Tjenare! Är en grabb på 16 år här och för några månader sedan köpte jag en Ford Transit 67 A Traktor (projekt). Den har stått still utan så mycket uppmärksamhet ett tag men nu så är den framskottad. När jag idag skulle försöka starta han för att senare köra in den i garaget så gick det ej. Först gick tändningen på som vanligt men efter ett litet varv på startmotorn dog tändningen. Tändningen gick på efter det men när jag vred på nyckeln så dog den igen och nu går den ej på. Det finns ström i batteriet och jag har kollat de säkringar som jag hittade vilket var 8 stycken, 4 inne i motorutrymmet och 4 vid reläet i hytten, fick byta ut en men det gjorde ingen skillnad.
Finns det någon som möjligtvis vet vad felet är och hur jag kan lösa det?
Vad är det för spänning när du vrider på nyckeln då och startmotorn försöker snurra? Det är det mest intressanta. Annars kan tändningslåset vara värt att kolla lite på
Batteriet har varit på laddning under natten och multimetern visade 14 volt innan jag satte dit det och nu visar den 12 volt så det finns ström.
Att det visar 12 volt säger ingenting. Prova och mät samtidigt som du kör startmotorn så blir spänningen säkert en helt annan.
Eller ännu bättre, prova ett batteri som du vet är riktigt.
P. S. Volt är spänning och ampere är STRÖM. Avsevärd skillnad på det.
Jag kan inte köra startmotorn, tändningen går inte på alls.
Men när du vrider nyckeln och försöker köra startmotorn. Om någon cell i batteriet börjat dö verkar batteriet bra när det inte har någon belastning, men det klarar inte av att leverera någon ström. När du vrider på nyckeln kanske det sjunker till 5 volt eller nåt sånt.
Att det visar 12 volt säger ingenting. Prova och mät samtidigt som du kör startmotorn så blir spänningen säkert en helt annan.
Eller ännu bättre, prova ett batteri som du vet är riktigt.
P. S. Volt är spänning och ampere är STRÖM. Avsevärd skillnad på det.
Jag kan inte köra startmotorn, tändningen går inte på alls.
Men när du vrider nyckeln och försöker köra startmotorn. Om någon cell i batteriet börjat dö verkar batteriet bra när det inte har någon belastning, men det klarar inte av att leverera någon ström. När du vrider på nyckeln kanske det sjunker till 5 volt eller nåt sånt.
Den ändrades inte så mycket alls då jag vred på nyckeln, den sjönk 0.7 volt