Elbilars minskade miljöpåverkan.

torpis Forummoderator
12 februari 2021 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:

torpis skrev:
https://thumbs.gfycat.com/AcademicUncon … -small.gif

haha... snacka om att klippa i sista spiken i kistan..

På något sätt är det lustigt att samma personer säger att elen inte räcker och att vätgas är det som gäller. Men glömmer nackdelarna så som att vätgas kräver 4ggr så mycket el. Eller att vätgas inte väger någonting. Ja, nä elektronerna i en elbil väger heller ingenting.

Men sen vaknade man och verkligheten kom ikapp.

Idag var det rätt kallt och min bil gick 12mil på en laddning mot 25mil på sommaren. Ganska rackans tungt. Men fortfarande bättre vid minus 20grader än en Audi på midsommarafton. big_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Bassiehof
12 februari 2021 · 1 777 Inlägg

torpis skrev:

Growe skrev:

torpis skrev:
https://thumbs.gfycat.com/AcademicUncon … -small.gif

haha... snacka om att klippa i sista spiken i kistan..

På något sätt är det lustigt att samma personer säger att elen inte räcker och att vätgas är det som gäller. Men glömmer nackdelarna så som att vätgas kräver 4ggr så mycket el. Eller att vätgas inte väger någonting. Ja, nä elektronerna i en elbil väger heller ingenting.

Men sen vaknade man och verkligheten kom ikapp.

Idag var det rätt kallt och min bil gick 12mil på en laddning mot 25mil på sommaren. Ganska rackans tungt. Men fortfarande bättre vid minus 20grader än en Audi på midsommarafton. big_smile

Solenergi är en oändlig resurs, så åtgången spelar ingen som helst roll. Fokus skall ligga på mindre förbrukning av kemikalier, mindre kobolt, och då vinner vätgas.

Low
12 februari 2021 · 3 313 Inlägg

Bassiehof skrev:

torpis skrev:

Growe skrev:

haha... snacka om att klippa i sista spiken i kistan..

På något sätt är det lustigt att samma personer säger att elen inte räcker och att vätgas är det som gäller. Men glömmer nackdelarna så som att vätgas kräver 4ggr så mycket el. Eller att vätgas inte väger någonting. Ja, nä elektronerna i en elbil väger heller ingenting.

Men sen vaknade man och verkligheten kom ikapp.

Idag var det rätt kallt och min bil gick 12mil på en laddning mot 25mil på sommaren. Ganska rackans tungt. Men fortfarande bättre vid minus 20grader än en Audi på midsommarafton. big_smile

Solenergi är en oändlig resurs, så åtgången spelar ingen som helst roll. Fokus skall ligga på mindre förbrukning av kemikalier, mindre kobolt, och då vinner vätgas.

Svårt se att solenergi skulle lösa allt, haft två soliga dagar nu irad på typ.. 1 månad?

Ibland är det bra med med problem.
Så som elbrist. Vi Människor är suveräna att hitta lösningar.

torpis Forummoderator
12 februari 2021 · 10 572 Inlägg

Bassiehof skrev:
då vinner vätgas.

https://thumbs.gfycat.com/AcademicUnconsciousAnkole-small.gif

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
12 februari 2021 · 10 572 Inlägg

Low skrev:
Svårt se att solenergi skulle lösa allt, haft två soliga dagar nu irad på typ.. 1 månad?

Ibland är det bra med med problem.
Så som elbrist. Vi Människor är suveräna att hitta lösningar.

Den dagen vi har överskott på klimatneutral energi kan vi ju köra vidare på förbränningsmotorer. Innan dess får vi klura ut något som har hög verkningsgrad. Idag är det som du säger batterielektriska bilar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Bassiehof
12 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Low skrev:

Bassiehof skrev:

torpis skrev:

På något sätt är det lustigt att samma personer säger att elen inte räcker och att vätgas är det som gäller. Men glömmer nackdelarna så som att vätgas kräver 4ggr så mycket el. Eller att vätgas inte väger någonting. Ja, nä elektronerna i en elbil väger heller ingenting.

Men sen vaknade man och verkligheten kom ikapp.

Idag var det rätt kallt och min bil gick 12mil på en laddning mot 25mil på sommaren. Ganska rackans tungt. Men fortfarande bättre vid minus 20grader än en Audi på midsommarafton. big_smile

Solenergi är en oändlig resurs, så åtgången spelar ingen som helst roll. Fokus skall ligga på mindre förbrukning av kemikalier, mindre kobolt, och då vinner vätgas.

Svårt se att solenergi skulle lösa allt, haft två soliga dagar nu irad på typ.. 1 månad?

Ibland är det bra med med problem.
Så som elbrist. Vi Människor är suveräna att hitta lösningar.

Vind- och vattenenergi är i det närmaste oändliga resurser. Kärnkraft är ingen hållbar lösning.

Bassiehof
12 februari 2021 · 1 777 Inlägg

torpis skrev:

Bassiehof skrev:
då vinner vätgas.

https://thumbs.gfycat.com/AcademicUncon … -small.gif

Skrämselpropaganda. Japanska och koreanska bränslecellsbilar med godkända vätgastankar finns redan.

xXSammy
12 februari 2021 · 6 571 Inlägg

Det talas gott om vätgasbilar på garaget.org men vart är marknaden? Vart är bilarna?
Enligt Wikipedia så finns det även bara 5 vätgasstationer i hela Sverige (2019)

Och det finns (enligt ViBilägare, källkritik? who knows) runt 11 000 publika laddstolpar som anses vara på tok för lite

Sen enligt Wiki så finns det omkring 2600-2700 tankstationer - Vilket anses vara okej?
Ser då inga artiklar om att "BRIST PÅ BRÄNSLESTATIONER, HUR SKA VI KUNNA SÄLJA FÖRBRÄNNINGSBILAR??"


Känns inte så genomtänkt.

Angående ämnet: Oavsett drivmedel eller fordonstyp så är det pest eller kolera, vissa saker är bättre med det ena och sämre med de andra
Hur mycket resurser som brukas överlag är mest intressant

Senast redigerat av xXSammy (12 februari 2021)

De/Dem
Bassiehof
12 februari 2021 · 1 777 Inlägg

xXSammy skrev:
Det talas gott om vätgasbilar på garaget.org men vart är marknaden? Vart är bilarna?
Enligt Wikipedia så finns det även bara 5 vätgasstationer i hela Sverige (2019)

Och det finns (enligt ViBilägare, källkritik? who knows) runt 11 000 publika laddstolpar som anses vara på tok för lite

Sen enligt Wiki så finns det omkring 2600-2700 tankstationer - Vilket anses vara okej?
Ser då inga artiklar om att "BRIST PÅ BRÄNSLESTATIONER, HUR SKA VI KUNNA SÄLJA FÖRBRÄNNINGSBILAR??"


Känns inte så genomtänkt.

Angående ämnet: Oavsett drivmedel eller fordonstyp så är det pest eller kolera, vissa saker är bättre med det ena och sämre med de andra
Hur mycket resurser som brukas överlag är mest intressant

Tekniken finns redan. De håller på att utveckla lastbilar och flygplan, och jag tycker de borde satsa på helikopter också, som taxi, i stället för höghastighetståg.

Bensinstationer kan producera vätgas på plats med förnybar energi. Finns redan i Mariestad. Då kan bensinstationer fortsätta sälja, och vi slipper notan för saneringar när bolag går i konkurs. Det kan du glömma med batteribilar. Det finns ingen marknad för snabbladdare på mindre orter. Boende kan lika gärna ladda hemma. Det kommer att ta tid att fasa ut fossila bränslen, så om det kostar 100 000 kr att sanera nu, kan det bara bli dyrare.

Inte bara resurser är viktiga. Processen från utvinning med kemikalier och tillverkning, vattenrening osv måste beaktas. Bränsleceller består mest av aluminium.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2021 · 13 743 Inlägg

xXSammy skrev:
Det talas gott om vätgasbilar på garaget.org men vart är marknaden? Vart är bilarna?
Enligt Wikipedia så finns det även bara 5 vätgasstationer i hela Sverige (2019)

Och det finns (enligt ViBilägare, källkritik? who knows) runt 11 000 publika laddstolpar som anses vara på tok för lite

Sen enligt Wiki så finns det omkring 2600-2700 tankstationer - Vilket anses vara okej?
Ser då inga artiklar om att "BRIST PÅ BRÄNSLESTATIONER, HUR SKA VI KUNNA SÄLJA FÖRBRÄNNINGSBILAR??"


Känns inte så genomtänkt.

Angående ämnet: Oavsett drivmedel eller fordonstyp så är det pest eller kolera, vissa saker är bättre med det ena och sämre med de andra
Hur mycket resurser som brukas överlag är mest intressant

jag goglade på flygplan och fanns inte ett flygplan i linjetrafik som går på vätgas...


jag tror på vätgas för att lagra energi tex i hus.  med solceller...
även med vindkraft ett sätt att göra det lite mer jämnt med effekt..

jag är väldigt intreserad av offgrind lösningar.  för är så förbannat trött på denna piss stat som ska göra allt för att straffa ut folk.  det är tydligen bättre att tvinga folk i fattigdom än att göra något vättigt i detta skitland.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bassiehof
12 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Growe skrev:

xXSammy skrev:
Det talas gott om vätgasbilar på garaget.org men vart är marknaden? Vart är bilarna?
Enligt Wikipedia så finns det även bara 5 vätgasstationer i hela Sverige (2019)

Och det finns (enligt ViBilägare, källkritik? who knows) runt 11 000 publika laddstolpar som anses vara på tok för lite

Sen enligt Wiki så finns det omkring 2600-2700 tankstationer - Vilket anses vara okej?
Ser då inga artiklar om att "BRIST PÅ BRÄNSLESTATIONER, HUR SKA VI KUNNA SÄLJA FÖRBRÄNNINGSBILAR??"


Känns inte så genomtänkt.

Angående ämnet: Oavsett drivmedel eller fordonstyp så är det pest eller kolera, vissa saker är bättre med det ena och sämre med de andra
Hur mycket resurser som brukas överlag är mest intressant

jag goglade på flygplan och fanns inte ett flygplan i linjetrafik som går på vätgas...


jag tror på vätgas för att lagra energi tex i hus.  med solceller...
även med vindkraft ett sätt att göra det lite mer jämnt med effekt..

jag är väldigt intreserad av offgrind lösningar.  för är så förbannat trött på denna piss stat som ska göra allt för att straffa ut folk.  det är tydligen bättre att tvinga folk i fattigdom än att göra något vättigt i detta skitland.

De håller på utveckla flyg, och planerar att lansera 2035. Det är 5 år tidigare än höghastighetståg.

Ja, precis. Vätgas kan produceras och lagras för effekt toppar också. Samma tanke med batterier, men de är inte lika miljövänliga som vätgas.

Ja, miljömuppar har svårt att fatta att alla dessa miljöavgifter gör folk fattiga, och då fortsätter de köra sina 10+ år gamla bilar. Jag har sagt det förut: regeringar ska reglera marknaden, helst på EU-nivå för att få större effekt, så vi kan köpa miljövänliga produkter och inte göra det dyrare för folk, och sen använda pengarna för att subventionera sina rika kompisar med en supermiljöbilspremie på 60 000 kr.

jaka54
12 februari 2021 · 5 733 Inlägg

Hej!
Appropå  Torpis  bild  på när Hindenburg kraschar i New York 1936 så  förbränns vätgasen snabbt och stiger uppåt , men det som sedan brinner
och dödar de människor som befinner sig under  vraket när skeppet kraschat är dieselbränslet till de dieselmotorer om skött framdrivningen .
En liten parentes bara wink
Som jag sagt tidigare! Vätgasbilar är framtiden! wink

Brådhis * Voff voff *
13 februari 2021 · 10 280 Inlägg

torpis skrev:

Growe skrev:

torpis skrev:
https://thumbs.gfycat.com/AcademicUncon … -small.gif

haha... snacka om att klippa i sista spiken i kistan..

På något sätt är det lustigt att samma personer säger att elen inte räcker och att vätgas är det som gäller. Men glömmer nackdelarna så som att vätgas kräver 4ggr så mycket el. Eller att vätgas inte väger någonting. Ja, nä elektronerna i en elbil väger heller ingenting.

Men sen vaknade man och verkligheten kom ikapp.

Idag var det rätt kallt och min bil gick 12mil på en laddning mot 25mil på sommaren. Ganska rackans tungt. Men fortfarande bättre vid minus 20grader än en Audi på midsommarafton. big_smile

Jaså, du laddar bilen även nu på vintern... wink

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/paus … tets-skull

"...i dag startades reservkraftverket i Karlshamn, som eldas fossilt på olja. Dagar med högst förbrukning importerar vi ibland kolkraftsel från Tyskland och Polen."

Senast redigerat av Brådhis (13 februari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
13 februari 2021 · 7 289 Inlägg

Bassiehof skrev:

Growe skrev:

xXSammy skrev:
Det talas gott om vätgasbilar på garaget.org men vart är marknaden? Vart är bilarna?
Enligt Wikipedia så finns det även bara 5 vätgasstationer i hela Sverige (2019)

Och det finns (enligt ViBilägare, källkritik? who knows) runt 11 000 publika laddstolpar som anses vara på tok för lite

Sen enligt Wiki så finns det omkring 2600-2700 tankstationer - Vilket anses vara okej?
Ser då inga artiklar om att "BRIST PÅ BRÄNSLESTATIONER, HUR SKA VI KUNNA SÄLJA FÖRBRÄNNINGSBILAR??"


Känns inte så genomtänkt.

Angående ämnet: Oavsett drivmedel eller fordonstyp så är det pest eller kolera, vissa saker är bättre med det ena och sämre med de andra
Hur mycket resurser som brukas överlag är mest intressant

jag goglade på flygplan och fanns inte ett flygplan i linjetrafik som går på vätgas...


jag tror på vätgas för att lagra energi tex i hus.  med solceller...
även med vindkraft ett sätt att göra det lite mer jämnt med effekt..

jag är väldigt intreserad av offgrind lösningar.  för är så förbannat trött på denna piss stat som ska göra allt för att straffa ut folk.  det är tydligen bättre att tvinga folk i fattigdom än att göra något vättigt i detta skitland.

De håller på utveckla flyg, och planerar att lansera 2035. Det är 5 år tidigare än höghastighetståg.

Ja, precis. Vätgas kan produceras och lagras för effekt toppar också. Samma tanke med batterier, men de är inte lika miljövänliga som vätgas.

Ja, miljömuppar har svårt att fatta att alla dessa miljöavgifter gör folk fattiga, och då fortsätter de köra sina 10+ år gamla bilar. Jag har sagt det förut: regeringar ska reglera marknaden, helst på EU-nivå för att få större effekt, så vi kan köpa miljövänliga produkter och inte göra det dyrare för folk, och sen använda pengarna för att subventionera sina rika kompisar med en supermiljöbilspremie på 60 000 kr.

min dyraste bruksbil kostade typ 70 000,, så där ser man vad en låginkomstintagare har att röra sig med

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
xXSammy
13 februari 2021 · 6 571 Inlägg

Om regeringen verkligen hade brytt sig om miljön skulle de erbjuda kompensation för skrotning av äldre bilar, göra miljövänliga produkter billigare ovs. Men då räcker inte pengarna till för deras fallskärmslöner eller belöning till de rikare för att fortsätta mata klasskillnaden

Bonus-Malus är ett bra exempel på detta, de som har råd att köpa rena(are) bilar gör det, får bonus och sedan idiotförklarar andra för deras livstil eller uppväxt gjort att de inte har råd som gör att de tar sig råd med något hyfsat bra - För att kunna ta sig till jobbet och försörja sig/familj.
Alla kan inte ha högavlönade jobb eftersom någon måste göra jobb som andra anses vara för fina för, och som tack för det ska även politiker, samhället samt median idiotförklara en.

Anledningen att jag tog upp vätgasbilar är just för att de inte syns tillräckligt i media eller i verkligheten, eftersom det är sånt snack om elbilar nu så vore det bra med lite konkurrens ; )
Men vem vet.. Om 5år kanske vätgas anses vara bäst och rena elbilar faller som etanol -som var också så bra en gång i tiden.

Regeringen kommer nog inte vilka släppa elbilar eftersom det är billigare för dem att låta folk montera laddboxar hemma än stötta med publika snabbladdare
Sen finns det goda beskattnings möjligheter.. Efter att fler har låst upp sig

De/Dem
Bassiehof
13 februari 2021 · 1 777 Inlägg

xXSammy skrev:
Om regeringen verkligen hade brytt sig om miljön skulle de erbjuda kompensation för skrotning av äldre bilar, göra miljövänliga produkter billigare ovs. Men då räcker inte pengarna till för deras fallskärmslöner eller belöning till de rikare för att fortsätta mata klasskillnaden

Bonus-Malus är ett bra exempel på detta, de som har råd att köpa rena(are) bilar gör det, får bonus och sedan idiotförklarar andra för deras livstil eller uppväxt gjort att de inte har råd som gör att de tar sig råd med något hyfsat bra - För att kunna ta sig till jobbet och försörja sig/familj.
Alla kan inte ha högavlönade jobb eftersom någon måste göra jobb som andra anses vara för fina för, och som tack för det ska även politiker, samhället samt median idiotförklara en.

Anledningen att jag tog upp vätgasbilar är just för att de inte syns tillräckligt i media eller i verkligheten, eftersom det är sånt snack om elbilar nu så vore det bra med lite konkurrens ; )
Men vem vet.. Om 5år kanske vätgas anses vara bäst och rena elbilar faller som etanol -som var också så bra en gång i tiden.

Regeringen kommer nog inte vilka släppa elbilar eftersom det är billigare för dem att låta folk montera laddboxar hemma än stötta med publika snabbladdare
Sen finns det goda beskattnings möjligheter.. Efter att fler har låst upp sig

Håller med. När intäkterna från fossila bränslen tryter försvinner snart supermiljöbilspremien, och elskatten höjs.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 februari 2021 · 14 058 Inlägg

Brådhis skrev:

torpis skrev:

Growe skrev:

haha... snacka om att klippa i sista spiken i kistan..

På något sätt är det lustigt att samma personer säger att elen inte räcker och att vätgas är det som gäller. Men glömmer nackdelarna så som att vätgas kräver 4ggr så mycket el. Eller att vätgas inte väger någonting. Ja, nä elektronerna i en elbil väger heller ingenting.

Men sen vaknade man och verkligheten kom ikapp.

Idag var det rätt kallt och min bil gick 12mil på en laddning mot 25mil på sommaren. Ganska rackans tungt. Men fortfarande bättre vid minus 20grader än en Audi på midsommarafton. big_smile

Jaså, du laddar bilen även nu på vintern... wink

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/paus … tets-skull

"...i dag startades reservkraftverket i Karlshamn, som eldas fossilt på olja. Dagar med högst förbrukning importerar vi ibland kolkraftsel från Tyskland och Polen."

Så stod det i överskriften i artikeln: ""Därför kan det vara smart att inte dammsuga de närmaste dagarna""!!!

Jag tycker att det vore bättre att det kördes mindre med elbilarna så vi vanliga människor kan städa när vi är lediga dvs. på helgerna!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
xXSammy
13 februari 2021 · 6 571 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag tycker att det vore bättre att det kördes mindre med elbilarna så vi vanliga människor kan städa när vi är lediga dvs. på helgerna!!!!

/Benny

För att stötta miljön så bör alla använda vanlig sopskyffel wink

De/Dem
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 februari 2021 · 14 058 Inlägg

xXSammy skrev:

Vettemannen skrev:
Jag tycker att det vore bättre att det kördes mindre med elbilarna så vi vanliga människor kan städa när vi är lediga dvs. på helgerna!!!!

/Benny

För att stötta miljön så bör alla använda vanlig sopskyffel wink

Jag kan gärna göra det om elbilsnissarna övergår till trampbilar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
granadadr
13 februari 2021 · 7 289 Inlägg

Vettemannen skrev:

xXSammy skrev:

Vettemannen skrev:
Jag tycker att det vore bättre att det kördes mindre med elbilarna så vi vanliga människor kan städa när vi är lediga dvs. på helgerna!!!!

/Benny

För att stötta miljön så bör alla använda vanlig sopskyffel wink

Jag kan gärna göra det om elbilsnissarna övergår till trampbilar.

/Benny

tycker ALLA i hela Sverige ska dammsuga en viss tidpunkt,, så får dem se hur bra det funkar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang