6193
Sök

Tändning går ej på - Ford Transit 67 A - Traktor

10 Inlägg
28 februari 2021
Trådstartare
#1
Tjenare! Är en grabb på 16 år här och för några månader sedan köpte jag en Ford Transit 67 A Traktor (projekt). Den har stått still utan så mycket uppmärksamhet ett tag men nu så är den framskottad. När jag idag skulle försöka starta han för att senare köra in den i garaget så gick det ej. Först gick tändningen på som vanligt men efter ett litet varv på startmotorn dog tändningen. Tändningen gick på efter det men när jag vred på nyckeln så dog den igen och nu går den ej på. Det finns ström i batteriet och jag har kollat de säkringar som jag hittade vilket var 8 stycken, 4 inne i motorutrymmet och 4 vid reläet i hytten, fick byta ut en men det gjorde ingen skillnad.

Finns det någon som möjligtvis vet vad felet är och hur jag kan lösa det?

6 229 Inlägg
28 februari 2021
#2
Är du helt hundra på att det är ström i batteriet? Det låter precis som att det är tomt

10 Inlägg
28 februari 2021
Trådstartare
#3
Batteriet har varit på laddning under natten och multimetern visade 14 volt innan jag satte dit det och nu visar den 12 volt så det finns ström.

6 229 Inlägg
28 februari 2021
#4
Vad är det för spänning när du vrider på nyckeln då och startmotorn försöker snurra? Det är det mest intressanta. Annars kan tändningslåset vara värt att kolla lite på

2 853 Inlägg
28 februari 2021
#5
Simpan05 skrev:
Batteriet har varit på laddning under natten och multimetern visade 14 volt innan jag satte dit det och nu visar den 12 volt så det finns ström.

Att det visar 12 volt säger ingenting. Prova och mät samtidigt som du kör startmotorn så blir spänningen säkert en helt annan.

Eller ännu bättre, prova ett batteri som du vet är riktigt.

P. S. Volt är spänning och ampere är STRÖM. Avsevärd skillnad på det.
Senast redigerat av uhlin (28 februari 2021)

10 Inlägg
28 februari 2021
Trådstartare
#6
Tror inte att spänningen ändrades så mycket då jag vred på nyckeln.

10 Inlägg
28 februari 2021
Trådstartare
#7
uhlin skrev:
Simpan05 skrev:
Batteriet har varit på laddning under natten och multimetern visade 14 volt innan jag satte dit det och nu visar den 12 volt så det finns ström.

Att det visar 12 volt säger ingenting. Prova och mät samtidigt som du kör startmotorn så blir spänningen säkert en helt annan.

Eller ännu bättre, prova ett batteri som du vet är riktigt.

P. S. Volt är spänning och ampere är STRÖM. Avsevärd skillnad på det.

Jag kan inte köra startmotorn, tändningen går inte på alls.

6 229 Inlägg
28 februari 2021
#8
Simpan05 skrev:
uhlin skrev:
Simpan05 skrev:
Batteriet har varit på laddning under natten och multimetern visade 14 volt innan jag satte dit det och nu visar den 12 volt så det finns ström.

Att det visar 12 volt säger ingenting. Prova och mät samtidigt som du kör startmotorn så blir spänningen säkert en helt annan.

Eller ännu bättre, prova ett batteri som du vet är riktigt.

P. S. Volt är spänning och ampere är STRÖM. Avsevärd skillnad på det.

Jag kan inte köra startmotorn, tändningen går inte på alls.

Men när du vrider nyckeln och försöker köra startmotorn. Om någon cell i batteriet börjat dö verkar batteriet bra när det inte har någon belastning, men det klarar inte av att leverera någon ström. När du vrider på nyckeln kanske det sjunker till 5 volt eller nåt sånt.

2 853 Inlägg
28 februari 2021
#9
Simpan05 skrev:
Tror inte att spänningen ändrades så mycket då jag vred på nyckeln.

Tror gör man i kyrkor. Mät då du har tändning på, och även då du kör startmotor. Allt tyder på kasst batteri

Forummoderator
18 303 Inlägg
28 februari 2021
#10
Startkablar från en bil som står på förhöjd tomgång borde ju fungera om nu batteriet är skrot. Alternativt bogsera igång den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 987 Inlägg
1 mars 2021
#11
Dålig kontakt vid batteripolerna eller kablarna därifrån är min gissning...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

10 Inlägg
1 mars 2021
Trådstartare
#12
Utmarks-Loke skrev:
Simpan05 skrev:
uhlin skrev:

Att det visar 12 volt säger ingenting. Prova och mät samtidigt som du kör startmotorn så blir spänningen säkert en helt annan.

Eller ännu bättre, prova ett batteri som du vet är riktigt.

P. S. Volt är spänning och ampere är STRÖM. Avsevärd skillnad på det.

Jag kan inte köra startmotorn, tändningen går inte på alls.

Men när du vrider nyckeln och försöker köra startmotorn. Om någon cell i batteriet börjat dö verkar batteriet bra när det inte har någon belastning, men det klarar inte av att leverera någon ström. När du vrider på nyckeln kanske det sjunker till 5 volt eller nåt sånt.

Den ändrades inte så mycket alls då jag vred på nyckeln, den sjönk 0.7 volt

4 555 Inlägg
1 mars 2021
#13
Gick starten runt när du mätte?

10 Inlägg
1 mars 2021
Trådstartare
#14
zzr94092 skrev:
Gick starten runt när du mätte?

Nej inte alls, inte äns tändningen slogs på

4 555 Inlägg
2 mars 2021
#15
Kolla om det finns ström fram till tandlåset, finns det så kolla om du får ström ut ur låset, börja o kolla detta först tycker jag..


Sök