7841
Sök

Oljelampan tändes och oljestickan ser ut så HÄR!?!?

647 Inlägg
21 februari 2021
Trådstartare
Köpte en ny begagnad bil med 7 000 mil på mätaren för något år sedan. Nu har jag kört några hundra mil med den och fick en varning om oljan häromdagen.

Kollar oljestickan - tar ut den och torkar av och sätter tillbaka - och då ser det ut så här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-1ff4a93da04d3d0cb79528a67c737a44.jpg

Det är kanske lite svårt att se (jag ska ta nya bilder i dagsljus idag) men till vänster är den helt "igengrodd" med torr yta. Det är som man skulle blanda jord, rost, damm med fett (olja) och sedan låta det stå och torka i en dammig miljö. Det skulle bli en slags leraktig massa. Det är bara de sista varven på spiralen som är lite "oljiga" som i alla fall jag hade förväntat mig att de skulle vara.

Och sedan, vad gäller oljenivån, så ser det ut så härhttps://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-8828f3148ef1ef120b98bf5890fcae0d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-b74d0085c45df69e2002e09d010cfde6.jpg

Oljan är liksom ihopklumpad, nästan asfaltlik. Det är en bild från varje sida på stickan. Som synes på ena sidan är det oljespår nästan ända upp till det övre hacket på stickan (jag antar att korrekt oljenivån är mellan de två urfasningarna på stickan?) medan det andra sidan är påtagligt nedanför det nedre hacket.

Jag har kört kanske fem mil stadskörning sedan lampan tändes.

1. Är det normalt att stickans övre del är "igenkleggad" på det sätt som framgår av bild 1?
2. Vad säger ni om oljemätningen och oljekonsistensen som den ser ut på bild 2 och 3?

6 592 Inlägg
21 februari 2021
Hej!
Oj! Oj Oj!
Det såg inte bra ut...speciellt det svarta inbrända oljekletet nertill! Undrar hur det ser ut under ventilkåpan på kam, lyftare och  ventiler?! -Antagligern för j...
Byt olja genast!!!!! -Vad är det för bil??
Tidigare ägare har tydligen inte skött bilen ordentligt!
Senast redigerat av jaka54 (21 februari 2021)

4 261 Inlägg
21 februari 2021
jösses holy moly när byttes oljan sist? oljan ser ut som shit. Om inte ett oljebyte fixar detta så måste du tyvärr kanske öppna och rensa bort allt klägg i motorn annars är det kört tyvärr. Tror att man har kört me samma olja för länge.

6 703 Inlägg
21 februari 2021
Ser ut som oljan aldrig varit bytt sen bilen var ny

Är nog tvärstopp i oljepumpen

De/Dem

Vettemannen
21 februari 2021
d-b skrev:
Köpte en ny begagnad bil med 7 000 mil på mätaren för något år sedan. Nu har jag kört några hundra mil med den och fick en varning om oljan häromdagen.

Kollar oljestickan - tar ut den och torkar av och sätter tillbaka - och då ser det ut så här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-1ff4a93da04d3d0cb79528a67c737a44.jpg

Det är kanske lite svårt att se (jag ska ta nya bilder i dagsljus idag) men till vänster är den helt "igengrodd" med torr yta. Det är som man skulle blanda jord, rost, damm med fett (olja) och sedan låta det stå och torka i en dammig miljö. Det skulle bli en slags leraktig massa. Det är bara de sista varven på spiralen som är lite "oljiga" som i alla fall jag hade förväntat mig att de skulle vara.

Och sedan, vad gäller oljenivån, så ser det ut så härhttps://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-8828f3148ef1ef120b98bf5890fcae0d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-b74d0085c45df69e2002e09d010cfde6.jpg

Oljan är liksom ihopklumpad, nästan asfaltlik. Det är en bild från varje sida på stickan. Som synes på ena sidan är det oljespår nästan ända upp till det övre hacket på stickan (jag antar att korrekt oljenivån är mellan de två urfasningarna på stickan?) medan det andra sidan är påtagligt nedanför det nedre hacket.

1. Är det normalt att stickans övre del är "igenkleggad" på det sätt som framgår av bild 1?
2. Vad säger ni om oljemätningen och oljekonsistensen som den ser ut på bild 2 och 3?

Har du aldrig kollat oljan sedan du köpte bilen???

/Benny

3 459 Inlägg
21 februari 2021
Jösses😬😬 aldrig bytt olja?

6 256 Inlägg
21 februari 2021
d-b skrev:

yikes När oljetryckslampan tänder sig stannar man bilen omedelbart. Att köra fem mil utan oljetryck kan mycket väl ha skadat motorn så illa att den inte går att laga. Skicka bilen med bärgningsbil till en verkstad och låt dom avgöra om det går att rädda. Åtminstone kommer man få göra en invändig motortvätt samt ett oljebyte.

647 Inlägg
21 februari 2021
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Oj! Oj Oj!
Det såg inte bra ut...speciellt det svarta inbrända oljekletet nertill! Undrar hur det ser ut under ventilkåpan på kam, lyftare och  ventiler?! -Antagligern för j...
Byt olja genast!!!!! -Vad är det för bil??
Tidigare ägare har tydligen inte skött bilen ordentligt!

Serviceboken är ifylld och jag har som sagt bara kört några hundra mil sedan jag köpte den:-(

Byt olja som i att töm ut all olja och fylla på ny? Dvs ett verkstadsbesök om man inte har tillgång till eget garaget mm?

647 Inlägg
21 februari 2021
Trådstartare
Vettemannen skrev:

/Benny

Jag har som sagt bara kört några hundra mil sedan jag köpte bilen.

Vettemannen
21 februari 2021
d-b skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Då får du skylla dig själv, man kollar oljan när man köper en bil. Har du otur är motorn likvärdigt med ett bojsänke.

/Benny

Forummoderator
18 356 Inlägg
21 februari 2021
Oljebyte på verkstad då ja. Filter byts givetvis med. Du bör kolla oljan med några månaders intervall. Vissa bilar drar mer olja än andra som inte drar någon alls.

Vad är det för bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 356 Inlägg
21 februari 2021
Vettemannen skrev:
d-b skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Då får du skylla dig själv, man kollar oljan när man köper en bil. Har du otur är motorn likvärdigt med ett bojsänke.

/Benny

Såja. Alla är inte supermekaniker. Men visst har du rätt i sak.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Vettemannen
21 februari 2021
Hybrid_ skrev:
Vettemannen skrev:
d-b skrev:

/Benny

Såja. Alla är inte supermekaniker. Men visst har du rätt i sak.

Är det inte obligatoriskt med garagelektion sedan ganska många år tillbaka. Där lär dom ut en sån sak som oljekoll.

/Benny

647 Inlägg
21 februari 2021
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Oljebyte på verkstad då ja. Filter byts givetvis med. Du bör kolla oljan med några månaders intervall. Vissa bilar drar mer olja än andra som inte drar någon alls.

Vad är det för bil?

Varför behöver man kolla olja "med några månaders intervall"? Om man bytt den enligt konstens alla regler, inte kör som en idiot och oljelampan inte lyser bör ju oljekvaliteten vara god och -nivån vara korrekt, eller?

4 261 Inlägg
21 februari 2021
d-b skrev:
Hybrid_ skrev:

Vad är det för bil?

Varför behöver man kolla olja "med några månaders intervall"? Om man bytt den enligt konstens alla regler, inte kör som en idiot och oljelampan inte lyser bör ju oljekvaliteten vara god och -nivån vara korrekt, eller?

för att säkerställa att oljenivå är korrekt och att inget annat har hänt efter man har kört. Kollar alltid oljan varje 3-4 veckor oavsett vilken bil jag äger. Du kan aldrig annars veta vad som händer under huven^^ kolla även spolarvätskenivån samt glykolnivån medans du är där och annat.

Vettemannen
21 februari 2021
d-b skrev:
Hybrid_ skrev:

Vad är det för bil?

Om man tittar på oljestickan så ser det ut som att oljan aldrig är bytt och motorn har tydligen dragit en hel del olja. Om oljan byttes efter att du köpt bilen har du ett ganska stort oljeläkage. Det borde vara en oljefläck där du parkerar. Då oljetryckslampan börjar lysa ska man inte köra vidare, inte ens 5 mil i stadstrafik.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (21 februari 2021)

* Voff voff *
11 083 Inlägg
21 februari 2021
Några frågor väcks...

- "Oljelampan tändes"...? Den som indikerar låg nivå (gul) eller den som indikerar att oljetrycket saknas (röd)...?

- Har bilen ingen servicebok? 7000 mil borde ju betyda att det är en ganska ny bil?

- Vad är det för bil?

- Varför i hela friden fortsätter du köra 5 mil under dessa förutsättningar?

Hursom, den motorn mår sannolikt riktigt dåligt. Kanske går det att rädda någorlunda med ett par oljebyten efter varandra...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Forummoderator
18 356 Inlägg
21 februari 2021
Kan ju vara en äldre bil som inte rullat så långt. Det är INTE bra.

4 261 Inlägg
21 februari 2021
Hybrid_ skrev:
Kan ju vara en äldre bil som inte rullat så långt. Det är INTE bra.

frågan är, går den att rädda eller är det bara skrot? hade ja sett det där på min motor skulle ja inte kunna sova sen^^

647 Inlägg
21 februari 2021
Trådstartare
Brådhis skrev:
Några frågor väcks...

- "Oljelampan tändes"...? Den som indikerar låg nivå (gul) eller den som indikerar att oljetrycket saknas (röd)...?

Färddatorn visar ett meddelande "Check oil level" eller något sådant "då och då".

- Har bilen ingen servicebok? 7000 mil borde ju betyda att det är en ganska ny bil?

Ja, och den är servad för 900 mil/2 år sedan, med påstått oljebyte.

- Vad är det för bil?

Peugeot 407

- Varför i hela friden fortsätter du köra 5 mil under dessa förutsättningar?

Därför att min bild är att när bilen upptäcker ett allvarligt fel säger färddatorn "stanna så snart som möjligt", den hamnar i "limp mode" mm.

Den här varningen presenterades på samma sätt som när spolarvätskan är låg.

Sök