4947
Sök

Tips om vilka delar som behövs - kontrollbesiktning underkänt

1 Inlägg
12 januari 2021
Trådstartare
Hej! Jag kan inte alls mycket om bilar och hade hoppats på att någon här kan hjälpa mig att välja ut de delar jag behöver för att åtgärda de fel som besiktningsmannen påpekade.

Det är främst hjulbroms och bromsskiva jag behöver hjälp med, en kompis tipsade om autodoc där jag har hittat bromsskivor.

Behöver jag något annat än bromsskiva? för att ersätta de gamla och slitna bromskivorna bak?
Hittade dessa skivor https://www.autodoc.se/ridex/7998901 behöver jag tänka på dimensioner eller något? (Skriv in mitt regnr för att söka efter delarna)

Hjulbroms bak vänster "pulserande", behöver man byta ut en del i detta fall och i sådan fall, vilka delar behöver man?

De resterande bristerna kan jag nog lista ut själv.

Tack!

Ain't no place like home...
4 642 Inlägg
12 januari 2021
Hej, och välkommen till Garaget!

En generell rekommendation vid byte av bromsskivor är att även byta beläggen.
Sen vill det till att man gör ett bra arbete vid bytet också.
T.ex att man med stålborste eller dylikt gör rent navet som skivan vilar mot, och även de ytor där bromsbeläggen ligger emot.
Dessa ska också gärna ha någon form av smörjning. Typ kopparpasta eller för ändamålet specificerad "gegga".

Jag kan också tipsa om Thor Auto som kan ha väldigt mycket billiga grejer till dessa bilar.

Om du kollar i listan över tillgängliga delar står det ofta ett så kallat PR-nummer, dvs utrustningskoder som specificerar vilken sorts bromsar du har, t.ex kan det stå 1LZ, 1LD eller dylikt.
De koderna finns i din servicebok, på sida 2 på en klistrad lapp som sitter där.
Med de koderna tillgängliga får du garanterat rätt bromsdelar, så länge firman du beställer från gör sitt jobb smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

7 523 Inlägg
12 januari 2021
et tips om att byta skivor å belägg bak,, man måste ha ett specialverktyg för att kunna pressa å vrida in oket, finns billiga på Biltema smile tänkte att det är bra att veta INNAN man river allt

Ain't no place like home...
4 642 Inlägg
12 januari 2021
granadadr skrev:
et tips om att byta skivor å belägg bak,, man måste ha ett specialverktyg för att kunna pressa å vrida in oket, finns billiga på Biltema smile tänkte att det är bra att veta INNAN man river allt

Det glömde jag faktiskt bort - mycket bra synpunkt!
Alldeles riktigt ska kolven i oket inte bara tryckas utan samtidigt SKRUVAS in på äldre VW.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

3 459 Inlägg
12 januari 2021
Köp bromsokfett, skippa koppar pastan

6 592 Inlägg
12 januari 2021
Hej!
Sen skulle åtminstone jag byta bromsslangar, bromskolvar och bromsvätska (bör bytas vartannat år) om inte det är gjorts tidigare...förutom skivor och bromsbelägg förstås! Glidpinnarna ska naturligtvis göras rena (med stålborste/mässingsborste/lite fint slippapper...inte så noga med vad bara de blir rena, och sedan fettas in).
Du behöver öppen ringnyckel och antagligen rostlösarolja, kanske även fin gasollåga för att få bort slanganslutningarna abv gummi om de suttit i många år. Plus insex nyckel till för at få bort lidpinnarna (åtminstone så på min Audi 100).

Sök