Volvo V90 ”2020” D4 tömmer batteriet efter 2,5 dagar? Verkstaden spekulerar vilt

karloscar123
2 mars · 3 Inlägg

Hej!
Jag har haft problem med min bil i ett par månader. Om bilen får stå ett par dagar så töms batteriet och bilen går inte att starta. Jag har nu haft bilenpå felsökning 2ggr då det är en privat leasingbil.

Första varvet sade verkstaden hos Volvo i Nacka att de fått upp en felkod som visade att det var styrsystemet som tog tjuvel. De ominstallerade då mjukvaran och vi hoppades att felet var löst och att det går på garantin.

Felet återkommer givetvis 2 dagar efter att jag hämtat bilen. Nu hör verkstaden av sig igen och säger att de åter igen fått upp en felkod som pekar på Strömställarpanelen under mittkonsolen. Verkstaden hävdar nu att de runnit ner läsk under panelen som har orsakat att strömställarpanelen/startreglaget står och tar el från batteriet. Det har tagit ett startreglage från en annan bil och säger nu att de kan se att bilen inte drar någon el.

Jag bad verkstaden skicka lite bilder innan jag tar beslut om reparation. Kostnad 1200kr för strömställarpanelen och 11000kr för felsökningen. Jag bifogar dessa bilder nedan.

Min fråga är: kan det här verkligen stämma? Jag menar bilens dricka hållare sitter 10cm från reglaget jag startar bilen med. Kan det verkligen rinna ner läsk som gör så att strömställarpanelen försätts i ett läge så att den börjar ta tjuvström från batteriet? I min värld betyder det annars kortslutning eller att en säkring går. Nedan bifogar jag teknikerns förklaring samt bilderna på vad han kallar ”läsk-läckan? Vad är er rekomendation att jag ska göra här. Är det bara hosta upp 12-13000kr för felsökning och del eller är det något skumt här. Jag kanske har fel men det känns som om något inte stämmer med det här och jag skulle vara mycket tacksam om någon som kan det här vill ge sitt utlåtande i ärendet. Tack så mycket på förhand

Min fråga om vad som är fel med bilen till teknikern:

-”Förstår jag dig rätt från vårt telefonsamtal att du nu fått upp en ny felkod vid det andra tillfället jag lämnade in bilen för felsökning. Den nya felkoden  säger alltså att det är kontakten för bilens startreglage som jag använder för attstarta bilen som drar ström konstant. Ungefär som om jag satte i bilnyckeln på en äldre bil och vred om nyckeln och höll kvar nyckeln i startläge?

Förstår jag dig rätt så menar du att det vid felsökningen framkommit att det runnit ner läsk vid styrreglaget som runnit fram till startkontakten/brytaren och då kortslutit den eller får den att ge konstant ström som på så sätt tömmer batteriet efter 2 till 2,5 dagar som är den tiden det tar innan. Batteriet laddar ut och vi inte kan starta bilen.

Vore mycket vänligt om du kan verifiera om jag förstått orsaken rätt eller om det är på något annat sätt än jag beskrivit ovan?

Vad är mina val nu? Är det 1 att be er åtgärda felet som ni hittade vid felsökningen ca 1200kr för reservdel samt 11000kr för arbetet eller att betala endast för felsökningen i sig och ta hem bilen och hitta en annan lösning?”


Svar från tekniker till mig

-”Hej.

Det ser ut som att det skulle vara någon läsk ja. Sedan skulle jag säga att du kan kalla den för startreglage. Namnet som Volvo har gett denna del är Strömställarpanel. Din beskrivning på hur det liknar en gammal bil funkar till vis del, men jag skulle mer säga att det är som att du försöker lägga något elektriskt i viloläge men det finns en knapp som konstant trycks på vilket gör att den inte kan vila ostört. Och de två val du sa i slutet är väll det som finns, om du inte vill försöka med försäkring”

Bilder från tekniker:

https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239017/239017-62f471edd6077e670266b80fd33fdb20.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239017/239017-110a5b7fb291589fdc8439c225f85535.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239017/239017-cf8ea028f24819df06ff95f986893d4e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239017/239017-df428508f2fa3e9264141f78f8e8cc14.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239017/239017-80778408820da00543b48fc924479bb3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239017/239017-7c759b9de94e77c94240bd9e7210dc5e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239017/239017-29536f2d0cc2c694470bd2c16459d262.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239017/239017-508becf597673c1142f1883c12e79d78.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239017/239017-879ca41ccde2a59700149599c1a97fee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239017/239017-cd2a3c0250e23fa31a12b6a6e9932dc9.jpg

Utmarks-Loke
2 mars · 4 027 Inlägg

Det skulle mycket väl kunna stämma. Läsken, eller resterna av den som nog mest består av socker, leder ström ganska dåligt men det räcker förmodligen för de där reglagen. Ganska klantigt av volvo att sätta panelen så utsatt och oskyddad, ganska klantigt av dig att slabba läsk i den nya fina bilen och ganska klantigt av verkstaden att behöva felsöka för 11k innan de hittade felet

Aronson
2 mars · 888 Inlägg

Ser ut som någon form av läsk/dricka har gjort detta.låter rimligt.
inte första eller sista gången läsk eller kaffe orsakar sådana här fel.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Volvo 760 GLE "Royal" (1988)
karloscar123
2 mars · 3 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det skulle mycket väl kunna stämma. Läsken, eller resterna av den som nog mest består av socker, leder ström ganska dåligt men det räcker förmodligen för de där reglagen. Ganska klantigt av volvo att sätta panelen så utsatt och oskyddad, ganska klantigt av dig att slabba läsk i den nya fina bilen och ganska klantigt av verkstaden att behöva felsöka för 11k innan de hittade felet

Hej! Tack för svar. Det är nog den 2 åring som sitter i barnstolen på platsen bredvid föraren som är boven om det nu är dryck som ligger bakom felet.

Men anta att det är det som är felet: Verkstaden får upp ett felmeddelande efter att de kopplat upp bilen som pekar på strömställarpanelen. Det betyder egentligen att det är läsk eller sonens dryck/flaska som runnit ut när den stått i någon av de två dryckhållarna som sitter 5cm ifrån om nu inte över strömställarpanelen.

Om man får upp den felkoden och de tar 500kr timme samt att reservdelen kostar 1200. Tar det då 22 timmar för verkstaden att ta bort konsolen, jacka i en annan strömställarpanel med  skruv samt att koppla in och ur sockerbiten. Hur tusan tar det 21 timmar? Det får jag inte ihop. Frågan är om ens försäkringen gäller i det här ärendet.

Verkstaden kan heller inte dra slutsatsen att det är felet då batteriet först tömts efter 2-2,5 dag varje gång.

Jag har begärt en felsökning. Det jag då får undersöka är om en felsökning ens får ta 21 timmar utan att man meddelar kunden. Varför reagerade man inte på felmeddelandet den första felsökningen då man hävdade att styrsystemet signalerade att det drog el. Borde man inte fått upp det meddelandet från början?

Brådhis * Voff voff *
2 mars · 6 598 Inlägg

Dom mängderna läsk(?) som, av bilderna att döma, har hamnat där kan nog helt klart ställa till med både det ena och det andra i elsystemet. Så det förefaller som att teknikern har rätt, iaf utifrån bilderna.

Tråkiga pengar förstås. Du har ingen drulleförsäkring på tex hemförsäkringen eller bilförsäkringen som täcker detta?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Brådhis * Voff voff *
2 mars · 6 598 Inlägg

karloscar123 skrev:
Det betyder egentligen att det är läsk eller sonens dryck/flaska som runnit ut när den stått i någon av de två dryckhållarna som sitter 5cm ifrån om nu inte över strömställarpanelen.

Det ser snarare ut som att "vad det nu är för dryck" vält över panelen framåt. Du har ju kladd även vid varningsblinkersknappen och på displayens knappar och den panelen är ju lodrätt placerad en bit framför startreglaget.

Så det handlar oavsett inte om att något "runnit ut" ur något som stått i mugghållaren.

Senast redigerat av Brådhis (2 mars )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Utmarks-Loke
2 mars · 4 027 Inlägg

Skall man se något positivt i detta så var 1200kr för den där panelen ganska överkomligt. Visserligen går det säkert plocka isär och tvätta ur alldeles gratis om man gör det själv, men det kommer ju bli dyrare att låta verkstaden göra det än att bara byta den

mb_pucken
2 mars · 4 692 Inlägg

Tycker det mekaniken skriver låter väldigt troligt. Ser ju bevisligen ut att vara något som runnit och samlats upp där det är fotat.
Just tjuvström är ett helvete att felsöka många gånger då man oftast har mycket väntetider på att CAN nätverk ska somna osv.
På vissa bilar går det dock att läsa loggar över vad som väcker bilen vid en specifik tidpunkt vet ej om det går på Volvo.
Ofta får man koppla ur del för del tills bilen slutar dra ström, om felet är permanent.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Utmarks-Loke
2 mars · 4 027 Inlägg

Jag var nära att göra en liknande grej en gång. Jag var på Mcdonalds och efteråt blev halva drickan över och stod kvar i mugghållaren över natten. När jag kom på morgonen hade pappen i muggen löst upp sig och drickan runnit ut i mugghållaren. Men som tur var så var den tät, och det var inte så mycket dricka kvar att det rann över kanten.

karloscar123
2 mars · 3 Inlägg

Brådhis skrev:
Dom mängderna läsk(?) som, av bilderna att döma, har hamnat där kan nog helt klart ställa till med både det ena och det andra i elsystemet. Så det förefaller som att teknikern har rätt, iaf utifrån bilderna.

Tråkiga pengar förstås. Du har ingen drulleförsäkring på tex hemförsäkringen eller bilförsäkringen som täcker detta?

Tack för svar.
Jag har en drulleförsäkring via länsförsäkringar. Jag kan höra med dom men de har säkert friskrivit sig från fordon med min tur.

Det jag stör mig på något fruktansvärt är att man först gjorde en felsökning och kom fram till att man fick ett felmeddelande som visade att styrsystemet drog tjuv el. Man uppdaterade då mjukvaran vilket skulle vara lösningen på problemet.

Felet återkom efter 2 dagar. Sedan reklamerar jag den garantiservicen och ber Volvo verkstad att höra av sig om det skulle uppstå några komplikationer eller annat som kan påverka arbetet som jag bör känna till. Bilen har tidigare blivit påkörd av en smitare och efter att skadeverkstaden var klar med plåtjobbet skulle dom ta den vidare till verkstaden

Då ringer dom kl 16:00 och meddelar att man lagt ner 11000kr i arbete på felsökning på bilen och att konsolen tagit långtid att ta bort. Man meddelar även att man monterat bort en strömställarpanel på en annan bil och monterat i min bil och man kan nu se att den inte drar någon el längre.

För det första så ska jag enligt MRF kontaktas skriftligen om en åtgärd beräknas kosta över 2000kr. Att man sedan tar en reklamerad garantiservice som kostade 0kr och sedan ringer i slutet av dagen och säger att nu är vi uppe i 12000kr. Trots att jag sagt åt dom att höra av sig om det skulle ske någon betydande föränding vilket jag får anse att ovan är.

Jag kan hålla med om att jag kan betala felsökning för 2000kr men i övrigt vill jag ta tillbaka bilen och så får jag väl lämna in den på mekonomen. Jag tänker att jobbet med en ny reservdel knappast kostar med än 1200 reservdel + 6-7 timmars jobb a’ 500kr typ 5000kr inte 12000kr. Tror ni jag kommer någonstans med att förklara att det inte är ok att en reklamerad garantiservice för 0 kr plötsligt utan förvarning blivit 12000kr utan förvarning om att det inte är ett garantijobb längre och dessutom kostar 12000kr

Brådhis * Voff voff *
2 mars · 6 598 Inlägg

Man kan ju kanske misstänka att även den första och andra felsökningen (du skriver i ursprungsinlägget att bilen varit inne för detta två gånger tidigare) nu också ingår i dessa 11000:- eftersom det ju är väldigt uppenbart att det inte längre är ett garantiärende. Så då krävs ju en resa i tiden för att kunna informera när 2000:- passeras (passerades...). Dom visste ju dessutom sannolikt inte förrän dom hittade läsken att det inte var ett garantiärende, och då var väl redan bilen isärplockad.

Så visst, det är ju mycket pengar. Fast samtidigt får du ju se det som att dom lagat bilen eftersom dom ju har hittat felet. Självklart blir det billigare att ta bilen någon annanstans och få delen bytt, för den verkstaden behöver inte leta efter felet (och tex prova med delar från en annan likadan bil osv) utan får allt serverat med en direkt anvisning om vad som ska bytas.

Senast redigerat av Brådhis (2 mars )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
ProXem Hobby Fotograf
3 mars · 642 Inlägg

Borde inte din försäkring täcka detta? Dom flesta försäkringar brukar ha nån försäkring som täcker drulle i sig om du har helförsäkring dvs..

Aronson
3 mars · 888 Inlägg

vem har sagt att det kostar 500 i timmen,,det gjorde det väl på 90 talet

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Volvo 760 GLE "Royal" (1988)
husseman
4 mars · 960 Inlägg

Hehe, mm gissar på 1200-1400:-/timmen minst. O då kan det vara en pryo från fordonsteknisk linje som utfört det. Det kostar på Volvo..huuu

mvh/husse

motorraZ
4 mars · 565 Inlägg

Hej
Jobbar själv med dessa bilar dagligen. 
Och det teknikern har gjort är att han laddat ner mjukvaran total uppgradering som man alltid får börja med . Om det inte finns självklara fel eller felkoder .
Problemet är i detta fallet är att det man trodde var ett garanti arbete nu blev en kundkostnad istället för garanti . Felet på en ny bil måste ju alltid hittas därför man bara kört på . Och behövs inte många timmars felsökning för dem summorna då tim deb säkert  är över 1500 kr .
Det borde finnas en försäkring som täcker detta ?

BMW E39 525 "M sport" (2004)
Brådhis * Voff voff *
4 mars · 6 598 Inlägg

Hade varit intressant med en uppdatering från trådskaparen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
amazinjoey
4 mars · 915 Inlägg

Aronson skrev:
vem har sagt att det kostar 500 i timmen,,det gjorde det väl på 90 talet

Ligger närmare 2000-2500kr hos de flesta volvo handlarna...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang