Högt vägljud vid 80kmph+

GroundX Got N/A?
29 januari 2021 · 358 Inlägg

Har ett problem jag inte riktigt blir klok på. Vid 70kmph så börjar ett ljud från bilen uppkomma som låter som kinadäck kan göra, eller dubbdäck för den delen. Ett vinande/tjutande som ökar med hastigheten, vid 90kmph så får man höja stereon för att höra någonting.
90% säker på att ljudet kommer från höger fram. När man svänger/lägger belastning på däcket så ökar ljudet. När man svänger åt andra hållet så avtar ljudet.

* Bromsarna är nyligen bytta och är schyssta.
* Har varit upp med bilen och känt på alla däck/nav. Allt glider fint och inga glapp.
* Lufttryck är OK
* Efter lång färd utan att ha använt bromsarna så håller alla fälgar (med handens tempgivare smile ). Samma temperatur.

Spontant så är det hjullager, men har någon varit med om att fälg hållit normal temperatur, däcket/spindeln känts HELT normal (inga glapp, extra motstånd, etc), osv. och att det ändå varit lagret?

Min nästa idé är att testa slänga på andra däck för att helt utesluta däckljud. Men det är bra goodyear-däck som är 100% friska - så det borde inte vara såhär brutalt.

Andra idéer? smile

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
simlar
29 januari 2021 · 5 525 Inlägg

Din beskrivning är 100% ett hjullager.
Dom ska vara fruktansvärt slitna innan hjullagret blir märkbart varmare än normalt.
Modernt kompakthjullager blir sällan glappt utan märks enbart på oljudet.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
uhlin
29 januari 2021 · 2 834 Inlägg

Som sagt.... 100% hjullager.

HotSauce
29 januari 2021 · 92 Inlägg

Utan att ha sett eller hört, och endast gå på din beskrivning säger jag som tidigare, definitivt hjullager.

GroundX Got N/A?
29 januari 2021 · 358 Inlägg

Tack! Då kör vi på det. Håller med, speciellt i och med att 'intensiteten/decibelnivån" ökar vid belastning på hjulet så låter det rimligt. Har aldrig varit med om att ett lager varit kasst samtidigt som det inte gått att känna det fysiskt på något sätt. Alltid lär man sig någonting nytt smile
Återkommer här med resultat när skiten är bytt.

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
GroundX Got N/A?
5 februari 2021 · 358 Inlägg

Lagret är bytt, men ljudet är detsamma. Kan det finnas något lager i växellådan som beter sig såhär? Bilen har gått 13k mil, så det börjar säkert bli dags att byta växellåda egentligen.

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
uhlin
5 februari 2021 · 2 834 Inlägg

GroundX skrev:
Lagret är bytt, men ljudet är detsamma. Kan det finnas något lager i växellådan som beter sig såhär? Bilen har gått 13k mil, så det börjar säkert bli dags att byta växellåda egentligen.

Väldigt märkligt. Lager i växellådan tror jag inget på med tanke på beskrivningen, och byte av växellåda ska inte behövas bara för den gått 13000 mil.

Håller på det som var från början, hjullager..... Bytt rätt hjullager till att börja med? Ljudet kan fortplanta sig så det hörs på ett annat ställe än det eg. är.

Om det mot förmodan inte skulle va hjullager skulle jag se över däcken. Kan ju va "klackar" som låter.

Bassiehof
5 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Lager i v-lådan eller drivknut/axel. Det är klart att det kan låta så och inte vara ett hjullager. Höftbenet är inte kopplat till skulderbladet!

uhlin
5 februari 2021 · 2 834 Inlägg

Bassiehof skrev:
Lager i v-lådan eller drivknut/axel. Det är klart att det kan låta så och inte vara ett hjullager. Höftbenet är inte kopplat till skulderbladet!

Med tanke på beskrivningen så utesluter jag nåt lager i växellåda, eftersom det blir mindre och mer ljud beroende på hur han svänger och att det låter mest vid 80. Allt säger hjullager.

Vore det växellådan och nåt lager i den vore ljudet med hela tiden och knappast beroende på höger/vänstersväng.

GroundX Got N/A?
5 februari 2021 · 358 Inlägg

Jo för fasen, kör man Toyota så är växellådsras ganska givet vid 13k. Fick byta motor vid 10k, axeln till lådan för växling rök vid 9k mil, och koppling vid 8k. Totalt klappkass drivlina.
Ska nog testa byta däck till att börja med, har en uppsättning till med rätt bultcirkel. I annat fall får jag väl 'gasa till det rasar' = visar sig om det är lager i lådan eller något annat hjullager som inte går att lokalisera.

Senast redigerat av GroundX (5 februari 2021)

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
uhlin
5 februari 2021 · 2 834 Inlägg

GroundX skrev:
Jo för fasen, kör man Toyota så är växellådsras ganska givet vid 13k. Fick byta motor vid 10k, axeln till lådan för växling rök vid 9k mil, och koppling vid 8k. Totalt klappkass drivlina.
Ska nog testa byta däck till att börja med, har en uppsättning till med rätt bultcirkel. I annat fall får jag väl 'gasa till det rasar' = visar sig om det är lager i lådan eller något annat hjullager som inte går att lokalisera.

Håller absolut inte med att toyota skulle rasa vid de milen, de brukar bara gå och gå och gå. Faktiskt en av de bästa bilarna.

Då tror jag snarare på total brist av underhåll. Att koppling skulle gå vid 8000 mil kan man nog tyvärr inte klandra bilen gör. Utan det är nog snarare den som kör.

Nybergrobin
5 februari 2021 · 2 378 Inlägg

GroundX skrev:
Lagret är bytt, men ljudet är detsamma. Kan det finnas något lager i växellådan som beter sig såhär? Bilen har gått 13k mil, så det börjar säkert bli dags att byta växellåda egentligen.

Vad kör man för bil om man bör byta låda vid 13k? 

Det låter 100% som hjullager iaf....bytte rätt lager? Ett hjullagernav kan låta väldigt illa innan det blir glappt.

GroundX Got N/A?
5 februari 2021 · 358 Inlägg

En Toyota Aygo. Underhåll/service är utfört prickfritt, så det är dålig kvalité helt enkelt. Kopplingen rasar alltid på dessa vid 7-10k mil, så den var väntad. Hade däremot inte räknat med motorras vid 10k.

Jag bytte det lager där det var övertydligt att ljudet kom ifrån (höger fram). Och det går som sagt inte att känna eller höra någonting när bilen hissas upp och man känner på lagren/hjulen. Så just nu är det:
1) Oklart om det ens är ett hjullager som låter.
2) Om det är ett lager så var det inte korrekt som byttes sad

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
Bassiehof
5 februari 2021 · 1 777 Inlägg

uhlin skrev:

Bassiehof skrev:
Lager i v-lådan eller drivknut/axel. Det är klart att det kan låta så och inte vara ett hjullager. Höftbenet är inte kopplat till skulderbladet!

Med tanke på beskrivningen så utesluter jag nåt lager i växellåda, eftersom det blir mindre och mer ljud beroende på hur han svänger och att det låter mest vid 80. Allt säger hjullager.

Vore det växellådan och nåt lager i den vore ljudet med hela tiden och knappast beroende på höger/vänstersväng.

Du förstår alltså inte att hjulet drivs av växellådan via en drivaxel? Det är klart att drivlinan kan röra sig på ett sätt som får det att låta mer när det svänger. Speciellt om det är ett lager. Förklara varför ett hjullager inte beter sig på samma sätt som ett lager i v-lådan?

GroundX Got N/A?
20 februari 2021 · 358 Inlägg

Ca 100 mil senare så gick det att känna ett ytterst litet glapp att känna i det vänstra framhjulet, så jag bytte det hela den styrspindeln också. Nu är det tyst igen.... eller ja... så tyst det kan bli i en Toyota Aygo. Snart 14k mil, så det är nog dags för växellåda snart, eller motorbyte igen. Hatar ni någon människa så är det bästa tipset att rekommendera en Toyota Aygo (eller annan fransk bil kanske? smile ).

Senast redigerat av GroundX (20 februari 2021)

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2021 · 17 477 Inlägg

GroundX skrev:
Ca 100 mil senare så gick det att känna ett ytterst litet glapp att känna i det vänstra framhjulet, så jag bytte det hela den styrspindeln också. Nu är det tyst igen.... eller ja... så tyst det kan bli i en Toyota Aygo. Snart 14k mil, så det är nog dags för växellåda snart, eller motorbyte igen. Hatar ni någon människa så är det bästa tipset att rekommendera en Toyota Aygo (eller annan fransk bil kanske? smile ).

Hehe. Aygo brukar rulla 30k mil innan något händer. Men alla kan ha otur. Sen är den faktiskt inte fransk. Bygger på Yaris mk1. De brukar dock rassla rejält i maskin, men sällan krångla.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
21 februari 2021 · 10 279 Inlägg

Bassiehof skrev:

uhlin skrev:

Bassiehof skrev:
Lager i v-lådan eller drivknut/axel. Det är klart att det kan låta så och inte vara ett hjullager. Höftbenet är inte kopplat till skulderbladet!

Med tanke på beskrivningen så utesluter jag nåt lager i växellåda, eftersom det blir mindre och mer ljud beroende på hur han svänger och att det låter mest vid 80. Allt säger hjullager.

Vore det växellådan och nåt lager i den vore ljudet med hela tiden och knappast beroende på höger/vänstersväng.

Du förstår alltså inte att hjulet drivs av växellådan via en drivaxel? Det är klart att drivlinan kan röra sig på ett sätt som får det att låta mer när det svänger. Speciellt om det är ett lager. Förklara varför ett hjullager inte beter sig på samma sätt som ett lager i v-lådan?

Mycket osannolik tankegång. Drivaxlarna är ju avlastade genom drivknutar och stödlager så att belastningsökningen på lager inne(!) i lådan, av dom krafter som uppstår just när man svänger, är obefintlig.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
21 februari 2021 · 2 823 Inlägg

GroundX skrev:
En Toyota Aygo. Underhåll/service är utfört prickfritt, så det är dålig kvalité helt enkelt. Kopplingen rasar alltid på dessa vid 7-10k mil, så den var väntad. Hade däremot inte räknat med motorras vid 10k.
sad

Rasande otur och jag kan förstå frustrationen.
Men det ger ingen anledning till att sprida desinformation att "det alltid händer".
Det hände den bilen. Punkt
Vanligt? Nej.

Toyota leder lätt ligan av problemfritt ägande. Till och med dom elektriskt och mekansikt komplicerade hybriderna håller toppklass i tillförlitlighet.
Ofelbara? Nej, det är ingen.


Till trådskaparen så är det ofta så att man byter fel hjullager numera.
Subframes både fram och bak kan göra så ljudet fortplantar sig kors och tvärs.

Senast redigerat av Mossan1 (21 februari 2021)

Bassiehof
21 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Mossan1 skrev:

GroundX skrev:
En Toyota Aygo. Underhåll/service är utfört prickfritt, så det är dålig kvalité helt enkelt. Kopplingen rasar alltid på dessa vid 7-10k mil, så den var väntad. Hade däremot inte räknat med motorras vid 10k.
sad

Rasande otur och jag kan förstå frustrationen.
Men det ger ingen anledning till att sprida desinformation att "det alltid händer".
Det hände den bilen. Punkt
Vanligt? Nej.

Toyota leder lätt ligan av problemfritt ägande. Till och med dom elektriskt och mekansikt komplicerade hybriderna håller toppklass i tillförlitlighet.
Ofelbara? Nej, det är ingen.


Till trådskaparen så är det ofta så att man byter fel hjullager numera.
Subframes både fram och bak kan göra så ljudet fortplantar sig kors och tvärs.

En Aygo har ingen subframe.

Senast redigerat av Bassiehof (21 februari 2021)

Brådhis * Voff voff *
21 februari 2021 · 10 279 Inlägg

Bassiehof skrev:
En Aygo har ingen subframe.

Vilken miss av Skruvat.se att försöka sälja så´na då... wink

https://www.skruvat.se/Hjalpram-aggrega … EZEALw_wcB

Eller alla som säljer dom på Ebay... tongue

https://www.ebay.co.uk/b/Subframes-Moun … 7019687958

Senast redigerat av Brådhis (21 februari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang