Att tänka på när man köper billig skitbil

Bengt-Peder
18 februari 2021 · 8 Inlägg

Jag sitter för tillfället och letar efter en billig bil som jag framförallt kommer använda till helgutflykter, och några längre resor (30 - 60 mil) någon enstaka gång per år. Jag har aldrig haft en bil tidigare, men har nu börjat snegla mot veteranare (dvs 30+ år gamla) för att slippa fordonsskatten. Tummen sitter inte mitt i handen, men eftersom jag varken har verkstad eller garage till mitt förfogande blir det endast lättare mek på egen hand.

Har kikat en del på "första bilen"-guider, men samtliga riktar sig till folk som har en lite större budget än mig (min ligger på 10 000 kr, plus minus lite grann). Jag är nöjd så länge bilen håller ungefär fem år, och inte kostar mig skjortan att hålla i bruksskick. Mindre lagningar förstår jag att jag eventuellt kommer behöva göra.

Vad är då viktigt att tänka på när jag åker och kollar på en bil? Vilka problem ska man sky som pesten, och vilka problem kan man leva med? Att det kommer finnas en del skavanker - både vad gäller utseendet och körupplevelse - förstår jag, men var jag ska dra gränsen har jag ingen aning om.

Fotnot: Bengt-Peder heter egentligen något annat.
viccoA
18 februari 2021 · 3 109 Inlägg

Undvik bilar som:
-dricker olja och kylarvätska.
-inte är nybesiktigade.
-kolla noga efter rost i bärande delar och golv. Inte kul att laga själv och inte möjligt att lämna bort pga kostnaden på en så pass billig bil.
-Köp en bil som har ok komfort och som du gillar även med tanke på prisläget. Glöm inte trevlig lyx som fungerande AC och farthållare.
Några förslag (både skattebefriade och de man behöver skatta): Saab 9-3/9-5, Opel Omega B/C, Volvo S80/S70, MB C/E klass, även Volvo 740/960 men de är inte så billiga om de är i bra skick längre.

Senast redigerat av viccoA (18 februari 2021)

Utmarks-Loke
18 februari 2021 · 5 813 Inlägg

30+ år gammal bil för max 10k, som skall hålla fem år utan större reparationer? Det låter mer än lite naivt tyvärr, bilar är dyrt. Skall du ha en veteranbil får du vara beredd på att skruva, ofta. Eller egentligen vilken bil som helst för 10k, kostar dom så lite är det i princip skrot eller snarare ett renoveringsobjekt.

Lucif3r
18 februari 2021 · 2 183 Inlägg

85x70 är rätt säkra köp, inte skattefria iofs, men går utan problem att hitta ett fint exemplar för 10k om man nöjer sig med en sugmodell. Turbo ligger lite högre i pris, men inte så mycket...

Tyvärr är det ofta så att folk som säljer skattefria bilar tycker det betyder att bilen är mer värd... vilken den iofs kanske kan vara till en viss gräns men... Det efterfrågas allt för ofta rena rama fantasipriser på skattefria bilar.

Bengt-Peder
18 februari 2021 · 8 Inlägg

viccoA skrev:
Undvik bilar som:
-dricker olja och kylarvätska.
-inte är nybesiktigade.
-kolla noga efter rost i bärande delar och golv. Inte kul att laga själv och inte möjligt att lämna bort pga kostnaden på en så pass billig bil.
-Köp en bil som har ok komfort och som du gillar även med tanke på prisläget. Glöm inte trevlig lyx som fungerande AC och farthållare.
Några förslag (både skattebefriade och de man behöver skatta): Saab 9-3/9-5, Opel Omega C, Volvo S80/S70, MB C/E klass osv.

Tack för tipsen! Menar du att vissa modeller mer än andra när det gäller olja och kylarvätska, eller räcker det att plocka fram ficklampan och leta efter läckor/spruckna slangar under huven?

Utmarks-Loke skrev:
30+ år gammal bil för max 10k, som skall hålla fem år utan större reparationer? Det låter mer än lite naivt tyvärr, bilar är dyrt. Skall du ha en veteranbil får du vara beredd på att skruva, ofta. Eller egentligen vilken bil som helst för 10k, kostar dom så lite är det i princip skrot eller snarare ett renoveringsobjekt.

Hur pass stora reparationer kan jag förvänta mig, om vi antar att rosten inte är alldeles förävlig? Jag har ett intresse för motorer, så att göra så mycket jag bara kan på egen hand har jag absolut inget emot.

Fotnot: Bengt-Peder heter egentligen något annat.
Brådhis * Voff voff *
18 februari 2021 · 10 244 Inlägg

På en 10000 kr-bil så kommer skatten inte vara den stora posten sett över 5 år. Köp hellre något nyare, det kommer löna sig betydligt mer än att bilen skulle vara skattebefriad...

Som någon nämnt är nog Volvo S70 (och 850) ett vettigt köp i den prisklassen idag.

Senast redigerat av Brådhis (18 februari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nybergrobin
18 februari 2021 · 2 377 Inlägg

Upp till 10k är en svår prisklass men försök att leta efter en s70 eller liknande. 
En så tråkig bil som möjligt, framhjulsdrift, utan turbo och andra finesser är att föredra.

Försök att hitta en välskött gammal s70, golf eller liknande som ser fräsch och välhållen ut.   Glöm inte att kolla kamrem då detta gärna" glöms" på äldre bilar.

spillolja
18 februari 2021 · 4 014 Inlägg

Eller kanske en som är 20-25 år gammal, ha den några år med obefintligt värderas

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
simlar
18 februari 2021 · 5 516 Inlägg

Sålde i söndags en 940 för 10k, karossen hade ytrost och bucklor här och var men skattebefriad och 1,5år kvar på besiktningen.
Fungerade klockrent i drivlina och hjulupphängning men hade alla standardfelen på tidiga 940 dvs trasig tankmätare, trasig bränslemätare, trasig km-räknare och trippmätare samt glapp hastighetsmätare.

Men jag kanske var för billig?
Vore förvånad i så fall då alla som kikade erbjöd hälften direkt dom såg ytrosten och bucklorna förutom då den som köpte bilen som köpte den direkt efter en kort provkörning.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Bengt-Peder
18 februari 2021 · 8 Inlägg

Lucif3r skrev:
85x70 är rätt säkra köp, inte skattefria iofs, men går utan problem att hitta ett fint exemplar för 10k om man nöjer sig med en sugmodell. Turbo ligger lite högre i pris, men inte så mycket...

Tyvärr är det ofta så att folk som säljer skattefria bilar tycker det betyder att bilen är mer värd... vilken den iofs kanske kan vara till en viss gräns men... Det efterfrågas allt för ofta rena rama fantasipriser på skattefria bilar.

Tack för tipsen. Om jag får lov att vara kräsen så är jag i första hand ute efter en mindre halvkombi, men ska ha dessa i åtanke.

Brådhis skrev:
På en 10000 kr-bil så kommer skatten inte vara den stora posten sett över 5 år. Köp hellre något nyare, det kommer löna sig betydligt mer än att bilen skulle vara skattebefriad...

Som någon nämnt är nog Volvo S70 (och 850) ett vettigt köp i den prisklassen idag.

Hur pass mycket skiljer sig reparationskostnader och övrigt underhåll om man kollar på en 30-årig bil jämfört med en 20-årig? Lite som att fråga efter längden på ett snöre, såklart, men mellan tummen och pekfingret. Skatten på en 850 från -95 ligger exempelvis på strax över 2 200 kr per år på ett exempel jag kollade upp, så att det kan täckas upp på andra håll låter absolut inte orimligt.

Nybergrobin skrev:
Upp till 10k är en svår prisklass men försök att leta efter en s70 eller liknande. 
En så tråkig bil som möjligt, framhjulsdrift, utan turbo och andra finesser är att föredra.

Försök att hitta en välskött gammal s70, golf eller liknande som ser fräsch och välhållen ut.   Glöm inte att kolla kamrem då detta gärna" glöms" på äldre bilar.

Runt 10 000 åtminstone, har sett att det finns en del annonser ute om man bara går upp någon enstaka tusing.

Golfar är faktiskt en av de modeller jag undersökt lite noggrannare. Billiga små bilar, och reservdelar verkar inte allt för svåra att hitta.

Senast redigerat av Bengt-Peder (18 februari 2021)

Fotnot: Bengt-Peder heter egentligen något annat.
caromania Forummoderator
18 februari 2021 · 9 296 Inlägg

Ska man droppa märken så är ju gamla Toyota Camry väldigt pålitliga, men då menar jag inte de från 88-90 utan nästa generation.
En rejäl doldis i sammanhanget är Rover. Bilarna är mer eller mindre gratis men inte sämre för det. En 620si är mer eller mindre en Honda Accord rakt igenom. Tidiga 216/416 med K-motorn hade problem med topplockspackningar men på senare 25/45 är det tillrättat. En 45 från 2003-4 är svårslagen kombination av ekonomi, utrustning och funktion.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Brådhis * Voff voff *
18 februari 2021 · 10 244 Inlägg

Bengt-Peder skrev:

Brådhis skrev:
På en 10000 kr-bil så kommer skatten inte vara den stora posten sett över 5 år. Köp hellre något nyare, det kommer löna sig betydligt mer än att bilen skulle vara skattebefriad...

Som någon nämnt är nog Volvo S70 (och 850) ett vettigt köp i den prisklassen idag.

Hur pass mycket skiljer sig reparationskostnader och övrigt underhåll om man kollar på en 30-årig bil jämfört med en 20-årig? Lite som att fråga efter längden på ett snöre, såklart, men mellan tummen och pekfingret. Skatten på en 850 från -95 ligger exempelvis på strax över 2 200 kr per år på ett exempel jag kollade upp, så att det kan täckas upp på andra håll låter absolut inte orimligt.

Ju äldre bil desto större risk för tex behov av att svetsa rost... Och kan man inte göra det själv kostar det. Minst lika mycket som skatten på en nyare bil.

Att aktivt välja något äldre, som bruksfordon(!), enbart för att få bort en kostnad på 2-3000 kr per år är väldigt kontraproduktivt i mina ögon. Om det nu inte är ett rent självändamål just att slippa skatten förstås...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
19 februari 2021 · 7 269 Inlägg

en 30+are brukar sällan ha lyx,, hur många 91or å äldre hade  ac å farthållare ex, ??   jag personligen lägger gärna skattepengar på ca 3000 på att ha den lyxen,, 
gav 1500 kr för min nuvarande pendlarbil, en scorpio 93a med fungerande farthållare å ac smile  fungerar men är ingen drömbil direkt smile

Cuefa Ain't no place like home...
19 februari 2021 · 4 628 Inlägg

Spontant tänker jag volvo 740. En stridsvagn, som dessvärre rostar fint.
Men att hitta en skattesmitare som INTE kräver mycket underhåll, det är nog en utopi.
En rekommendation från min sida är en Mercedes 200E, dom e väldigt bekväma och skapligt pålitliga. Dessutom väldigt enkla att skruva på, t.ex är det fortfarande justerbara hjullager på dessa, inget pressat skit som kräver specialverktyg.
Typ denna

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Bengt-Peder
19 februari 2021 · 8 Inlägg

Tack för alla svar! Har läst allting även om jag inte svarat på allt.

Men om vi återvänder till mina ursprungliga funderingar ett tag, vad ska jag kolla på för att avgöra om bilen håller något extra år till, och inte rasar innan nästa besiktning? Rost lär ju vara det absolut viktigaste, tänker jag. Hur kollar jag det bäst utan att hissa upp bilen, och hur mycket rost är okej? Eftersom jag aldrig ägt en bil själv har jag ingen aning om var gränserna dras vid en besiktning, och det var faktiskt betydligt svårare att googla mot fram till än vad jag trodde.

Fotnot: Bengt-Peder heter egentligen något annat.
johanbrolin
19 februari 2021 · 108 Inlägg

Bengt-Peder skrev:
Tack för alla svar! Har läst allting även om jag inte svarat på allt.

Men om vi återvänder till mina ursprungliga funderingar ett tag, vad ska jag kolla på för att avgöra om bilen håller något extra år till, och inte rasar innan nästa besiktning? Rost lär ju vara det absolut viktigaste, tänker jag. Hur kollar jag det bäst utan att hissa upp bilen, och hur mycket rost är okej? Eftersom jag aldrig ägt en bil själv har jag ingen aning om var gränserna dras vid en besiktning, och det var faktiskt betydligt svårare att googla mot fram till än vad jag trodde.

Man får helt enkelt lägga sig på marken med en ficklampa och kolla. Rost på dörrar och skärmar är ingen sörre fara sålänge det inte är igenom och bildat vassa kanter. Varit med om folk som tejpar igen stora rosthål i skärmar och klarat sig genom besiktning. Men det är inte grångligt att slipa, spacka och måla igen, ifall det är en skitbil man inte bryr sig om.

Farligt är rost i bärande delar. Jag brukar vara noga och kolla tröskar, infästningar för fram och bakvagn samt lyftpunkter (domkraftsfästen).

Renault Clio är inte en tokig förstabil. Det hade jag. Billig i inköp, billig skatt med försäkring samt billig att tanka. Jag hade årsmod 00, 1,2l, 5dörr och 16k mil för 2500kr i inköp. ända som behövde var att byta slitagedelar som bromsar och lite service. tongue

Stora fötter - Stora skor
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 februari 2021 · 13 673 Inlägg

köp en golf mk2   och kör...   priserna för reservdelar är så billiga att det inte är ett problem. 

den nyaste du kan köpa är skattefri eller blir snart skattefri. smile

finns inga bättre bilar som räknas som veteranbil.      bekväm nog för att åka 60mil och drar relativt lite.           det finns liksom inget som direkt kan gå sönder.        det enda man får se upp med är ju rosten men dessa rostar inte nämndvärt det är framvagnsbalken som brukar vara dåliga men inget annat.

värsta som jag fått bytt på min mk2 när jag hade den var något hjulager och en spännare till kamremmen..  men  det gjorde jag hemma på parkeringen på 10min så inget att fundera på smile

folk tror att nya bilar är så fantastiska men dagens skit teknik så är risken större att en fabriksny bil strular än en gammal mk2:A     bäst av allt krockar man gör det inte ont.. man slipper plågas ihjäl om man krockar..  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
simlar
19 februari 2021 · 5 516 Inlägg

Bengt-Peder skrev:
Tack för alla svar! Har läst allting även om jag inte svarat på allt.

Men om vi återvänder till mina ursprungliga funderingar ett tag, vad ska jag kolla på för att avgöra om bilen håller något extra år till, och inte rasar innan nästa besiktning? Rost lär ju vara det absolut viktigaste, tänker jag. Hur kollar jag det bäst utan att hissa upp bilen, och hur mycket rost är okej? Eftersom jag aldrig ägt en bil själv har jag ingen aning om var gränserna dras vid en besiktning, och det var faktiskt betydligt svårare att googla mot fram till än vad jag trodde.

Rost i bärande delar, kosmetisk rost är absolut inget att bry sig om.

Motor och drivning är absolut viktigaste.
Kolla efter läckage och oljud samt kolla servicehistorik (om någon historik finns).
Byt kamrem och vattenpump direkt efter köp om det inte finns kvitto på att det är nyligt bytt.

Provkör och känn efter glapp och oljud i hjulupphängning.

Kolla skick på skivor och belägg.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lucif3r
19 februari 2021 · 2 183 Inlägg

Rost och servicehistorik, dom senaste 2-3 bes. pappren osv. I det här fallet kan det vara en fördel om den hade några anmärkningar på senaste bes som är åtgärdade nu. Blankt papper kan betyda att saker kommer gå sönder tills nästa bes. Rost-anmärkning är dock aldrig en bra sak, men slitage-saker såsom hjullager, styrleder osv kan vara possetivt om det nyligen är bytt.

Bwonka
19 februari 2021 · 236 Inlägg

Bengt-Peder skrev:
Tack för alla svar! Har läst allting även om jag inte svarat på allt.

Men om vi återvänder till mina ursprungliga funderingar ett tag, vad ska jag kolla på för att avgöra om bilen håller något extra år till, och inte rasar innan nästa besiktning? Rost lär ju vara det absolut viktigaste, tänker jag. Hur kollar jag det bäst utan att hissa upp bilen, och hur mycket rost är okej? Eftersom jag aldrig ägt en bil själv har jag ingen aning om var gränserna dras vid en besiktning, och det var faktiskt betydligt svårare att googla mot fram till än vad jag trodde.

Vanliga ställen är t.ex infästningar till hjulupphängningar, golv och trösklar men det är olika från bil till bil. Googla på vanligt förekommande rostställen på bilmodellen du är spekulant på så vet du vad du ska kolla på. En del rost (men inte allt) ser man genom att lägga sig på marken och lysa med en ficklampa.

Det är väldigt olika vilken grad av rostskador som släpps igenom på besiktningar, en bedömning från fall till fall och person till person. Inte alltid ser de allt. Jag besiktade en Audi 100 -88 för några år sedan (bilen på bild). Fick en tvåa på dålig handbroms. När jag sen skulle åtgärda felet så upptäckte jag att stötdämparfästet var halvt avrostat så bilen hängde lite snett på baken. I övrigt var bilen fin och ganska förskonad från rost.

Senast redigerat av Bwonka (19 februari 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang