7836
Sök

Oljelampan tändes och oljestickan ser ut så HÄR!?!?

7 786 Inlägg
21 februari 2021
Hade det varit en Hondamotor hade jag inte varit orolig.
Men en Europatillverkad?
Någon motortidning testade 3 bilmotorer.
Har ett mycket svagt och osäkert minne av att en av de 3 var en Ford.
Däremot är jag säker på att en av bilarna var en Honda.
Den tredje kanske var en VAG, PSA, FIAT, BMW eller annat lågkvalitéfabrikat.
Hur som helst så tappade man ur oljan på alla tre och körde dem i stor grusgrop.
Man lyckades döda 2 av motorerna efter ganska lång tid.
Men inte Hondamotorn.
Någon som minns och kan lägga upp tråden.
Har för mig att den även förekommit på det här forumet, men kan inte hitta den.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
21 februari 2021
d-b skrev:
Brådhis skrev:
Några frågor väcks...

- "Oljelampan tändes"...? Den som indikerar låg nivå (gul) eller den som indikerar att oljetrycket saknas (röd)...?

Färddatorn visar ett meddelande "Check oil level" eller något sådant "då och då".

- Har bilen ingen servicebok? 7000 mil borde ju betyda att det är en ganska ny bil?

Ja, och den är servad för 900 mil/2 år sedan, med påstått oljebyte.

- Vad är det för bil?

Peugeot 407

- Varför i hela friden fortsätter du köra 5 mil under dessa förutsättningar?

Därför att min bild är att när bilen upptäcker ett allvarligt fel säger färddatorn "stanna så snart som möjligt", den hamnar i "limp mode" mm.

Den här varningen presenterades på samma sätt som när spolarvätskan är låg.

Jaha, så det var ingen oljelampa som tändes utan bara varningen om låg nivå i färddatorn? Då är det bara att fylla på egentligen. Att oljan är svart är normalt om det är en diesel. Ser den ut sådär på en bensinare efter 900 mil skulle jag väl kanske ifrågasätta om det verkligen byttes nå´n olja på senaste servicen...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

647 Inlägg
22 februari 2021
Trådstartare
Brådhis skrev:
Jaha, så det var ingen oljelampa som tändes utan bara varningen om låg nivå i färddatorn? Då är det bara att fylla på egentligen. Att oljan är svart är normalt om det är en diesel. Ser den ut sådär på en bensinare efter 900 mil skulle jag väl kanske ifrågasätta om det verkligen byttes nå´n olja på senaste servicen...

Sorry, jag uttryckte mig lite oklart. Det var en "orange" varning, inte röd.

Det är inte diesel utan bensin. Gör det någon skillnad?

2 350 Inlägg
22 februari 2021
Det gör saken betydligt bättre.

Faktum kvarstår dock att om oljan ser ut sådär i en bensinmotor är det riktigt dåligt. Jag hade gjort flera oljebyten i tät följd om jag var du, för att skölja ur motorn. Byt filter varje gång med. 3-4 oljebyten med ca 100 mil intervall. Förstår om det för dig kan kännas som en onödig kostnad för något som "inte syns", men i det långa loppet kan det rädda din motor från kostsamma reparationer eller till och med ett ras, så det är en mycket god investering.
Senast redigerat av Mew (22 februari 2021)

* Voff voff *
11 083 Inlägg
22 februari 2021
Mew skrev:
Det gör saken betydligt bättre.

Faktum kvarstår dock att om oljan ser ut sådär i en bensinmotor är det riktigt dåligt. Jag hade gjort flera oljebyten i tät följd om jag var du, för att skölja ur motorn. Byt filter varje gång med. 3-4 oljebyten med ca 100 mil intervall. Förstår om det för dig kan kännas som en onödig kostnad för något som "inte syns", men i det långa loppet kan det rädda din motor från kostsamma reparationer eller till och med ett ras, så det är en mycket god investering.

Håller med. Men jag hade gjort ett byte till att börja med och sett hur pass svart oljan blev direkt efter det. Varmkör man ordentligt är det inte omöjligt att det mesta eländet följer med den dåliga oljan ut.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 808 Inlägg
22 februari 2021
De avlagringar som sitter på stickan kan ju komma ifrån röret som stickan drar emot upp/ner, vintertid kan man ju hitta allt möjligt skruffs på stickan/röret.
Hade stoppat i/dragit ur stickan några gånger, torka av varje gång och se om det blir mindre och om man alls kan kontrollera oljans skick och nivå, jag tycker mig inte kunna se oljenivå alls på dom bilderna!?

6 592 Inlägg
22 februari 2021
Hej!
Jag har som praxsis att alltid byta motorolja när jag köper något nytt/begagnat  i motorväg. Då vet man att att det är gjort. -Kolla oljenivån bör man sen göra då och då, åtminstone några gånger om året.
Senast redigerat av jaka54 (22 februari 2021)

4 261 Inlägg
22 februari 2021
Jag skulle sälja skiten direkt och inte ta några risker. Såg inte bra ut det där och risken finns att motorn är slut. Sälj

Sök