Någon på detta forum som är bra på husvagn?

Eleeb90
1 mars 2021 · 345 Inlägg

Hej!
Jag har en huavagn som är över 40 år iaf.
Med tiden har ju gamla butyltätningar spruckit och torkat ut.

Nu när våren kommit och snön börja smälta bort har jag sett att det läckt in vatten genom tak ventilen och takluckan.

Det läcker nog inte jätte mycket det har droppat in lite på golvet från takventilen.
Jag misstänker att jag kommit åt den utifrån när jag skottat snö från taket. Antingen har ventilen spruckit eller så har butyltätning en släppt kanske både och.

Från takluckan är det nog bara butyltätningen.

Iaf till mina funderingar.

Hur monterar man bort takventilen och takluckan? Den sitter med fyra skruvar men plockar man bort den inifrån eller måste man upp på taket och ta bort den från det hållet?

Kan det räcka att komplettera nuvarande tätning?

Typ att man bara tätar runt kanterna på takluckan utifrån?

Kan man använda butyl nu när det är kallt?  Vad händer om butyl en inte riktigt "stelnat"
Alltså om det blir minus?

Jag skulle ju vilja fixa detta fortast möjligt men jag har ingenstans att hålla till alltså inget garage eller så samt att min bil också inte fungerar. Så jag måste fixa detta under de väderförhållanden som är.

Tack mvh.

uhlin
1 mars 2021 · 2 834 Inlägg

Takluckan brukar så vitt jag vet tas inifrån och består av två halvor. Ena tas nedåt, in i vagnen och andra halvan skjuts uppåt, möjligen kan nån skruv sitta fastskruvad då du fått ner den första delen.

Jag skulle ta nån sorts silikon och täta med. Frågan är vilken men det kan du säkert få hjälp med där du köper den.

Bered dig på överraskningar när du börjar med detta. Huga....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang