3242
Sök

Vilka bilar är billigast och dyrast

1 129 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
Hej.

På garaget samt många 2a forum så kommer det upp många trådar om vilken bil man ska köpa m.m. I tråden så brukar frågorna: kostnad, orginaleffekt, optisk och effektmässig trimvänlig och ägarkostnader m.m komma upp.

Vilka bilmärken resp. modeller ligger från billigast t.o.m dyrast jämfört med andra i statistiken egentligen?.

Ägarkostnader.

Underhåll.

Drift.

Bilköp.

Modefiering.

Ex. Ena bilen kanske har mer hk, är dyrare att äga men har billigare delar, medan den andra kanske är dyrare i delar men billigare i drift, inköp och modefiering.
Senast redigerat av Palicuse (28 januari 2007)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 januari 2007
Förstår inte riktigt meningen med detta..

Små bilar brukar väl oftast vara billigast i drift? Även nya bilar är billiga att använda, dyrare att köpa dock.

Det mesta är ganska logiskt om man tänker efter.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

9 108 Inlägg
29 januari 2007
Lada Samara, billigare blir det inte wink

edit: Stör mig verkligen på folk som söker en bil som dels är billig i skatt och försäkring, dra lite bensin och sånt, samtidigt ska man kunna lasta mycket, den ska vara snygg, billig och enkel att styla och dessutom ska den vara lätt att trimma och helst gå som fan original.

Det funkar liksom inte så. Smakar det så kostar det tongue Billig i försäkring och bra effekt t.ex. går inte hand i hand så enkelt är det.
Senast redigerat av MilleN (29 januari 2007)

1 129 Inlägg
29 januari 2007
Trådstartare
John87 skrev:
Förstår inte riktigt meningen med detta..

Små bilar brukar väl oftast vara billigast i drift? Även nya bilar är billiga att använda, dyrare att köpa dock.

Det mesta är ganska logiskt om man tänker efter.

Visst äre så. Men oavsett storlek o årsmodell så finns det alltid det ett bilmärke som är dyrare än det andra på ett eller annat sätt.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 januari 2007
Palicuse skrev:
Visst äre så. Men oavsett storlek o årsmodell så finns det alltid det ett bilmärke som är dyrare än det andra på ett eller annat sätt.

Absolut. Mycket har med prestige och status att göra, men också kvalitet.

Säg att Ferrari gör en bil som går att jämföra med VW Golf.
Ferrarin skulle då bli ganska mycket dyrare i allt eftersom det har märket Ferrari, som är ganska statusladdat.

Dessutom brukar ju de dyra bilmärkerna/modellerna vara av god kvalitet.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
29 januari 2007
Och jag såg en fantasisk text häromdagen, Kristan_V, rätta mig om det blev fel för det är din text jag försöker mig på att citera:

Bilar kan vara Pålitliga, Snabba och Billiga! Men de kan inte vara alla tre. Du får välja två.

Tycker det säger det mesta! smile
Dessutom är billig ett relativt begrepp, om jag har behov av vissa egenskaper kanske en ganska stor, tung och törstig bil är det billigaste alternativet som uppfyller kraven... Och därmed är den billig, med tanke på sammanhanget.

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

1 129 Inlägg
30 januari 2007
Trådstartare
Man får vad man betalar för och man får betala för det man vill ha säg. big_smile.

Detta med att status o kvalitet kostar håller ja inte helt med om, för en del saker som är från bra till väldigt bra kan vara väldigt billigt jämfört med andra.

Bilar t.ex. En del bilar har ett lågt andrahandsvärde jämfört med andra bilar. Och de billigare bilarna är inte alltid så mycke sämre än dom dyra.

När det ändå kom upp så kan ja lika gärna fråga: Vilka bilar har lågt resp. högt andrahandsvärde?. Ja vet nårra , men det vore ju intressant o veta om det finns fler.

778 Inlägg
30 januari 2007
moste endå vara en panzar vagn! drar ju ca60l milen

340 Inlägg
30 januari 2007
Sluskk skrev:
moste endå vara en panzar vagn! drar ju ca60l milen

moste endå...skön stavning:)

847 Inlägg
30 januari 2007
Det går faktiskt att kombinera "snabb, billig o snygg" till viss del. Ta dagens dieslar. Kan ta min bil som exempel. Visst det e ju ingen raket direkt. Men jag kör ifrån polarns S40 2.0t med MTE steg3 ganska bra. Det tycker ju jag inte e helt fel. Inköpet på den e ju ganska okej med tanke på vad man får. Kostar 170k för en sprötans 07:a. Försäkringen e konstigt nog riktigt billig. 3500 för helår. Soppaförbrukningen sen jag köpte den ligger på 0.62 enligt färddatorn.

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
30 januari 2007
Hehe min bil "standard" är rätt nära den "drömbilen"

Ägarkostnader.
Billig försäkring

Underhåll.
Viss drar den skämt och så ibland tongue
Lätt att komma åt det mesta, simpla konstruktioner. Reservdelar i massor.

Drift.
Njae, svårt och drifta med FWD, men visst går det tongue
Här faller dock bilen då den drar kopiösa mändgder soppa under kallstart, sen när den är varm så är det 0,69l milen (ingen fiskörning)

Bilköp.
Går att få en golf grymt billigt, sett rätt sjyssta ex för 3000kr

Modefiering.
Finns en uppsjö av plast och dylikt. Görs fortfarnade nya styling grejjer till den!

Trim.
Varför trimma när man kan hiva i en GTi motor?

2 182 Inlägg
31 januari 2007
Min bil är billig, kostnad hittils har varit inköp 5000:- bensin 500:-, dricker ju under litern, försäkringen liger på 275:- i månaden (halv), skattebefriad, trim är ju lätt att få tag i, men ja ä så jävla snål så det dröjer innan jag köper trim.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

1 129 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Niklas1987 skrev:
Min bil är billig, kostnad hittils har varit inköp 5000:- bensin 500:-, dricker ju under litern, försäkringen liger på 275:- i månaden (halv), skattebefriad, trim är ju lätt att få tag i, men ja ä så jävla snål så det dröjer innan jag köper trim.

Att en gammal volvo dricker under litern tycke ja är lite ovanligt. Men det har ju mycke med tyngd o körstil att göra.

1 129 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Palicuse skrev:
Man får vad man betalar för och man får betala för det man vill ha säg. big_smile.

Detta med att status o kvalitet kostar håller ja inte helt med om, för en del saker som är från bra till väldigt bra kan vara väldigt billigt jämfört med andra.

Bilar t.ex. En del bilar har ett lågt andrahandsvärde jämfört med andra bilar. Och de billigare bilarna är inte alltid så mycke sämre än dom dyra.

När det ändå kom upp så kan ja lika gärna fråga: Vilka bilar har lågt resp. högt andrahandsvärde?. Ja vet nårra , men det vore ju intressant o veta om det finns fler.

Vad jag vet så har ex. saab, opel och nårra japanare lägre andrahands värde och volvo, bmw och audi högre andrahands värde.

12 086 Inlägg
31 januari 2007
Har BMW högt andrahansvärde? En BMWs värde sjunker ju som en sten i havet.
Volvo därimot verkar folk betala vad som hällst för.

1 129 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
JapMax skrev:
Har BMW högt andrahansvärde? En BMWs värde sjunker ju som en sten i havet.
Volvo därimot verkar folk betala vad som hällst för.

Vad jag har sett så brukar bmw ligga rätt högt, men det kan ju oxå vara så att säljarna vill ha fantasi priser big_smile. Annars det kanske är för att det är "bmw"= mer av en statusbil. Men ett bilmärke kan ju ha olika andrahands värden på sina modeller.
Senast redigerat av Palicuse (31 januari 2007)

Sök