Elbilars minskade miljöpåverkan.

Bassiehof
11 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Ingen större nyhet. Är väl pga partikelutsläpp många biltillverkare har övergett dieselmotorer?

granadadr
12 februari 2021 · 7 268 Inlägg

låter som mer skrämselpropaganda,  för att TRYCKA in elbilar,, låt dem fasas in naturligt,   prata mer om elbristen vi har i Sverige nu, och att ETT kolkraftverk nästan släpper ut lika mkt skit som hela Sverige gör,,

Bassiehof
12 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Precis, elbrist blir det när all energi som används vid transporter ska ersättas med el. Vätgas vinner!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2021 · 13 669 Inlägg

Ökad trafik ökar utsläppen av små partiklar
Utsläppen av PM2,5 från inrikes transporter har minskat med 42 procent sedan 1990 och svarade 2019 för 25 procent av de totala utsläppen av små partiklar. Trots att utsläppen från inrikes transporter har minskat totalt sett, har utsläppen av små partiklar som uppkommer vid slitage av däck, bromsar och vägbana ökat med cirka 30 procent. Det beror på att den totala mängden trafik på våra vägar ökar. 2019 stod slitagepartiklar för cirka 18 procent av de totala utsläppen.

Utsläpp av PM2,5 från tunga lastbilars avgaser har minskat med 92 procent under perioden. Den kraftiga minskningen beror på att striktare avgaskrav har infört

använder denna fejknews källan:
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- … till-luft/


flyger elbilar? elbussar? ellastbilar?

smile

Senast redigerat av Growe (12 februari 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bassiehof
12 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Growe skrev:
flyger elbilar? elbussar? ellastbilar?

smile

Flyger vätgas/eldrivna små flygplan? Och vätgas/eldrivna helikoptrar (taxi), som kan landa nästan varsomhelst i HELA Sverige, så att vi slipper bygga höghastighetståg och förstöra ännu mer natur och privat egendom, som dessutom kraftigt minskar i värde ju närmare spåret det ligger, och som bara utnyttjas av några tusen pendlare på några få orter?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2021 · 13 669 Inlägg

Bassiehof skrev:

Growe skrev:
flyger elbilar? elbussar? ellastbilar?

smile

Flyger vätgas/eldrivna små flygplan? Och vätgas/eldrivna helikoptrar (taxi), som kan landa nästan varsomhelst i HELA Sverige, så att vi slipper bygga höghastighetståg och förstöra ännu mer natur och privat egendom, som dessutom kraftigt minskar i värde ju närmare spåret det ligger, och som bara utnyttjas av några tusen pendlare på några få orter?

dom har testat men det fungerar väldigt dåligt..

blir väldigt tunga.. tanken har testats..   smile

men när man försöker vinkla en artikel till att alla som kör fosilbilar är dom som dödad nämniskor när en elbil är tyngre än en motsvarande diesel/bensinbil och derför oxå sliter mer på vägarna.
vilket då ökar detta utsläpp..

därav min fråga om elbilar elbussar och ellastbilar flyger om inte det var tydligt nog...
eftersom dom enligt artikeln tydligen inte bidrar till detta partikelutsläpp.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bassiehof
12 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Growe skrev:

Bassiehof skrev:

Growe skrev:
flyger elbilar? elbussar? ellastbilar?

smile

Flyger vätgas/eldrivna små flygplan? Och vätgas/eldrivna helikoptrar (taxi), som kan landa nästan varsomhelst i HELA Sverige, så att vi slipper bygga höghastighetståg och förstöra ännu mer natur och privat egendom, som dessutom kraftigt minskar i värde ju närmare spåret det ligger, och som bara utnyttjas av några tusen pendlare på några få orter?

dom har testat men det fungerar väldigt dåligt..

blir väldigt tunga.. tanken har testats..   smile

men när man försöker vinkla en artikel till att alla som kör fosilbilar är dom som dödad nämniskor när en elbil är tyngre än en motsvarande diesel/bensinbil och derför oxå sliter mer på vägarna.
vilket då ökar detta utsläpp..

därav min fråga om elbilar elbussar och ellastbilar flyger om inte det var tydligt nog...
eftersom dom enligt artikeln tydligen inte bidrar till detta partikelutsläpp.. smile

Det finns redan flygplan som drivs med vätgas/bränslecell. Vätgas väger ingenting. Full tank i en bil väger 4-5 kg.

Framförallt persontransport med flygplan och helikopter minskar partikelutsläpp från däck och bromsar.

Moderna dieslar sliter också mer på drivhjulsdäck pga högt vridmoment.

Senast redigerat av Bassiehof (12 februari 2021)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 februari 2021 · 14 007 Inlägg

Hur många dör pga. framtagandet av dessa stora batterier till elbilar? Kan man läsa detta nånstans?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Bassiehof
12 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Vettemannen skrev:
Hur många dör pga. framtagandet av dessa stora batterier till elbilar? Kan man läsa detta nånstans?

/Benny

Det klassiska argumentet är väl koboltminor i Afrika, och barnarbete och allt det där. Bränsleceller kräver mindre batterier, så med samma mängd råvara kan man tillverka 100 ggr så många batterier till bränsleceller. Så slipper vi gräva upp halva klotet för att kunna sätta våra feta arschlen i en elbil.

Low
12 februari 2021 · 3 296 Inlägg

Bassiehof skrev:

Vettemannen skrev:
Hur många dör pga. framtagandet av dessa stora batterier till elbilar? Kan man läsa detta nånstans?

/Benny

Det klassiska argumentet är väl koboltminor i Afrika, och barnarbete och allt det där. Bränsleceller kräver mindre batterier, så med samma mängd råvara kan man tillverka 100 ggr så många batterier till bränsleceller. Så slipper vi gräva upp halva klotet för att kunna sätta våra feta arschlen i en elbil.

Du har något i det.

Low
12 februari 2021 · 3 296 Inlägg

Vettemannen skrev:
Hur många dör pga. framtagandet av dessa stora batterier till elbilar? Kan man läsa detta nånstans?

/Benny

Finns garanterat forskare som har mycket åsikter kring elbilar, men de klassas nog som "Klimatförnekare" eller någon annat... Behövs sisådär 10 år innan man får höra dem...

Läste någon artikel om att börja leta efter metaller på havsbotten. Blir nog bra..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2021 · 13 669 Inlägg

Low skrev:

Vettemannen skrev:
Hur många dör pga. framtagandet av dessa stora batterier till elbilar? Kan man läsa detta nånstans?

/Benny

Finns garanterat forskare som har mycket åsikter kring elbilar, men de klassas nog som "Klimatförnekare" eller någon annat... Behövs sisådär 10 år innan man får höra dem...

Läste någon artikel om att börja leta efter metaller på havsbotten. Blir nog bra..

hur man än vänder arslet så måste vi ta från naturen för att ta oss fram i fordon.. det finns liksom ingen återvändo för det..     jag röstar för kärnkrafts drivna fordon.. det skulle vara perfekt.. först kör man till jobbet och hem. sen kopplar man in den i huset och driver huset.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Bassiehof
12 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Growe skrev:

Low skrev:

Vettemannen skrev:
Hur många dör pga. framtagandet av dessa stora batterier till elbilar? Kan man läsa detta nånstans?

/Benny

Finns garanterat forskare som har mycket åsikter kring elbilar, men de klassas nog som "Klimatförnekare" eller någon annat... Behövs sisådär 10 år innan man får höra dem...

Läste någon artikel om att börja leta efter metaller på havsbotten. Blir nog bra..

hur man än vänder arslet så måste vi ta från naturen för att ta oss fram i fordon.. det finns liksom ingen återvändo för det..     jag röstar för kärnkrafts drivna fordon.. det skulle vara perfekt.. först kör man till jobbet och hem. sen kopplar man in den i huset och driver huset.. smile

Skulle ju kunna va nåt om uran hade varit en oändlig resurs. Läste nånstans att uran beräknas räcka i 100-150 år till.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2021 · 13 669 Inlägg

Bassiehof skrev:

Growe skrev:

Low skrev:
Finns garanterat forskare som har mycket åsikter kring elbilar, men de klassas nog som "Klimatförnekare" eller någon annat... Behövs sisådär 10 år innan man får höra dem...

Läste någon artikel om att börja leta efter metaller på havsbotten. Blir nog bra..

hur man än vänder arslet så måste vi ta från naturen för att ta oss fram i fordon.. det finns liksom ingen återvändo för det..     jag röstar för kärnkrafts drivna fordon.. det skulle vara perfekt.. först kör man till jobbet och hem. sen kopplar man in den i huset och driver huset.. smile

Skulle ju kunna va nåt om uran hade varit en oändlig resurs. Läste nånstans att uran beräknas räcka i 100-150 år till.

exakt du ser där.. ju effektivare kärnkraften blir ju längre räcker den.. =

det där med att saker ska räcka x år har vi aldrig hört förut.. för oljan har väll tagit slut ett par gånger genom åren smile

Senast redigerat av Growe (12 februari 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 februari 2021 · 14 007 Inlägg

Growe skrev:

Bassiehof skrev:

Growe skrev:

hur man än vänder arslet så måste vi ta från naturen för att ta oss fram i fordon.. det finns liksom ingen återvändo för det..     jag röstar för kärnkrafts drivna fordon.. det skulle vara perfekt.. först kör man till jobbet och hem. sen kopplar man in den i huset och driver huset.. smile

Skulle ju kunna va nåt om uran hade varit en oändlig resurs. Läste nånstans att uran beräknas räcka i 100-150 år till.

exakt du ser där.. ju effektivare kärnkraften blir ju längre räcker den.. =

det där med att saker ska räcka x år har vi aldrig hört förut.. för oljan har väll tagit slut ett par gånger genom åren smile

Har för mig att vi inte nått "peaken" än.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2021 · 13 669 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

Bassiehof skrev:

Skulle ju kunna va nåt om uran hade varit en oändlig resurs. Läste nånstans att uran beräknas räcka i 100-150 år till.

exakt du ser där.. ju effektivare kärnkraften blir ju längre räcker den.. =

det där med att saker ska räcka x år har vi aldrig hört förut.. för oljan har väll tagit slut ett par gånger genom åren smile

Har för mig att vi inte nått "peaken" än.

/Benny

åhh okej..  den som ändrar sig som en jojo..eller smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torpis Forummoderator
12 februari 2021 · 10 572 Inlägg

https://thumbs.gfycat.com/AcademicUnconsciousAnkole-small.gif

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2021 · 13 669 Inlägg

torpis skrev:
https://thumbs.gfycat.com/AcademicUncon … -small.gif

haha... snacka om att klippa i sista spiken i kistan..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Bassiehof
12 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

Bassiehof skrev:
Skulle ju kunna va nåt om uran hade varit en oändlig resurs. Läste nånstans att uran beräknas räcka i 100-150 år till.

exakt du ser där.. ju effektivare kärnkraften blir ju längre räcker den.. =

det där med att saker ska räcka x år har vi aldrig hört förut.. för oljan har väll tagit slut ett par gånger genom åren smile

Har för mig att vi inte nått "peaken" än.

/Benny

Shell sa det igår.

https://earther.gizmodo.com/shell-says- … 1846248229

Senast redigerat av Bassiehof (12 februari 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang