4578
Sök

Luftfjädrings problem Dodge ram ecodiesel -15

8 Inlägg
6 januari 2021
Trådstartare
Nu när det börjat bli -15 och uppåt så har min luftfjädring börjat spöka..
Hände samma förra året precis när jag hade köpt den.

Förra året:   Den blir helt stum i fjädringen och när jag parkerar och slår av och låter den stå så sjunker den vänster bak, startar upp den då kämpar den sig upp men är fortfarande stum när man kör, de kommer upp i displayen då och då  " Air Suspension Service"  hade in den på en verkstad på service och bad dom kolla på de, då sa mekanikern att han trodde de var en givare och skulle kolla pris på givare och höra av sig.. hörde inget mer och värmen kom och bilen funkade som den ska så jag hann helt glömma bort problemet... meeeeen.. jag blev påmind nu när det börja bli kallt igen.. den har funkat hur bra som helst trotts kyla fram tills termometern visa ca -15 och jag lastade på skotern på flaket.. nu är de samma visa igen, men nu har den börja strula fram oxå... någon som känner igen problemet? har fått tips om att hälla sprit i en slang bakom höger bakljus vilket jag ska testa imorgon, men hade varit trevligt och höra ifall det finns fler tips då jag hört folk som testat detta utan resultat !

Hopppas jag kunnat formulera mig nog bra !

* Voff voff *
11 083 Inlägg
6 januari 2021
Har du möjlighet att få in bilen i varmgarage och kanske dränera systemet? Jag tycker det låter som att nå´n ventil fryser. På lastbilar/bussar har man ju en lufttork som tar hand om eventuell fukt i systemet, men hur är det med det på en Dodge?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 787 Inlägg
6 januari 2021
Det är ett slutet system. Tills det börjar läcka.

5 919 Inlägg
6 januari 2021
Om det är som på alla personbilar med luftfjädring jag stött på så har du ett icke utbytbart torkfilter inuti kompressorn.

Tyvärr blir det fukt i systemet och till slut är det så mycket att det fryser i ledningar/kompressor/ventilblock.

På lastbilar häller man i vissa fall i lite sprit i lufttankarna för att förhindra frysning.
Bör gå att göra i personbil/lätt lastbil också, inget jag någonsin testat dock.

På t.ex VW så "spolar" man systemet med kvävgas vid problem med frysning för att driva ut fukten.
Är det nog mycket fukt brukar det inte hjälpa då torkfiltret är mättat och byte av kompressorn krävs då.

Men rekommenderar en felsökning, kan ju vara nån ventil som kärvar.
Senast redigerat av simlar (6 januari 2021)

8 Inlägg
7 januari 2021
Trådstartare
Tack för svar!
Det verkar som att det är ett vanligt bekymmer på dessa bilar.
Ska ta in den i värme idag och hälla sprit i systemet och se ifall det blir någon skillnad.

3 132 Inlägg
7 januari 2021
Pentti1an skrev:
Tack för svar!
Ska ta in den i värme idag och hälla sprit i systemet och se ifall det blir någon skillnad.

Finns en särskilt framtagen vintervätska/nitrogenblandning som tagits fram efter mångas klagomål med krångel i kallt väder. Tänk på att du nog har nitrogen och inte luft i ditt system idag.
Senast redigerat av viccoA (7 januari 2021)

8 Inlägg
7 januari 2021
Trådstartare
viccoA skrev:
Pentti1an skrev:
Tack för svar!

Finns en särskilt framtagen vintervätska/nitrogenblandning som tagits fram efter mångas klagomål med krångel i kallt väder. Tänk på att du nog har nitrogen och inte luft i ditt system idag.

Vet du vad den heter??

Sök