan jag inte ens köra tågersättning med bussen.    vi kör bara boggie bussar pga lastvikten blir för låg på en enkelaxlad buss..

Det får bli släp. Men vad händer med räckvidden då?

twin_cam Smålänning
3 januari 2021 · 7 877 Inlägg

Growe skrev:

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:
Visst, det är ingen personbil, men eftersom det ofta tas upp att det inte går att köra tunga fordon på el osv så kanske tråden platsar här ändå? Om inte annat så att folk kan länka hit för att visa att det visst går. smile

https://www.bussmagasinet.se/2021/01/fo … NLNnrgmgds

50 mils räckvidd och fem timmars laddningstid är dessutom riktigt användbara siffror för väldigt många av dom bussar som idag rullar som turistbussar.

VanHool gör ju erkänt bra (men dyra) bussar så denna är nog inget undantag. Frågan är ju dock prislappen?

Jag har aldrig sagt att det inte går. Problemet är fjärrtransporter. 50 mil är ingenting på 9 timmar. 70-80 mil är inte omöjligt.

säg en utlandsresa  till italien så rullar alltså bussen nonstopp från italien till örebro förutom en 45min rast och båtfärden från danmark till sverige .  jag själv vägrar ju köra dom reserona men hänt några gånger att jag byter av när dom kommer från italien

sen är ju bussarna full smetade med saker... då menar jag full smetade och med batterier på den enda sidan man kan lasta något på så sitter batterierna..  så man kan inte ens använda den till Flixbuss då bagageutrymmet är för litet och bussarna rullar tex Göteborg-Stockholm-Göteborg-Stockholm på en dag och det är ju lite svår löst på många sätt..   

men jag skulle utan tvekan kunna köra för det mesta med en elbuss förutsatt att jag har utrymme för bagage.. för utan bagaget kan jag inte ens köra tågersättning med bussen.    vi kör bara boggie bussar pga lastvikten blir för låg på en enkelaxlad buss..

Är det inte kör o vilotidsragler på bussar med? Eller det kanske är två chaufförer som delar på körningne iofs smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Brådhis * Voff voff *
3 januari 2021 · 10 279 Inlägg

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:
Visst, det är ingen personbil, men eftersom det ofta tas upp att det inte går att köra tunga fordon på el osv så kanske tråden platsar här ändå? Om inte annat så att folk kan länka hit för att visa att det visst går. smile

https://www.bussmagasinet.se/2021/01/fo … NLNnrgmgds

50 mils räckvidd och fem timmars laddningstid är dessutom riktigt användbara siffror för väldigt många av dom bussar som idag rullar som turistbussar.

VanHool gör ju erkänt bra (men dyra) bussar så denna är nog inget undantag. Frågan är ju dock prislappen?

Jag har aldrig sagt att det inte går. Problemet är fjärrtransporter. 50 mil är ingenting på 9 timmar. 70-80 mil är inte omöjligt.

Jag har inte påstått att du sagt det heller. Tråden är allmän och riktad till alla som vill läsa den. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 januari 2021 · 13 742 Inlägg

Bassiehof skrev:

Growe skrev:

Bassiehof skrev:

Jag har aldrig sagt att det inte går. Problemet är fjärrtransporter. 50 mil är ingenting på 9 timmar. 70-80 mil är inte omöjligt.

säg en utlandsresa  till italien så rullar alltså bussen nonstopp från italien till örebro förutom en 45min rast och båtfärden från danmark till sverige .  jag själv vägrar ju köra dom reserona men hänt några gånger att jag byter av när dom kommer från italien

sen är ju bussarna full smetade med saker... då menar jag full smetade och med batterier på den enda sidan man kan lasta något på så sitter batterierna..  så man kan inte ens använda den till Flixbuss då bagageutrymmet är för litet och bussarna rullar tex Göteborg-Stockholm-Göteborg-Stockholm på en dag och det är ju lite svår löst på många sätt..   

men jag skulle utan tvekan kunna köra för det mesta med en elbuss förutsatt att jag har utrymme för bagage.. för utan bagaget kan jag inte ens köra tågersättning med bussen.    vi kör bara boggie bussar pga lastvikten blir för låg på en enkelaxlad buss..

Det får bli släp. Men vad händer med räckvidden då?

haha svårt när många resor går med släp oxå..  tex ullared  olika kollon..   osv.. bilden jag la upp är när jag hämtar en busslast med fransmän  jag hade allat proppat till bristningsgränsen.. inkla alla luckor sen stannade dom och handlade på ica maxi.. då fick jag t.o.m använda toalett utrymmet med saker.   och dom hade en jävla massa saker med sig in i bussen.     tyvärr är det så att folk inte riktigt förstår hur mycket saker vi kör ibland flörutom människorna. ..   bara en vanlig tåg ersättning brukar fylla en buss med packning som resenärena har iaf på sommartid  3-4barnvagnar och en hög med resveskor och andra väskor så är det snabbt fullt..    och lastvikten får vi inte glömma    på min buss har vi en tjänstevikt på 15ton och maxlast 29ton..      det lär ju bli lite dåligt förhållande med några tusen kg batterier..      i stadstrafik är batterier nog ett alternativ men svårt att se hur det ska fungera för oss där jag jobbar.. förutom när ena bussen rullar som skolbuss på vardagarna. men eftersom den bussen rullar kvällar och helger på annat så är det inget alternativ att byta ut den heller eftersom vi skulle stå en buss kort varje helg.  redan idag har vi problem att få bussarna att räcka till

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 januari 2021 · 13 742 Inlägg

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:
Visst, det är ingen personbil, men eftersom det ofta tas upp att det inte går att köra tunga fordon på el osv så kanske tråden platsar här ändå? Om inte annat så att folk kan länka hit för att visa att det visst går. smile

https://www.bussmagasinet.se/2021/01/fo … NLNnrgmgds

50 mils räckvidd och fem timmars laddningstid är dessutom riktigt användbara siffror för väldigt många av dom bussar som idag rullar som turistbussar.

VanHool gör ju erkänt bra (men dyra) bussar så denna är nog inget undantag. Frågan är ju dock prislappen?

Jag har aldrig sagt att det inte går. Problemet är fjärrtransporter. 50 mil är ingenting på 9 timmar. 70-80 mil är inte omöjligt.

Jag har inte påstått att du sagt det heller. Tråden är allmän och riktad till alla som vill läsa den. smile

fast då måste man oxå se till verkligheten här i sverige har vi ganska stora sträckor vi kan behöva rulla.  och vi behöver utrymme..  är inne på mitt 12år som busschafför inom beställningstrafiken. och så länge batterierna tar bagageutrymme finns det INGEN inom beställingstrafiken som kommer välja en elbuss för då är man riktigt korkad eftersom det själ ett utrymme som vi redan i dag har lite för begränsat..   tex på ishockey kan vi knappt använda våra 13meters bussar utan försöker använda våran 15meters pga bagaget inte riktigt klarar av ett hockeylag med deras utrustning.. det går men det krävs god planering och att alla saker står utanför bussen innan man packar istort sätt.     smile

Senast redigerat av Growe (3 januari 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
3 januari 2021 · 10 279 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

Jag har aldrig sagt att det inte går. Problemet är fjärrtransporter. 50 mil är ingenting på 9 timmar. 70-80 mil är inte omöjligt.

Jag har inte påstått att du sagt det heller. Tråden är allmän och riktad till alla som vill läsa den. smile

fast då måste man oxå se till verkligheten här i sverige har vi ganska stora sträckor vi kan behöva rulla.  och vi behöver utrymme..  är inne på mitt 12år som busschafför inom beställningstrafiken. och så länge batterierna tar bagageutrymme finns det INGEN inom beställingstrafiken som kommer välja en elbuss för då är man riktigt korkad eftersom det själ ett utrymme som vi redan i dag har lite för begränsat..   tex på ishockey kan vi knappt använda våra 13meters bussar utan försöker använda våran 15meters pga bagaget inte riktigt klarar av ett hockeylag med deras utrustning.. det går men det krävs god planering och att alla saker står utanför bussen innan man packar istort sätt.     smile

Även jag har jobbat i den branschen, även om det är några år sedan nu. smile

Jag vet många körningar som absolut kunde ha gjorts med denna. Jag har kört många grupper kors och tvärs inom länet. Bröllop, skolklasser, konferensgäster, sightseeing... Alla turistbussar rullar inte till andra änden av Sverige eller Europa varje dag.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bassiehof
3 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:
Visst, det är ingen personbil, men eftersom det ofta tas upp att det inte går att köra tunga fordon på el osv så kanske tråden platsar här ändå? Om inte annat så att folk kan länka hit för att visa att det visst går. :)

https://www.bussmagasinet.se/2021/01/fo … NLNnrgmgds

50 mils räckvidd och fem timmars laddningstid är dessutom riktigt användbara siffror för väldigt många av dom bussar som idag rullar som turistbussar.

VanHool gör ju erkänt bra (men dyra) bussar så denna är nog inget undantag. Frågan är ju dock prislappen?

Jag har aldrig sagt att det inte går. Problemet är fjärrtransporter. 50 mil är ingenting på 9 timmar. 70-80 mil är inte omöjligt.

Jag har inte påstått att du sagt det heller. Tråden är allmän och riktad till alla som vill läsa den. :)

Jag har inte, som du, påstått att många säger att det inte går att köra tunga fordon med batteri. Jag skriver endast utifrån mina egna erfarenheter som lastbilschaufför.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 januari 2021 · 13 742 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

Brådhis skrev:
Jag har inte påstått att du sagt det heller. Tråden är allmän och riktad till alla som vill läsa den. smile

fast då måste man oxå se till verkligheten här i sverige har vi ganska stora sträckor vi kan behöva rulla.  och vi behöver utrymme..  är inne på mitt 12år som busschafför inom beställningstrafiken. och så länge batterierna tar bagageutrymme finns det INGEN inom beställingstrafiken som kommer välja en elbuss för då är man riktigt korkad eftersom det själ ett utrymme som vi redan i dag har lite för begränsat..   tex på ishockey kan vi knappt använda våra 13meters bussar utan försöker använda våran 15meters pga bagaget inte riktigt klarar av ett hockeylag med deras utrustning.. det går men det krävs god planering och att alla saker står utanför bussen innan man packar istort sätt.     smile

Även jag har jobbat i den branschen, även om det är några år sedan nu. smile

Jag vet många körningar som absolut kunde ha gjorts med denna. Jag har kört många grupper kors och tvärs inom länet. Bröllop, skolklasser, konferensgäster, sightseeing... Alla turistbussar rullar inte till andra änden av Sverige eller Europa varje dag.

problemet att vi inte kan ha 27st olika bussar för olika saker.. en buss måste fungera till allt..   

finns ingen jag känner i mellan sverige som kör buss som endast har en typ av körningar.    visst finns det helt klart körningar som fungerar med en elbuss.  men vilket företag har råd att ha bussar som inte rullar på alla körningar?    en vanlig buss kostar 3miljoner och måste rulla rejält mycket för att betala sig.    så då kan man inte ha en elbuss och en vanlig buss för istället för bara en buss.   derför blir det per automatik elbussen utesluten.   eftersom den bussen bara passar till en typ av körning..  visst om man har 150bussar kanske någon kan bytas till elbussar.  men tror kostnaden blir så hög att man aldrig kommer få några körningar på den bussen.   
gissar ju på att en sån buss kostar närmare 10miljoner att köpa. 

tror inte heller att miljövinsten blir så stor på en sån buss.   alla våra bussar går att köra på hvo100 godkänt från tillverkaren.

Senast redigerat av Growe (3 januari 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
3 januari 2021 · 10 279 Inlägg

Growe skrev:
problemet att vi inte kan ha 27st olika bussar för olika saker.. en buss måste fungera till allt..   

finns ingen jag känner i mellan sverige som kör buss som endast har en typ av körningar.    visst finns det helt klart körningar som fungerar med en elbuss.  men vilket företag har råd att ha bussar som inte rullar på alla körningar?    en vanlig buss kostar 3miljoner och måste rulla rejält mycket för att betala sig.    så då kan man inte ha en elbuss och en vanlig buss för istället för bara en buss.   derför blir det per automatik elbussen utesluten.   eftersom den bussen bara passar till en typ av körning..  visst om man har 150bussar kanske någon kan bytas till elbussar.  men tror kostnaden blir så hög att man aldrig kommer få några körningar på den bussen.   
gissar ju på att en sån buss kostar närmare 10miljoner att köpa. 

tror inte heller att miljövinsten blir så stor på en sån buss.   alla våra bussar går att köra på hvo100 godkänt från tillverkaren.

Fast likväl som man kan ha olika storlek på bussar, vilket många har, så kan man ha olika körningar på dom. smile

Som sagt, jag har också jobbat med detta. Jag vet flera bussföretag som utan tvekan hade kunnat ha denna buss iaf sett till det rent praktiskt. Den ekonomiska biten däremot är en annan fråga, för dyr lär den vara. Dels för att det är en VanHool och dels för att den går på el. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
4 januari 2021 · 7 288 Inlägg

Brådhis skrev:
Visst, det är ingen personbil, men eftersom det ofta tas upp att det inte går att köra tunga fordon på el osv så kanske tråden platsar här ändå? Om inte annat så att folk kan länka hit för att visa att det visst går. smile

https://www.bussmagasinet.se/2021/01/fo … NLNnrgmgds

50 mils räckvidd och fem timmars laddningstid är dessutom riktigt användbara siffror för väldigt många av dom bussar som idag rullar som turistbussar.

VanHool gör ju erkänt bra (men dyra) bussar så denna är nog inget undantag. Frågan är ju dock prislappen?

vänta lite,, inte som turistbuss,, tror ingen passagerare vill sitta å vänta i 5 timmar på att åka vidare från Norrland till stockholm ex,, utan då är ju maxstinten 50 mil, visst förstår ni stockholmare tänker på sälen å dyl,, en laddning räcker INTE till Åre iaf wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 januari 2021 · 14 048 Inlägg

Som turistbuss med långkörningar kommer det aldrig att fungera. Som nån skrev, bussen måste fungera till alla uppdrag för att bli någorlunda ekonomisk. Stadsbussar inom kommunen kan det säkert passa med en elbuss. Vi har flera elbussar i vår kommun som går i stadstrafik.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
patrik79
4 januari 2021 · 782 Inlägg

Riktigt häftigt! Efterfrågan är kanske inte speciellt stor i Sverige men som det står i artikeln så är större företag i USA som använder buss för personaltransport en av kundgrupperna. Jag tror helt klart det går att räkna hem en elbuss för en sån kund i form av driftskostnader, minskad bullernivå, miljövinst för företaget och företagsimage. En ekonomiansvarig på ett åkeri i Sverige får nog dock hålla på att räkna riktigt länge innan den ser vinsten i en elbuss...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2021 · 13 742 Inlägg

patrik79 skrev:
Riktigt häftigt! Efterfrågan är kanske inte speciellt stor i Sverige men som det står i artikeln så är större företag i USA som använder buss för personaltransport en av kundgrupperna. Jag tror helt klart det går att räkna hem en elbuss för en sån kund i form av driftskostnader, minskad bullernivå, miljövinst för företaget och företagsimage. En ekonomiansvarig på ett åkeri i Sverige får nog dock hålla på att räkna riktigt länge innan den ser vinsten i en elbuss...

mm får den känslan oxå..   nu är jag ju rätt tjenis med min chef och den enda på min arbetsplats förutom chefen som har tillgång till kontoret och får all information och jag tror inte vi skulle kunna räkna hem det på våra typer av körningar.  sen tror jag om vi bara körde ren persontransport mellan 2ställen och med mycket körning på det skulle det antagligen kunna gå att räkna hem det. förutsatt att värdet på bussen kan garanteras efter 40.000mil eller nått sånt. 

och jag tror det kan vara problemet. vet inte riktigt hur den begagnade delen kommer se ut när det stundar dyra batteribyten osv..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
4 januari 2021 · 10 279 Inlägg

granadadr skrev:

Brådhis skrev:
Visst, det är ingen personbil, men eftersom det ofta tas upp att det inte går att köra tunga fordon på el osv så kanske tråden platsar här ändå? Om inte annat så att folk kan länka hit för att visa att det visst går. smile

https://www.bussmagasinet.se/2021/01/fo … NLNnrgmgds

50 mils räckvidd och fem timmars laddningstid är dessutom riktigt användbara siffror för väldigt många av dom bussar som idag rullar som turistbussar.

VanHool gör ju erkänt bra (men dyra) bussar så denna är nog inget undantag. Frågan är ju dock prislappen?

vänta lite,, inte som turistbuss,, tror ingen passagerare vill sitta å vänta i 5 timmar på att åka vidare från Norrland till stockholm ex,, utan då är ju maxstinten 50 mil, visst förstår ni stockholmare tänker på sälen å dyl,, en laddning räcker INTE till Åre iaf wink

Alla turistbussar går inte som långfärdsbussar... Förstår att ni på landet tror det. wink

Jag tror för övrigt inte ens Sverige är någon primär marknad för denna buss. Så ni som av någon anledning blir upprörda kan nog andas ut (eller in, diesel...) ett tag till.

Men det är ändå kul att så många blir upprörda över att VanHool gjort, och sålt flera exemplar redan av, en buss. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang