Volvo 240 -88B går dåligt vid start

Tvaforti
6 januari · 48 Inlägg
#1

Har en Volvo 240 b230f 88B som alltså har lh 2.4 tändningssystemet. Senaste veckan har den från ingen stans när man startar den går den väldigt dåligt när man ska köra den iväg. Den bludrar, hackar och har inte all kraft, som att den inte går på alla cylindrar. Den har även låg tomgång runt 500-600 varv men tomgången verkar jämn. Sedan efter man kört i kanske en minut (lite varierande) går den helt som vanligt men har lite högre tomgång runt 1100. Men det går som vanligt. Sedan om man stänger av den och startar den igen sker samma sak. Verkar ske oberoende på om den är varm eller kall. Handlar bara om första minuten när den är startad. Uppskattar hjälp mvh

Bassiehof
6 januari · 1 186 Inlägg
#2

Vakuumslang som läcker?

Tvaforti
6 januari · 48 Inlägg
#3

Bassiehof skrev:
Vakuumslang som läcker?

Kan definitivt vara en anledning, har inte tänkt på det. Vilka slangar ska man kolla och hur kollar man det bäst?

Bassiehof
6 januari · 1 186 Inlägg
#4

Hur länge sedan var det jag hade en 240? 15 år? Jag minns inte. Det är inget ovanligt fel på gamla bilar. Köp några meter på Biltema och byt.

jaka54
6 januari · 4 166 Inlägg
#5

Hej!
Börja med att spraya på stargas runt gummislangar vid insuget (inte i)! ökar varvtalet då har du en läcka där!

zzr94092
7 januari · 3 075 Inlägg
#6

spraya även vid insuget mot toppen,händer att insugpackninger börjar att läcka

Tvaforti
7 januari · 48 Inlägg
#7

Tack för svar. Börjar med att testa det!

Brådhis * Voff voff *
7 januari · 6 048 Inlägg
#8

Inga felkoder?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Tvaforti
8 januari · 48 Inlägg
#9

Hej! Jag testade att spraya lite startgas på lite slangar runt insuget och vid packningen mot topplocket men verkade inte påverka något. Den går ojämt och pendlar en hel del på tomgången. Märkte att en tändkabel var väldigt dålig så åkte till biltema för att köpa nya. Vet inte riktigt hur bra kvalitet det är på deras tändkablar men efter jag hade bytt så pendlade tomgången väldigt och den gick bara lägre och lägre tills motorn dog. Testade även att byta rotor utan resultat. Vad rekommenderas att testa här näst?

Tvaforti
8 januari · 48 Inlägg
#10

Brådhis skrev:
Inga felkoder?

Fick inga felkoder när jag testade innan jag bytte tändkablar, ska kanske ta en till titt och kolla

Bassiehof
8 januari · 1 186 Inlägg
#11

Har den en tomgångsventil? Hatar autocorrect!

Senast redigerat av Bassiehof (8 januari )

Brådhis * Voff voff *
8 januari · 6 048 Inlägg
#12

Jag hade en 745 GL -88b (samma motor som din) för typ 17-18 år sedan. Där fick jag justera spjällägesgivaren eftersom bilen ville stanna på tomgång vid start. Det är kanske iaf värt att kolla upp?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Tvaforti
8 januari · 48 Inlägg
#13

Bassiehof skrev:
Har den en tomgångsventil? Hatar autocorrect!

Det har den. Testade och klämma på slangen och den gick ner i tomgång, nästan så den dog. Kan det vara fel på den då?

Senast redigerat av Tvaforti (8 januari )

Bassiehof
8 januari · 1 186 Inlägg
#14

Tvaforti skrev:

Bassiehof skrev:
Har den en tomgångsventil? Hatar autocorrect!

Det har den. Testade och klämma på slangen och den gick ner i tomgång, nästan så den dog. Kan det vara fel på den då?

Jag hade fel på den på en 740 GLT 16v -89, men det är ju samma period och teknik. Efter bytet gick den lika bra som den motor jag tog den ifrån. Känner du nån som har en så kan du testa och byta ifall det är den innan du köper en ny.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt