Köpråd: Sportig bil för max 150000

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2021 · 14 056 Inlägg

dddale skrev:
Om vi ska studsa tillbaka lite till de relevanta i denna tråd. VILKEN Saab modell ( årsmodell osv ) är det jag ska leta efter. Har bestämt mig för att saab passar just mig bäst.

Hur många mil osv till dyra servicar mm skulle oxå vara bra att veta..
Tack på förhand

Ursäkta men tycker du att en SAAB är speciellt sportig?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
dddale
15 maj 2021 · 71 Inlägg

Kul att du tog dig tid och kómmentera , om du läser hela tråden så la jag till ett par kriterier och efter dem så passar saab mig bra!

amazinjoey
15 maj 2021 · 1 139 Inlägg

Cassius skrev:

amazinjoey skrev:

Cassius skrev:
Saab är roliga... smile Dom påstod ju att GM's 2,2 liters Ecotec inte höll också. Blocket var för vekt, toppen för lite gods i etc etc. De var samma motor som GM Performance plockade 1200 hästar ur innan om gick över till Saab's topp gjutning istället då den hade mer gods att karva ur så dom fick bättre flöde. 1600 häst på mettis vill jag minnas att dom fick ut tillslut smile

Jag säger inte att dom nödvändigtsvis har fel i sina åsikter dock. Däremot kan jag ifrågasätta om dom varit relevanta alla gånger smile

Förutom att 2.2 motorn använder sig av en helt annat gjutningprocess, kolvar etc är inte hållbara för turbotryck m.m Bara föra tt de klarar 1200hk betyder de inte att den håller 20 000mil med den kraften. Det finns tex en anledning saab använde andra kolvar på aero modellerna av B207R

Den processen som GM körde på Saab/Opel är en gjutningprocess som de köpte in av hög GM Chefs son bolag...Sandgjutningsprocessen var ren skit å ingen av nöjd med den men det fanns liksom inget de kunde göra åt saken...
Dessa  blocken ger sig vid 400hk , Gen 2 blev bättre och gen 3 var gjutningen etc mkt mer hållbar men fortfarande skit...

Kan du nämna EN fyrcylindrig motor på mindre än säg 4 liter som lever 20 000 mil med 1200 hästar? big_smile

GM Performance tog som sagt ut långt mer än 400hk med originalblocket, så uppgifterna går isär.. Man får dock ta med att GM Performance bara bänkade motorn ett antal gånger, den satt aldrig i en bil som användes och utprovningen var för att ta fram en fwd dragracing motor till topp stallen. Så åter inget som var tänkt att fungera under längre tid eller vid normalt brukande.

Det finns ju många saker som Saab haft åsikter om när det kommer till GM's grundutbud. Ibland har dom haft rätt, ibland har dom som åkt med GM saker inte haft några bekymmer med hållbarhet eller funktion hos de saker Saab sagt varit för dåliga. Tyvärr var väl Saabs åsikter, samt de faktum att dom bara uppdaterade och gjorde som dom ville en av anledningarna till att GM till slut sa tack och adjö..

BTW, 300% styvare chassie låter Väldigt mycket.. Jag har inte sett några uppgifter om styvheten tidigare men gjorde en snabb googling: http://youwheel.com/home/2016/06/20/car … sive-list/

Vectra C var styvast med 18 000nm/grad och hos Saab 9-3 sportsedan styvast med 22 000nm/grad. En markant skillnad, men hade det varit 300% ökning av 18 000 nm/grad hade Saaben varit i klass med Bugatti Veyron och Koenigsegg Agera som är dom styvaste chassina på listan. Därmed också styvare än valfri Porsche, Ferrari, Lamborghini etc etc. 22 000nm/grad är Bra! Det finns gott om riktiga sportbilar som har sämre, men redan 18 000 är långt från dåligt wink

Jobbat med flera gamla ingenjörer som var del av det projektet, man har fått reda om en del smile sen finns de bra mycket info på TT å andra forum från gammal saab folk...  18 000 Är långt ifrån dåligt men frågan är hur de har räknas samt hur ingenjörena har räknat etc... Men vi lämnar frågan här, bilarna är inte identiska som många komma fram till.


dddale skrev:
Om vi ska studsa tillbaka lite till de relevanta i denna tråd. VILKEN Saab modell ( årsmodell osv ) är det jag ska leta efter. Har bestämt mig för att saab passar just mig bäst.

Hur många mil osv till dyra servicar mm skulle oxå vara bra att veta..
Tack på förhand

Vad har du för behov ?

9-3 2.8T XWD är ju klart roligaste bilen, svaghet är kedjan men budgetarar du för 10-30K extra ifall kedjan skulle fallera. vilket man borde göra oavsett. Trimmar bra till 400hk+

9-3  2.0T , Relativt rolig 4 cyl , trimmar bra (lätt till 350hk+) speciellt med XWD.

9-3 TTID billig att äga, drar 0,4- 0,6, rätt kul och billig att äga.

Service på dessa är billiga,  tändstift, olja å filter kostar inget och går att göra själv. Tror 5 liter olja kostar 250kr och stifter 50-60kr st.

Vilken som helst av dem funkar bra, väldigt få problem om man köper en 08+ smile Billigt ägande och reservdelar finns gott om.

dddale
15 maj 2021 · 71 Inlägg

amazinjoey skrev:

Cassius skrev:

amazinjoey skrev:

Förutom att 2.2 motorn använder sig av en helt annat gjutningprocess, kolvar etc är inte hållbara för turbotryck m.m Bara föra tt de klarar 1200hk betyder de inte att den håller 20 000mil med den kraften. Det finns tex en anledning saab använde andra kolvar på aero modellerna av B207R

Den processen som GM körde på Saab/Opel är en gjutningprocess som de köpte in av hög GM Chefs son bolag...Sandgjutningsprocessen var ren skit å ingen av nöjd med den men det fanns liksom inget de kunde göra åt saken...
Dessa  blocken ger sig vid 400hk , Gen 2 blev bättre och gen 3 var gjutningen etc mkt mer hållbar men fortfarande skit...

Kan du nämna EN fyrcylindrig motor på mindre än säg 4 liter som lever 20 000 mil med 1200 hästar? big_smile

GM Performance tog som sagt ut långt mer än 400hk med originalblocket, så uppgifterna går isär.. Man får dock ta med att GM Performance bara bänkade motorn ett antal gånger, den satt aldrig i en bil som användes och utprovningen var för att ta fram en fwd dragracing motor till topp stallen. Så åter inget som var tänkt att fungera under längre tid eller vid normalt brukande.

Det finns ju många saker som Saab haft åsikter om när det kommer till GM's grundutbud. Ibland har dom haft rätt, ibland har dom som åkt med GM saker inte haft några bekymmer med hållbarhet eller funktion hos de saker Saab sagt varit för dåliga. Tyvärr var väl Saabs åsikter, samt de faktum att dom bara uppdaterade och gjorde som dom ville en av anledningarna till att GM till slut sa tack och adjö..

BTW, 300% styvare chassie låter Väldigt mycket.. Jag har inte sett några uppgifter om styvheten tidigare men gjorde en snabb googling: http://youwheel.com/home/2016/06/20/car … sive-list/

Vectra C var styvast med 18 000nm/grad och hos Saab 9-3 sportsedan styvast med 22 000nm/grad. En markant skillnad, men hade det varit 300% ökning av 18 000 nm/grad hade Saaben varit i klass med Bugatti Veyron och Koenigsegg Agera som är dom styvaste chassina på listan. Därmed också styvare än valfri Porsche, Ferrari, Lamborghini etc etc. 22 000nm/grad är Bra! Det finns gott om riktiga sportbilar som har sämre, men redan 18 000 är långt från dåligt wink

Jobbat med flera gamla ingenjörer som var del av det projektet, man har fått reda om en del smile sen finns de bra mycket info på TT å andra forum från gammal saab folk...  18 000 Är långt ifrån dåligt men frågan är hur de har räknas samt hur ingenjörena har räknat etc... Men vi lämnar frågan här, bilarna är inte identiska som många komma fram till.


dddale skrev:
Om vi ska studsa tillbaka lite till de relevanta i denna tråd. VILKEN Saab modell ( årsmodell osv ) är det jag ska leta efter. Har bestämt mig för att saab passar just mig bäst.

Hur många mil osv till dyra servicar mm skulle oxå vara bra att veta..
Tack på förhand

Vad har du för behov ?

9-3 2.8T XWD är ju klart roligaste bilen, svaghet är kedjan men budgetarar du för 10-30K extra ifall kedjan skulle fallera. vilket man borde göra oavsett. Trimmar bra till 400hk+

9-3  2.0T , Relativt rolig 4 cyl , trimmar bra (lätt till 350hk+) speciellt med XWD.

9-3 TTID billig att äga, drar 0,4- 0,6, rätt kul och billig att äga.

Service på dessa är billiga,  tändstift, olja å filter kostar inget och går att göra själv. Tror 5 liter olja kostar 250kr och stifter 50-60kr st.

Vilken som helst av dem funkar bra, väldigt få problem om man köper en 08+ smile Billigt ägande och reservdelar finns gott om.

Behovet är följande: Drag , kombi, ej nödvändigtvis xwd, ttid eller Biopower kvittar egentligen.  Lägger gärna 30-40k på modds för att få den extra knuffen...9-5an kan jag oxå tänka mig om de skulle vara ett alternativ

Tobzter
17 maj 2021 · 3 145 Inlägg

https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/95539254

300 hk /= lite extra knuff
Min gamla bil som var i fint skick när ja sålde den i alla fall wink Priset borde du kunna få ner lite

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
caromania Forummoderator
17 maj 2021 · 9 296 Inlägg

Ett önskemål. Alla ni som länkar till blocketannonser, ange gärna vad det är på andra ändan så slipper man klicka. Och om man klickar kan bilen mycket väl vara såld. Forumet skulle tjäna på den tydligheten.
Tack!
Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang