Köpråd: Familjebil för ca 100-150 tkr

Stormo
19 februari 2021 · 2 Inlägg

Jag kan väldigt lite om bilar och är inte intresserad av många hästkrafter eller dylikt. Vill bara ha en bil som är tar en från A-B och som är så pålitlig och billig som möjligt (lite verkstadsbesök). Jag är 207 cm lång så gärna en bil med bra takhöjd/går att sänka sätet mycket. Jag och min sambo ska snart ha barn så vi tänker oss en kombi/suv med plats för bilbarnstol och barnvagn mm. Bilen kommer användas för jobbpendling (ca 1 mil enkel väg), sommarstugebesök på helgen (8 mil enkel väg) och lite längre resor på sommaren, så antar att diesel är uteslutet? Är hybrid att rekommendera eller bättre med bensin? Vår budget är ca 100-150 tkr eller det som krävs för att göra det mest prisvärda köpet. Har funderingar på (utan att ha provsuttit än) Kia Ceed, Toyota Avensis, Skoda Oktavia/superb, Volvo v60 och Nissan qashqai. Vad rekommenderar ni?

Presidento Of World
19 februari 2021 · 3 326 Inlägg

Toyota Prius+ (7sits där sista raden fälls ner i golvet och blir helplatt) då får man enormt bagage!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Cassius Hobbymekaniker
19 februari 2021 · 470 Inlägg

Spontant skulle jag säga, med tanke på din längd, titta på europeiska tillverkare. Kan hända att Kia Ceed t ex fungerar, men kom ihåg att det är bra om det finns benutrymme bakom dig med smile

Jag hade nog inte tittat på mellanstora bilar typ V40, A4, C-klass etc heller utan "full stora". Volvo V70 känns som en given kandidat, XC60 också kanske? Vet inte hur benutrymmet blir där bak dock.. Superb får du Väldigt mycke bil för pengarna, och ENORMT med utrymme med tanke på yttermåtten (främst kupe mått då, laststorlek har jag inte testat/läst på om). Inte samma komfort som Volvon men bra med utrustning brukar de vara.

Mercedes E klass, BMW 5 serie är två andra kanditater. Kia har väl sin Optima med?

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
jaka54
19 februari 2021 · 5 727 Inlägg

Audi A6 Avant!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2021 · 17 473 Inlägg

jaka54 skrev:
Audi A6 Avant!

Tja, Fina bilar givetvis. Men man kan ju gå på en riktig mina med...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
bbellman Retarded or just Overjoyed
20 februari 2021 · 353 Inlägg

Jag hade satsat på en Skoda Superb! Givetvis inte samma kvalitetskänsla som BMW,  Audi eller Mercedes, men otroligt mycket bil för pengarna! De flesta är ganska välutstrustade och du kan få en som gått relativt kort i ditt prisintervall. Om du funderar över barn så är den HELT oslagbar i sin klass gällande utrymmen inne i kupén tror det är en av få bilar där du skulle kunna sitta bra fram och ha en bakåtvänd barnstol bakom!
I intervallet 100-150 hade jag kollat på en andra generationen 2009-2015.

Skoda Superb "Laurin Klement" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang