VW Passat - Kombi - 2013 - 1,6L, 105 Hk - DSG Aut / Skoda Octavia - Kombi - 1.6L 110 Hk - DSG Aut

Cassius Hobbymekaniker
3 mars 2021 · 470 Inlägg

Cuefa skrev:
Väl skrivet!

Till TS: Så som redan påpekats, vissa lådor har haft mer bekymmer än andra. Försök hitta en bil som verkar välskött och som helst gått så lite som möjligt i kö-trafik. Korrekt ifylld servicebok ska du också titta efter.

DSG lådor/dubbelkopplingslådor gillar inte att man smygbromsar i köer. I kötrafik ska du låta bilen rulla utan att ha foten på bromsen, rullar kön långsammare än så ska du stanna och släppa lucka för att sen låta bilen rulla utan broms. Smygbromsar du så överhettas till slut lamellerna vilket en vacker dag resulterar i ett byte av låda. Allt detta står i bruksanvisningen också, men som stolt man är det ju inte så ofta man tittar i den... wink

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Cuefa Ain't no place like home...
3 mars 2021 · 4 628 Inlägg

Growe skrev:
https://teknikensvarld.se/nyheter/konsument/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla-119321/

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9239bace66d1c612adfa0db4a55570f5.jpg

Kom med något nytt.
Det som skrevs för 8 år sedan kan vi inte fortsätta hänvisa till...


Cassius skrev:

Cuefa skrev:
Väl skrivet!

Till TS: Så som redan påpekats, vissa lådor har haft mer bekymmer än andra. Försök hitta en bil som verkar välskött och som helst gått så lite som möjligt i kö-trafik. Korrekt ifylld servicebok ska du också titta efter.

DSG lådor/dubbelkopplingslådor gillar inte att man smygbromsar i köer. I kötrafik ska du låta bilen rulla utan att ha foten på bromsen, rullar kön långsammare än så ska du stanna och släppa lucka för att sen låta bilen rulla utan broms. Smygbromsar du så överhettas till slut lamellerna vilket en vacker dag resulterar i ett byte av låda. Allt detta står i bruksanvisningen också, men som stolt man är det ju inte så ofta man tittar i den... wink

Tack smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 mars 2021 · 13 669 Inlägg

Cuefa skrev:

Growe skrev:
https://teknikensvarld.se/nyheter/konsument/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla-119321/

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9239bace66d1c612adfa0db4a55570f5.jpg

Kom med något nytt.
Det som skrevs för 8 år sedan kan vi inte fortsätta hänvisa till...


Cassius skrev:

Cuefa skrev:
Väl skrivet!

Till TS: Så som redan påpekats, vissa lådor har haft mer bekymmer än andra. Försök hitta en bil som verkar välskött och som helst gått så lite som möjligt i kö-trafik. Korrekt ifylld servicebok ska du också titta efter.

DSG lådor/dubbelkopplingslådor gillar inte att man smygbromsar i köer. I kötrafik ska du låta bilen rulla utan att ha foten på bromsen, rullar kön långsammare än så ska du stanna och släppa lucka för att sen låta bilen rulla utan broms. Smygbromsar du så överhettas till slut lamellerna vilket en vacker dag resulterar i ett byte av låda. Allt detta står i bruksanvisningen också, men som stolt man är det ju inte så ofta man tittar i den... wink

Tack smile

haha det gick utvräkt vill du att jag ska göra det igen?     dessa varningar gick ut när en 2013 var ny.. det var oxå dessa bilar som krånglade....

vad har du själv för erfarnhet av dq200?      jag har mekat en del med dom ..  slirade komplingar trasig styrenhet spräckta växelgafflar detta var något år sen bara..  och jag mekar inte bil som yrke utan bara på hobbynivå.

Senast redigerat av Growe (3 mars 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Cuefa Ain't no place like home...
3 mars 2021 · 4 628 Inlägg

Growe skrev:

Cuefa skrev:

Growe skrev:
https://teknikensvarld.se/nyheter/konsument/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla-119321/

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9239bace66d1c612adfa0db4a55570f5.jpg

Kom med något nytt.
Det som skrevs för 8 år sedan kan vi inte fortsätta hänvisa till...


Cassius skrev:

Till TS: Så som redan påpekats, vissa lådor har haft mer bekymmer än andra. Försök hitta en bil som verkar välskött och som helst gått så lite som möjligt i kö-trafik. Korrekt ifylld servicebok ska du också titta efter.

DSG lådor/dubbelkopplingslådor gillar inte att man smygbromsar i köer. I kötrafik ska du låta bilen rulla utan att ha foten på bromsen, rullar kön långsammare än så ska du stanna och släppa lucka för att sen låta bilen rulla utan broms. Smygbromsar du så överhettas till slut lamellerna vilket en vacker dag resulterar i ett byte av låda. Allt detta står i bruksanvisningen också, men som stolt man är det ju inte så ofta man tittar i den... wink

Tack smile

haha det gick utvräkt vill du att jag ska göra det igen?     dessa varningar gick ut när en 2013 var ny.. det var oxå dessa bilar som krånglade....

vad har du själv för erfarnhet av dq200?      jag har mekat en del med dom ..  slirade komplingar trasig styrenhet spräckta växelgafflar detta var något år sen bara..  och jag mekar inte bil som yrke utan bara på hobbynivå.

Precis som med Panda vill vi nog gärna ha lite bevis på det, mer än ditt ord smile

Jag har ju erfarenheten att sälja delar till dem, och det är inte mycket varken internt eller externt.
Visst, vi har sålt mechatronic till några av dem, och visst har vi bytt några växellådor på verkstan men inte överdrivet mycket mer än andra lådor.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
simlar
3 mars 2021 · 5 516 Inlägg

Cuefa skrev:

Growe skrev:

Cuefa skrev:

Growe skrev:
https://teknikensvarld.se/nyheter/konsument/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla-119321/

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9239bace66d1c612adfa0db4a55570f5.jpg

Kom med något nytt.
Det som skrevs för 8 år sedan kan vi inte fortsätta hänvisa till...



Tack smile

haha det gick utvräkt vill du att jag ska göra det igen?     dessa varningar gick ut när en 2013 var ny.. det var oxå dessa bilar som krånglade....

vad har du själv för erfarnhet av dq200?      jag har mekat en del med dom ..  slirade komplingar trasig styrenhet spräckta växelgafflar detta var något år sen bara..  och jag mekar inte bil som yrke utan bara på hobbynivå.

Precis som med Panda vill vi nog gärna ha lite bevis på det, mer än ditt ord smile

Jag har ju erfarenheten att sälja delar till dem, och det är inte mycket varken internt eller externt.
Visst, vi har sålt mechatronic till några av dem, och visst har vi bytt några växellådor på verkstan men inte överdrivet mycket mer än andra lådor.

Mekar själv i dom på professionell nivå, några få kopplingar pga fel sorts körning men desto mer mekatroniker.
Dock inte alls många med tanke på hur många bilar som rullar på vägarna.

Aldrig sett några trasiga växelgafflar eller andra interna skador i dom.

Hade senast förra veckan in en taxi med 24k mil på mätaren med orörd torrkopplings dsg.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
panda666
3 mars 2021 · 4 228 Inlägg

Cuefa och it mutt, det är typ omöjligt att skaffa fram den löjliga statistiken som ni frågar efter i varenda tråd^^ javvist cuefa jag har absolut inga problem med dig och endast kärlek;)  det enda jag kan göra är att rapportera det jag ser varje dag och är lite irriterande när folk tycker att jag *ljuger* varför skulle jag ljuga? vad vinner jag på det? sen igen så tyvärr bryr ja mig inte så mycket ifall folk tror mig eller ej för bevisligen så finns det info ute att vw bygger tyvärr inget bra, den uppfattningen har jag fått och många andra. Flera här kanske tänker lite annorlunda och är som religiösa när det gäller vissa märken. Vw, bmw, merca , audi kommer aldrig att släppa ut info över hur många% hit och dit över bilar som har havererat. Ta till ex hur många n47 har rasat? hur många dsg har rasat? hur många tfsi osv osv. Det är lite skrattretande att de enda försvar folk här har så fort nån kastar skit på tyskarna är vad har du för *statistik* och att nu *ljuger* du. Lite pinsamt faktiskt. Inte att jag tar illa upp på nått sätt men är lite dumt att skriva så när nån berättar över nått dom har sett dagligen. Som på dagis liksom, erik säger att hans pappa jobbar som postgubbe, kalle säger: nääää har du bevis? vi tror inte dig nu! det kan inte stämma hu hu hu. Förstår att många är religiösa över vissa märken men man kan inte gå runt och fråga efter procent och statistik varje gång nån säger nått^^

Cassius Hobbymekaniker
3 mars 2021 · 470 Inlägg

panda666 skrev:
Cuefa och it mutt, det är typ omöjligt att skaffa fram den löjliga statistiken som ni frågar efter i varenda tråd^^ javvist cuefa jag har absolut inga problem med dig och endast kärlek;)  det enda jag kan göra är att rapportera det jag ser varje dag och är lite irriterande när folk tycker att jag *ljuger*

Ingen kallar dig för lögnare. Du har säkerligen de erfarenheter du säger dig ha!

Men du antar utifrån dina erfarenheter, och det du läst på nätet, att det är en generell sanning och att alla bilar med dessa problem-motorer och lådor är tickande haverier. Det är du sen inte sen på att lyfta fram så fort du får möjlighet.

Grejen är bara den att 1000 olika klagomål på nätet kan verka som sjukt mycket, men på en miljon sålda exemplar är det försvinnande lite! Och som jag tidigare också poängterat så pratar vi om enorma företag där ett systemfel som leder till t ex motorras på en majoritet av en motortyp t ex (som du vill framhäva att det gäller) inte är hållbart. Felprocenten torde ligga ner mot 1% eller så, inte över 50%, mycke mer så blir de inte ekonomiskt hållbart. Och nu pratar jag om fel som Inte är handhavande relaterat.

Därför efterfrågas statistik på hur många ras per 1000 enheter producerade t ex.

Anledningen till att du inte hittar den statistik du vill kanske beror på att den inte finns? Att problemet inte är så stort som du upplever det? smile

Senast redigerat av Cassius (3 mars 2021)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
panda666
3 mars 2021 · 4 228 Inlägg

Cassius skrev:

panda666 skrev:
Cuefa och it mutt, det är typ omöjligt att skaffa fram den löjliga statistiken som ni frågar efter i varenda tråd^^ javvist cuefa jag har absolut inga problem med dig och endast kärlek;)  det enda jag kan göra är att rapportera det jag ser varje dag och är lite irriterande när folk tycker att jag *ljuger*

Ingen kallar dig för lögnare. Du har säkerligen de erfarenheter du säger dig ha!

Men du antar utifrån dina erfarenheter, och det du läst på nätet, att det är en generell sanning och att alla bilar med dessa problem-motorer och lådor är tickande haverier. Det är du sen inte sen på att lyfta fram så fort du får möjlighet.

Grejen är bara den att 1000 olika klagomål på nätet kan verka som sjukt mycket, men på en miljon sålda exemplar är det försvinnande lite! Och som jag tidigare också poängterat så pratar vi om enorma företag där ett systemfel som leder till t ex motorras på en majoritet av en motortyp t ex (som du vill framhäva att det gäller) inte är hållbart. Felprocenten torde ligga ner mot 1% eller så, inte över 50%, mycke mer så blir de inte ekonomiskt hållbart. Och nu pratar jag om fel som Inte är handhavande relaterat.

Därför efterfrågas statistik på hur många ras per 1000 enheter producerade t ex.

Anledningen till att du inte hittar den statistik du vill kanske beror på att den inte finns? Att problemet inte är så stort som du upplever det? smile

Det är just så folk gör när dom handlar bil, använder sig av google i några minuter och skriver in köpråd tex passat, när nätet sen är full me trådar på folk som har haft krångel så antar ja att dom inte köper skiten. Ingen som googlar direkt hur många procent av vws lådor har rasat för den infon finns tyvärr inte då jag tror inte som sagt att vw kommer nånsin att släppa nått sånt. Sen måste du tänka på att vw har blivit så pass stora genom tiden att dom har råd att skita i ganska mycket. Dom flesta leasar nu i 3 år och tom inom dom 3 åren uppkommer det mycket garanti ärenden. Frågar ja min sambo som jobbar på kundtjänst hos ett leasing bolag i stockholm så säger hon att dom får mycket garanti jobb med just vw. Säger du att hon också ljuger och behöver ta fram statistik? Det är nästan omöjligt att få fram.  Men det är så riktiga livet funkar, skaffar min kompis en bmw och sen rasar motorn ja då kommer ja inte att skaffa bmw eller hur? Slutligen som sagt försöker inte att ändra på nåns val i livet alla gör som dom vill såklart. Men glöm snacket om statistik och procent här o där för det är riktiga livet som spelar roll.

it_mutt Avstängd
3 mars 2021 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:

Cassius skrev:

panda666 skrev:
Cuefa och it mutt, det är typ omöjligt att skaffa fram den löjliga statistiken som ni frågar efter i varenda tråd^^ javvist cuefa jag har absolut inga problem med dig och endast kärlek;)  det enda jag kan göra är att rapportera det jag ser varje dag och är lite irriterande när folk tycker att jag *ljuger*

Ingen kallar dig för lögnare. Du har säkerligen de erfarenheter du säger dig ha!

Men du antar utifrån dina erfarenheter, och det du läst på nätet, att det är en generell sanning och att alla bilar med dessa problem-motorer och lådor är tickande haverier. Det är du sen inte sen på att lyfta fram så fort du får möjlighet.

Grejen är bara den att 1000 olika klagomål på nätet kan verka som sjukt mycket, men på en miljon sålda exemplar är det försvinnande lite! Och som jag tidigare också poängterat så pratar vi om enorma företag där ett systemfel som leder till t ex motorras på en majoritet av en motortyp t ex (som du vill framhäva att det gäller) inte är hållbart. Felprocenten torde ligga ner mot 1% eller så, inte över 50%, mycke mer så blir de inte ekonomiskt hållbart. Och nu pratar jag om fel som Inte är handhavande relaterat.

Därför efterfrågas statistik på hur många ras per 1000 enheter producerade t ex.

Anledningen till att du inte hittar den statistik du vill kanske beror på att den inte finns? Att problemet inte är så stort som du upplever det? smile

Det är just så folk gör när dom handlar bil, använder sig av google i några minuter och skriver in köpråd tex passat, när nätet sen är full me trådar på folk som har haft krångel så antar ja att dom inte köper skiten. Ingen som googlar direkt hur många procent av vws lådor har rasat för den infon finns tyvärr inte då jag tror inte som sagt att vw kommer nånsin att släppa nått sånt. Sen måste du tänka på att vw har blivit så pass stora genom tiden att dom har råd att skita i ganska mycket. Dom flesta leasar nu i 3 år och tom inom dom 3 åren uppkommer det mycket garanti ärenden. Frågar ja min sambo som jobbar på kundtjänst hos ett leasing bolag i stockholm så säger hon att dom får mycket garanti jobb med just vw. Säger du att hon också ljuger och behöver ta fram statistik? Det är nästan omöjligt att få fram.  Men det är så riktiga livet funkar, skaffar min kompis en bmw och sen rasar motorn ja då kommer ja inte att skaffa bmw eller hur? Slutligen som sagt försöker inte att ändra på nåns val i livet alla gör som dom vill såklart. Men glöm snacket om statistik och procent här o där för det är riktiga livet som spelar roll.

Precis.

Folk söker på google och hittar bland annat trådarna där du kräker loss över DSG.
Men du ser inte problemet i att du "klumpar" alla strulande lådor från VAG till DSG-högen? Att hela den klumpen, som inte bara innehåller DSG-lådor, får vara grunden till ditt DSG-kräkande?

Du menar alltså, på fullt allvar, att det är ett bra underlag?
Ett eventuellt underlag för lådor generellt, möjligen, men uppenbarligen inte för DSG specifikt när du inte alltid har koll på vad det sitter för låda i bilen.

Det mest intressanta är att du hela tiden vill avskriva statistik och siffror, gärna som "löjligt", men det till trots så använder du det hela tiden i dina argument. Det är nästan så man måste börja fundera på om du, på något märkligt vis missat vad statistik innebär...

"Jag har sett så här många..." det är, om än felaktig, statistik och siffror.

Vidare menar du dessutom att om en bekant till dig skaffar en BMW och motorn rasar, så skaffar inte du BMW. Men om 9 andra kompisar kör "samma" BMW och de inte rasar, så skulle du fortfarande inte skaffa BMW?  Du skulle genuint låta 1/10 avgöra om det är bra eller inte? Låter som ett kämpigt liv.
För om du då iaf skulle "våga" skaffa en sådan BMW, så skulle du, oavsett huruvida du kommer erkänna det eller inte, använda dig av statistik.

Statistiken skulle givetvis inte vara löjlig. Är det 1/100 eller 1/100.000 så är det rätt stor skillnad. 1% av lådorna rasar, eller 0,001% . Fast, utgår vi från dig så är det över 100% av lådorna som är kassa (hur det går ihop sig vet vi...)

Du kan inte heller se skillnad på att folk bara tycker skitsnacket (för det blir det uppenbarligen när man lägger "fel låda" i sitt "dsg-är-skit-fack") är tröttsamt. Nej nej, skulle någon säga emot dig, så är det givetvis personen ifråga som är "frälst på märket" och du vet minsann bättre...


Hur man än vänder och vrider på det, så är detta sammanfattningen;

Du tar varje tillfälle i akt att kräka över DSG.
Du grundar det alltid på "din erfarenhet från jobbet och vad du läst och hört".
Du grundar det alltså på det faktum att du, bevisligen, inte vet vilka bilar som har DSG eller inte, eller om bilen som står på lyften med en, på något vis, strulande låda är utrustad med DSG-låda eller inte.
Du gör ingen, kanske för att du inte vet, skillnad på VILKEN DSGlåda som strular. Allt i DSG-väg suger.

Låter som en stabil grund att stå på. Än mer om man ska ge andra råd.
Framförallt är det just precis så, som redan påpekat i tråden, forumlögner/sanningar uppstår. Någon tror sig veta något (som bara nästan stämmer), och det upprepas om och om och om igen. Och till slut har det blivit en "forumsanning".



Apropå att att komma dragandes med äldre och (ibland) irrelevant fakta...

2015 korades en Toyota till den femte sämsta bilen enligt Consumer Reports. Totalt irrelevant när någon frågar om en Yaris eller liknande, men, det går ju bra att blanda lite som man vill, så det kan vara gott att tänka på nästa gång någon frågar om Toyota är bra bilar...
(Spännande nog; inget från VAG i "sämsttoppen", övriga platser delades av Mitsubishi och Jeep)

Nu överger jag tråden. Diskussionen kommer komma upp igen, för, någon annan kommer ju be om köpråd...och min femkrona är slut.

- O U T -

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Presidento Of World
3 mars 2021 · 3 306 Inlägg

Det är väl bara Touareg och amarok som inte har DSG? Skulle tro att även motsvarande Audi typ q7 osv inte har s-tronic.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
3 mars 2021 · 4 228 Inlägg

it_mutt skrev:

panda666 skrev:

Cassius skrev:

Ingen kallar dig för lögnare. Du har säkerligen de erfarenheter du säger dig ha!

Men du antar utifrån dina erfarenheter, och det du läst på nätet, att det är en generell sanning och att alla bilar med dessa problem-motorer och lådor är tickande haverier. Det är du sen inte sen på att lyfta fram så fort du får möjlighet.

Grejen är bara den att 1000 olika klagomål på nätet kan verka som sjukt mycket, men på en miljon sålda exemplar är det försvinnande lite! Och som jag tidigare också poängterat så pratar vi om enorma företag där ett systemfel som leder till t ex motorras på en majoritet av en motortyp t ex (som du vill framhäva att det gäller) inte är hållbart. Felprocenten torde ligga ner mot 1% eller så, inte över 50%, mycke mer så blir de inte ekonomiskt hållbart. Och nu pratar jag om fel som Inte är handhavande relaterat.

Därför efterfrågas statistik på hur många ras per 1000 enheter producerade t ex.

Anledningen till att du inte hittar den statistik du vill kanske beror på att den inte finns? Att problemet inte är så stort som du upplever det? smile

Det är just så folk gör när dom handlar bil, använder sig av google i några minuter och skriver in köpråd tex passat, när nätet sen är full me trådar på folk som har haft krångel så antar ja att dom inte köper skiten. Ingen som googlar direkt hur många procent av vws lådor har rasat för den infon finns tyvärr inte då jag tror inte som sagt att vw kommer nånsin att släppa nått sånt. Sen måste du tänka på att vw har blivit så pass stora genom tiden att dom har råd att skita i ganska mycket. Dom flesta leasar nu i 3 år och tom inom dom 3 åren uppkommer det mycket garanti ärenden. Frågar ja min sambo som jobbar på kundtjänst hos ett leasing bolag i stockholm så säger hon att dom får mycket garanti jobb med just vw. Säger du att hon också ljuger och behöver ta fram statistik? Det är nästan omöjligt att få fram.  Men det är så riktiga livet funkar, skaffar min kompis en bmw och sen rasar motorn ja då kommer ja inte att skaffa bmw eller hur? Slutligen som sagt försöker inte att ändra på nåns val i livet alla gör som dom vill såklart. Men glöm snacket om statistik och procent här o där för det är riktiga livet som spelar roll.

Precis.

Folk söker på google och hittar bland annat trådarna där du kräker loss över DSG.
Men du ser inte problemet i att du "klumpar" alla strulande lådor från VAG till DSG-högen? Att hela den klumpen, som inte bara innehåller DSG-lådor, får vara grunden till ditt DSG-kräkande?

Du menar alltså, på fullt allvar, att det är ett bra underlag?
Ett eventuellt underlag för lådor generellt, möjligen, men uppenbarligen inte för DSG specifikt när du inte alltid har koll på vad det sitter för låda i bilen.

Det mest intressanta är att du hela tiden vill avskriva statistik och siffror, gärna som "löjligt", men det till trots så använder du det hela tiden i dina argument. Det är nästan så man måste börja fundera på om du, på något märkligt vis missat vad statistik innebär...

"Jag har sett så här många..." det är, om än felaktig, statistik och siffror.

Vidare menar du dessutom att om en bekant till dig skaffar en BMW och motorn rasar, så skaffar inte du BMW. Men om 9 andra kompisar kör "samma" BMW och de inte rasar, så skulle du fortfarande inte skaffa BMW?  Du skulle genuint låta 1/10 avgöra om det är bra eller inte? Låter som ett kämpigt liv.
För om du då iaf skulle "våga" skaffa en sådan BMW, så skulle du, oavsett huruvida du kommer erkänna det eller inte, använda dig av statistik.

Statistiken skulle givetvis inte vara löjlig. Är det 1/100 eller 1/100.000 så är det rätt stor skillnad. 1% av lådorna rasar, eller 0,001% . Fast, utgår vi från dig så är det över 100% av lådorna som är kassa (hur det går ihop sig vet vi...)

Du kan inte heller se skillnad på att folk bara tycker skitsnacket (för det blir det uppenbarligen när man lägger "fel låda" i sitt "dsg-är-skit-fack") är tröttsamt. Nej nej, skulle någon säga emot dig, så är det givetvis personen ifråga som är "frälst på märket" och du vet minsann bättre...


Hur man än vänder och vrider på det, så är detta sammanfattningen;

Du tar varje tillfälle i akt att kräka över DSG.
Du grundar det alltid på "din erfarenhet från jobbet och vad du läst och hört".
Du grundar det alltså på det faktum att du, bevisligen, inte vet vilka bilar som har DSG eller inte, eller om bilen som står på lyften med en, på något vis, strulande låda är utrustad med DSG-låda eller inte.
Du gör ingen, kanske för att du inte vet, skillnad på VILKEN DSGlåda som strular. Allt i DSG-väg suger.

Låter som en stabil grund att stå på. Än mer om man ska ge andra råd.
Framförallt är det just precis så, som redan påpekat i tråden, forumlögner/sanningar uppstår. Någon tror sig veta något (som bara nästan stämmer), och det upprepas om och om och om igen. Och till slut har det blivit en "forumsanning".



Apropå att att komma dragandes med äldre och (ibland) irrelevant fakta...

2015 korades en Toyota till den femte sämsta bilen enligt Consumer Reports. Totalt irrelevant när någon frågar om en Yaris eller liknande, men, det går ju bra att blanda lite som man vill, så det kan vara gott att tänka på nästa gång någon frågar om Toyota är bra bilar...
(Spännande nog; inget från VAG i "sämsttoppen", övriga platser delades av Mitsubishi och Jeep)

Nu överger jag tråden. Diskussionen kommer komma upp igen, för, någon annan kommer ju be om köpråd...och min femkrona är slut.

- O U T -

bye felicia, du har ju varit over and out ganska länge nu men du fortsätter skriva långa biblar här endå. jag orkar inte läsa igenom hela din text då du uppenbarligen blivit känslosam över att jag klankar ner på vw, gillar du inte det så skriv bara inte, simpelt. Det enda jag har att säga är att bland människorna som jag känner så har dom aldrig haft ett enda bekymmer med deras asiatiska bilar medans dom som haft och ägt tyskar så har det alltid varit problem, hur kan alla mina bekanta ha problem me tyskarna? och så fort dom bytt till asiatiska märken sluppit problemen?? måste vara nånting där .. jag har ju en kollega på jobbet som hade först en tt audi bensinare där motorn rasat samt så köpte han även en 318d f30 vars motorn rasa på den me, nu har han kört toyota i snart över 2 år och inte ett enda bekymmer, vad tror du kommer han ge tyskarna en chans till efter 2 motorras? du skriver gång på gång på gång och gråter över att jag inte har koll på vilken växellåda som sitter på vw men jag frågar dig en gång till vem fan bryr sig? ja jag har ingen koll so what? jag är tyvärr ingen vw expert men jag vet att dom flesta passat, golf, skoda och vissa andra skitbilar har dsg men självklart så missade ja att touareg hade nått annat men det viktigaste som du missar gång på gång är att lådan i touaregen var dålig. Men det är oviktigt för dig självklart för att du drömmer om statistik och att det inte var en dsg, sluta gråt nu och gå vidare med livet, aye capn? capiche? ska försöka också att tagga ner här lite då vi kommer ingenvart;)

candyweiss
3 mars 2021 · 863 Inlägg

Märkligt hur en person kan förstöra ett forum så totalt, "denstörstavolkswagenhatarengenomtiderna666".

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
husseman
3 mars 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, här va det liv i tråden. Hmm, ja olika tycke om olika märken är roligt att läsa- fast om man som Toyota o VW säljer typ 10 miljoner bilar/år, så lär det inte vara svårt att välja vilken som e´driftsäkrast. Toyota vinner alltid. Fast säljer vw 10 miljoner bilar.. så måste de ju gillas av många. Låt folk köpa va de vill ha- om man nu köper en bil i dessa tider. Franska bilar är sämst o Fiat. Men vill man köpa dom så- hugg in. Min Clio e´nybes. o bytes mot jappsare varje dag.
mvh/husse

it_mutt Avstängd
4 mars 2021 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:
[...] jag inte har koll på vilken växellåda som sitter på vw men jag frågar dig en gång till vem fan bryr sig? ja jag har ingen koll so what? [...]

Hahahahahahahahahaha. Oh herre jävl...

Jag fick det utklippt som en skärmdump och var tvungen att kolla om du verkligen skrivit så.

Ja du Panda...vem fan bryr sig om du har koll på om det verkligen är en DSG-låda som strular när du påstår det?
Ska vi gissa på; "Den som nu vill ha reda på om sin tilltänkta bil med tillhörande DSG-låda är något att ha" faktiskt bryr sig? Eller alla som, som du själv påpekade, Googlar, och hittar trådar där du är och kräker. Ska vi anta att det är folk som vill ha information som är "rätt och riktig"? Nej, vem bryr väl sig om det...

När du kommer in i någon tråd och spyr galla över ex.vis DSG, så förväntar sig nog en "nykomling" att du faktiskt vet vad du pratar om när du klämmer i med ditt "jag ser massor av detta via jobbet".
Vi andra vet nu, tack vare dig själv, bättre. Det sätter nivån för hur seriöst man ska ta dina råd alls om du har den attityden. Dvs; inte alls.

Tydligen anser du, t.o.m. själv, att det spelar ingen roll att du inte har någon koll på vad det är för lådor (hey, vem fan bryr sig...right?) du kan tillskriva det DSG-lådorna iaf. Och passar det inte i DSG-facket, så var det ju en skittyskbil iaf.

Man kunde hoppas att du faktiskt hade lite mer egenvilja över att dina råd, tips och tycken skulle vara så "rätt och riktiga" som möjligt, men det bevisade du med 1½ rad att du inte bryr dig om.


Men nejdå, oroa dig inte, jag ska inte börja följa tråden igen. Efter det inlägget visade du precis vad det handlade om; "tyskhattillvarjepris" och inte det minsta "seriösa och välgrundade erfarenheter", och därför behöver jag inte se ditt svar. Jag sitter redan här på övertid.


- - - - - - - - -

Gällande husseman's inlägg;

Jag personligen har inga problem med att folk tycker skit om Audi, VW, Volvo, Saab, Toyota eller vad det nu må vara. Jag har lite problem när folk sitter och skarvar ihop sanningar som den fläckiga gör. Och dessutom erkänner det och tycker att "det är väl helt ok".
Så jag håller med dig; vill någon köpa "vilket bilmärke som helst", så är det bara att shoppa på. Huvudsaken, i slutet, är ju att ägaren är nöjd. Och, att den förhoppningsvis fick riktig och rätt information när de googlade.

- - - - - - - - - -

Btw, om någon här undrar om Nordkoreaner är trevliga...så nej. Jag har visserligen inte träffat några Nordkoreaner, men jag har träffat Kineser och Japaner och ptja, de är ju alla östasiater så...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cuefa Ain't no place like home...
4 mars 2021 · 4 628 Inlägg

Forumsanning. Det var termen jag sökte.

Det är precis så som skrivits redan, att folk Googlar och får upp sökresultat som INTE representerar verkligheten utan folks personliga åsikter.
Därför är statistiken viktig. För att folk ska kunna dra slutsatser baserat på fakta, inte affekt.

Jag har sagt detta förr, men jag säger det igen:
Ingen bil är perfekt, och VW/Audi/Seat/Skoda har helt klart haft gott om problem. Vissa är lösta, andra kvarstår.
DSG har varit ett problem, ingen kan blunda för det. Men de bilar som fortfarande rullar med dessa lådor visar ju, både i statistik och i verkligheten, att tekniken tydligen ändå är ganska pålitlig.

Jag ska inte påstå att jag hatar allt utanför VAG-sfären, men då jag jobbar med dessa märken 5 dagar i veckan kan jag inte låta bli att spy lite galla på de som spyr galla på produkterna jag jobbar med, för den bild som målas upp av dessa nej-sägare speglar inte verkligheten jag jobbar i.
Jag jobbar i sveriges 4e största stad. Således finns GOTT om statistiskt underlag här för att visa hur dessa bilar faktiskt fungerar. Och det gör de. Inte perfekt, inte till 100%, men GOTT och VÄL över vad som speglas i dessa trådar.

Om det var sant som det skrevs här, av de som klankar ner på bl.a DSG och TSI/TFSI, så borde vi ha en hel parkering full med bilar med rasade lådor och motorer här.

Verkligheten ser annorlunda ut.
Och nu menar jag inte "min" verklighet, utan den verklighet som alla lever i.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cassius Hobbymekaniker
4 mars 2021 · 470 Inlägg

panda666 skrev:
Det är just så folk gör när dom handlar bil, använder sig av google i några minuter och skriver in köpråd tex passat, när nätet sen är full me trådar på folk som har haft krångel så antar ja att dom inte köper skiten.

Som poängterats är det därför det är viktigt med rätt information. Jag var själv lite tveksam pga de rykten jag hört innan vårt köp av bil (som tidigare nämnts en A4 Allroad, 2.0tfsi med S-tronic). Men efter att Själv ha läst på en del och varit källkritisk kom jag fram till att problemen är blåsta ur proportion. Så vi köpte den bil vi köpte och den har fungerat Hur bra som helst!


panda666 skrev:
Sen måste du tänka på att vw har blivit så pass stora genom tiden att dom har råd att skita i ganska mycket.

Fel. Åter igen, jag tror inte du greppat hur stora företag fungerar. Självklart tummar dom på vad dom kan! Kan dom spara in 4kr per producerad bil är det 40 miljoner på ett år! Men ju större företag, desto större organisation. Vinstpotten ökar inte linjärt med omsättningen. Ta Serneke t ex, ett av Sveriges största byggbolag. Under många år satsade dom på omsättning, resultatet (vinsten) var låg, väldigt låg jämfört med många andra bolag. Men eftersom omsättningen var så stor blev vinstpotten i pengar ändå tillräcklig för att utvecklas vidare! Samma metodik gäller biltillverkarna, VAG tjänar nog mindre per bil än vad t ex Kia gör, varpå ett systemfel som drabbar alla bilar (eftersom det är så många) fortare äter upp vinsten på bilarna än vad det gör för Kia. Det funkar inte, det håller inte ekonomiskt!

panda666 skrev:
skaffar min kompis en bmw och sen rasar motorn ja då kommer ja inte att skaffa bmw eller hur?

Jag ska berätta om en Toyota jag hade. En -88as Celica med den erkänt fina 3SGE motorn! Jag köpte den med vetskap om att den ibland rök lite vitt. Efter en vecka rök den Väldigt vitt - topppackningen.. Inte långt senare blev skivorna fram skeva, bytte till dom från en reservdelsbil jag skaffat. Kort därefter börjar kopplingen slira, jaja byter den med. Nästa sak var en stötdämpare bak som förvisso sett bättre dar men ändå fungerade klanderfritt som från ingenstans lämnade in. Bytte då alla fyra. Sen var de dags för nya skivor igen då dom åter blivit skeva! Köpte biltema denna gång. Sen fick jag lagerknack, så motorbyte. Nästa sak var avgassystemet som ramlade isär mitt under bilen... Sen gick topppackningen igen. Inte långt senare var det Åter dags för nya skivor då dom blivit skeva på nytt. Det som fick bägaren att rinna över var tillslut när också generatorn sa upp sig. Sen såldes den.

Summering:
1 motor
2 toppackningar
Stötdämpare
Koppling
Avgassystem
3 omgångar framskivor
1st generator

Allt detta hände på 6 månader. (Då har jag inte ens gått in på de timmar jag fick lägga för att få bukt med ett par trötta kablar som i tid och otid gav jordfel med blinkade bromslampor istället för blinkers etc)

Så nu slipper du köpa Toyota också smile

Senast redigerat av Cassius (4 mars 2021)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
panda666
4 mars 2021 · 4 228 Inlägg

oj så mycket gråtsmile att folk blir så himla butthurt när man berättar om sina erfarenheter och sina bekantas och vänners erfarenheter, då är det lögner osv och statistik ska plockas fram och si o så och ja vet inte vad. Sen måste man vara en vw och tyskhatare bara för att man talar efter vad man själv har sett och erfarat. it mutt vad hände med din over and out? har sagt hejdå till dig 100 gånger nu men du är fortfarande här och gråter;) alla har haft sina egna upplevelser och erfarenheter så det så. Gillar folk inte det så sluta bara läs och kommentera det är väldigt simpelt^^ enda ja gör är att prata fakta och berätta av egna erfarenheter. Tydligen så börjar folk gråta så fort man säger att det är vanligt med dsg strul och att vw har problembilar^^ aj aj aj så får man inte säga annars tror folk man är dum:) så gå vidare med livet nu.

candyweiss
4 mars 2021 · 863 Inlägg

panda666 skrev:
oj så mycket gråtsmile att folk blir så himla butthurt när man berättar om sina erfarenheter och sina bekantas och vänners erfarenheter, då är det lögner osv och statistik ska plockas fram och si o så och ja vet inte vad. Sen måste man vara en vw och tyskhatare bara för att man talar efter vad man själv har sett och erfarat. it mutt vad hände med din over and out? har sagt hejdå till dig 100 gånger nu men du är fortfarande här och gråter;) alla har haft sina egna upplevelser och erfarenheter så det så. Gillar folk inte det så sluta bara läs och kommentera det är väldigt simpelt^^ enda ja gör är att prata fakta och berätta av egna erfarenheter. Tydligen så börjar folk gråta så fort man säger att det är vanligt med dsg strul och att vw har problembilar^^ aj aj aj så får man inte säga annars tror folk man är dum:) så gå vidare med livet nu.

Bra jobbat, bara fortsätt att spamma sönder forumet med ditt erfarna hat mot VAG. Förmodligen är jag inte ensam om att  ha slutat skriva här, och besöken blir mer och mer sällan. Fy fan vad mycket skit jag skulle kunna skriva om tex Ford, Nissan och Mitsubishi som jag lagt ofantliga summor på i repetitioner, men jag gör inte det, så sjuk är jag inte. Tack för ordet.

Senast redigerat av candyweiss (4 mars 2021)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
panda666
4 mars 2021 · 4 228 Inlägg

candyweiss skrev:

panda666 skrev:
oj så mycket gråtsmile att folk blir så himla butthurt när man berättar om sina erfarenheter och sina bekantas och vänners erfarenheter, då är det lögner osv och statistik ska plockas fram och si o så och ja vet inte vad. Sen måste man vara en vw och tyskhatare bara för att man talar efter vad man själv har sett och erfarat. it mutt vad hände med din over and out? har sagt hejdå till dig 100 gånger nu men du är fortfarande här och gråter;) alla har haft sina egna upplevelser och erfarenheter så det så. Gillar folk inte det så sluta bara läs och kommentera det är väldigt simpelt^^ enda ja gör är att prata fakta och berätta av egna erfarenheter. Tydligen så börjar folk gråta så fort man säger att det är vanligt med dsg strul och att vw har problembilar^^ aj aj aj så får man inte säga annars tror folk man är dum:) så gå vidare med livet nu.

Bra jobbat, bara fortsätt att spamma sönder forumet med ditt erfarna hat mot VAG. Förmodligen är jag inte ensam om att  ha slutat skriva här, och besöken blir mer och mer sällan. Fy fan vad mycket skit jag skulle kunna skriva om tex Ford, Nissan och Mitsubishi som jag lagt ofantliga summor på i repetitioner, men jag gör inte det, så sjuk är jag inte. Tack för ordet.

Så jag är sjuk för att jag skriver att tyska bilar är struliga? kanske är inte alls jag som är sjuk då har du tänkt på det? vad ska jag skriva när nån ber om köpråd då? ska ja inte nämna om vanligt förekommande fel på bilarna och bara säg köp dom är bra? sista gången jag kollade så var detta ett forum för alla? hat? vadå för hat? skriver bara om vilka problem som finns med vissa märken varför skulle det vara hat? Du får göra precis som du vill jag håller inte i dig och jag bestämmer inte vad du ska göra med din tid. lugna ner dig nu

Brådhis * Voff voff *
4 mars 2021 · 10 244 Inlägg

Fast, Panda, om du baserar dina fakta på att dom bilarna som kommer till en verkstad (som jag antar är platsen där du stöter på dom?) är trasiga så blir det ju en smula snedvridet.

Det blir ju lite som att säga att alla människor är sjuka för att du träffar dom på ett sjukhus... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang