Ascona B Turbo och alla hitte-på lösningar.

Historien om en Ascona B och alla motgångar på vägen tillbaka till gatubil..
  • 48 Följare
  • 14 705 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 mars 2022
Borren
2 mars 2022 · 77 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-ebc6ed89b05766390947af9bbc60c2e2.jpg
Ramlagar monterade mot torra och fina ytor och lite olja för montering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-e67d550a338fccf484ada6f9e0a13466.jpg
Vevaxel monterad och momentdragen, alltid lärt mig att det ska gå att rotera vevaxeln med två fingrar och det gick lätt och fint.
på bilden har jag även hunnit montera kolvarna och är på väg att montera överfallen på mittenstakarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-07c7212ed26d33d46db18ebc2921549c.jpg
Färdigt och går att rotera dock inte med två fingrar nu. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-053374044717dcb0c92b4445ed5c79e0.jpg
kontrollmäta kolvnedstick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-4ea0d8db593ce942e694db672412d20b.jpg
1,96mm får anse nära nog mina beräknade 2mm kolvnedstick så jag är nöjd med det.
Ska verkligen bli intressant om detta fungerar i praktiken men jag är fortsatt optimistisk. big_smile

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Borren
2 mars 2022 · 77 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-70e7244fb7fbb768323dce80a8f3a9d0.jpg
Beställde en ny Volvo kylare då den gamla inte var så effektiv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-f70a02f63fcec6927619e5211ba845f2.jpg
Gamla med ett cellpaket som är 16mm bred.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-4ccf04b31b04eb2c5c3ec98184283773.jpg
Nya som är 29mm i cellpaketet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-2dcd4911370654c6eade376b47e8c15a.jpg
Tillverkat en fläktkåpa i aluminium, provade att skära ut hålet med plasman på jobbet, gäller att vara stadig på handen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-6b24750c8193d55b56ae80e0d55ca906.jpg
Placeringen är anpassad så det ska få plats mot undre remhjulet, optimalt skulle man ha lite strutformat men har spalt på ca 1cm iaf,
återstår att se hur funktionen blir i praktiken sen. smile

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Borren
2 mars 2022 · 77 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-25a6a6d0edda57bf3972712d212c5900.jpg
Hängt dit kamkedjan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-1317c71877b647a76cbd225d0c406b2f.jpg
Rengjort ytor och monterat bröstkåpan och vattenpump.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-07271302177683a0f58704384454e6c8.jpg
Även nya fina oljepumpslocket kom på plats och oljepickupen.
Blev ingen bild på oljetråget men är ju inte så exalterande tänker jag. tongue

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
Borren
4 mars 2022 · 77 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-cfb971f6e2c888b21e3e6bca5293e433.jpg
Lite godis till motorn kom hem från DLI-teknik, ska bli spännande att prova Cat Cams grejer.
Valde en turbokam som fungerar med hydrauliska lyftare mest av bekvämlighetsskäl. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-d0e20ceecda11ca05b4698fc9e62952d.jpg
Spec på kammen stämmer inte riktigt mot verkligheten, om man läser så beräknas lyft med deras vipparmar med utväxling på 1.5:1.
Läser man spec på kamaxeln så är lyftet på kamaxelns sida följande:
in 8.00mm
exh 7.50mm
Har för mig att jag räknade ut att std utväxling på lyftaren är 1.4:1 då kan man räkna ut lyftet i min motor.
8*1.4=11.2
7.5*1.4=10.5
så i verkligheten blir max lyft alltså int 11.2/exh 10.5 och inte 12/11.25 som uppges.
Detta kan vara värt att tänka på vid beställning av kamaxel att tillverkarna kan räkna olika beroende på lyftarnas utväxling när det är en vipparmsmotor.
Denna kamaxel går från att i teorin vara en kamaxel med mycket lyft till att vara en mer snäll "gatu-kam". smile

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
Borren
5 mars 2022 · 77 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-90bd24e3d8352cc31815e82412deef18.jpg
Monterat ventiler, nya ventiltätningar och fjädrar.
Även en uppsättning nya hydrauliska lyftare till nya kammen, alltid trevligt med nya grejer. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-90633dcbce0f11e2abf659a15e65018c.jpg
Kamaxel och lyftare monterat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-913b0302d91f21822a5877e5b0ae1f10.jpg
Redo att lyfta på toppen, nollat motorn och ställt dit det ställbara kamdrevet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-5867773defeb9bfd01ae05131cc36518.jpg
Nya skruv till toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-9af9673ba8a41429186dcece064436b3.jpg
Topplocket på plats och momentdraget.

Börjar ju faktiskt likna en motor igen, ska bli intressant att se hur den går om den gör det över huvud taget hehe, är hur som helst
stimulerande för mig att ha ett hobby projekt som inte kostar för mycket, kul att tänka ut en idé och se om det fungerar överhuvudtaget.

Ska man bygga en motor för att hålla så skulle man ju såklart skickat iväg block och eve topp på bearbetning, köpa nya kolvar, stakar och även
balanserat om vev partiet men det är pengar som jag inte har nu då jag och Sambon köpt en tomt som vi är på gång att bygga hus på och
nyligen blivit föräldrar så bygget får helt enkelt andas lite gör det själv och budget eller läggas ned ett tag o då föredrar jag det förstnämnda. smile

Senast redigerat av Borren (5 mars 2022)

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
Borren
6 mars 2022 · 77 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-ebb4ab167314d8ab45dc7caf530625d2.jpg
Så va det dags att prova att köra upp oljetrycket, till det använder jag stången ur en slaktad fördelare som jag sticker
ner i oljepumpsdreven och driver med en borrmaskin.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-cc8017878771ecf9e6fe43ae2940746b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-3b1c03bc29c9c79e200c5f9c35eee2f8.jpg
Fick upp rejält oljetryck och oljan sipprade fram fint runt lyftarna och inga utvärtes läckage så det kändes super skönt! big_smile

Fortsatte med att börja ställa in kamaxeln men noterade ganska snart ett problem med kamaxelkedjan.

Den verkar vara ganska sträckt och i kombination med däckningen av blocket så va den riktigt glapp så pass glapp att den rappade på undre drevet när sträckaren inte var monterad! Även med monterad kedjesträckaren och uppkört oljetryck så glappade den så pass mycket att jag nästan kunde få den att rappa på undre drevet. yikes

Det fick helt enkelt bli en beställning på en ny kamaxelkedja och hoppas det löser problemet.
Har faktiskt fipplat med kedjan tidigare då det varit svårt att hitta nollan på kamaxeln så den stämmer mot vevens markering,
den har liksom hamnat i något mellanläge, men det här förklarar ju den saken så antagligen på tiden att byta den. roll

Senast redigerat av Borren (6 mars 2022)

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
Borren
12 mars 2022 · 77 Inlägg

vEight skrev:
Känns skönt sen när du fått dit ny kedja 😁 Spännande med uppstart sen!

Ja det är helt klart en värd investering! ska bli superspännande! big_smile

Fick hem en ny delbar kedja med lås från ENEM, snabb och bra leverans så bara fortsätta engagera sig i bygget. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-d56e3096f3c74d90c341761f04f58fdf.jpg
Då jag monterat toppen och inte ville lyfta den igen och nya kedjan var delbar så provade jag att
klippa av kedjan och lirka runt den nya kedjan på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-1089eeb073e9ff1dbeea1bf2aa9526fa.jpg
Länkade ihop nya och gamla med en svetstråd.
Tyvärr innebar denna metod att man inte kunde lägga nya och gamla kedjan bredvid varandra, hade varit
intressant att se skillnaden på längd mellan dem. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-77808c30702ebea5c791a70386e8991f.jpg
Kedjan uppe, monterat drevet och buntat fast kedjan mot drevet.
Sen säkrade jag upp runtom med trasor så jag inte skulle få ner något i motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-8725511c686f9aa2261ea70e729f04a9.jpg
Viktigt att vända låsen mot rotationsriktningen.
Blev riktigt bra med nya kedjan så nu ska det inte vara några konstigheter eller risk för rappande kedja. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-81cbb1fa10df26d7df67f6bc7130f796.jpg
Dags att ställa in kamaxeln så får rota fram det där pappret igen. roll
För att ställa in kamaxeln använder jag värdena som står angivet vid TDC, använde ett par mekaniska
lyftare med då det underlättar inställningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-849768632f9e8461df41c462ed720b0a.jpg
Tyvärr så stämmer ju inte pappret helt med verkligheten så räknade ut nollan igenom att ställa in kamaxeln på 0.7 lyft på avgasventilen,
då blev lyftet på insugsventilen 2.0.
Sedan ställde jag in insugsventilen på 2.6 då blev lyftet på avgasventilen 0.5.
Sen tog jag bara och räknade ut skillnaden mellan 2.0 och 2.6
samt 0.7 och 0.5 så blev det 2.3 i lyft på insugsventilen och  0.6 lyft på avgas.
Ställde in dessa värden och kontrollmätte så det stämmer.
Finns säkert någon formel för att räkna ut detta men detta har fungerat för mig tidigare. smile

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang