Stylad helbilsgodkänd bil på besiktningen?

FlexSeal
10 februari 2021 · 8 Inlägg

Hej! Kommer snart köpa en ny bil, funderar på en Volvo S60 2.5T från 2005 eller senare. Jag vill gärna byta ut grillen till en svart nätgrill, ett par nya fälgar, men även ett spjäll till avgasröret. Alltså en förgrening innan ljuddämparen som går till ett spjäll som kan öppnas upp när som helst med en knapp/fjärkontroll, för att få ett fint ljud.

Vad hade besiktningen sagt om detta med tanke på att det är en helbilsgodkänd bil? Om jag hade tagit bort spjället innan besiktning och istället ersatt det med en vanlig metallbit fastskruvad på röret, hade de kunnat säga något? Utsläppen blir ju samma som innan.

Känns ju inte som att de bryr sig med tanke på den uppsjö av stylade bilar man ser som är sänkta med några centimeter markfrigång och monsterfälgar, och nya lyktor samt sportavgassystem. Flera bilhandlare som säljer dessa, och de har gåt igenom besiktningen utan anmärkningar. Såg en nybes s60 med sportfjädring, 3" avgasrörsmynning och icke original lyktor fram.

Tacksam för svar, är väldigt ny på forumet men kände för att fråga.

Senast redigerat av FlexSeal (10 februari 2021)

VirreEriksson
10 februari 2021 · 1 301 Inlägg

Detdär är en stor gråzon. Mycket går igenom om det är riktigt gjort, tex avgasrör. Kommer du in med 3" och det inte låter allt för mycket samt att allt ser okej ut så är det oftast inga problem. Men kommer du in med en helrostig 740 med 3" avgasröret hängandes i marken, dåligt fastsatt osv så går det inte.

Sen är det ingen hemlighet att många återställer mycket på sina bilar inför besiktning och sen sätter på sakerna igen.
Personligen har jag bilar jag byter motor på innan besiktning tex, men även lampor osv för att det ska gå. Även haft bila innan där det helt enkelt är för ombyggt för att kunna besikta, och då får man helt enkelt överväga att hoppa över det. Säger absolut inte  att det är helt rätt eller lagligt att göra så, men verkligheten fungerar delvis så för vissa.

Utmarks-Loke
10 februari 2021 · 5 840 Inlägg

Mycket passerar nog igenom för att besiktningsfirmorna inte vill få rykte om sig att vara för petiga

FlexSeal
10 februari 2021 · 8 Inlägg

VirreEriksson skrev:
Detdär är en stor gråzon. Mycket går igenom om det är riktigt gjort, tex avgasrör. Kommer du in med 3" och det inte låter allt för mycket samt att allt ser okej ut så är det oftast inga problem. Men kommer du in med en helrostig 740 med 3" avgasröret hängandes i marken, dåligt fastsatt osv så går det inte.

Sen är det ingen hemlighet att många återställer mycket på sina bilar inför besiktning och sen sätter på sakerna igen.
Personligen har jag bilar jag byter motor på innan besiktning tex, men även lampor osv för att det ska gå. Även haft bila innan där det helt enkelt är för ombyggt för att kunna besikta, och då får man helt enkelt överväga att hoppa över det. Säger absolut inte  att det är helt rätt eller lagligt att göra så, men verkligheten fungerar delvis så för vissa.

Tack för svaret! Har inte funderat på såna rejäla modifikationer, bara småsaker. Det var just förgreningen med ett spjäll som jag oroade mig lite för, hade varit lite jobbigt att ändra om innan besiktning (antar jag, har aldrig gjort det). Men nu känns det lite tryggare!

Lucif3r
11 februari 2021 · 2 215 Inlägg

Yttre "styling" är sällan något problem, det lär vara något herrejösses-extremt för att få nedslag på det.
Det är en gråzon det här med helbilsgodkännande. *Egentligen* får man knappt byta en skruv på bilen. I praktiken finns det "inte en jävel" som bryr sig, så länge det är rätt och vettigt utfört och inte påverkar funktionen av bilen(varken possetivt eller negativt...).

Börjar man däremot skruva på motorn med större turbo och fetare IC osv så är det inte ovanligt att man får nedslag.

Det där med avgasrör är generellt sett inget någon bryr sig i. Däremot kan dom säkert muttra en hel del om din ikke-ljuddämpade del av förgreningen slutar innan bakre dörren, då avgaser kan leta sig in i kupén.

Förövrigt kan jag säga att en volvo-5a utan ljuddämpare låter förjävligt. Varken coolt eller vackert. Bara sorgligt... Rekommenderar istället ett riktigt avgassystem med dämpare. Då kommer dden sjunga vackert smile

spillolja
11 februari 2021 · 4 025 Inlägg

Gick något ryckte för en del år sedan, om man monterade piratdelar tex. kamrem så skulle inte försäkringen gälla vid evt. trafikskada från tex. vagnskadeförsäkringen, troligen någon skröna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
FlexSeal
11 februari 2021 · 8 Inlägg

Lucif3r skrev:
Yttre "styling" är sällan något problem, det lär vara något herrejösses-extremt för att få nedslag på det.
Det är en gråzon det här med helbilsgodkännande. *Egentligen* får man knappt byta en skruv på bilen. I praktiken finns det "inte en jävel" som bryr sig, så länge det är rätt och vettigt utfört och inte påverkar funktionen av bilen(varken possetivt eller negativt...).

Börjar man däremot skruva på motorn med större turbo och fetare IC osv så är det inte ovanligt att man får nedslag.

Det där med avgasrör är generellt sett inget någon bryr sig i. Däremot kan dom säkert muttra en hel del om din ikke-ljuddämpade del av förgreningen slutar innan bakre dörren, då avgaser kan leta sig in i kupén.

Förövrigt kan jag säga att en volvo-5a utan ljuddämpare låter förjävligt. Varken coolt eller vackert. Bara sorgligt... Rekommenderar istället ett riktigt avgassystem med dämpare. Då kommer dden sjunga vackert smile

Hade tänkt ta bort spjället och sätta dit en rejäl metallplatta fastskruvad för att det ska vara tätt under besiktningen smile borde nog funka bra. Tack för svaret, vem vet, det kanske kommer upp några bilder på den framtida S60:n om något år haha.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari 2021 · 13 742 Inlägg

Lucif3r skrev:
Yttre "styling" är sällan något problem, det lär vara något herrejösses-extremt för att få nedslag på det.
Det är en gråzon det här med helbilsgodkännande. *Egentligen* får man knappt byta en skruv på bilen. I praktiken finns det "inte en jävel" som bryr sig, så länge det är rätt och vettigt utfört och inte påverkar funktionen av bilen(varken possetivt eller negativt...).

Börjar man däremot skruva på motorn med större turbo och fetare IC osv så är det inte ovanligt att man får nedslag.

Det där med avgasrör är generellt sett inget någon bryr sig i. Däremot kan dom säkert muttra en hel del om din ikke-ljuddämpade del av förgreningen slutar innan bakre dörren, då avgaser kan leta sig in i kupén.

Förövrigt kan jag säga att en volvo-5a utan ljuddämpare låter förjävligt. Varken coolt eller vackert. Bara sorgligt... Rekommenderar istället ett riktigt avgassystem med dämpare. Då kommer dden sjunga vackert smile

håller med ang ljudet på 5orna.. det ska vara milt ljuddämpat.. då låter dom goast.. körde jt 3" med 3" racekisse och downpipe på min 850 2dämpare och och det lät underbart.  lät riktigt gott när man smög iväg med lite lagom gas..  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
FlexSeal
11 februari 2021 · 8 Inlägg

Growe skrev:

Lucif3r skrev:
Yttre "styling" är sällan något problem, det lär vara något herrejösses-extremt för att få nedslag på det.
Det är en gråzon det här med helbilsgodkännande. *Egentligen* får man knappt byta en skruv på bilen. I praktiken finns det "inte en jävel" som bryr sig, så länge det är rätt och vettigt utfört och inte påverkar funktionen av bilen(varken possetivt eller negativt...).

Börjar man däremot skruva på motorn med större turbo och fetare IC osv så är det inte ovanligt att man får nedslag.

Det där med avgasrör är generellt sett inget någon bryr sig i. Däremot kan dom säkert muttra en hel del om din ikke-ljuddämpade del av förgreningen slutar innan bakre dörren, då avgaser kan leta sig in i kupén.

Förövrigt kan jag säga att en volvo-5a utan ljuddämpare låter förjävligt. Varken coolt eller vackert. Bara sorgligt... Rekommenderar istället ett riktigt avgassystem med dämpare. Då kommer dden sjunga vackert smile

håller med ang ljudet på 5orna.. det ska vara milt ljuddämpat.. då låter dom goast.. körde jt 3" med 3" racekisse och downpipe på min 850 2dämpare och och det lät underbart.  lät riktigt gott när man smög iväg med lite lagom gas..  smile

Har hört like olika åsikter haha.. Vissa säger att den låter hemskt, och andra älskar ljudet av 5cyl i en S60/V70. Kommer nog inte ändra avgassystemet och skaffa en annan ljuddämpare, det blir nog bara en knapp med spjäll för mig smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang