Att tänka på när man köper billig skitbil

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 februari 2021 · 13 733 Inlägg

Bwonka skrev:

Bengt-Peder skrev:
Tack för alla svar! Har läst allting även om jag inte svarat på allt.

Men om vi återvänder till mina ursprungliga funderingar ett tag, vad ska jag kolla på för att avgöra om bilen håller något extra år till, och inte rasar innan nästa besiktning? Rost lär ju vara det absolut viktigaste, tänker jag. Hur kollar jag det bäst utan att hissa upp bilen, och hur mycket rost är okej? Eftersom jag aldrig ägt en bil själv har jag ingen aning om var gränserna dras vid en besiktning, och det var faktiskt betydligt svårare att googla mot fram till än vad jag trodde.

Vanliga ställen är t.ex infästningar till hjulupphängningar, golv och trösklar men det är olika från bil till bil. Googla på vanligt förekommande rostställen på bilmodellen du är spekulant på så vet du vad du ska kolla på. En del rost (men inte allt) ser man genom att lägga sig på marken och lysa med en ficklampa.

Det är väldigt olika vilken grad av rostskador som släpps igenom på besiktningar, en bedömning från fall till fall och person till person. Inte alltid ser de allt. Jag besiktade en Audi 100 -88 för några år sedan (bilen på bild). Fick en tvåa på dålig handbroms. När jag sen skulle åtgärda felet så upptäckte jag att stötdämparfästet var halvt avrostat så bilen hängde lite snett på baken. I övrigt var bilen fin och ganska förskonad från rost.

det är ju så att bes bara kollar det generella skicket..  så dom missar självklart en jäkla massa saker..  det är inte skitkonstigt.    ser bilen bra ut så är det större risk att dom missar saker.

åker man in och får ett halvt a4 påvägen in i hallen med bilen så är det 100% fokus att fylla minst 2st a4 ark..  det blir ju så när folk skiter i bilar..  men det gör ju oxå att om skicket ser jävligt bra ut så blir det ju så att det är lätt att missa något litet skrymsle.. och ju äldre bilen blir ju större är ju risken att dom normala felen för den modellen missas..  eftersom dom är nya och inte har koll på standard felen.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Cassius Hobbymekaniker
19 februari 2021 · 470 Inlägg

Det finns ju många modeller med gott rykte vad gäller driftsäkerhet som är ca 30 år gamla. Titta efter sånna modeller.

Det viktigaste sen skulle jag säga är att du får förtroende för säljaren! Denne bör visa på kunskap om hur bilen sköts och hur den körts, bör ha vetskap om mindre skavanker som någon obrydd ägare aldrig skulle notera. Får du en bra känsla där är det troligt att bilen tagits om hand på vettigt sätt, är det då en driftsäker modell (som gärna varit i säljaren ägo några år, ju fler desto bättre nästan) så bör de vara ett bra köp! smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
torsen
20 februari 2021 · 7 233 Inlägg

Även om säljaren verkar förtroendegivande, kolla:
Om bilen har skatteskuld eller är behäftad med parkeringsböter/avgifter eller bro-/trängselavgifter.

Utmarks-Loke
20 februari 2021 · 5 833 Inlägg

Ett vanligt och ofta svårt eller dyrt problem att fixa på gamla bilar är dåliga avgasvärden. Med de nya reglerna behöver inte katalysatorn fungera förrän 1993, eller om det är efter 1993 till och med. Köp därför hellre en bil från 1992 än en från 1994.

Bengt-Peder
20 februari 2021 · 8 Inlägg

Tackar ödmjukast för alla svar! Tror att jag fått alla mina frågor besvarade, så nu återstår det bara för mig att fundera några varv kring vilken bil det blir.

Fotnot: Bengt-Peder heter egentligen något annat.
caromania Forummoderator
20 februari 2021 · 9 296 Inlägg

Bengt-Peder skrev:
Tackar ödmjukast för alla svar! Tror att jag fått alla mina frågor besvarade, så nu återstår det bara för mig att fundera några varv kring vilken bil det blir.

Ett sista råd. Hela världen är full av gamla bilar och även om man kompromissa om vissa saker så är ändå magkänslan viktig. Känns det inte 100 så walk away.

(Ps. Köp en Rover.) big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
20 februari 2021 · 5 833 Inlägg

caromania skrev:

Bengt-Peder skrev:
Tackar ödmjukast för alla svar! Tror att jag fått alla mina frågor besvarade, så nu återstår det bara för mig att fundera några varv kring vilken bil det blir.

Ett sista råd. Hela världen är full av gamla bilar och även om man kompromissa om vissa saker så är ändå magkänslan viktig. Känns det inte 100 så walk away.

(Ps. Köp en Rover.) big_smile

Talar du inte emot dig själv med det tillägget? wink

caromania Forummoderator
20 februari 2021 · 9 296 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

caromania skrev:

Bengt-Peder skrev:
Tackar ödmjukast för alla svar! Tror att jag fått alla mina frågor besvarade, så nu återstår det bara för mig att fundera några varv kring vilken bil det blir.

Ett sista råd. Hela världen är full av gamla bilar och även om man kompromissa om vissa saker så är ändå magkänslan viktig. Känns det inte 100 så walk away.

(Ps. Köp en Rover.) big_smile

Talar du inte emot dig själv med det tillägget? wink

Faktiskt inte. Jag må vara något färgad av mina rötter i märket, men samtidigt så har jag stor erfarenhet av dem. Bilarna från 90talet är faktiskt oförskämt mycket pålitlig bil för pengarna. Eftersom de dras med sin knaggliga historia så är de stendöda på marknaden, både här och i England vilket gör att man inte behöver betala många kronor. Det största problemet är tillgången då de är ovanliga. Hittar man en 420/620/820 så är det bara att slå till.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
20 februari 2021 · 7 286 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ett vanligt och ofta svårt eller dyrt problem att fixa på gamla bilar är dåliga avgasvärden. Med de nya reglerna behöver inte katalysatorn fungera förrän 1993, eller om det är efter 1993 till och med. Köp därför hellre en bil från 1992 än en från 1994.

from 93 sad har en 93a å den MÅSTE funka,, var skitnervös på bes sist smile men vart UA smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang