Bakluckan går ej låsa upp pga inget batteri pga bakluckan låst. Moment 22.

Hybridnyckel
20 februari 2021 · 22 Inlägg

Inte direkt felsökning, men har klantat mig och behöver hjälp med att ge bilen ström så att bakluckan går att låsa upp. Batteriet sitter där bak, tyvärr, och när det var kallt och batteriet inte orkade starta bilen tog jag in det för laddning/värmning. Idiotiskt nog låstes bakluckan som jag nu inte får upp för att inte batteriet är på plats.

Hur som helst så antar jag att jag kan koppla in batteriet någon annanstans för att kunna låsa upp luckan. Under luckan märkt + verkar rimligt, öppnad på bilden. Minuskabeln som kommer från samma hål är jordad längre ner i motorrummet. Men hur gör jag i såna fall med batteriets minuspol?

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214492/214492-55d890c034717ab35ca30ba3e0ece4f5.jpg

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 februari 2021 · 14 042 Inlägg

Hybridnyckel skrev:
Inte direkt felsökning, men har klantat mig och behöver hjälp med att ge bilen ström så att bakluckan går att låsa upp. Batteriet sitter där bak, tyvärr, och när det var kallt och batteriet inte orkade starta bilen tog jag in det för laddning/värmning. Idiotiskt nog låstes bakluckan som jag nu inte får upp för att inte batteriet är på plats.

Hur som helst så antar jag att jag kan koppla in batteriet någon annanstans för att kunna låsa upp luckan. Under luckan märkt + verkar rimligt, öppnad på bilden. Minuskabeln som kommer från samma hål är jordad längre ner i motorrummet. Men hur gör jag i såna fall med batteriets minuspol?

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214492/214492-55d890c034717ab35ca30ba3e0ece4f5.jpg

Låstes bakluckan utan batteri menar du?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybridnyckel
20 februari 2021 · 22 Inlägg

Japp, trodde inte det skulle ske men jodå.

Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Vad är det för bil?

Hybridnyckel
20 februari 2021 · 22 Inlägg

Jag hade nog låst bilen medan luckan var öppen, därför förmodar jag.

Hybridnyckel
20 februari 2021 · 22 Inlägg

Bassiehof skrev:
Vad är det för bil?

V70 -04, automat bensin

Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Hybridnyckel skrev:
Japp, trodde inte det skulle ske men jodå.

Så du menar att låset är mekaniskt? Har bakluckan inget nyckellås eller kör du som en biltjuv?

Hybridnyckel
20 februari 2021 · 22 Inlägg

Bassiehof skrev:

Hybridnyckel skrev:
Japp, trodde inte det skulle ske men jodå.

Så du menar att låset är mekaniskt? Har bakluckan inget nyckellås eller kör du som en biltjuv?

Nej, det finns inget nyckellås någonstans på luckan. Men det jag undrar över är om jag tillfälligt kan koppla in batteriet i pluskabeln under huven istället för att ge ström till låset.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 februari 2021 · 14 042 Inlägg

Hybridnyckel skrev:

Bassiehof skrev:

Hybridnyckel skrev:
Japp, trodde inte det skulle ske men jodå.

Så du menar att låset är mekaniskt? Har bakluckan inget nyckellås eller kör du som en biltjuv?

Nej, det finns inget nyckellås någonstans på luckan. Men det jag undrar över är om jag tillfälligt kan koppla in batteriet i pluskabeln under huven istället för att ge ström till låset.

Menar du låset i bakluckan, hur ska det gå till?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybridnyckel
20 februari 2021 · 22 Inlägg

Vettemannen skrev:

Hybridnyckel skrev:

Bassiehof skrev:

Så du menar att låset är mekaniskt? Har bakluckan inget nyckellås eller kör du som en biltjuv?

Nej, det finns inget nyckellås någonstans på luckan. Men det jag undrar över är om jag tillfälligt kan koppla in batteriet i pluskabeln under huven istället för att ge ström till låset.

Menar du låset i bakluckan, hur ska det gå till?

/Benny

Jag menar att om bilen får ström kan jag låsa upp med fjärrnyckeln, som det brukar gå till.

Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Vettemannen skrev:

Hybridnyckel skrev:

Bassiehof skrev:

Så du menar att låset är mekaniskt? Har bakluckan inget nyckellås eller kör du som en biltjuv?

Nej, det finns inget nyckellås någonstans på luckan. Men det jag undrar över är om jag tillfälligt kan koppla in batteriet i pluskabeln under huven istället för att ge ström till låset.

Menar du låset i bakluckan, hur ska det gå till?

/Benny

Koppla på ström, låsa upp med fjärren?

Hybridnyckel
20 februari 2021 · 22 Inlägg

Bassiehof skrev:

Vettemannen skrev:

Hybridnyckel skrev:

Nej, det finns inget nyckellås någonstans på luckan. Men det jag undrar över är om jag tillfälligt kan koppla in batteriet i pluskabeln under huven istället för att ge ström till låset.

Menar du låset i bakluckan, hur ska det gå till?

/Benny

Koppla på ström, låsa upp med fjärren?

Ja, jag kommer ju inte åt kablarna på batteriplatsen där bak, men finns det inget annat sätt/ställe att koppla in batteriet?

Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Hybridnyckel skrev:

Vettemannen skrev:

Hybridnyckel skrev:

Nej, det finns inget nyckellås någonstans på luckan. Men det jag undrar över är om jag tillfälligt kan koppla in batteriet i pluskabeln under huven istället för att ge ström till låset.

Menar du låset i bakluckan, hur ska det gå till?

/Benny

Jag menar att om bilen får ström kan jag låsa upp med fjärrnyckeln, som det brukar gå till.

Precis min tanke! Du jordar väl minus nånstans i karossen? Frågan är väl vilken del av elsystemet strömkabeln under huven förser med ström?

Hybridnyckel
20 februari 2021 · 22 Inlägg

Bassiehof skrev:

Hybridnyckel skrev:

Vettemannen skrev:

Menar du låset i bakluckan, hur ska det gå till?

/Benny

Jag menar att om bilen får ström kan jag låsa upp med fjärrnyckeln, som det brukar gå till.

Precis min tanke! Du jordar väl minus nånstans i karossen? Frågan är väl vilken del av elsystemet strömkabeln under huven förser med ström?

Precis, det undrar jag med, om det på nåt vis kan hamna "på fel sida" om säkringar eller andra problem, eftersom jag är okunnig så vet jag inte om jag vågar chansa. Sen förstår jag inte hur det ska vara med minusen där som sagt, den kan väl inte bara "jordas bort" utan måste väl vara ansluten om det ska bli en sluten krets och därmed ström?

Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Hybridnyckel skrev:

Bassiehof skrev:

Hybridnyckel skrev:

Jag menar att om bilen får ström kan jag låsa upp med fjärrnyckeln, som det brukar gå till.

Precis min tanke! Du jordar väl minus nånstans i karossen? Frågan är väl vilken del av elsystemet strömkabeln under huven förser med ström?

Precis, det undrar jag med, om det på nåt vis kan hamna "på fel sida" om säkringar eller andra problem, eftersom jag är okunnig så vet jag inte om jag vågar chansa. Sen förstår jag inte hur det ska vara med minusen där som sagt, den kan väl inte bara "jordas bort" utan måste väl vara ansluten om det ska bli en sluten krets och därmed ström?

Det kan jag inte svara på, men allt är väl jordat i karossen? Det brukar finnas jordkablar lite överallt, annars skulle det finnas utvalda jordpunkter för att jorda slutsteg och liknande.

Utmarks-Loke
20 februari 2021 · 5 833 Inlägg

Mycket babbel för ingenting. Den där anslutningen är till just för att man skall kunna koppla på en laddare utan att behöva gå in i bagaget. Koppla plus på plus och minus på minus, om det finns en minuspol någonstans, jag ser ingen på bilden. Annars kanske i någon av skruvarna på fjäderbenstornet eller någon annanstans i karossen.

Hybridnyckel
20 februari 2021 · 22 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Mycket babbel för ingenting. Den där anslutningen är till just för att man skall kunna koppla på en laddare utan att behöva gå in i bagaget. Koppla plus på plus och minus på minus, om det finns en minuspol någonstans, jag ser ingen på bilden. Annars kanske i någon av skruvarna på fjäderbenstornet eller någon annanstans i karossen.

Ja precis, jag förstod ju till slut att det är där man kopplar startkablarna när man har batteriet där bak. Plus på skruven under pluslocket, minus på upphängningsöglan långt därifrån, sedan gick det förstås att öppna.

Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Mycket babbel för ingenting. Den där anslutningen är till just för att man skall kunna koppla på en laddare utan att behöva gå in i bagaget. Koppla plus på plus och minus på minus, om det finns en minuspol någonstans, jag ser ingen på bilden. Annars kanske i någon av skruvarna på fjäderbenstornet eller någon annanstans i karossen.

Babbel? Kommer från rätt käft! Better safe than sorry! Såna här forum är till för att ställa frågor om sånt man är osäker på.

Lucif3r
20 februari 2021 · 2 208 Inlägg

Eftersom det är en kombi så är det väl bara att fälla baksätena och krypa bak och koppla in batteriet?

... Men polen för laddning bör fungera alldeles utmärkt.

Brådhis * Voff voff *
21 februari 2021 · 10 277 Inlägg

Lucif3r skrev:
Eftersom det är en kombi så är det väl bara att fälla baksätena och krypa bak och koppla in batteriet?

... Men polen för laddning bör fungera alldeles utmärkt.

Förutsatt att inte pluspolen där batteriet ska sitta ligger mot karossen. Då blir det helt klart intressant (och varmt) om man kopplar på ström där fram...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang