2006 BMW 120i har dålig tomgång och ger felkod

Eliotlid
15 februari 2021 · 40 Inlägg

Tjena! Jag har nyligen hängt här för att få hjälp att felsöka min Volvo och jag har verkligen uppskattat hjälpen där!

Tyvärr har min brukis nu börjat bråka och skulle verkligen uppskatta hjälp kring detta problem då jag redan har en till bil som inte fungerar.

Problemet började nu när jag varit på en längre roadtrip och efter att jag varit inne och handlat lite så lös motorlampan när jag startade bilen igen. Jag åkte och köpte en felkodsläsare och det visade sig vara en p0012, något med att timingen är retarderad. Jag clearade först koden då jag tidigare varit med om att sensorer spökar när det är kallt ute. Då märkte jag ingen skillnad i bilens gång. På vägen hem så tyckte jag bilen började gå lite konstigt, bilen hade mindre ork men den gick fortfarande relativt bra i allmänhet men det var också lite tveksam vid gaspådrag.

Jag startade bilen nu imorse (dagen efter) och nu hade jag fått tillbaka felkoden. Tomgången svajar lite och den verkar ha lite mindre ork än vanligt. Har någon av er upplevt detta? Verkar som att det kan vara solenoiderna till Vanosen som är vanligast men också folk som sagt att kedjan kan ha sträckts/ hoppat samt kamaxelgivarna som bråkar. All hjälp uppskattas verkligen!

zzr94092
15 februari 2021 · 4 391 Inlägg

Du får nog läsa av den med en annan läsare,vad köpte du för läsare?

Eliotlid
15 februari 2021 · 40 Inlägg

zzr94092 skrev:
Du får nog läsa av den med en annan läsare,vad köpte du för läsare?

Jag köpte bara den billiga biltema men har en annan här hemma, men varför tycker du jag ska köpa en annan läsare om det var så att den kunde läsa koden?

Utmarks-Loke
15 februari 2021 · 5 840 Inlägg

Det första man tänker på är ju en sträckt kamkedja, men N46 hade inte speciellt stora problem med sånt. Och när kamkedjan krånglar så går inte bilen illa, antingen går den som vanligt men rasslar lite, eller så rasar motorn. Snarare problem med Vanos i såna fall kanske?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 februari 2021 · 13 743 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det första man tänker på är ju en sträckt kamkedja, men N46 hade inte speciellt stora problem med sånt. Och när kamkedjan krånglar så går inte bilen illa, antingen går den som vanligt men rasslar lite, eller så rasar motorn. Snarare problem med Vanos i såna fall kanske?

inte nödvändigtvis att den rasar den kan hoppa en kugg oxå.  så det är inte per automatik ett ras bara för att kedjan kuggar över.   men oftast..  det är ju sällan man har tur när saker går fel smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bassiehof
15 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Det första som dyker upp när jag googlar felkoden är byt olja, rätt viskositet.

Eliotlid
15 februari 2021 · 40 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det första man tänker på är ju en sträckt kamkedja, men N46 hade inte speciellt stora problem med sånt. Och när kamkedjan krånglar så går inte bilen illa, antingen går den som vanligt men rasslar lite, eller så rasar motorn. Snarare problem med Vanos i såna fall kanske?

Det låter ju inte speciellt kul att fixa med det, finns det något sätt att kontrollera det utan att riva hela motorn? Borde inte ecm vara snabbare med att skicka koden i så fall? Tänker att ett kugghopp eller sträckt kedja borde märkas av sensorer rätt snabbt, eller man hade ju hoppats på det iaf.

Eliotlid
15 februari 2021 · 40 Inlägg

Growe skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det första man tänker på är ju en sträckt kamkedja, men N46 hade inte speciellt stora problem med sånt. Och när kamkedjan krånglar så går inte bilen illa, antingen går den som vanligt men rasslar lite, eller så rasar motorn. Snarare problem med Vanos i såna fall kanske?

inte nödvändigtvis att den rasar den kan hoppa en kugg oxå.  så det är inte per automatik ett ras bara för att kedjan kuggar över.   men oftast..  det är ju sällan man har tur när saker går fel smile

Finns det något sätt att utesluta/kontrollera om det är det som hänt?

Eliotlid
15 februari 2021 · 40 Inlägg

Bassiehof skrev:
Det första som dyker upp när jag googlar felkoden är byt olja, rätt viskositet.

Jag ska prova att göra ett oljebyte om koden kommer tillbaka, har rengjort vanos solenoiderna nu då det var lite smuts i fiktergallret på dom

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang