Hur fan kopplar man ut signalen för bilbältesvarning!?

fadret
10 februari 2021 · 1 125 Inlägg

Man kan börja undra hur gammal du är med den attityden,säkerhet märks att du inte kan,sedan ser Polis mer än du tror

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
bmwe91
10 februari 2021 · 30 Inlägg

fadret skrev:
Man kan börja undra hur gammal du är med den attityden,säkerhet märks att du inte kan,sedan ser Polis mer än du tror

För att svara på detta kan jag säga dig att jag är 20. Hur menar du med att jag inte har säkerhetstänk? Byter till ett bälte med otroligt mycket högre säkerhet än original. Sen så menar du alltså att polisen ser att jag har 6-punkts genom rutan när/om vi möter varandra? Kan tillägga att jag inte har ”vanliga röda” utan ett svart 6-punkts.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 februari 2021 · 17 478 Inlägg

Ska vi gissa på att TS tror att han kan köra bil som en gud? Trots att han är trafikfarlig.

Tråden börjar balla ur.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
bmwe91
10 februari 2021 · 30 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ska vi gissa på att TS tror att han kan köra bil som en gud? Trots att han är trafikfarlig.

Tråden börjar balla ur.

Vad menar du? Håller med om att tråden ballar ur, ställde bara en simpel fråga från början.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 februari 2021 · 17 478 Inlägg

bmwe91 skrev:

Hybrid_ skrev:
Ska vi gissa på att TS tror att han kan köra bil som en gud? Trots att han är trafikfarlig.

Tråden börjar balla ur.

Vad menar du? Håller med om att tråden ballar ur, ställde bara en simpel fråga från början.

Tror du att du är duktig på att köra bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
fadret
10 februari 2021 · 1 125 Inlägg

Jag har hållit på med fordon i hela mitt liv,jag närmar mej 60,jag har varit besiktningstekniker,jag vet vad jag pratar om,är ingen ide att fortsätta att diskutera detta mer då du inte förstår resonemanget,polis ser att du inte använder rätt bälte då original infästning sitter i b-stolpen,det med säkerhet är att vid en ev olycka så får räddningstjänst  jobba på ett helt annat vis,och sedan är original bälten konstruerade på ett sådant vis att du har viss rörlighet vid ev olycka,med 6-punk sitter du fast,det kan innebära större skador än vanligt bälte. 6-punktsbälte ska inte användas mer än vid tävlingsbruk,då är det helt andra regler,burbåge mm

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 februari 2021 · 17 478 Inlägg

fadret skrev:
Jag har hållit på med fordon i hela mitt liv,jag närmar mej 60,jag har varit besiktningstekniker,jag vet vad jag pratar om,är ingen ide att fortsätta att diskutera detta mer då du inte förstår resonemanget,polis ser att du inte använder rätt bälte då original infästning sitter i b-stolpen,det med säkerhet är att vid en ev olycka så får räddningstjänst  jobba på ett helt annat vis,och sedan är original bälten konstruerade på ett sådant vis att du har viss rörlighet vid ev olycka,med 6-punk sitter du fast,det kan innebära större skador än vanligt bälte. 6-punktsbälte ska inte användas mer än vid tävlingsbruk,då är det helt andra regler,burbåge mm

Tack!

Kan upplysa om att min nuvarande bil kan köra åttor kring TS BMW. Eftersom att jag inte anser mig vara en bra förare men kanske en medelmåttig sådan så kör jag som folk. Behöver inget olagligt 6-punktsbälte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
bmwe91
10 februari 2021 · 30 Inlägg

Hybrid_ skrev:

bmwe91 skrev:

Hybrid_ skrev:
Ska vi gissa på att TS tror att han kan köra bil som en gud? Trots att han är trafikfarlig.

Tråden börjar balla ur.

Vad menar du? Håller med om att tråden ballar ur, ställde bara en simpel fråga från början.

Tror du att du är duktig på att köra bil?

Har inte nämnt en ända gång att jag tycker att jag är duktig på att köra bil. Och för övrigt skulle jag säga att jag är rätt så oerfaren med tanke på att jag gjort det endast i 2år, så förstår inte var ifrån det kom.

bmwe91
10 februari 2021 · 30 Inlägg

fadret skrev:
Jag har hållit på med fordon i hela mitt liv,jag närmar mej 60,jag har varit besiktningstekniker,jag vet vad jag pratar om,är ingen ide att fortsätta att diskutera detta mer då du inte förstår resonemanget,polis ser att du inte använder rätt bälte då original infästning sitter i b-stolpen,det med säkerhet är att vid en ev olycka så får räddningstjänst  jobba på ett helt annat vis,och sedan är original bälten konstruerade på ett sådant vis att du har viss rörlighet vid ev olycka,med 6-punk sitter du fast,det kan innebära större skador än vanligt bälte. 6-punktsbälte ska inte användas mer än vid tävlingsbruk,då är det helt andra regler,burbåge mm

Okej men lagligt eller ej så måste jag alltså koppla ut airbagen så den inte ballar ut? Skulle vara synd om den bara utlöstes av sig själv eller något för att det är jox med bälteshållaren. 6-punktbälte blir det ändå nu när det är beställt osv

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 februari 2021 · 17 478 Inlägg

bmwe91 skrev:

Hybrid_ skrev:

bmwe91 skrev:

Vad menar du? Håller med om att tråden ballar ur, ställde bara en simpel fråga från början.

Tror du att du är duktig på att köra bil?

Har inte nämnt en ända gång att jag tycker att jag är duktig på att köra bil. Och för övrigt skulle jag säga att jag är rätt så oerfaren med tanke på att jag gjort det endast i 2år, så förstår inte var ifrån det kom.

Jag provocerar.
Men bra! Då har du koll på läget! Men du måste sätta i originalbälten innan du kan köra bilen mer. Sorry.

Givetvis är det lätt att koppla förbi bilbältesvarning på 10 minuter men de som talar om HUR man gör detta blir avstängda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
bmwe91
10 februari 2021 · 30 Inlägg

Jaja, det får gå så länge det går..

Lucif3r
11 februari 2021 · 2 214 Inlägg

Jisses, en pojkvasker som aldrig kollar döda vinkeln ordentligt, inte förstår sig på hur säkerhet fungerar i en produktionsbil, inte fattar att polisen ser mer än man tror(speciellt något så uppenbart att en blind höna kan se det), och tror på fullaste allvar att 6-punkts-bälte är säkrare i sig.

Bara för att informera så fungerar 4+-punktsbälten enbart när resten av bilen är ombyggd och anpassad för just 4+-punktsbälten.
Men du kan ju det där redan, så det vet du ju *sarkasm*

Brådhis * Voff voff *
11 februari 2021 · 10 279 Inlägg

Jag är en av dom som dyker upp efteråt, när saker hänt... Använd bilbälte! Bara gör det!

Du har en bedrövlig attityd kring detta. Du skriver att "säkerheten kan du", trots det blir du förvånad när det berättas att 6-punktsbälte inte är lagligt, du vet inte vad helbilsgodkännandet innebär, du ser inga problem i begränsningen som 4+-punktsbälten ger i vardaglig körning (eller vid räddningsarbete) och du tycker inte bältet behövs eftersom du "inte kör i 300"...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mew
11 februari 2021 · 2 160 Inlägg

Om vi nu tittar bortom säkerheten för en sekund också, så finns det ett ytterligare problem.


En grej jag tyvärr tror kan ställa till det för dig är just att 6-punktsbältet inte är godkänt. Nu menar jag inte ur säkerhetssynpunkt, utan jag tänker på besiktningen. Inte flygande, utan den vanliga kontrollbesiktningen. Tyvärr kan du få 2a på att ditt originalbälte saknas, just eftersom 6-punkt inte är godkänt enligt lagen. Och då hjälper det inte att försöka tjafsa med dem om vad som är säkert eller inte, för det är inte bara det som de går efter, utan det handlar om vad som är godkänt "på papperet".
Så tyvärr tror jag att du gjorde dig själv en rejäl otjänst när du slängde originalbältena... hmm

Senast redigerat av Mew (11 februari 2021)

bmwe91
12 februari 2021 · 30 Inlägg

Allting löser sig, har en bekant som känner en besiktningsman som brukar se mellan fingrarna med saker wink. Och innan ni säger att han kan åka dit för att godkänt ett 6-punkts så kan jag bara hävda att jag satt dit den efter besiktningen var gjord

uhlin
13 februari 2021 · 2 834 Inlägg

bmwe91 skrev:
Allting löser sig, har en bekant som känner en besiktningsman som brukar se mellan fingrarna med saker wink. Och innan ni säger att han kan åka dit för att godkänt ett 6-punkts så kan jag bara hävda att jag satt dit den efter besiktningen var gjord

Det tror jag faktiskt inte. Isåfall borde denna byta jobb illa kvickt.

Visst, om de ser mellan fingrarna på småsaker är en sak, men inte säkerhet.
Månntro han isåfall gör lika på slitna spindelleder/styrleder med som riskerar separera. Tillåt mig tvivla.

fadret
13 februari 2021 · 1 125 Inlägg

bmwe91 skrev:
Allting löser sig, har en bekant som känner en besiktningsman som brukar se mellan fingrarna med saker wink. Och innan ni säger att han kan åka dit för att godkänt ett 6-punkts så kan jag bara hävda att jag satt dit den efter besiktningen var gjord

Tjänstefel på hög nivå,den skulle inte få vara besikningstekniker alls

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
caromania Forummoderator
13 februari 2021 · 9 296 Inlägg

bmwe91 skrev:
Allting löser sig, har en bekant som känner en besiktningsman som brukar se mellan fingrarna med saker wink. Och innan ni säger att han kan åka dit för att godkänt ett 6-punkts så kan jag bara hävda att jag satt dit den efter besiktningen var gjord

Varning och avstängning hänger i luften just nu. Vad du gör på din fritid har jag ingen insyn i, men när du på forumet beskriver att du planerar direkt olagliga handlingar så hänger hammaren i luften.

Mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
bmwe91
13 februari 2021 · 30 Inlägg

caromania skrev:

bmwe91 skrev:
Allting löser sig, har en bekant som känner en besiktningsman som brukar se mellan fingrarna med saker wink. Och innan ni säger att han kan åka dit för att godkänt ett 6-punkts så kan jag bara hävda att jag satt dit den efter besiktningen var gjord

Varning och avstängning hänger i luften just nu. Vad du gör på din fritid har jag ingen insyn i, men när du på forumet beskriver att du planerar direkt olagliga handlingar så hänger hammaren i luften.

Mod

Äsch slappna av, blir bara förbannad att alla ska svara på allting förutom frågan jag ställde. Läste högre upp att om någon gav tips på hur man stängde av signalen så skulle de resultera i avstängning, det accepterar jag, men då räcker det att skriva det. Man behöver inte tjöta på om saker som jag inte frågar om. Som sagt och nämmt 100 gånger i denna tråd så är jag inte intresserad utav säkerhetsråd eller besiktningsproblem. Svara på min fråga eller skriv inte

uhlin
13 februari 2021 · 2 834 Inlägg

bmwe91 skrev:

caromania skrev:

bmwe91 skrev:
Allting löser sig, har en bekant som känner en besiktningsman som brukar se mellan fingrarna med saker wink. Och innan ni säger att han kan åka dit för att godkänt ett 6-punkts så kan jag bara hävda att jag satt dit den efter besiktningen var gjord

Varning och avstängning hänger i luften just nu. Vad du gör på din fritid har jag ingen insyn i, men när du på forumet beskriver att du planerar direkt olagliga handlingar så hänger hammaren i luften.

Mod

Äsch slappna av, blir bara förbannad att alla ska svara på allting förutom frågan jag ställde. Läste högre upp att om någon gav tips på hur man stängde av signalen så skulle de resultera i avstängning, det accepterar jag, men då räcker det att skriva det. Man behöver inte tjöta på om saker som jag inte frågar om. Som sagt och nämmt 100 gånger i denna tråd så är jag inte intresserad utav säkerhetsråd eller besiktningsproblem. Svara på min fråga eller skriv inte

Du vill ha tips på olagliga saker och då du inte får det blir du förbannad?

Säger sig själv att du inte får svar på såna saker med tanke på att det handlar om SÄKERHET och att vi säger att säkerhet är inget man skiter i som du tycks kunna göra.

Sätt i original säkerhetsbälte: problem löst.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang