2997
Sök

Bakluckan går ej låsa upp pga inget batteri pga bakluckan låst. Moment 22.

22 Inlägg
20 februari 2021
Trådstartare
Inte direkt felsökning, men har klantat mig och behöver hjälp med att ge bilen ström så att bakluckan går att låsa upp. Batteriet sitter där bak, tyvärr, och när det var kallt och batteriet inte orkade starta bilen tog jag in det för laddning/värmning. Idiotiskt nog låstes bakluckan som jag nu inte får upp för att inte batteriet är på plats.

Hur som helst så antar jag att jag kan koppla in batteriet någon annanstans för att kunna låsa upp luckan. Under luckan märkt + verkar rimligt, öppnad på bilden. Minuskabeln som kommer från samma hål är jordad längre ner i motorrummet. Men hur gör jag i såna fall med batteriets minuspol?

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214492/214492-55d890c034717ab35ca30ba3e0ece4f5.jpg

14 381 Inlägg
20 februari 2021
Hybridnyckel skrev:
Inte direkt felsökning, men har klantat mig och behöver hjälp med att ge bilen ström så att bakluckan går att låsa upp. Batteriet sitter där bak, tyvärr, och när det var kallt och batteriet inte orkade starta bilen tog jag in det för laddning/värmning. Idiotiskt nog låstes bakluckan som jag nu inte får upp för att inte batteriet är på plats.

Hur som helst så antar jag att jag kan koppla in batteriet någon annanstans för att kunna låsa upp luckan. Under luckan märkt + verkar rimligt, öppnad på bilden. Minuskabeln som kommer från samma hål är jordad längre ner i motorrummet. Men hur gör jag i såna fall med batteriets minuspol?

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214492/214492-55d890c034717ab35ca30ba3e0ece4f5.jpg

Låstes bakluckan utan batteri menar du?

/Benny

22 Inlägg
20 februari 2021
Trådstartare
Japp, trodde inte det skulle ske men jodå.

1 786 Inlägg
20 februari 2021
Vad är det för bil?

22 Inlägg
20 februari 2021
Trådstartare
Jag hade nog låst bilen medan luckan var öppen, därför förmodar jag.

22 Inlägg
20 februari 2021
Trådstartare
Bassiehof skrev:
Vad är det för bil?

V70 -04, automat bensin

1 786 Inlägg
20 februari 2021
Hybridnyckel skrev:

Så du menar att låset är mekaniskt? Har bakluckan inget nyckellås eller kör du som en biltjuv?

22 Inlägg
20 februari 2021
Trådstartare
Bassiehof skrev:
Hybridnyckel skrev:

Så du menar att låset är mekaniskt? Har bakluckan inget nyckellås eller kör du som en biltjuv?

Nej, det finns inget nyckellås någonstans på luckan. Men det jag undrar över är om jag tillfälligt kan koppla in batteriet i pluskabeln under huven istället för att ge ström till låset.

14 381 Inlägg
20 februari 2021
Hybridnyckel skrev:
Bassiehof skrev:
Hybridnyckel skrev:

Nej, det finns inget nyckellås någonstans på luckan. Men det jag undrar över är om jag tillfälligt kan koppla in batteriet i pluskabeln under huven istället för att ge ström till låset.

Menar du låset i bakluckan, hur ska det gå till?

/Benny

22 Inlägg
20 februari 2021
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Hybridnyckel skrev:
Bassiehof skrev:

/Benny

Jag menar att om bilen får ström kan jag låsa upp med fjärrnyckeln, som det brukar gå till.

1 786 Inlägg
20 februari 2021
Vettemannen skrev:
Hybridnyckel skrev:
Bassiehof skrev:

/Benny

Koppla på ström, låsa upp med fjärren?

22 Inlägg
20 februari 2021
Trådstartare
Bassiehof skrev:
Vettemannen skrev:
Hybridnyckel skrev:

/Benny

Koppla på ström, låsa upp med fjärren?

Ja, jag kommer ju inte åt kablarna på batteriplatsen där bak, men finns det inget annat sätt/ställe att koppla in batteriet?

1 786 Inlägg
20 februari 2021
Hybridnyckel skrev:
Vettemannen skrev:
Hybridnyckel skrev:

/Benny

Jag menar att om bilen får ström kan jag låsa upp med fjärrnyckeln, som det brukar gå till.

Precis min tanke! Du jordar väl minus nånstans i karossen? Frågan är väl vilken del av elsystemet strömkabeln under huven förser med ström?

22 Inlägg
20 februari 2021
Trådstartare
Bassiehof skrev:
Hybridnyckel skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Precis min tanke! Du jordar väl minus nånstans i karossen? Frågan är väl vilken del av elsystemet strömkabeln under huven förser med ström?

Precis, det undrar jag med, om det på nåt vis kan hamna "på fel sida" om säkringar eller andra problem, eftersom jag är okunnig så vet jag inte om jag vågar chansa. Sen förstår jag inte hur det ska vara med minusen där som sagt, den kan väl inte bara "jordas bort" utan måste väl vara ansluten om det ska bli en sluten krets och därmed ström?

1 786 Inlägg
20 februari 2021
Hybridnyckel skrev:
Bassiehof skrev:
Hybridnyckel skrev:

Precis, det undrar jag med, om det på nåt vis kan hamna "på fel sida" om säkringar eller andra problem, eftersom jag är okunnig så vet jag inte om jag vågar chansa. Sen förstår jag inte hur det ska vara med minusen där som sagt, den kan väl inte bara "jordas bort" utan måste väl vara ansluten om det ska bli en sluten krets och därmed ström?

Det kan jag inte svara på, men allt är väl jordat i karossen? Det brukar finnas jordkablar lite överallt, annars skulle det finnas utvalda jordpunkter för att jorda slutsteg och liknande.

6 245 Inlägg
20 februari 2021
Mycket babbel för ingenting. Den där anslutningen är till just för att man skall kunna koppla på en laddare utan att behöva gå in i bagaget. Koppla plus på plus och minus på minus, om det finns en minuspol någonstans, jag ser ingen på bilden. Annars kanske i någon av skruvarna på fjäderbenstornet eller någon annanstans i karossen.

22 Inlägg
20 februari 2021
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Mycket babbel för ingenting. Den där anslutningen är till just för att man skall kunna koppla på en laddare utan att behöva gå in i bagaget. Koppla plus på plus och minus på minus, om det finns en minuspol någonstans, jag ser ingen på bilden. Annars kanske i någon av skruvarna på fjäderbenstornet eller någon annanstans i karossen.

Ja precis, jag förstod ju till slut att det är där man kopplar startkablarna när man har batteriet där bak. Plus på skruven under pluslocket, minus på upphängningsöglan långt därifrån, sedan gick det förstås att öppna.

1 786 Inlägg
20 februari 2021
Utmarks-Loke skrev:

Babbel? Kommer från rätt käft! Better safe than sorry! Såna här forum är till för att ställa frågor om sånt man är osäker på.

2 456 Inlägg
20 februari 2021
Eftersom det är en kombi så är det väl bara att fälla baksätena och krypa bak och koppla in batteriet?

... Men polen för laddning bör fungera alldeles utmärkt.

* Voff voff *
11 007 Inlägg
21 februari 2021
Lucif3r skrev:
Eftersom det är en kombi så är det väl bara att fälla baksätena och krypa bak och koppla in batteriet?

... Men polen för laddning bör fungera alldeles utmärkt.

Förutsatt att inte pluspolen där batteriet ska sitta ligger mot karossen. Då blir det helt klart intressant (och varmt) om man kopplar på ström där fram...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök