Köpte en ny begagnad bil med 7 000 mil på mätaren för något år sedan. Nu har jag kört några hundra mil med den och fick en varning om oljan häromdagen.
Kollar oljestickan - tar ut den och torkar av och sätter tillbaka - och då ser det ut så här:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-1ff4a93da04d3d0cb79528a67c737a44.jpg]()
Det är kanske lite svårt att se (jag ska ta nya bilder i dagsljus idag) men till vänster är den helt "igengrodd" med torr yta. Det är som man skulle blanda jord, rost, damm med fett (olja) och sedan låta det stå och torka i en dammig miljö. Det skulle bli en slags leraktig massa. Det är bara de sista varven på spiralen som är lite "oljiga" som i alla fall jag hade förväntat mig att de skulle vara.
Och sedan, vad gäller oljenivån, så ser det ut så här
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-8828f3148ef1ef120b98bf5890fcae0d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-b74d0085c45df69e2002e09d010cfde6.jpg]()
Oljan är liksom ihopklumpad, nästan asfaltlik. Det är en bild från varje sida på stickan. Som synes på ena sidan är det oljespår nästan ända upp till det övre hacket på stickan (jag antar att korrekt oljenivån är mellan de två urfasningarna på stickan?) medan det andra sidan är påtagligt nedanför det nedre hacket.
Jag har kört kanske fem mil stadskörning sedan lampan tändes.
1. Är det normalt att stickans övre del är "igenkleggad" på det sätt som framgår av bild 1?
2. Vad säger ni om oljemätningen och oljekonsistensen som den ser ut på bild 2 och 3?