Nya Model S Plaid+

viccoA
29 januari 2021 · 3 109 Inlägg

Då var det dags ny större facelift på model S och därmed är specen är släppt på det som blir den hårigaste familje Teslan.

Tröttaste model S  man kan köpa ny gör nu 0-100 på 3.5 sekunder. 3 skärmar sitter som standard, en ny stor liggande skärm på centerkonsolen, en som instrumentkluster samt en till baksätes passagerarna. 

Tuffaste modellen Plaid+ gör kvartsmilen på mindre än 9 sekunder!  På gatdäck, på gatan. Toppfarten blir elektroniskt begränsad till 320km/h.

Nu börjar det bli svettigt för avgasförarna att hävda att deras *insert valfri fossilbil* är snabbare än elbilar.





https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-705521eef302e0084298863ed41af1ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-f47a3398ebfc209c39e83e9e5ec70fad.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-681dafba25f79dbc68711aff33ddd831.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-2197c4bd377f3e8395c2f771ee66a3e7.jpg

twin_cam Smålänning
31 januari 2021 · 7 877 Inlägg

Tycker den är skitsnygg, utom ratten, som förmodligen inte blir verklighet. Och priset. 1,6 mille.

Är väldigt kluven inför Tesla.

Å ena sidan är dom ju bäst på just elbilar och leder ju klart före samtliga konkurrenter.
Å andra sidan är det ju dom som skulle kunna elektrifiera allmänheten om dom ville.
Tesla måste vara dom enda som faktiskt skulle fixa att bygga en prisbillig elbil för den stora massan, men det passar troligen inte deras image.

Skulle dock inte vilja ha en Tesla. Varför? Jag avskyr touchskärmar i bilar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Xebers76
31 januari 2021 · 2 266 Inlägg

Helt klart en häftig bil! Men jag måste flika in att man nu för tiden bara pratar om 0-100 hela tiden, det är väl annat som är viktigt hos en bil antar jag? 0-100 på över 6 sekunder så är det en slö bil, varför har du en sån slö bil? är du inte bilintresserad eller? Hur kan du palla att köra i en bil som gör 0-100 på 10 sekunder?????!!!!!

Har själv kört en tesla, dock över 5 år sen nu, grym upplevelse! Men som vissa säger här jag fixar inte touchskärmar, om inte vägen är absolut helt plan så klarar inte jag att sikta rätt med pekfingret tongue

Dock väldigt intresserad av att se diverse Youtube-videos på just denna modell framöver, att den är enormt snabb går ju inte att blunda för big_smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 januari 2021 · 14 054 Inlägg

Jag är inte det minsta intresserad av elbilar. Människor i allmänhet är lite stressade och är man på väg på en långresa måste man leta efter laddställe och hittar man nåt så får man hoppas att det är nåt ledigt. Man vill inte vänta tre timmar på en ledig stolpe för att sedan ladda i tre timmar. Jag har en svag aning att elbilar blir lite av en fluga som går över. Vi får nog dras med fossilbilar ett tag till. Eller så kan man utveckla vätgasbilarna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
viccoA
31 januari 2021 · 3 109 Inlägg

Själv tycker jag den är snuskigt billig. Om man ser till vad man får för pengarna. Plaid+ är ungefär 1 sekund snabbare på kvartsmilen än en Koenigsegg Agera S (eller 12% snabbare om det låter bättre).
Det ihop med all komfortutrustning man kan behöva, 5 säten osv. Ett fynd. Men det är en jäkla massa pengar.

Senast redigerat av viccoA (31 januari 2021)

viccoA
31 januari 2021 · 3 109 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag är inte det minsta intresserad av elbilar. Människor i allmänhet är lite stressade och är man på väg på en långresa måste man leta efter laddställe och hittar man nåt så får man hoppas att det är nåt ledigt. Man vill inte vänta tre timmar på en ledig stolpe för att sedan ladda i tre timmar. Jag har en svag aning att elbilar blir lite av en fluga som går över. Vi får nog dras med fossilbilar ett tag till. Eller så kan man utveckla vätgasbilarna.

/Benny

Jag har hittills aldrig väntat på en stolpe. Behöver man ladda en Tesla tar det ungefär 20-25min till lagom mycket laddning (helt fullt tar längre tid då resistansen i batterierna ökar med laddningen). Räckvidden i Plaid+ är dessutom betydligt bättre än en Koenigsegg.

twin_cam Smålänning
31 januari 2021 · 7 877 Inlägg

Xebers76 skrev:
Helt klart en häftig bil! Men jag måste flika in att man nu för tiden bara pratar om 0-100 hela tiden, det är väl annat som är viktigt hos en bil antar jag? 0-100 på över 6 sekunder så är det en slö bil, varför har du en sån slö bil? är du inte bilintresserad eller? Hur kan du palla att köra i en bil som gör 0-100 på 10 sekunder?????!!!!

Precis vad jag menar. Finns det verkligen ingen marknad för reko bilar med högt bruksvärde?

Även om 0-100 på 2,1 sek är väldigt imponerande och häftigt på alla sätt så är det väl ändå väldigt få, om ens någon, som faktiskt någonsin använder eller har behov av det.

Köper att dom vill ha världsrekordet för snabbaste 5-sitsiga bilen med allt vad det innebär i prestige och det kan dom väl få tycker jag, men när kommer den utlovade folkbilen som model 3 skulle bli? 700k+ är inte speciellt folkligt.

Tycker dock det är en frän idé att använda mjukvara för att få ner kuoebullret, kan dock känna att det inte ska vara istället för att bygga bilen ordentligt utan som komplement...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
viccoA
1 februari 2021 · 3 109 Inlägg

twin_cam skrev:

Xebers76 skrev:
Helt klart en häftig bil! Men jag måste flika in att man nu för tiden bara pratar om 0-100 hela tiden, det är väl annat som är viktigt hos en bil antar jag? 0-100 på över 6 sekunder så är det en slö bil, varför har du en sån slö bil? är du inte bilintresserad eller? Hur kan du palla att köra i en bil som gör 0-100 på 10 sekunder?????!!!!

Precis vad jag menar. Finns det verkligen ingen marknad för reko bilar med högt bruksvärde?

Även om 0-100 på 2,1 sek är väldigt imponerande och häftigt på alla sätt så är det väl ändå väldigt få, om ens någon, som faktiskt någonsin använder eller har behov av det.

Köper att dom vill ha världsrekordet för snabbaste 5-sitsiga bilen med allt vad det innebär i prestige och det kan dom väl få tycker jag, men när kommer den utlovade folkbilen som model 3 skulle bli? 700k+ är inte speciellt folkligt.

Tycker dock det är en frän idé att använda mjukvara för att få ner kuoebullret, kan dock känna att det inte ska vara istället för att bygga bilen ordentligt utan som komplement...

model 3 i SR+ utförande kostar 580 före bidrag just nu. Priset kommer nog gå ner till närmare 550 snart då dollarn är svag. 550 var dessutom vad SR+ kostade i Sverige för något år sedan.
När du jämför priser tänk på att all utrustning utom dragkrok ingår i teslan från början.
Tex elratt, elbaklucka, minnesstolar, bästa keyless med mobilen, app osv. Det som saknas i SR+ är uppvärmt baksäte och subwoofer i bakluckan men ljudet är ändå helt okej.

twin_cam Smålänning
1 februari 2021 · 7 877 Inlägg

viccoA skrev:

twin_cam skrev:

Xebers76 skrev:
Helt klart en häftig bil! Men jag måste flika in att man nu för tiden bara pratar om 0-100 hela tiden, det är väl annat som är viktigt hos en bil antar jag? 0-100 på över 6 sekunder så är det en slö bil, varför har du en sån slö bil? är du inte bilintresserad eller? Hur kan du palla att köra i en bil som gör 0-100 på 10 sekunder?????!!!!

Precis vad jag menar. Finns det verkligen ingen marknad för reko bilar med högt bruksvärde?

Även om 0-100 på 2,1 sek är väldigt imponerande och häftigt på alla sätt så är det väl ändå väldigt få, om ens någon, som faktiskt någonsin använder eller har behov av det.

Köper att dom vill ha världsrekordet för snabbaste 5-sitsiga bilen med allt vad det innebär i prestige och det kan dom väl få tycker jag, men när kommer den utlovade folkbilen som model 3 skulle bli? 700k+ är inte speciellt folkligt.

Tycker dock det är en frän idé att använda mjukvara för att få ner kuoebullret, kan dock känna att det inte ska vara istället för att bygga bilen ordentligt utan som komplement...

model 3 i SR+ utförande kostar 580 före bidrag just nu. Priset kommer nog gå ner till närmare 550 snart då dollarn är svag. 550 var dessutom vad SR+ kostade i Sverige för något år sedan.
När du jämför priser tänk på att all utrustning utom dragkrok ingår i teslan från början.
Tex elratt, elbaklucka, minnesstolar, bästa keyless med mobilen, app osv. Det som saknas i SR+ är uppvärmt baksäte och subwoofer i bakluckan men ljudet är ändå helt okej.

Om dom fimpar töntiga bakluckan, rattjustering och minnesstolar och säker priset 100k till säljer dom en.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 februari 2021 · 13 742 Inlägg

Xebers76 skrev:
Helt klart en häftig bil! Men jag måste flika in att man nu för tiden bara pratar om 0-100 hela tiden, det är väl annat som är viktigt hos en bil antar jag? 0-100 på över 6 sekunder så är det en slö bil, varför har du en sån slö bil? är du inte bilintresserad eller? Hur kan du palla att köra i en bil som gör 0-100 på 10 sekunder?????!!!!!

Har själv kört en tesla, dock över 5 år sen nu, grym upplevelse! Men som vissa säger här jag fixar inte touchskärmar, om inte vägen är absolut helt plan så klarar inte jag att sikta rätt med pekfingret tongue

Dock väldigt intresserad av att se diverse Youtube-videos på just denna modell framöver, att den är enormt snabb går ju inte att blunda för big_smile

oxå tänkt på det med Touchskärmar för alla saker i en bil.. för jag har svårt att byta låt på min stereo som endast har touch funktion för att byta låt bläda runt bland låtar osv.. och det går inte att göra i alla lägen.. men det är endå bara till ljudet.

detta gäller ju inte enbart Tesla.  men man är förbjuden att leka med telfonen när man kör men endå sitter det en stor skärm mitt i bilen som man måste använda istort sätt för allt vilket inte kan vara speciellt trafiksäkert.  känns väldigt oligiskt..    värme vred och sånna saker ska vara lätt tillkomliga och alla nödvändiga grejer som elvärme till bakruta speglar  dimbakljus lysen osv ska vara enkla reglage som man kan använda utan att titta på.       med en touchskärm får man ju vara glad om man ens lyckas pricka det man ska trycka på medans man kör lite gupp i vägen så är det ju inte skitlätt att göra det utan att man måste släppa blicken från vägen.

men som sagt många tillverkare går åt det hållet tyvärr.. vilket är idiotiskt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
viccoA
1 februari 2021 · 3 109 Inlägg

twin_cam skrev:

viccoA skrev:

twin_cam skrev:

Precis vad jag menar. Finns det verkligen ingen marknad för reko bilar med högt bruksvärde?

Även om 0-100 på 2,1 sek är väldigt imponerande och häftigt på alla sätt så är det väl ändå väldigt få, om ens någon, som faktiskt någonsin använder eller har behov av det.

Köper att dom vill ha världsrekordet för snabbaste 5-sitsiga bilen med allt vad det innebär i prestige och det kan dom väl få tycker jag, men när kommer den utlovade folkbilen som model 3 skulle bli? 700k+ är inte speciellt folkligt.

Tycker dock det är en frän idé att använda mjukvara för att få ner kuoebullret, kan dock känna att det inte ska vara istället för att bygga bilen ordentligt utan som komplement...

model 3 i SR+ utförande kostar 580 före bidrag just nu. Priset kommer nog gå ner till närmare 550 snart då dollarn är svag. 550 var dessutom vad SR+ kostade i Sverige för något år sedan.
När du jämför priser tänk på att all utrustning utom dragkrok ingår i teslan från början.
Tex elratt, elbaklucka, minnesstolar, bästa keyless med mobilen, app osv. Det som saknas i SR+ är uppvärmt baksäte och subwoofer i bakluckan men ljudet är ändå helt okej.

Om dom fimpar töntiga bakluckan, rattjustering och minnesstolar och säker priset 100k till säljer dom en.

Vill man köpa en elbil för 400k finns det tillverkare som säljer det med.

eastereverybodybay
1 februari 2021 · 365 Inlägg

viccoA skrev:
Vill man köpa en elbil för 400k finns det tillverkare som säljer det med.

Hade det suttit en bensin eller dieselmotor i den där så hade den nog inte ens gått att sälja för hälften av 400k, med tanke på Teslas kvalitetsproblem.

Har ju personligen svårt att se värdet i Teslas bilar. Dom känns rejält överprissatta.

torpis Forummoderator
1 februari 2021 · 10 572 Inlägg

Nu får Tesla tre motorer. Då kunde man byggt tre normala bilar av en Tesla och fortfarande haft 25mil räckvidd och 400hk per bil.

Tesla är en tvehövdad drake som accelererar omställningen till en hållbar transport samtidigt som dom inte levererar de förnuftigaste lösningarna till kunderna. Men det har dom heller aldrig sagt att dom ska göra.

Tesla är den spark i röven som behövs helt klart. Det behövs sparkas hårt som bara den för att polletten skall trilla ner.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
viccoA
1 februari 2021 · 3 109 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

viccoA skrev:
Vill man köpa en elbil för 400k finns det tillverkare som säljer det med.

Hade det suttit en bensin eller dieselmotor i den där så hade den nog inte ens gått att sälja för hälften av 400k, med tanke på Teslas kvalitetsproblem.

Har ju personligen svårt att se värdet i Teslas bilar. Dom känns rejält överprissatta.

Alla ser inte värdet av en Porsche eller Mercedes S-klass heller, därför Dacia finns. Hade alla bilköpare haft samma kriterier som mig hade Dacia inte funnits.

viccoA
1 februari 2021 · 3 109 Inlägg

torpis skrev:
Nu får Tesla tre motorer. Då kunde man byggt tre normala bilar av en Tesla och fortfarande haft 25mil räckvidd och 400hk per bil.

Tesla är en tvehövdad drake som accelererar omställningen till en hållbar transport samtidigt som dom inte levererar de förnuftigaste lösningarna till kunderna. Men det har dom heller aldrig sagt att dom ska göra.

Tesla är den spark i röven som behövs helt klart. Det behövs sparkas hårt som bara den för att polletten skall trilla ner.

Tesla har själva sagt att de ville göra elbilar sexiga och roliga. Det tycker jag man lyckats med. Elbilar behöver inte se tråkiga ut och vara tråkiga att köra. När Tesla lanserade sin Roadster/första generation model S var just alla andra elbilar väldigt tråkiga.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 februari 2021 · 13 742 Inlägg

viccoA skrev:

torpis skrev:
Nu får Tesla tre motorer. Då kunde man byggt tre normala bilar av en Tesla och fortfarande haft 25mil räckvidd och 400hk per bil.

Tesla är en tvehövdad drake som accelererar omställningen till en hållbar transport samtidigt som dom inte levererar de förnuftigaste lösningarna till kunderna. Men det har dom heller aldrig sagt att dom ska göra.

Tesla är den spark i röven som behövs helt klart. Det behövs sparkas hårt som bara den för att polletten skall trilla ner.

Tesla har själva sagt att de ville göra elbilar sexiga och roliga. Det tycker jag man lyckats med. Elbilar behöver inte se tråkiga ut och vara tråkiga att köra. När Tesla lanserade sin Roadster/första generation model S var just alla andra elbilar väldigt tråkiga.

dom titta väll på en prius och stallde frågan vem vill köra en så ful bil smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
KenthIJ
9 februari 2021 · 1 465 Inlägg

Growe skrev:

viccoA skrev:

torpis skrev:
Nu får Tesla tre motorer. Då kunde man byggt tre normala bilar av en Tesla och fortfarande haft 25mil räckvidd och 400hk per bil.

Tesla är en tvehövdad drake som accelererar omställningen till en hållbar transport samtidigt som dom inte levererar de förnuftigaste lösningarna till kunderna. Men det har dom heller aldrig sagt att dom ska göra.

Tesla är den spark i röven som behövs helt klart. Det behövs sparkas hårt som bara den för att polletten skall trilla ner.

Tesla har själva sagt att de ville göra elbilar sexiga och roliga. Det tycker jag man lyckats med. Elbilar behöver inte se tråkiga ut och vara tråkiga att köra. När Tesla lanserade sin Roadster/första generation model S var just alla andra elbilar väldigt tråkiga.

dom titta väll på en prius och stallde frågan vem vill köra en så ful bil smile

Har två.   t.o.m grå
Motiveras av driftsäkerhet och totalekonomi :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-0827e9af2fcfab498d979d69b23b5a46.jpg

Presidento Of World
9 februari 2021 · 3 329 Inlägg

KenthIJ skrev:

Growe skrev:

viccoA skrev:

Tesla har själva sagt att de ville göra elbilar sexiga och roliga. Det tycker jag man lyckats med. Elbilar behöver inte se tråkiga ut och vara tråkiga att köra. När Tesla lanserade sin Roadster/första generation model S var just alla andra elbilar väldigt tråkiga.

dom titta väll på en prius och stallde frågan vem vill köra en så ful bil smile

Har två.   t.o.m grå
Motiveras av driftsäkerhet och totalekonomi :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-0827e9af2fcfab498d979d69b23b5a46.jpg

Prius+ är faktiskt ganska snygg bil.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
viccoA
10 februari 2021 · 3 109 Inlägg

twin_cam skrev:
Tycker den är skitsnygg, utom ratten, som förmodligen inte blir verklighet. Och priset. 1,6 mille.

Det är rena rean sett till prestandan du får för pengarna.
Ratten kommer levereras så som den ser ut på bilden men man verkar öppna upp för tillval av mer traditionell ratt med.

torpis Forummoderator
10 februari 2021 · 10 572 Inlägg

viccoA skrev:

twin_cam skrev:
Tycker den är skitsnygg, utom ratten, som förmodligen inte blir verklighet. Och priset. 1,6 mille.

Det är rena rean sett till prestandan du får för pengarna.
Ratten kommer levereras så som den ser ut på bilden men man verkar öppna upp för tillval av mer traditionell ratt med.

Med Tesla fungerar det så att den som lever får se vad dom får. Det är inte jättetydligt tyvärr.

Dom har ju sålt denna bil rätt länge till ett pris och nu ångrat sig och höjt priset.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang