Tips vid vinterförvaring utomhus

Spadertriss
8 januari 2021 · 1 Inlägg

Jag är nybliven förstagångsbilägare och köpt en Ford Escort Cab -97. På höst och vintern ska den stå utomhus på en gräsmatta iklädd ett kapell i ett lagertält.

Vad bör jag tänka på och förbereda med bilen?

- Ska jag ta ut batteriet och förvara inomhus? Ska det underhållsladdas?
- Ska jag höja upp däcken så de inte står på marken?
- Bör jag starta motorn i ett par minuter då och då och köra runt lite eller spelar det ingen roll?
- Behöver jag fylla på extra kylarvätska? (Vet inte hur mycket som finns i dagsläget).
- Något annat?

Senast redigerat av Spadertriss (8 januari 2021)

Bwonka
8 januari 2021 · 236 Inlägg

Spadertriss skrev:
Jag är nybliven förstagångsbilägare och köpt en Ford Escort Cab -97. På höst och vintern ska den stå utomhus på en gräsmatta iklädd ett kapell i ett lagertält.

Vad bör jag tänka på och förbereda med bilen?

- Ska jag ta ut batteriet och förvara inomhus? Ska det underhållsladdas?
- Ska jag höja upp däcken så de inte står på marken?
- Bör jag starta motorn i ett par minuter då och då och köra runt lite eller spelar det ingen roll?
- Behöver jag fylla på extra kylarvätska? (Vet inte hur mycket som finns i dagsläget).
- Något annat?

Batteriet bör underhållsladdas. För batteriet spelar det ingen roll om det sitter i bil eller är urtaget. Jag underhållsladdar i kallgarage och det funkar bra smile

Gräsmatta är tyvärr inget optimalt underlag. Markfukten gör att eventuella rostangrepp i underredet frodas. Blir nog lite bättre med en presenning som underlag.

Starta inte motorn, låt stå. Blir kondens i motorn annars om den bara körs ljummen då och då.

Kolla att glykolen har tillräckligt låg fryspunkt alt. byt kylvätskan till 50/50 blandning. Biltema har glykolprovare för cirka 50-lappen.

Städa rent bilen invändigt innan avställning och lämna inte något ätbart för mössen. smile

Lucif3r
8 januari 2021 · 2 208 Inlägg

Visst kan du ladda batteriet medans det sitter i bilen, men det bör väl vara enklare för dig att ha det inne så du kan hålla lite koll på det. Man bör alltid kolla till batteriet lite då och då även med en modern laddare.

Undvik gräsmatta, och även grus om möjligt. Men speciellt gräsmatta. På gräsmatta tar det inte många måndader innan rosten gnuggar händerna och sätter tänderna i bilen.
Dessutom, kanske inte lika viktigt, men det blir duktigt fula spår i gräsmattan av en bil som står parkerad en längre tid.

Se till att glykolen är toppad, fräsh och rätt blandad.

Häng gärna in några torrbollar i bilen också.

Och kolla upp lufttrycket i däcken, kanske slänga i något hekto extra t om. Det minimerar risken för "sulor" på däcken(som visserligen nästan alltid försvinner efter ett par km, men ändå)

Ska du starta motorn så se till att köra motorn VARM - speciellt oljan. Annars gör du bara mer skada än nytta.

Putteliten
8 januari 2021 · 9 075 Inlägg

När jag viterförvarade min Audi Cab i kallgarage, så såg jag till att bilen var ordentligt varmkörd och kollade så att batteriet var laddat.
Sen ställde jag bara in bilen och kopplade bort batteriet, lät batteriet vara kvar i bilen med.
Som andra skriver så kan det ju vara bra om bilen står på en pressening med.

Brådhis * Voff voff *
8 januari 2021 · 10 277 Inlägg

Gräsmatta i ett lagertält (som trådskaparen skriver att det handlar om) innebär en väldigt torr gräsmatta. Iaf i mitt båttält är gräsmattan väldigt torr efersom den inte fått varken solljus eller vatten på länge... smile

Men i övrigt är det förstås så att gräsmatta är bedrövligt att stå på. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
1Adrian1
8 januari 2021 · 356 Inlägg

När jag själv kikade runt lite när det var första gången jag skulle ställa av min bil så skrev mer eller mindre alla att man ska underhållsladdas.

Jag brukar bara ta bort minuspolen, och that's it med batteriet.

Nu är det tredje gången jag ställt av bilen under vintern och varje gång när det är dags att ta ut den så startar den som vanligt, inga problem alls. Bilen står avställd i ca 5-6 månader.

Så varför är det så många som skriver att man ska underhållsladda för? tongue

Xebers76
8 januari 2021 · 2 265 Inlägg

1Adrian1 skrev:
När jag själv kikade runt lite när det var första gången jag skulle ställa av min bil så skrev mer eller mindre alla att man ska underhållsladdas.

Jag brukar bara ta bort minuspolen, och that's it med batteriet.

Nu är det tredje gången jag ställt av bilen under vintern och varje gång när det är dags att ta ut den så startar den som vanligt, inga problem alls. Bilen står avställd i ca 5-6 månader.

Så varför är det så många som skriver att man ska underhållsladda för? tongue

Håller med här! Inget underhållsladdande, inga oljebyten, ingen bensinstabilisator, inga pallbockar, jag bara ställer bilen så får den stå där tills det är dags igen xP Står under tak, typ carport.

Gräs är som tidigare nämnt rena döden om man nu inte har så att gräset är tort som nämnt.

Något jag gör är dock att ha någon typ av fuktsamlare inne i bilen då det kan börja mögla annars.

Brådhis * Voff voff *
8 januari 2021 · 10 277 Inlägg

Xebers76 skrev:
Något jag gör är dock att ha någon typ av fuktsamlare inne i bilen då det kan börja mögla annars.

Det är ett mycket bra tips. För fukten inne i bilen är svår att komma åt annars.

En annan bra grej är att städa ur och verkligen tvätta av ytor som ratt, knappar, bälten, dörrar osv vilket också minskar risken för mögelangrepp.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vitu
8 januari 2021 · 76 Inlägg

1Adrian1 skrev:
När jag själv kikade runt lite när det var första gången jag skulle ställa av min bil så skrev mer eller mindre alla att man ska underhållsladdas.

Jag brukar bara ta bort minuspolen, och that's it med batteriet.

Nu är det tredje gången jag ställt av bilen under vintern och varje gång när det är dags att ta ut den så startar den som vanligt, inga problem alls. Bilen står avställd i ca 5-6 månader.

Så varför är det så många som skriver att man ska underhållsladda för? tongue

Ett batteri mår bäst fulladdat, har man otur sjunker spänningen såpass så det kan frysa sönder.

Andreas03
9 januari 2021 · 144 Inlägg

Hej, är inte helt säker men ska man inte se till att Bilen har minst halvtank i sig?
För bränslet inte ska bli dåligt/frysa

Någon får rätta mig om jag har fel!
😁

1Adrian1
9 januari 2021 · 356 Inlägg

Andreas03 skrev:
Hej, är inte helt säker men ska man inte se till att Bilen har minst halvtank i sig?
För bränslet inte ska bli dåligt/frysa

Någon får rätta mig om jag har fel!
😁

Jag brukar kasta i en full tank smile

Brådhis * Voff voff *
9 januari 2021 · 10 277 Inlägg

Full tank så är du säker på att har en hel tank gammal soppa till våren... wink

Det spelar ingen roll i slutänden. Jag har provat på mina båtar senaste 10 åren. Halv, tom, full... Har ingen som helst betydelse i slutänden. Det var skillnad förr när bilar hade plåttankar som rostade hejvilt. Plast rostar inte och den ytterst lilla kondens som bildas kommer etanolen i bensinen ta hand om se´n.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 januari 2021 · 13 736 Inlägg

finns 2 saker att tänka på.. ställ ALDRIG bilen direkt på marken..  en pressning fungerar bra.  men att ställa den direkt på jord eller gräs är väldigt obra..  och vad du än gör..  klä inte in bilen i nått. 
utan låt den stå luftigt.  annars binder man fukten och man har en grön bil invändigt.   det är viktigt att luften kan cirkulera lite för att slippa mögel      vintertid är det mycket fukt så detför är det skitviktigt att inte göra som del gör klär in bilen med överdrag och skit.  då stannar fukten garanterat kvar i kombination med att tex ställa den på gräsmattan är det rent förödande för bilstackarn.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
9 januari 2021 · 10 277 Inlägg

Growe skrev:
ställ ALDRIG bilen direkt på marken..  en pressning fungerar bra.  men att ställa den direkt på jord eller gräs är väldigt obra..

Om man nu inte, som faktiskt trådskaparen skriver att han ska, står i ett lagertält så att marken är torr. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang