Är verkligen Hyundai skräpbil?

Utmarks-Loke
30 januari 2021 · 5 840 Inlägg

Growe skrev:
dagens kamkedjor sitter nog bara monterade för att tillverkarna ska tjäna pengar.   dom ska bli så pass slappa att motorn rappar över dagen efter garantin är slut.

enda logiska förklaringen som finns..   nog för att tex saabs kedjor blivit dåliga och låtit illa men dom går ju liksom inte sönder så mycket att motorn blivit skrot oavsätt.. 

det säger ju rätt mycket om vad tillverkarna håller på med.   dom vill inte att vi har våra bilar i genomsnitt 17år som vi har i sverige utan dagen efter garantin ska det helst kosta mer att laga den än vad den är värd.  så man måste köpa en ny bil. det är tillverkanas mål.  annars hade dom monterat kedjor som håller

Nej, det var de stränga miljökraven som gjorde att tillverkarna gjorde för dåliga spännare och kedjor. Desto klenare grejer, desto lättare snurrar ju motorn, det blir mindre friktion. Så har man sparat 0,000001 liter per mil men får tillverka en helt ny motor istället. Samma vansinne som vanligt alltså.

panda666
30 januari 2021 · 4 250 Inlägg

Growe skrev:
dagens kamkedjor sitter nog bara monterade för att tillverkarna ska tjäna pengar.   dom ska bli så pass slappa att motorn rappar över dagen efter garantin är slut.

enda logiska förklaringen som finns..   nog för att tex saabs kedjor blivit dåliga och låtit illa men dom går ju liksom inte sönder så mycket att motorn blivit skrot oavsätt.. 

det säger ju rätt mycket om vad tillverkarna håller på med.   dom vill inte att vi har våra bilar i genomsnitt 17år som vi har i sverige utan dagen efter garantin ska det helst kosta mer att laga den än vad den är värd.  så man måste köpa en ny bil. det är tillverkanas mål.  annars hade dom monterat kedjor som håller

håller med, tänker precis som du här. både vw audi bmw merc osv osv gör så, bygger skräp och fuskar me kvalite för att tjäna pengar på verkstad och reservdelar. Visst dom som leasar i 3 år har det fint me garantier osv men nästa ägare som får skiten efter 3 år får pröjsa allt skit sen om oturen kommer. Varför vågar inte tyskarna ge 7 års nybilsgaranti? Dom behöver inte för det är så pass många där ute som köper deras skrot att dom har råd att bygga skrot för dom får in så mycket pengar. Dom lever på att skiten pajar och får in enorma summor från reservdelar osv, som ja sa förr har kvitto från jobbet från en person där det kostade 60k att byta hans låda på en golf från 13. Och det var en beggad låda också^^ och ja räknar inte ens felsökningen osv

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2021 · 13 743 Inlägg

panda666 skrev:

Growe skrev:
dagens kamkedjor sitter nog bara monterade för att tillverkarna ska tjäna pengar.   dom ska bli så pass slappa att motorn rappar över dagen efter garantin är slut.

enda logiska förklaringen som finns..   nog för att tex saabs kedjor blivit dåliga och låtit illa men dom går ju liksom inte sönder så mycket att motorn blivit skrot oavsätt.. 

det säger ju rätt mycket om vad tillverkarna håller på med.   dom vill inte att vi har våra bilar i genomsnitt 17år som vi har i sverige utan dagen efter garantin ska det helst kosta mer att laga den än vad den är värd.  så man måste köpa en ny bil. det är tillverkanas mål.  annars hade dom monterat kedjor som håller

håller med, tänker precis som du här. både vw audi bmw merc osv osv gör så, bygger skräp och fuskar me kvalite för att tjäna pengar på verkstad och reservdelar. Visst dom som leasar i 3 år har det fint me garantier osv men nästa ägare som får skiten efter 3 år får pröjsa allt skit sen om oturen kommer. Varför vågar inte tyskarna ge 7 års nybilsgaranti? Dom behöver inte för det är så pass många där ute som köper deras skrot att dom har råd att bygga skrot för dom får in så mycket pengar. Dom lever på att skiten pajar och får in enorma summor från reservdelar osv, som ja sa förr har kvitto från jobbet från en person där det kostade 60k att byta hans låda på en golf från 13. Och det var en beggad låda också^^ och ja räknar inte ens felsökningen osv

har dömt ut några audisar som kedjan kuggat.. och det kostar mellan 55-70k att laga dom.  detta är då ett motorbyte det enda man kan göra när man ska ge någon form av garanti på jobbet.   

är det sin egna bil kan man börja renovera toppen osv. men inte på en kundbil.

och detta har varit på bilar som istort sätt varit värda pengarna det kostar att laga den.
extra intresant blir det när det är lån på bilen.  dom står helt enkelt med en bil dom inte har råd att laga för det är mer än bilens värde eller väldigt nära.  och dom har ett lån som är så pass högt att dom inte kan sälja bilen trasig heller.    beg bilar för vanliga okunniga är otroligt farligt.
dom värsta är bilar mellan 50-130k  och man inte har råd att förlora pengarna bilen kostade att köpa.    totalt värdelöst. när dom bygger bilarna så dåligt att dom går sönder när dom är några år gamla

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
panda666
30 januari 2021 · 4 250 Inlägg

Growe skrev:

panda666 skrev:

Growe skrev:
dagens kamkedjor sitter nog bara monterade för att tillverkarna ska tjäna pengar.   dom ska bli så pass slappa att motorn rappar över dagen efter garantin är slut.

enda logiska förklaringen som finns..   nog för att tex saabs kedjor blivit dåliga och låtit illa men dom går ju liksom inte sönder så mycket att motorn blivit skrot oavsätt.. 

det säger ju rätt mycket om vad tillverkarna håller på med.   dom vill inte att vi har våra bilar i genomsnitt 17år som vi har i sverige utan dagen efter garantin ska det helst kosta mer att laga den än vad den är värd.  så man måste köpa en ny bil. det är tillverkanas mål.  annars hade dom monterat kedjor som håller

håller med, tänker precis som du här. både vw audi bmw merc osv osv gör så, bygger skräp och fuskar me kvalite för att tjäna pengar på verkstad och reservdelar. Visst dom som leasar i 3 år har det fint me garantier osv men nästa ägare som får skiten efter 3 år får pröjsa allt skit sen om oturen kommer. Varför vågar inte tyskarna ge 7 års nybilsgaranti? Dom behöver inte för det är så pass många där ute som köper deras skrot att dom har råd att bygga skrot för dom får in så mycket pengar. Dom lever på att skiten pajar och får in enorma summor från reservdelar osv, som ja sa förr har kvitto från jobbet från en person där det kostade 60k att byta hans låda på en golf från 13. Och det var en beggad låda också^^ och ja räknar inte ens felsökningen osv

har dömt ut några audisar som kedjan kuggat.. och det kostar mellan 55-70k att laga dom.  detta är då ett motorbyte det enda man kan göra när man ska ge någon form av garanti på jobbet.   

är det sin egna bil kan man börja renovera toppen osv. men inte på en kundbil.

och detta har varit på bilar som istort sätt varit värda pengarna det kostar att laga den.
extra intresant blir det när det är lån på bilen.  dom står helt enkelt med en bil dom inte har råd att laga för det är mer än bilens värde eller väldigt nära.  och dom har ett lån som är så pass högt att dom inte kan sälja bilen trasig heller.    beg bilar för vanliga okunniga är otroligt farligt.
dom värsta är bilar mellan 50-130k  och man inte har råd att förlora pengarna bilen kostade att köpa.    totalt värdelöst. när dom bygger bilarna så dåligt att dom går sönder när dom är några år gamla

Har bara i min bekantskap en person där hans 318d från 13 pajat kedjan, en annan kollega paja a5an motorn här igen. Har sj råkat för växellådsras på mina bmw. Vi ska inte ens snacka om dom gamla bilarna nu tex m62 i bmw 540 med dåliga glidskenor där kedjan havererar och deras automatlådor som rasar samman. Fullt me problem^^ Sa ja förr att vi hade en touareg 2020 me rasslande låda? 2000mil hade den gått. Oj det var ingen dsg men vem fan bryr sig håller lådan bara 2000mil?

mb_pucken
30 januari 2021 · 5 087 Inlägg

Tror snarare att biltillverkare tvingas bygga så fruktansvärt snåla motorer där allt tvingas byggas med så små marginaler det bara går. Allt för att klara utsläpp och få säljas över huvud taget..
Lika så med allt annat skit dom tvingas montera, partikelfilter på bensinare, ADblue på dieselbilar m.m.

Kostar ruskiga summor även under garantitiden.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
xXSammy
30 januari 2021 · 6 571 Inlägg

mb_pucken skrev:
Tror snarare att biltillverkare tvingas bygga så fruktansvärt snåla motorer där allt tvingas byggas med så små marginaler det bara går. Allt för att klara utsläpp och få säljas över huvud taget..
Lika så med allt annat skit dom tvingas montera, partikelfilter på bensinare, ADblue på dieselbilar m.m.

Kostar ruskiga summor även under garantitiden.

Hade det inte funnits avgasregler skulle vi nog fortfarande ha förgasare i de billigare modellerna

De/Dem
mb_pucken
30 januari 2021 · 5 087 Inlägg

xXSammy skrev:

mb_pucken skrev:
Tror snarare att biltillverkare tvingas bygga så fruktansvärt snåla motorer där allt tvingas byggas med så små marginaler det bara går. Allt för att klara utsläpp och få säljas över huvud taget..
Lika så med allt annat skit dom tvingas montera, partikelfilter på bensinare, ADblue på dieselbilar m.m.

Kostar ruskiga summor även under garantitiden.

Hade det inte funnits avgasregler skulle vi nog fortfarande ha förgasare i de billigare modellerna

Det är nog inte alls omöjligt.
Visst är det bra att utvecklingen går framåt men känns över lag som att det tvingas fram lösningar som inte är färdiga.
Sen är det så klart bra att bilarna blir mer och mer miljövänliga med det börjar nu spåra ur så pass att elbilar vare sig man vill eller inte är framtiden på riktigt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
panda666
30 januari 2021 · 4 250 Inlägg

mb_pucken skrev:

xXSammy skrev:

mb_pucken skrev:
Tror snarare att biltillverkare tvingas bygga så fruktansvärt snåla motorer där allt tvingas byggas med så små marginaler det bara går. Allt för att klara utsläpp och få säljas över huvud taget..
Lika så med allt annat skit dom tvingas montera, partikelfilter på bensinare, ADblue på dieselbilar m.m.

Kostar ruskiga summor även under garantitiden.

Hade det inte funnits avgasregler skulle vi nog fortfarande ha förgasare i de billigare modellerna

Det är nog inte alls omöjligt.
Visst är det bra att utvecklingen går framåt men känns över lag som att det tvingas fram lösningar som inte är färdiga.
Sen är det så klart bra att bilarna blir mer och mer miljövänliga med det börjar nu spåra ur så pass att elbilar vare sig man vill eller inte är framtiden på riktigt.

Bästa ur miljö synpunkt vore att sluta tillverka nya bilar helt o hållet och använda sönder allt gammalt som finns. Visst  sprutar elbilar inte avgaser men själva byggandet av elbil förstör miljön hur man än vrider o vänder på det och hur grönt man än intalar sig själv att dom byggs. Det går åt extremt mycket energi och förstörning av naturen med uppbyggandet av alla laddstationer och alla fabriker där dom bygger elbilar. Ska inte ens börja snacka om batterierna och vad man kommer få betala sen när alla vill köra elbil och kan köra elbil, att ladda elbilen kommer kosta sen. Kommer att vara dyr service sen också och man kommer inte kunna *Serva* bilen själv då man inte kommer ha tillgång till *utrustning* för att göra det hemma;) Kör gammalt istället ifall du måste köra bil.

Brådhis * Voff voff *
30 januari 2021 · 10 280 Inlägg

panda666 skrev:
Kommer att vara dyr service sen också och man kommer inte kunna *Serva* bilen själv då man inte kommer ha tillgång till *utrustning* för att göra det hemma;) Kör gammalt istället ifall du måste köra bil.

Fast... När jag växte upp hette det så när 850:in kom för 28 år sedan, fast den gick ju att lära sig, sedan hette det så om S80/V70N, fast den gick ju att lära sig, sedan hette det så om V70 II, fast den gick ju också att lära sig... Så det är ju bara en skröna att man inte kan mecka själv med moderna bilar. smile Och samma sak kommer att gälla i framtiden. Oavsett drivmedel...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2021 · 13 743 Inlägg

Brådhis skrev:

panda666 skrev:
Kommer att vara dyr service sen också och man kommer inte kunna *Serva* bilen själv då man inte kommer ha tillgång till *utrustning* för att göra det hemma;) Kör gammalt istället ifall du måste köra bil.

Fast... När jag växte upp hette det så när 850:in kom för 28 år sedan, fast den gick ju att lära sig, sedan hette det så om S80/V70N, fast den gick ju att lära sig, sedan hette det så om V70 II, fast den gick ju också att lära sig... Så det är ju bara en skröna att man inte kan mecka själv med moderna bilar. smile Och samma sak kommer att gälla i framtiden. Oavsett drivmedel...

fast det är en massa skit som man inte kan lösa på dessa bilar..  står rätt många bilar med Cem problem runt landet.. just för att man inte kan fixa det utan måste lämna in boxar på omprogramering och krångla och ha sig..

man kan inte byta något själv i dessa bilar varken Cem Ecu fläktpaneler osv.

allt måste programeras vilket kräver att man har ett konto hos volvo alla enheter är one time use..  sen finns det företag som kan nolla ecu ecm och fläktpaneler så man kan montera en beg men det är inte bara.   

men visst man kan byta olja och bromsar på dom.  men det är ju gränsfall på v70 2   då måste man ju ha dator med program för att dra tillbaka oken..

När volvo 240 740 940 kom och även tidiga 850 kunde man byta delarna hur man ville man kunde felsöka skiten utan en dator..    men ju nyare ju mer skräp som går sönder och kostar en jävla massa pengar.  det blir snabbt inte lönsamt att laga modernare bilar. när en styrenhet kostar 10-20k+ programering ny på volvo

det gör moderna bilar till en ekonomisk katastrof som bara väntar runt hörnet...   
det är lite som att gå runt med en handgranat utan säkerhetspinnen i...  det kan ju fungera skitbra men det räcker med att snubbla en gång och tappa taget så är det kört.
smile         volvo 240 och Golf mk2 måste ju vara världens bästa bilar..   tänk om alla bilar hade den kvaliten.   då skulle man slippa byta bil så fort garantin går ut smile   

nu kan jag göra det mesta med mina bilar eller så har jag kamrater som hjälper mig.  men alla har ju inte den förutsättningen.  men det är ju inte alla som har dom kontakterna som kan kopiera ecu  fixa programering av nycklar och andra styrenheter.    utan mitt kontakt nät och mina kunskaper skulle jag aldrig våga äga dom bilarna jag gör.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
30 januari 2021 · 10 280 Inlägg

Growe skrev:
...bla bla bla...

Domedagsprofeten Growe har talat. wink wink wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
30 januari 2021 · 4 250 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
...bla bla bla...

Domedagsprofeten Growe har talat. wink wink wink

fast,,,han har lite rätt i det han säger. Kommer kännas fett tattigt att köpa en elbil som servats av en person som har servat den hemma i garaget och pillat me datorn hit o dit^^ Som han sa så kommer dom säkert låsa allt och jävlas så att man måste bli tvungen att boka tid och åka dit och betala en massa cash, vem vill köpa elbil som blivit servad av tommy på hörnet eller hos ahmeds kebab o grill?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2021 · 13 743 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
...bla bla bla...

Domedagsprofeten Growe har talat. wink wink wink

Jo det är ju tyvärr så.. allt skulle vara bättre om vi slutat med allt trams och gjort fordon som är gjorda att hålla..     Hyndai och Kia är väll ett skapligt undantag mot många andra tillverkare som släpper ut en massa skräp på vägarna som inte är gjorda för att hålla..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2021 · 13 743 Inlägg

panda666 skrev:

Brådhis skrev:

Growe skrev:
...bla bla bla...

Domedagsprofeten Growe har talat. wink wink wink

fast,,,han har lite rätt i det han säger. Kommer kännas fett tattigt att köpa en elbil som servats av en person som har servat den hemma i garaget och pillat me datorn hit o dit^^ Som han sa så kommer dom säkert låsa allt och jävlas så att man måste bli tvungen att boka tid och åka dit och betala en massa cash, vem vill köpa elbil som blivit servad av tommy på hörnet eller hos ahmeds kebab o grill?

haha..   tar en kebab i bröd  starksås.. och sen en service på min Tesla oxå tack ;-)

jag betvivlar att elbilarna kommer fungera i 17år.  jag tror den störe delen kommer vara skrotade innan dom passerar 15år antagligen runt 10års dagen.. att köpa en sån kommer bli en spännande uppgift.       personligen är jag inte så orolig jag törs nog byta celler i ett batteripack. och hitta roliga lösningar det betvivlar jag inte..  jag gillar teknik men jag ser oxå att tillverkarna medvetet gör saker svårare än vad dom behöver vara....

förr skickade dom med låskoden till bilens datorer när man köpte bilen ny.. idag MÅSTE man gå genom tillverkaren för att kunna göra något.   sen går det att betala dom för att få tillgång till tjänsten för att göra det själv.   men enda anledningen att dom gör det är för att försvåra..

den enda dom inte försvårar för är tjuven som vevar igång en ny bil på några sec utan nyckel.
medans ägaren är totalt utlåst från sitt fordon.

det blir mer och mer Apple över biltillverkarna.  och skulle dom få hade dom gjort det svårare än vad det är idag men dom får inte låsa allt men det är fråga hur längde det kommer vara så.

tänk den dagen du byter backspegel och bilen inte startar längre..
så gör Apple idag.   när börjar tillverkarna av bilar göra det?   om det inte redan är så...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
30 januari 2021 · 5 840 Inlägg

Det är ingen som kan renovera en dieselpump hemma heller, inte ens till en volvo 240.

mb_pucken
30 januari 2021 · 5 087 Inlägg

När det ändå diskuteras huruvida man kommer kunna göra saker själv osv så vet jag att i och med att bilarna blir mer och mer självkörande så kommer möjligheten att laga saker försvinna ännu mera, bara en sådan sak som att byta en backspegel. Där satt det vist en kamera som behöver kalibreras. Kanske en radar på det och ett par antenner.
Sen är allt i dataväg i bilen låst för att man inte ska kunna manipulera och göra bilen farlig.
Ändå tycker jag teknik är kul och utbildar mig titt som tätt innan alla möjliga system och tekniker.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Utmarks-Loke
30 januari 2021 · 5 840 Inlägg

Framtiden är väl mer och mer att man delar bil i bilpooler. Då lär man inte vilja laga något själv ändå.

panda666
30 januari 2021 · 4 250 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Framtiden är väl mer och mer att man delar bil i bilpooler. Då lär man inte vilja laga något själv ändå.

kommer aldrig nånsin att vara med om sånt, att ha en egen bil är heligt och inget jag vill dela med mig. ingen bil swinger tyvärr;)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 januari 2021 · 17 483 Inlägg

På tal om felsökning/inställningar av nyare bilar. Pysslar med ett annat märke just nu. Lägger i ny programvara anpassad för EU. Får ta isär ECU och koppla in en liten chipbaserad ARM-dator med en enkel matrix-display på denna som sparar ner en fil på en vanlig USB-sticka som innehåller bilens VIN och säkert mer saker jag inte vet om eller kan läsa ut.

Sen får jag maila filen till en generalagent inom EU som säkert kollar noga innan denne mailar tillbaka en upplåsningsfil som bara tar 5 sekunder att läsa in i bilen och först då kommer jag åt bilens mjukvara. Efter inställningar så stänger jag av tändningen och bilen blir återigen låst för utomstående med det nya inställningarna aktiverade samt filen på minnet raderas. Rejält krypterat!

Så länge bilen är upplåst kan jag ändra i princip allt från turbotryck till klimatanläggningens fläktkänslighet. Finns även olika körprogram för olika modeller med samma motor men olika effekt.

Det blir inte lättare direkt. Men som någon skrev, förr eller senare så kommer något geni på hur man kommer åt godsakerna i ECU:n.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
30 januari 2021 · 1 590 Inlägg

panda666 skrev:

Brådhis skrev:

Growe skrev:
...bla bla bla...

Domedagsprofeten Growe har talat. wink wink wink

fast,,,han har lite rätt i det han säger. Kommer kännas fett tattigt att köpa en elbil som servats av en person som har servat den hemma i garaget och pillat me datorn hit o dit^^ Som han sa så kommer dom säkert låsa allt och jävlas så att man måste bli tvungen att boka tid och åka dit och betala en massa cash, vem vill köpa elbil som blivit servad av tommy på hörnet eller hos ahmeds kebab o grill?

Huuu- "ahmeds kebab o grill" låter som en fin stämpel i serviceboken.
Skämt o sido- elbilar kommer inte behöva nån service av den sort vi gör idag.
Elmotorer är inte mkt. att bråka med, bromsar kommer bli evighetsgrejer, då man givetvis använder elmotorerna- som generatorer o pumpar in ström till batteriet.
Så, va ska vi serva? Fylla på spolarvätska, byta kupéfilter o lägga in en leksak till barnen. Det som givetvis kommer strula är elektroniken o alla töntiga problem med uppkoppling o sånt, men detta kommer ju lösas av datanissar... som tankar in lite ny programvara online. Så de enda som kommer kunna leva kvar i skruvarfacket är Däcknissarna. Inget skoj för oss vanliga Verkstäder.. men unnar verkligen Däcknissarna detta.. de har verkligen slitigt o slavat under många år o deras kroppar är inte i bästa form. Dags för dom att få lite kulor över.
Vi andra får väl ansluta till tärande sektorn, men vafan- snart e´väl dårhuset muslimskt , så ännu en anledning att bara lägga sig o dö. (första e´snöhelvetet).

Hade gött.. mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang